Απελπισία, άγχος, εκνευρισμός, ταλαιπωρία, επιθετική οδήγηση, κατανάλωση καυσίμων, μεγάλη ρύπανση, τρακαρίσματα, ποδήλατα χωρίς ποδηλατοδρόμους, κατάληψη πεζοδρομίων από δίκυκλα, αυτοκίνητα, τραπέζια, καρέκλες, εμποδίζοντας την ελεύθερη μετακίνηση των πεζών και ΑμεΑ, πεζοί στο δρόμο, έλλειψη ζωνών ήπιας κυκλοφορίας με αποτέλεσμα την ενθάρρυνση της ανάπτυξης μεγάλης ταχύτητα στην πόλη, και όχι μόνον!
Μπλοκαρισμένες διασταυρώσεις, ανόητα μποτιλιαρίσματα, καμία τήρηση προτεραιότητας, στάθμευση όπου και όπως και να’ ναι, , διπλοπαρκάρισμα, επιτόπιες απαγορευμένες στροφές, έλλειψη κατανόησης, έλλειψη σεβασμού και όχι μόνον.
Απελπισία, ταλαιπωρία, εκνευρισμός όταν δεν ξέρεις αν πρέπει να πας αριστερά η δεξιά γιατί δεν σε βοηθάει η σήμανση, λανθασμένη ή ανύπαρκτη η πληροφόρηση, , δρόμοι χωρίς πεζοδρόμια, δρόμοι με λακκούβες ή τεχνικά σαμαράκια, ελλιπής φωτισμός, σημάνσεις για ΑμεΑ χωρίς κυκλικούς κόμβους σε νέους δρόμους.
Ένα συνεχές αλαλούμ για το οποίο ευθύνεται διαχρονικά η Τοπική Αυτοδιοίκηση, με την επικρατούσα αντίληψη για την οδική ασφάλεια, για την γραφειοκρατία, για τον σχεδιασμό της πόλης, των δρόμων, για τον κυκλοφοριακό κατευνασμό της, για το ότι οι δρόμοι πρέπει να είναι ασφαλείς για τους χρήστες της.
Ένα στοιχείο γνώσης και υποχρέωσης της Τοπικής Αυτοδιοίκησης για να αποκτήσει ο όρος της οδικής ασφάλειας το πραγματικό της νόημα. Δρόμοι ασφαλείς, χώροι παρκαρίσματος, καλύτερες συγκοινωνίες, έξυπνα έργα διευκόλυνσης κυκλοφορίας πεζών και οδηγών, ποδηλατοδρόμοι, πεζοδρόμια για τις ευάλωτες ηλικίες, ΑμεΑ, διαγραμμίσεις, γενικά σήμανση, αστυνόμευση, βελτίωση της οδηγικής συμπεριφοράς και της ψυχολογίας στην κίνηση, που είναι υποχρέωση της Τοπικής Αυτοδιοίκησης με στόχο την ανακούφιση των πολιτών, των οδηγών, των πεζών, των επισκεπτών και όχι επιβαρυμένη αστική κυκλοφορία, προκειμένου το οδικό περιβάλλον να είναι φιλικό στους χρήστες.
Με δεδομένο το γεγονός ότι οι Αυτοδιοικητικές Αρχές διαδραματίζουν σημαντικό ρόλο στην ανάπτυξη και στην εφαρμογή της πολιτικής για την οδική ΑΣΦΑΛΕΙΑ, συνεπάγεται ότι είναι υπεύθυνες για την οργάνωση και την διαχείριση της κυκλοφορίας στην πόλη τους, τις κυκλοφοριακές ρυθμίσεις την ανάπτυξη προσαρμοσμένη στρατηγική στις τοπικές συνθήκες για την οδική ασφάλεια, με στόχο την επίλυση των τοπικών προβλημάτων που αφορούν την ποιότητα ζωής των πολιτών, σχεδιάζοντας Βιώσιμες πόλεις.
Η Ρόδος, η ναυαρχίδα του τουρισμού όπως θέλουν να την χαρακτηρίζουν, διαχρονικά δεν ασχολήθηκε με το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) όπως υλοποίησαν το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) πολλές πόλεις της χώρας μας οργανώνοντας τις μετακινήσεις των πολιτών, εστιάζοντας στην εξυπηρέτηση των μετακινήσεων ατόμων κατά προτεραιότητα, έναντι της
εξυπηρέτησης των οχημάτων στο διαθέσιμο αστικό χώρο, με στόχο την καλύτερη ποιότητα ζωής.
