Γράφει ο
Νεκτάριος Καλογήρου
Η «Huazhu Group» θεωρείται σήμερα ως ο «Νο 9» όμιλος στην παγκόσμια κατάταξη των επιχειρήσεων εκμετάλλευσης ξενοδοχείων. Μόλις πριν από δύο χρόνια είχε προχωρήσει στην εξαγορά της «Deutsche Hospitality», ενισχύοντας έτσι ακόμα περισσότερο τη θέση της στην αγορά. Με χαρτοφυλάκιο 5.000 ξενοδοχείων σε 400 πόλεις του κόσμου πρόκειται για έναν κολοσσό που επεξεργάζεται διαρκώς τα δεδομένα από μια τεράστια δεξαμενή καναλιών απευθείας κρατήσεων δωματίων, ζήτησης προσφορών και πληροφόρησης.
Αυτός ο γίγαντας συνήθως διαθέτει ένα πενταετές, απολύτως συγκεκριμένο πλάνο εργασίας, το οποίο όμως φέτος τροποποιήθηκε σε διετές, λόγω του Covid19. Σε αυτό περιλαμβάνονται πλήρη στοιχεία για το πώς θα λειτουργήσει η τουριστική βιομηχανία στα έτη 2021 & 2022, με ποια ποσοστά πληρότητας και με ποιες τάσεις. Ο Senior Director Operation & Commercial International Resort Hotels κ. Φώτης Φακές, είναι υψηλόβαθμο στέλεχος του ομίλου και αυτές τις ημέρες βρίσκεται στη γενέτειρά του τη Ρόδο. Ως γνήσιος φιλόξενος Ροδίτης δέχθηκε την πρόσκληση της ‘δημοκρατικής’ για ένα καφέ στο χέρι και μια συνομιλία σχετικά με τα μεγάλα ερωτήματα για τις σεζόν και τις τάσεις που έρχονται.
Το ραντεβού έγινε στο Μαντράκι, με καφέ σε χάρτινο κυπελάκι, μάσκες στο πρόσωπο και η συζήτηση ξεκίνησε με τη διαπίστωση ότι οι Έλληνες έχουν κατακτήσει υψηλές θέσεις στην παγκόσμια τουριστική βιομηχανία. «Οι Έλληνες στο εξωτερικό δουλεύουν σκληρά, έχουν ποιότητα στη δουλειά τους και ευστροφία», εξήγησε ο κ. Φακές και συμπλήρωσε: «αποτελούν τα στελέχη που όλοι θέλουν να έχουν στις επιχειρήσεις τους. Οι Γιαπωνέζοι λένε αυτό: ‘Αν θέλεις να σώσεις την επιχείρησή σου βάλε Έλληνα στο τιμόνι της’. Βέβαια λένε και αυτό: ‘Αν θες να την καταστρέψεις βάλε δύο Έλληνες στο τιμόνι’».
Ο κ. Φακές περιγράφοντας τις ικανότητες των Ελλήνων, δε σταμάτησε ούτε μια στιγμή να μιλά για το πόσο σπουδαίος είναι ο ρόλος του προσωπικού σε μια επιχείρηση. «Το προσωπικό μας, οι συνεργάτες μας είναι η περιουσία μας. Αυτούς πρέπει να τους εκπαιδεύουμε και να τους προστατεύουμε για να τους έχουμε διαρκώς κοντά μας».
Εκκίνηση της φετινής σεζόν
με rapid test στα ράφια
των super market
«Για φέτος πιστεύω ότι μέχρι τις 25 Μαΐου θα έχουν ανοίξει όλα τα ξενοδοχεία και η σεζόν ως σύνολο θα προσεγγίσει το 50% – 60% των συνολικών αφίξεων που είχαν καταγραφεί στο έτος 2019» εκτίμησε ο κ. Φώτης Φακές. Αυτό για τη Ρόδο μπορεί να μεταφραστεί σε αφίξεις περίπου 1.5 εκατομμυρίων επισκεπτών, χωρίς στον αριθμό αυτό να υπολογίζονται οι επιβάτες της κρουαζιέρας.
«Βρισκόμαστε σε μια χρονιά ανάκαμψης και εφόσον δεν υπάρξουν άλλα προβλήματα τότε το έτος 2022 οι αφίξεις αναμένουμε ότι θα κυμανθούν σε ποσοστό 80% – 100% εκείνων που είχαν καταγραφεί στο έτος 2019. Αυτά τα στοιχεία περιλαμβάνει το δικό μας πλάνο, που για πρώτη φορά είναι διετίας κι όχι πενταετίας».
