«Η κρουαζιέρα δεν θα βουλιάξει για τη Ρόδο. Πρέπει να ενισχυθεί. Είναι ανάγκη το λιμάνι του νησιού να λειτουργεί ως πύλη εισόδου -εξόδου για τους επιβάτες των εταιρειών κρουαζιέρας».
Την άποψη ότι η Ρόδος εξακολουθεί να είναι ένας αγαπημένος προορισμός κρουαζιέρας, εκφράζει σε συνέντευξή του στη «δ», ο αντιπρόεδρος της Ένωσης Ιδιοκτητών Κρουαζιεροπλοίων, κ. Μιχάλης Λάμπρος.
«Δεν πιστεύω πως μπορεί να εννοηθεί κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς τη Ρόδο που είναι πασίγνωστο νησί. Οι πελάτες των εταιρειών, νέοι και παλαιοί, το προτιμούν», δηλώνει ο κ. Μιχάλης Λάμπρος.
Σε ερώτηση σχετικά με τη μείωση που παρουσιάζουν φέτος οι κατάπλοι κρουζιεροπλοίων και στη Ρόδο, ο κ. Λάμπρος δηλώνει ότι οφείλεται στο γεγονός ότι τα στελέχη των μεγάλων εταιρειών έχουν βαρεθεί να αλλάζουν τα προγράμματαά τους την τελευταία στιγμή εξαιτίας διαφόρων άσχημων καταστάσεων, που επικρατούν στις γειτονικές χώρες.
«Τη φετινή χρονιά έχουν αποσυρθεί ορισμένα κρουαζιερόπλοια και κατευθύνθηκαν στην Άπω Ανατολή και στην Αυστραλία. Ορισμένα προωθήθηκαν στην Καραϊβική. Αυτό το φαινόμενο ελπίζουμε να είναι πρόσκαιρο και ότι στα δύο επόμενα χρόνια τα καράβια να επιστρέψουν στη Μεσόγειο», δηλώνει ο κ. Λάμπρος.
Η συνέντευξη του κ. Μιχάλη Λάμπρου, αναλυτικά:
• Ποιος ήταν ο λόγος της επίσκεψης, που πραγματοποιήσατε στη Ρόδο;
Ο λόγος της επίσκεψής μας στη Ρόδο ήταν να συντονιστούμε με τους τοπικούς φορείς που ασχολούνται με την κρουαζιέρα, με το δήμαρχο Ρόδου κ. Στάθη Κουσουρνά, με τα στελέχη του Λιμενικού Ταμείου και το Λιμεναρχείο για να προωθήσουμε την επίλυση ορισμένων προβλημάτων. Η Ένωσή μας ιδρύθηκε για το λόγο αυτό.
• Έγινε συζήτηση για τις υποδομές που διαθέτει η Ρόδος για το θαλάσσιο τουρισμό;
Ήρθαμε στη Ρόδο προκειμένου να συζητήσουμε για την ενίσχυση των λιμενικών υποδομών, των κανόνων ασφαλείας και την προώθηση διάφορων άλλων θεμάτων που σχετίζονται με επιδοτήσεις από το ΕΣΠΑ για τα έργα που πρόκειται να υλοποιηθούν. Με χαρά διαπιστώσαμε πως υπάρχει προγραμματισμός και εμείς θα βοηθήσουμε.
• Επισημάνατε ελλείψεις σε υποδομές;
Βεβαίως συζητήσαμε και για θέματα που σχετίζονται με την επέκταση των προβλητών. Όπως είναι τώρα δεν μπορούν να εξυπηρετήσουν τα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς. Προβλέπεται να δημιουργηθούν μεγαλύτεροι και περισσότεροι προβλήτες ώστε να μπορούν να εξυπηρετήσουν τα κρουαζιερόπλοια. Διαφορετικά δεν θα μπορούν να έρχονται στη Ρόδο.
• Τι θα γίνει αν για κάποιο λόγο δεν δημιουργηθούν ή καθυστερήσουν να κατασκευαστούν οι συγκεκριμένες υποδομές; Θα βουλιάξει ο θαλάσσιος τουρισμός;
Κοιτάξτε, πιστεύω πως επειδή τα νησιά και ειδικά η Ρόδος είναι από τα ενδιαφέροντα σημεία, εκτιμώ πως η κρουαζιέρα δεν θα βουλιάξει. Πρέπει να ενισχυθεί. Είναι ανάγκη το λιμάνι του νησιού να λειτουργεί ως πύλη εισόδου -εξόδου για τους επιβάτες των εταιρειών κρουαζιέρας. Έτσι, τα πλοία να ξεκινούν και να τερματίζουν τα ταξίδια στη Ρόδο.
• Τι χρειάζεται για να γίνει αυτό;
Χρειάζεται προβολή στο εξωτερικό και ειδικά στις μεγάλες τουριστικές εκθέσεις. Για το λόγο αυτό θα συσταθεί μια επιτροπή κρουαζιέρας. Την ευθύνη για τη λειτουργία της θα έχουν τα αρμόδια υπουργεία Ναυτιλίας και Αιγαίου. Σε αυτή θα μετέχουν και όσοι εμπλέκονται στο θαλάσσιο τουρισμό. Μέσω της επιτροπής θα οργανώνεται η παρουσία της χώρας μας στις διεθνείς τουριστικές εκθέσεις. Έτσι θα πεισθούν οι μεγάλες εταιρείες πως η Ελλάδα έχει τα εχέγγυα, τη στρατηγική, τις υποδομές και τη δυνατότητα να τους εξυπηρετήσει. Το πιο σπουδαίο στοιχείο είναι και η φυσική ομορφιά κάθε προορισμού. Τα ελληνικά νησιά είναι τα ωραιότερα στον κόσμο.
• Πάει καλύτερα ο θαλάσσιος τουρισμός για την Ελλάδα;
Φέτος υπάρχει κάποια κάμψη στους κατάπλους. Οφείλεται στο γεγονός ότι τα στελέχη των μεγάλων εταιρειών έχουν βαρεθεί να αλλάζουν τα προγράμματά τους την τελευταία στιγμή εξαιτίας διαφόρων άσχημων καταστάσεων που επικρατούν στις γειτονικές χώρες. Τη φετινή χρονιά έχουν αποσυρθεί ορισμένα κρουαζιέροπλοια και κατευθύνθηκαν στην Άπω Ανατολή και την Αυστραλία. Ορισμένα προωθήθηκαν στην Καραϊβική. Αυτό ελπίζουμε να είναι πρόσκαιρο και στα δύο επόμενα χρόνια τα καράβια να επιστρέψουν στη Μεσόγειο.
• Θα επιστρέψουν και στη Ρόδο;
Βεβαίως και θα επιστρέψουν στο νησί. Δεν πιστεύω πως μπορεί να εννοηθεί κρουαζιέρα στην Ανατολική Μεσόγειο χωρίς τη Ρόδο που είναι πασίγνωστο νησί. Οι πελάτες των εταιρειών, νέοι και παλαιοί, το προτιμούν.
• Εκτός από τη βελτίωση των υποδομών η Ρόδος τι άλλο μπορεί να προσφέρει για να είναι στην κορυφή των προτιμήσεων;
Η επιλογή των προορισμών γίνεται και με κριτήρια οικονομικά. Επιδιώκεται δηλαδή μείωση του κόστους. Μπορεί στη Ρόδο, όπως και στη Τουρκία, να μειώνονται τα τέλη μετά από ορισμένο αριθμό κατάπλων. Θα πρέπει να μειωθεί και το κόστος αγοράς του νερού που στη Ρόδο είναι υψηλό. Αυτό θα είναι ένα κίνητρο που θα λειτουργήσει θετικά για τις εταιρείες κρουαζιέρας. Μπορούν να δοθούν και άλλες διευκολύνσεις.
• Η κυβέρνηση στηρίζει το θαλάσσιο τουρισμό; Έχει κατανοήσει το πόσο σημαντικός είναι για την οικονομία;
Βεβαίως. Η κυβέρνηση στηρίζει το θαλάσσιο τουρισμό και την κρουαζιέρα, που αποτελεί τον ένα πυλώνα εισαγωγής συναλλάγματος. Στηρίζει, γιατί δεν υπάρχει άλλος τρόπος για να αυξήσουμε τα έσοδα μας.
• Πώς θα καταστεί δυνατό ώστε να έρχονται στη Ρόδο τουρίστες υψηλότερου επιπέδου;
Αυτό θα το επιτύχει η επιτροπή η οποία δήλωσα πως θα συσταθεί. Αν πυκνώσουμε τις επισκέψεις προς το Μαϊάμι που είναι το κέντρο διοίκησης του θαλάσσιου τουρισμού και αν έχουμε τακτικές επαφές με τους υψηλά ιστάμενους και τους πείσουμε πως η Ελλάδα έχει τα εχέγγυα να εγγυηθεί κάποια πράγματα, τότε η κατάσταση θα αλλάξει.
• Η κρίση έχει επηρεάσει την κρουαζιέρα;
Σαφώς και έχει επηρεάσει γιατί την επιλέγουν και πελάτες που δεν είναι υψηλού οικονομικού εισοδήματος.
• Θα αυξηθούν τα κρουαζιερόπλοια νέας γενιάς;
Οι επιβάτες κρουαζιέρας αυξάνονται σε ποσοστό 7 με 10% ετησίως. Φανταστείτε πως πέρσι ξεπεράσαμε τα 20.000.000. Στο Λας Βέγκας οι επισκέπτες είναι 60.000.000. Με την αύξηση του αριθμού των επιβατών θα υπάρξει ανάγκη για νέα κρουαζιερόπλοια. Μέχρι το 2020 θα κτισθούν 150 νέα κρουαζιερόπλοια τρίτης γενιάς.
• Τι έγινε με τις ελληνικές εταιρείες κρουαζιέρας;
Αυτό είναι ένα πολύ μεγάλο θέμα και τεράστιο πρόβλημα. Έγιναν λανθασμένες επιλογές κυρίως από τις κυβερνήσεις αλλά και από τα ναυτεργατικά σωματεία. Ολα αυτά οδήγησαν σε μαρασμό και εξαφάνιση της ελληνικής σημαίας. Εμείς θα προσπαθήσουμε για να επανέλθει.
• Έδωσε λύση στην κρουαζιέρα η άρση του καμποτάζ;
Έδωσε λύση, αλλά η σχετική απόφαση ελήφθη πολύ αργότερα από ό,τι έπρεπε. Για αυτό προσπαθούμε με κάθε τρόπο να προωθήσουμε τη λύση των προβλημάτων και να φθάσουμε στο επίπεδο άλλων χωρών όπως η Ιταλία και η Ισπανία.