Επανερχόμαστε γιατί η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, διαχρονικά και στα πλαίσια των Παγκόσμιων Εβδομάδων Οδικής Ασφάλειας του Ο.Η.Ε ως μέλος Παγκόσμιων και Ευρωπαϊκών φορέων στις συναντήσεις της με την Τοπική Αυτοδιοίκηση πάντα με έγγραφα κατέθετε τις προτάσεις της σχετικά με τα οφέλη ενός Σχεδίου Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας με δεδομένο ότι τα ΣΒΑΚ αποτελούν τόσο στο παρόν όσο και στο άμεσο μέλλον αναπόσπαστο εργαλείο των φορέων της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και των λοιπών εμπλεκομένων φορέων, για την στρατηγική αντιμετώπιση των θεμάτων βιώσιμης κινητικότητας και βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών.
Έχουν ενταχτεί 112 πόλεις μεταξύ αυτών και πόλεις της χώρας μας στο πρόγραμμα κλιματικά ουδέτερες πόλεις μέχρι το 2030. Περίπου το 12% του πληθυσμού της Ευρώπης στεγάζεται στις πόλεις που δεσμεύτηκαν να υιοθετήσουν μέτρα και πρότυπα που μειώνουν ριζικά τις ενεργοβόρες εκπομπές στο περιβάλλον και αναβαθμίζουν ουσιαστικά το αστικό τους συγκρότημα, βελτιώνοντας σε μεγάλο βαθμό την ποιότητα ζωής των κατοίκων τους. Η Ρόδος απούσα..
Στις συναντήσεις μας τόσο με την Τοπική Αυτοδιοίκηση όσο και με τους Υπουργούς, Υφυπουργούς Γενικούς Γραμματείς του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατέθετε σχετικά αιτήματα – υπομνήματα για την Ανάπτυξη Βιώσιμης Κινητικότητας στην πόλη μας, μιας πόλης με ιστορία και πολιτισμό. Υποστήριζε διαχρονικά την τήρηση των υφιστάμενων νομοσχεδίων στην ανακοίνωση έργων υποδομής στην κατασκευή ή την συντήρηση δρόμων, αναδεικνύοντας τις ελλείψεις σε σχέση με την οδική ασφάλεια. Αναφέρονται ενδεικτικά μέρος των αιτημάτων-επισημάνσεων της ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ-Παρατηρητήριο Οδικής Ασφάλειας
1) τη σύνταξη ενός σύγχρονου στρατηγικού περιεχομένου πολεοδομικού σχεδιασμού για την πόλη της Ρόδου που να καλύπτει τις ανάγκες της όχι με «πολεοδομικά κλισέ» αλλά με σύγχρονες προσεγγίσεις που να ενσωματώσει όλες τις επί μέρους προσπάθειες που στο μεταξύ επιβάλλεται να γίνουν με στόχευση την «βιώσιμη κινητικότητα».
2) τη δημιουργία ποδηλατόδρομου, επεκτείνοντας σε δεύτερη φάση το δίκτυο και σε άλλα σημεία της αλλά και εκτός αυτής, ενώνοντας παράλληλα περιοχές ειδικού ενδιαφέροντος (όπως για παράδειγμα η λειτουργική διασύνδεση των αρχαιολογικών χώρων της πόλης με δίκτυο πεζοδρόμων και ποδηλατοδρόμων). Χαρακτηριστικό παράδειγμα στις Βρυξέλλες. Ο αριθμός των ποδηλατών αυξήθηκε κατά 64 % σε ένα χρόνο γιατί έγιναν υποδομές και συνειδητοποίησαν οι αυτοδιοικητικές αρχές, τη σημασία της ασφαλούς υποδομής ποδηλασίας. Η Ρόδος είναι ο τόπος που το ποδήλατο κατείχε για ολόκληρες δεκαετίες ιδιαίτερη θέση τόσο σε καθημερινό όσο και αγωνιστικό επίπεδο.
3) Η απόδοση μέρους του υφιστάμενου οδικού δικτύου κυκλοφορίας και στάθμευσης οχημάτων στους πεζούς. Έχει καταφανώς αναδειχθεί η αναγκαιότητα αναμόρφωσης των πλατειών Ελευθερίας και Αντιναυάρχου Ιωαννίδη καταργώντας τις θέσεις στάθμευσης και δημιουργώντας πραγματικές πλατείες. Το ερώτημα «και που θα παρκάρουμε» έχει ήδη απαντηθεί από πολλές αντίστοιχες πόλεις της χώρας. Και βέβαια, η όλη αυτή προσπάθεια πρέπει να συνδυασθεί με την αναβάθμιση και επαναπροσδιορισμό κάτω από άλλη λογική, των μέσων μαζικής μεταφοράς και των αντίστοιχων δρομολογίων που σήμερα λειτουργούν μάλλον αποτρεπτικά προσδιορίζοντας παράλληλα περιφερειακούς χώρους στάθμευσης.
