Ειδήσεις

Το «ελληνικό Erasmus» και άλλες τρεις μεγάλες αλλαγές στο νέο νομοσχέδιο για την Παιδεία

Το ελληνικό  «Erasmus» δίνει στους φοιτητές τη δυνατότητα να πάρουν έως ένα ποσοστό μαθήματα από άλλες σχολές από αυτές που φοιτούν  – Τι είναι τα «βιομηχανικά διδακτορικά»

Διπλά διεπιστημονικά πτυχία, δυνατότητα επιλογής μαθημάτων από προγράμματα σπουδών άλλων τμημάτων με βάση το «Ελληνικό Erasmus», Επαγγελματικά μεταπτυχιακά και Βιομηχανικά διδακτορικά, ενίσχυση ερευνητικής δραστηριότητας, προσέλκυση Επισκεπτών Καθηγητών και Ερευνητών από το εξωτερικό, αυτοματοποιημένη αναγνώριση πτυχίων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού, με εκσυγχρονισμό του ΔΟΑΤΑΠ, χωρίς χρονοβόρες διαδικασίες, περιλαμβάνει το νέο νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας.

«Είναι πολλές οι τολμηρές αλλαγές του νομοσχεδίου» είπε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης, ο οποίος στο τελευταίο υπουργικό συμβούλιο, είπε ότι ο ίδιος προσωπικά συγκράτησε από το νομοσχέδιο, την άρση των στεγανών μεταξύ των τμημάτων και των σχολών. «Αυτό το οποίο αποκαλούμε το εσωτερικό πρόγραμμα Erasmus, αν μπορούμε να δώσουμε τη δυνατότητα σε έναν μηχανικό παραγωγής να παρακολουθήσει μαθήματα φιλοσοφικής, να μπορέσουμε να διευρύνουμε το γνωστικό πεδίο των φοιτητών μας» εστιάζοντας και στην πρακτική άσκηση των επαγγελματικών μεταπτυχιακών.

Ενας φοιτητής της Νομικής Αθήνας θα μπορεί για παράδειγμα να σπουδάσει για ένα εξάμηνο στην Νομική Θεσσαλονίκης ή και στο τμήμα Πολιτικών Επιστημών και οι επιδόσεις του στα μαθήματα αυτά να προσμετρηθούν ως πιστωτικές μονάδες για τη λήψη του πτυχίου του

Το ελληνικό «Erasmus», δίνει στους φοιτητές τη δυνατότητα να πάρουν έως ένα ποσοστό μαθήματα από άλλες σχολές από αυτές που φοιτούν αλλά και τα βιομηχανικά διδακτορικά στα Πανεπιστήμια, τα οποία συνδέονται με την αγορά εργασίας για την επαγγελματική αποκατάσταση των αποφοίτων. Με νομοσχέδιο του υπουργείου Παιδείας καθιερώνεται η κινητικότητα για τους φοιτητές, ενώ η πρακτική άσκηση θα είναι με ασφάλιση και μικρή αμοιβή και θα προσμετράται για τη λήψη του πτυχίου. Σε κάθε Πανεπιστήμιο θα ιδρυθεί και Γραφείο Πρακτικής Ασκησης που θα εποπτεύει τις διαδικασίες και θα διευκολύνει τους φοιτητές.
Το νέο Νομοσχέδιο για την Τριτοβάθμια Εκπαίδευση περιλαμβάνει:

1. Κινητικότητα φοιτητών – «Ελληνικό Erasmus»

Εισαγωγή του θεσμού εσωτερικής κινητικότητας φοιτητών μεταξύ ομοειδών ή μη προγραμμάτων σπουδών ελληνικών Πανεπιστημίων για 1 ακαδημαϊκό εξάμηνο Δυνατότητα αντίστοιχης αναγνώρισης μαθημάτων και απόδοση ECTS στο πλαίσιο συμφωνιών των Πανεπιστημίων. Δηλαδή ένας φοιτητής από τη Νομική του ΕΚΠΑ μπορεί να επιλέξει να κάνει κάποια μαθήματα Νομικής στη Νομική του ΑΠΘ – και παράλληλα, να γνωρίσει του φοιτητές ενός διαφορετικού πανεπιστημίου, να συνεργαστεί με καθηγητές, να συμμετάσχει σε φοιτητικούς ομίλους, σε εικονικές δίκες.

Επίσης, ένας φοιτητής από την Ιατρική του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης μπορεί να επιλέξει να κάνει κάποια μαθήματα Πολιτικής Φιλοσοφίας στο Τμήμα Φιλοσοφίας του Πανεπιστήμιου Πατρών, καθώς το «Ελληνικό Erasmus» στοχεύει και στην καλλιέργεια της διεπιστημονικής σκέψης των φοιτητών και θα τους ενθαρρύνει να διευρύνουν τους ορίζοντές τους, εντός και εκτός του αντικειμένου των σπουδών τους. Σε κάθε Πανεπιστήμιο θα συνταχθεί ένα Κατάλογος Ιδρύματος που θα περιέχει τα μαθήματα που θα μπορούν να πάρουν οι φοιτητές από άλλες σχολές.