Η Ελλάδα ως προορισμός βρίσκεται ψηλά στο ενδιαφέρον των επισκεπτών. Η εντός και εκτός ξενοδοχείων επιχειρηματικότητα θα λειτουργήσει και φέτος με την τήρηση των υγειονομικών μέτρων και τον Covid19 να μην αποτελεί πια το φόβητρο αλλά ένα στοιχείο της καθημερινότητας.
«Εκείνο που τώρα προωθείται στη Γερμανία, όπου βρίσκεται η επαγγελματική μου έδρα, είναι η πώληση των rapid test μέσα από τα μεγάλα super market σε τιμή 03 ευρώ και με την προοπτική το κράτος να επιδοτήσει τον πελάτη έτσι ώστε η τελική τιμή του rapid test να διαμορφωθεί στο 1 ευρώ. Έτσι, ο κάθε πολίτης πριν ξεκινά την ημέρα του να κάνει το τεστ στο σπίτι» περιέγραψε ο κ. Φακές. «Η πρόληψη είναι το καλύτερο όπλο για την εποχή που ζούμε και για το λόγο αυτό, σε ολόκληρη τη Γερμανία, επέδρασε απολύτως θετικά η εξαγγελία της Ελληνικής Κυβέρνησης ότι φέτος θα ζητά το πιστοποιητικό εμβολιασμού κατά την άφιξη των επισκεπτών εξωτερικού στα αεροδρόμια της χώρας» .
Τα ξενοδοχεία στον δρόμο
της διεθνοποίησης
Για την τάση αυτή ο επίσημος όρος είναι «Διεθνοποίηση των assets» και περιλαμβάνει είτε την εξαγορά, είτε την εκχώρηση της διαχείρισης των ξενοδοχείων σε μεγάλες αλυσίδες του εξωτερικού.
«Οι επισκέπτες εμπιστεύονται τα μεγάλα brand, σε αυτά μπορούν να εξαργυρώσουν τα points που συγκεντρώνουν από δραστηριότητες της καθημερινότητάς τους, τα αναγνωρίζουν εύκολα και γι’ αυτό και καταγράφεται υψηλός αριθμός κρατήσεων δωματίων, χωρίς τη μεσολάβηση του tour operator» εξηγεί στη ‘δ’ ο ανώτερος διευθυντής της Deutsche Hospitality, του ομίλου Huazhu κ. Φώτης Φακές.
«Τα branded hotels στην Ελλάδα αριθμούν μόνο το 10% του συνόλου των ξενοδοχείων. Το ποσοστό αυτό είναι ακόμα μικρότερο στη Ρόδο και αυτό σημαίνει ότι οι Ρόδιοι ξενοδόχοι γνωρίζουν καλά το προϊόν τους. Αν όμως το ποσοστό ήταν μεγαλύτερο, τότε τα brands θα βοηθούσαν στη συνολική προβολή της Ρόδου ως τουριστικού προορισμού».
Το ερώτημα που εύλογα προκύπτει είναι απλό: Το να υπαχθεί ένα ξενοδοχείο, π.χ της Ρόδου υπό την ομπρέλα ενός διεθνούς brand, αυτομάτως επιτυγχάνει να απεμπλακεί από την εξάρτηση προς τον tour operator;
«Οχι» απάντησε ο κ. Φακές. «Σε προορισμούς όπου απαιτείται μετάβαση με αεροπλάνο, ο tour operator δεν μπορεί να παρακαμφθεί διότι εκείνος είναι που έχει τις αεροπορικές θέσεις. Όμως, σε αυτή την περίπτωση με τη βοήθεια του brand ο ξενοδόχος μπορεί να δουλέψει με τόσο υψηλές τιμές δωματίου, όσες από μόνος του θα ήταν αδύνατον να επιτύχει».
Και τι γίνεται με τα ξενοδοχεία που έχουν μεγάλες οφειλές σε τραπεζικά ιδρύματα; Μπορεί η τράπεζα να θέσει εμπόδια;
«Όχι βέβαια! Απεναντίας, οι τράπεζες θέλουν τέτοιες συνεργασίες, καθώς αποτελούν μια κατά κάποιο τρόπο εγγύηση ότι η επιχείρηση μπαίνει σε οδό οικονομικής εξυγίανσης. Από την άλλη, δεν είναι όλα τα ξενοδοχεία κατάλληλα να μπουν κάτω από μια τέτοια ομπρέλα. Υπάρχουν προϋποθέσεις, που όμως αν πληρούνται, τότε πραγματικά θα μπορεί ο ξενοδόχος να πηγαίνει στην επιχείρησή του το πρωί για να πιει ένα καφέ και να μη νιώθει το βάρος όλων αυτών των υποχρεώσεων».