4) Ένταξη της Ρόδου στο πρόγραμμα «ΠΟΛΙΣ» που αφορά ολιστικές παρεμβάσεις στα ιστορικά κέντρα με πλούσιο πολιτιστικό απόθεμα που συμμετέχουν δήμοι με ισχυρό υπόβαθρο ιστορικό και μνημείων σε συνεργασία με το Σωματείο «ΔΙΑΖΩΜΑ»
5) Περιμετρική οδός πόλεως Ρόδου-Τμήμα Α΄ Β΄ Γ’& Δ΄. Έργο πνοής η νέα είσοδος που θα συμβάλλει στην κυκλοφοριακή αποσυμφόρηση της πόλης, της ναυαρχίδας του τουρισμού.
6) Η νέα είσοδος της Ρόδου – ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΧΑΡΑΞΗ. Σύνδεση της πόλης Ρόδου με αεροδρόμιο (ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΧΑΡΑΞΗ). Παρά τις εξαγγελίες διαχρονικά δυστυχώς διαφαίνεται ότι δεν διεκδίκησαν δυναμικά την κατασκευή της νέας οδού (ΜΕΣΟΓΕΙΑΚΗ ΧΑΡΑΞΗ), μιας κορυφαίας υποδομής για το νησί της Ρόδου η οποία θα συμβάλλει στην οδική ασφάλεια.
7) Οι οριζόντιες κυκλοφοριακές σημάνσεις (διαγραμμίσεις) σβησμένες. Η έλλειψη ορατών σημάνσεων στις διαβάσεις των πεζών καθιστώντας την διέλευση εγκληματικά επικίνδυνη. Οι κάθετες πινακίδες σήμανσης οδών (ρυθμιστικές), όπου υπάρχουν έχουν παραμείνει από την αρχική κατασκευή των οδών. Ούτε λόγος να γίνεται για τις πληροφοριακές πινακίδες.
8) Τα πρώτα 15 χιλιόμετρα του δυτικού επαρχιακού δικτύου (Ρόδου – Καμείρου) διέρχονται μέσα από αστικές περιοχές με διασταυρώσεις, και χρήσεις που δημιουργούν κυκλοφοριακό κομφούζιο με καταγραφή στο ιστορικό σοβαρών δυστυχημάτων.
9) Τόσο το εθνικό όσο και το κύριο επαρχιακό δίκτυο του νησιού έχουν μετατραπεί σε οικιστικούς υποδοχείς με σοβαρότατες αρνητικές συνέπειες σε πολλαπλά επίπεδα και κυρίως στην οδική ασφάλεια. Στο γεγονός αυτό συντείνουν η καταστρατήγηση του θεσμικού πλαισίου για τις παρεκκλίσεις αρτιότητας, οι αλλαγές χρήσεων με υπερεκμετάλλευση του Σ.Δ. και το συνονθύλευμα των παρόδιων χρήσεων. Οι παρόδιες χρήσεις της εθνικής οδού είναι εξαιρετικά σημαντικό κεφάλαιο και πρέπει να αντιμετωπισθούν κάτω από ενιαίο πρίσμα.
10) Οι πρόσφατες μελέτες που ανακοινώνται για την αντιμετώπιση του κυκλοφοριακού προβλήματος επιβάλλονται χωρίς τη συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της πόλης, τον έλεγχο από Επιθεωρητές Οδικής Ασφάλειας, την μέτρηση του κυκλοφοριακού φόρτου και της διαχείρισης κυκλοφορίας. Οι όποιες παρεμβάσεις που γίνονται είναι αποσπασματικές.
11) Ανύπαρκτα περιμετρικά της πόλης πάρκινγκ, το κέντρο της πόλης έχει μετατραπεί σε ένα απέραντο παρκινγκ. Ενίσχυση των Μ.Μ.Μ, επανασχεδιασμός κυκλοφοριακής μελέτης, συνολική αξιολόγηση και ιεράρχηση του οδικού δικτύου της πόλης.
12) Nα δοθεί προτεραιότητα στα ζητήματα του περιορισμού των ορίων ταχύτητας ιδίως γύρω από σχολεία, πάρκα και τόπους μαζικής συνεύρεσης
ανθρώπων στα 30 km/h. Το όριο 30 km/h, ελαχιστοποιεί την πιθανότητα θανατηφόρων τροχαίων και εφαρμόζεται πλέον σε πόλεις στην Ε.Ε
13) Κυκλοφοριακές παρεμβάσεις σε περιοχές σχολικών συγκροτημάτων και περιοχές με αυξημένη κίνηση στα πλαίσια βελτίωσης της οδικής ασφάλειας, καθώς επίσης και ο περιορισμός των ορίων στο Επαρχιακό και Εθνικό δίκτυο με δεδομένο ότι διέρχονται μέσα από αστικές περιοχές με εκατοντάδες παράδρομους χωρίς σήμανση.