2. Ελευθερία επιλογής στα προπτυχιακά προγράμματα σπουδών

Παροχή δυνατότητας λήψης μαθημάτων από μαθήματα που παρέχονται από προγράμματα σπουδών άλλων Τμημάτων της ίδιας ή άλλης Σχολής εντός του Ιδρύματος με δυνατότητα αναγνώρισης των αντίστοιχων ECTS καθορισμός ανώτατου ποσοστού (έως 10% του συνολικού αριθμού ECTS του προγράμματος). Επί παραδείγματι ένας φοιτητής φοιτά στο Τμήμα Ψυχολογίας της Σχολής Κοινωνικών Επιστημών στο Πάντειο Πανεπιστήμιο. Αν το επιθυμεί, ανάλογα με τα ενδιαφέροντά του, για το 10% του πτυχίου του (δηλαδή το 10% των πιστωτικών μονάδων ECTS) θα μπορεί να πάρει και μαθήματα από άλλα Τμήματα της ίδιας Σχολής (π.χ. Τμήμα Κοινωνιολογίας, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας), αλλά και από Τμήματα άλλων Σχολών (π.χ. Τμήμα Δημόσιας Διοίκηση, Τμήμα Διεθνών, Ευρωπαϊκών και Περιφερειακών Σπουδών).

Aκόμα και ο φοιτητής της Φιλοσοφικής θα μπορεί να επιλέξει να παρακολουθήσει π.χ. μαθήματα Αρχιτεκτονικής στο Πολυτεχνείο. Οι πιστωτικές μονάδες από τα μαθήματα Αρχιτεκτονικής δεν θα προσμετρώνται για τη λήψη πτυχίου Φιλοσοφικής ενώ οι γνώσεις αρχιτεκτονικής θα αναγνωρίζονται ως μίας δεξιότητα.

3. Καλύτερη σύνδεση φοιτητών με αγορά εργασίας

Επέκταση και αναβάθμιση του θεσμού της πρακτικής άσκησης φοιτητών στο πλαίσιο προπτυχιακών και μεταπτυχιακών προγραμμάτων σπουδών. Το νέο σύστημα περιλαμβάνει ένταξη της πρακτικής άσκησης ως μέρος της εκπαιδευτικής διαδικασίας προπτυχιακών/μεταπτυχιακών και κατανομή αντίστοιχου αριθμού πιστωτικών μονάδων (ECTS) ανάλογα με τη διάρκειά της. Η πρακτική άσκηση θα προσμετράται κανονικά, αντί μαθήματος και δεν θα είναι «διακοσμητική». Η θεσμοθέτηση συγκεκριμένου, διαφανούς πλαισίου για την πρακτική άσκηση, όπως λέει το υπουργείο, ενισχύει τις ίσες ευκαιρίες και την αξιοκρατία

4. Βιομηχανικά Διδακτορικά

Τα βιομηχανικά διδακτορικά αποτελούν «γέφυρα» μεταξύ του Πανεπιστημίου και της βιομηχανίας, της έρευνας και της παραγωγής. Τα βιομηχανικά διδακτορικά εκπονούνται στο πλαίσιο τριμερούς σύμβασης ανάμεσα σε υποψήφιους διδάκτορες, πανεπιστήμια και επιχειρήσεις. Εκτός από τη θεσμοθέτηση της δυνατότητας διεξαγωγής βιομηχανικών διδακτορικών, θα θεσπιστεί και το απαραίτητο πλαίσιο για να λυθούν πρακτικά ζητήματα. Μια εταιρεία δηλαδή, που παράγει ανεμογεννήτριες αναζητά έναν νέο τρόπο διαχείρισης των αποβλήτων της. Η εταιρεία αυτή μπορεί να κάνει μια προκήρυξη για έναν υποψήφιο διδάκτορα προκειμένου να πραγματοποιήσει έρευνα πάνω σε αυτό το αντικείμενο. 5.Εκσυγχρονισμός ΔΟΑΤΑΠ

Για τον εκσυγχρονισμό των ΔΟΑΤΑΠ προβλέπεται η θέσπιση ευέλικτου πλαισίου για ακαδημαϊκή αναγνώριση πτυχίων από Πανεπιστήμια του εξωτερικού. Με το νομοσχέδιο προβλέπεται η ίδρυση Μητρώων των ακαδημαϊκά αναγνωρισμένων Πανεπιστημίων της αλλοδαπής και των αλλοδαπών προγραμμάτων σπουδών κάθε κύκλου και η κατάργηση της υποβολής ατομικής αίτησης για την έκδοση ατομικής πράξης ακαδημαϊκής αναγνώρισης από μέρους των πολιτών που έχουν σπουδάσει στα ανωτέρω Πανεπιστήμια και θέλουν να συνεχίσουν τις σπουδές τους στην Ελλάδα – αυτόματη ακαδημαϊκή αναγνώριση εφόσον ο υποψήφιος εμπίπτει στις κατηγορίες του Μητρώου.

Πηγή protothema.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου