Συνεντεύξεις

Μιχάλης Ροδίτης: «Δύσκολη θα είναι φέτος η σεζόν για το yachting»

Δύσκολη θα είναι όπως όλα δείχνουν η φετινή σεζόν για τουρισμό yachting. H αυξημένη φορολόγηση που επιβλήθηκε στα επαγγελματικά θαλαμηγά σκάφη, έχει σημαντικές επιπτώσεις, καθώς ακυρώθηκαν μαζικά προγραμματισμένες αφίξεις.
Ο ναυτιλιακός πράκτορας κ. Μιχάλης Ροδίτης μιλά στη «δ» για τον τουρισμό των θαλαμηγών αναψυχής, τις προκλήσεις και τις προοπτικές και σημειώνει ότι η Ρόδος δεν έχει καρπωθεί ακόμη ως προορισμός τα πραγματικά οφέλη του yachting.

Ακολουθεί η συνέντευξη του κ. Μιχάλη Ροδίτη αναλυτικά:
• Κύριε Ροδίτη, πώς αναμένεται να εξελιχθεί φέτος η σεζόν για τον τουρισμό yachting; Η αυξημένη φορολογία που έχει επιβληθεί φέτος στα επαγγελματικά σκάφη, έχει επιπτώσεις;
O τουρισμός yachting παρουσιάζει ύφεση. Μπορεί να παρατηρείται κάποια αύξηση στις αφίξεις, πρόκειται όμως για διερχόμενα σκάφη που κατευθύνονται σε ναυπηγεία.
Κατά τη διάρκεια του Μπαϊράμ, δεν είχαμε καμία άφιξη Τούρκων επισκεπτών με σκάφος.
Όπως είναι γνωστό, μετά την εφαρμογή των Άρθρων 8 και 9 του Ν.4926/2022, έχει θεσπιστεί ένας υψηλός ειδικός φόρος που επηρεάζει τα μικρά σκάφη και δη όλα όσα δραστηριοποιούνται στην ευρύτερη περιοχή της Δωδεκανήσου.
Το πρώτο κρας τεστ μετά την εφαρμογή του νέου νόμου, το είχαμε λοιπόν την περίοδο του Μπαϊράμ.
Είδαμε ότι πλημμυρίσαμε από Τούρκους τουρίστες οι οποίοι κατέφθαναν με τα ημερόπλοια με αφορμή το μέτρο έκδοσης βίζας εξπρές. Συνολικά 6.500 επισκέπτες είχαμε τότε, ενώ εκδόθηκαν 500-600 βίζες.
Όμως όσοι τούρκοι θέλησαν να νοικιάσουν επαγγελματικά σκάφη, δεν προτίμησαν τη δική μας περιοχή. Από τα 59 σκάφη που νοικιάστηκαν στα απέναντι παράλια, κανένα δεν ήρθε στα Δωδεκάνησα.
Οι τιμές ενοικίασης αυτή την περίοδο είναι χαμηλές ενώ ο φόρος για ένα ιστιοφόρο 12-13 μέτρων ανέρχεται στα 800 ευρώ για επτά ημέρες. Από το να ξοδέψει κανείς αυτά τα επιπλέον χρήματα, προτιμά να μείνει στις τουρκικές ακτές.
Ο Απρίλιος έκλεισε με μείωση της τάξης του 65% όσον αφορά στον τουρισμό yachting.
Το πώς θα εξελιχθούν τα πράγματα, θα το μάθουμε στο Ναυτικό Σαλόνι που θα πραγματοποιηθεί αυτό το Σαββατοκύριακο στο Γκότσεκ στην περιοχή Φετιγιέ της Τουρκίας. Εκεί θα δούμε το σφυγμό της αγοράς. Θα δούμε αν οι πελάτες με τα μεγαλύτερα επαγγελματικά σκάφη θα δεχθούν να πληρώσουν για μία εβδομάδα 6.500 με 8.000 φόρο για να επισκεφθούν τα νησιά μας.
Πάντως, τα πράγματα για τα ιδιωτικά σκάφη φαίνεται να πηγαίνουν καλύτερα, αν και δεν περιμένουμε να έχουμε νωρίς σκάφη, αλλά μετά τις 20 Ιουνίου.
Στην περίπτωση των επαγγελματικών σκαφών είναι πολλές οι ακυρώσεις.
• Υπήρξε ανταπόκριση από το Υπουργείο Ναυτιλίας έπειτα από τις επισημάνσεις της Ένωσης παρκτόρων;
Κάναμε ως Ένωση παρεμβάσεις στο Υπουργείο. Επισκεφθήκαμε τον υφυπουργό κ. Γιάννη Παππά. Το πρόβλημα έγινε αντιληπτό και μας υποσχέθηκαν ότι για τα σκάφη κάτω των 35 μέτρων θα υπάρξει μέριμνα για τη μείωση του φόρου κάτω του 50%.
Εμείς ζητήσαμε να παγώσει φέτος το μέτρο συνολικά, αφού και η ηλεκτρονική εφαρμογή παρουσιάζει διάφορα προβλήματα. Βέβαια, η πρότασή μας αυτή δεν έγινε αποδεκτή.