14) Δημιουργία Επιτροπής Οδικής Ασφάλειας στην Περιφέρεια Ν. Αιγαίου και στο Δήμο Ρόδου.
Αναπάντητα όλα τα ανωτέρω….
Εμείς όμως οι πολίτες – οδηγοί τι κάνουμε; είμαστε πάντοτε αθώοι και αμέτοχοι σε αυτό το καθημερινό αλαλούμ στην πόλη μας; Συμμετέχουμε δυστυχώς στην απουσία της πολιτείας και της αυτοδιοικητικής αρχής;
Εμείς Ε! Βέβαια δεν φταίμε σε τίποτα. Φταίει η πολιτεία. Φταίνε όλοι οι άλλοι εκτός από εμάς….. εμείς γιατί δεν προσπαθούμε να κάνουμε υπομονή στην απουσία της πολιτείας, γιατί να μην σεβόμαστε τους άλλους χρήστες του δρόμου, γιατί με την συμπεριφορά μας να μην πιέσουμε την πολιτεία να οργανώσει την κυκλοφορία στην πόλη μας και όχι μόνον; Γιατί να θρηνούμε θύματα;
Η ΕΥΘΥΤΑ ΡΟΔΟΥ, προσδοκεί και επιζητεί χρόνια τώρα ασπίδα προστασίας για όλα αυτά, είτε σε Εθνικό είτε σε τοπικό επίπεδο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας, την ανάπτυξη πόλεων βιώσιμης κινητικότητας και την μείωση των θανάτων και των τραυματισμών οδικής κυκλοφορίας για την δεκαετία που διανύουμε με γνώμονα τον Π.Ο.Υγείας. Ας μας ακούσουν…
Εφόσον όμως η πολιτεία – τοπική αυτοδιοίκηση είναι απούσα, εμείς οφείλουμε να τηρούμε τους κανόνες του Κώδικα Οδικής Ασφάλειας, να δώσουμε προτεραιότητες εκεί που καθορίζει ο ΚΟΚ στους άλλους οδηγούς, αφήνουμε να περάσουν τη διάβαση πεζών, παιδιά, ενήλικες, ΑΜΕΑ, αφήνουμε ελεύθερα τα πεζοδρόμια, δεν παρκάρουμε όπου βρούμε, δεν κυκλοφορούμε άσκοπα και επιθετικά, μην εχθρεύεστε τους οδηγούς των άλλων οχημάτων, δεν έχουμε να μοιράσουμε τίποτα, δείξτε σεβασμό όπως θα θέλαμε να δείχνουν σεβασμό και οι άλλοι σε εμάς.
Δεν επιτρέπεται να ζητάμε συνεχώς από όλους τους άλλους να σεβαστούν τους κανόνες του Κ.Ο.Κ, στοιχείο πολιτισμού για το πώς συμπεριφερόμαστε στους δρόμους της πόλης μας και όχι μόνον – και- εμείς με την σειρά μας να συμπεριφερόμαστε ανάλογα, λες και είμαστε οι μόνοι, άρα γιατί να νοιαζόμαστε, γνωρίζοντας ότι για όλα αυτά ποτέ δεν θα απολογηθώ κάπου που μπορεί εκ του νόμου να έχει το δικαίωμα να με κρίνει και να με επιπλήξει, ακόμη να προκαλέσω τροχαίο δυστύχημα χάνοντας την ΖΩΗ μου ή αφαιρώντας τη ΖΩΗ ενός συμπολίτη μου…
Το έχετε σκεφτεί όταν οδηγείτε;
Μην ψάχνουμε εμείς να βρούμε άλλοθι.
Ο οδηγός που επιλέγει να οδηγεί έχει την απόλυτη ευθύνη τόσο για το όχημα όσο και στο δρόμο που κυκλοφορεί, πως συμπεριφέρεται, με δεδομένο ότι η πολιτεία
οφείλει να παρέχει ένα ασφαλές οδικό δίκτυο στους πολίτες της. Δικαίωμα μας η ασφάλεια στους δρόμους.
Το λογικό ον, ο άνθρωπος, έχει το πάνω χέρι στην υπόθεση της οδήγησης και η πολιτεία, η Τοπική Αυτοδιοίκηση να παρέχει ασφαλείς δρόμους στους χρήστες και ο χρήστης του οδικού δικτύου να τηρεί τον Κ.Ο.Κ
Είναι στο χέρι μας, να βελτιώσουμε τις συνθήκες που αφορούν την δική μας οδηγική συμπεριφορά, μην κάνουμε τα πράγματα πιο δύσκολα από ότι είναι και ας μην κάνουμε την ανθρώπινη σχέση μας «Βαβέλ» χωρίς επιστροφή.
Ποτέ δεν ξεχνούμε να οδηγούμε με ασφάλεια. Καλούς δρόμους με ασφαλείς μετακινήσεις!!