Η εποχή του 12μηνου
τουρισμού και η ανερχόμενη
δύναμη των Ασιατών
«Οι Ασιάτες – Κινέζοι είναι η 4η ανερχόμενη δύναμη στον τουρισμό αναψυχής. Είναι εκείνοι που θα αποτελέσουν το επόμενο trend κι όσοι θα θελήσουν να δουλέψουν με την αγορά αυτή θα πρέπει να προετοιμαστούν κατάλληλα. Θα πρέπει να προσαρμόσουν τα ξενοδοχεία τους, να τα κάνουν China Friendly, επίσης να προσέξουν το guest mix. Όλο αυτό δεν είναι δύσκολο, αλλά θέλει προγραμματισμό, όχι δουλειές του τύπου ‘πάμε κι όπως μας βγάλει ο ποταμός’».
Ο ‘Huazhu Group’ είναι ίσως ο μεγαλύτερος ξενοδοχειακός όμιλος της Ασίας και η τάση επέκτασής του βρίσκεται προς την Ευρώπη κι αυτό λέει πολλά. «Μέχρι σήμερα οι Ασιάτες δεν ταξίδευαν τόσο μακριά για να κάνουν αποκλειστικά και μόνο την αναψυχή τους. Φρόντιζαν πάντα το ταξίδι τους, για παράδειγμα στην Ελλάδα, να το συνδυάσουν με δουλειά. Για το λόγο αυτό και βλέπουμε τους Ασιάτες επισκέπτες να βρίσκονται κυρίως στις πρωτεύουσες».
Όλα αυτά αλλάζουν. Ο κόσμος κατά κάποιο τρόπο γίνεται μικρότερος, οι χώρες έρχονται πιο κοντά και ο τουρισμός μετατρέπεται σε όλο και πιο προσιτό εργαλείο για την ανανέωση της καθημερινότητας. Όλα αυτά οδηγούν στην ανάγκη της 12μηνης λειτουργίας των τουριστικών προορισμών. Κάποιοι τα έχουν καταφέρει.
«Η Αττάλεια λειτουργεί 12 μήνες το χρόνο. Οι ξενοδόχοι που θέλουν να ακολουθήσουν την ίδια οδό δε χρειάζεται να ανακαλύψουν τον τροχό από την αρχή. Ένα ταξίδι δίπλα είναι αρκετό για να δουν όλα όσα χρειάζονται. Το ίδιο ταξίδι πρέπει να κάνουν και οι πολιτικοί, διότι 12μηνος τουρισμός δεν γίνεται χωρίς την υποστήριξη του κράτους»
«Ο τουρισμός είναι η πιο σπουδαία βιομηχανία στον κόσμο κι επειδή λειτουργεί προς όφελος των ανθρώπων θα τον δούμε να αναπτύσσεται ακόμα περισσότερο» τονίζει τέλος ο κ. Φακές. «Η Ελλάδα είναι ένας από τους πιο σταθερούς και περιζήτητους προορισμούς, γι’ αυτό και στα χρόνια που έρχονται θα βρεθεί στο επίκεντρο της ζήτησης τόσο του real estate, όσο και όλων των μεγάλων που θα θέλουν ένα πάτημα στη χώρα μας. Τα λέω αυτά διότι οι πολιτικοί και κυρίως το Υπουργείο Τουρισμού θα κληθούν να διαδραματίσουν σημαίνοντα ρόλο. Αυτό σημαίνει ότι δεν μπορεί στις θέσεις αυτές να βρίσκονται πρόσωπα άσχετα με τον τουρισμό. Είναι πια καιρός το Υπουργείο Τουρισμού και οι επιμέρους διευθύνσεις του να λειτουργήσουν με επαγγελματίες του κλάδου. Εμείς, τα στελέχη των επιχειρήσεων είμαστε στη διάθεση του Υπουργείου, να βοηθήσουμε όπου χρειάζεται, αφιλοκερδώς και μάλιστα χωρίς να ζητούμε την προβολή».