• Θα λέγατε ότι η Ρόδος έχει εκμεταλλευθεί στον αναγκαίο βαθμό τα οφέλη του θαλάσσιου τουρισμού;
Ο θαλάσσιος τουρισμός που έχει να κάνει με τα σκάφη αναψυχής, επαγγελματικά εξαρτάται πολύ από τις υποδομές. Όταν ένα σκάφος έρχεται απλά για να αποβιβάσει τους επιβάτες και να πετάξουν στον προορισμό τους μέσω του αεροδρομίου, ή αντίστοιχα για να επιβιβαστούν οι επιβάτες, δεν μπορούμε να πούμε ότι έχουμε γευτεί τα οφέλη του yachting. Διαθέτουμε στα Δωδεκάνησα τρεις ιδιωτικές μαρίνες, όταν απέναντι παράλια υπάρχουν δεκάδες. Ακόμη και η νέα μαρίνα Ρόδου που προσπαθεί να επενδύσει, βλέπετε πόσα εμπόδια αντιμετωπίζει.
Για να κερδίσουμε το στοίχημα του θαλάσσιου τουρισμού και του τουρισμού yachting χρειαζόμαστε θέσεις ελλιμενισμού, Τα σκάφη μεγαλώνουν πολύ. Το μέσο σκάφος φτάνει πλέον τα 30 με 35 μέτρα σε μήκος. Αν δεν κάνουμε τις αναγκαίες υπερβάσεις, θα δεχόμαστε απλά τα πλεονάζοντα σκάφη, αυτά που δεν θα βρίσκουν θέσεις στην Τουρκία ή εκείνα που απλά θα κάνουν ένα πέρασμα από την περιοχή μας.

• Θα μπορούσε το yachting να ακολουθήσει την ανοδική πορεία της κρουαζιέρας;
Η κρουαζιέρα και το yachting είναι δύο διαφορετικά πράγματα. Στην κρουαζιέρα εφαρμόζεται πλέον το σύστημα all inclusive σε ποσοστό 80-90%. Δεν ξεχωρίζω προσωπικά την κρουαζιέρα από τον τουρισμό τον ξενοδοχειακό. Είναι εντελώς διαφορετικά τα πράγματα στον τουρισμό yachting. Είναι άλλες οι ανάγκες και οι απαιτήσεις, αλλά και οι προοπτικές.
Αυτή τη στιγμή που μιλάμε θα έπρεπε να είχαμε επαγγελματικά σκάφη. Δεν τα έχουμε όμως. Κάποιοι Ρώσοι που ήρθαν, πλήρωσαν το φόρο, όμως δεν είναι όλοι οι πελάτες Ρώσοι.
Τα μικρά σκάφη τα χάσαμε για την ώρα εντελώς, τουλάχιστον αν δεν ανακοινωθεί η μείωση των τελών κατά 50%, πού δύσκολα θα τα ξαναδούμε.
Η εφαρμογή του μέτρου έγινε χωρίς να λάβουν υπόψη τα Δωδεκάνησα. Κάθε λιμάνι της Δωδεκανήσου είναι μοναδικό.
Έχει απέναντι του τουλάχιστον άλλα 1000 σκάφη, πράγμα που δεν συμβαίνει σε άλλους προορισμούς, στα Επτάνησα, στις Σποράδες, στην Πελοπόννησο, στην Αθήνα, ούτε καν στο Βόρειο Αιγαίο.
Ο κ. Παππάς έχει αντιληφθεί το πρόβλημα. Όμως η Γενική Γραμματεία του Υπουργείου Ναυτιλίας μας εκπλήσσει διαρκώς με τις αποφάσεις της.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου