«Όταν ο άνθρωπος κάνει σχέδια ο Θεός γελάει». Το ρητό αυτό αντικατοπτρίζει απόλυτα την κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ελληνική ακτοπλοία, εν έτη 2015.
Τα κτυπήματα που δέχεται ο κλάδος είναι αλλεπάλληλα σε περίοδο υψηλής τουριστικής κίνησης. Σε μία χρονιά που οι προβλέψεις ήταν θετικές για βελτίωση των οικονομικών στοιχείων, με τα αποτελέσματα του α’ εξαμήνου να γεμίζουν αισιοδοξία τα επιτελικά στελέχη των εταιρειών, με την τιμή του πετρελαίου να είναι χαμηλή, συγκριτικά με άλλες χρονιές μειώνοντας το λειτουργικό κόστος των πλοίων, ήρθαν οι κεφαλαιακοί έλεγχοι και η αύξηση του ΦΠΑ στα εισιτήρια επιβατών με την σκιά του GREXIT να συζητιέται ακόμη από διάφορα πολιτικο-οικονομικά κέντρα εντός και εκτός Ελλάδος, για να δημιούργησαν εφιάλτες.
Τα λόγια μεγαλοστελέχους ακτοπλοϊκής εταιρείας είναι χαρακτηριστικά: «Τους μήνες του καλοκαιριού οι εταιρείες κάνουν το 70% του ετήσιου τζίρου τους. Εκεί με τα μέχρι τώρα στοιχεία υπάρχει μείωση 15%-20%. Από τον Οκτώβριο θα πάμε σε μειώσεις δρομολογίων ενώ στο τραπέζι έχουν πέσει και οι συγχωνεύεις. Η συγκέντρωση του κλάδου».
Ο εσωτερικός τουρισμός έχει «παγώσει» πλήττοντας σε μεγάλο βαθμό τον κλάδο της ακτοπλοίας. Γραμμές οι οποίες στηρίζονται σε Έλληνες ταξιδιώτες έχουν δεχθεί τεράστια πίεση με αποτέλεσμα να υπάρχουν μέρες που τα πλοία ταξιδεύουν με 25-30 άτομα.
Το πλέον ανησυχητικό είναι ότι έχουν μειωθεί σε πολύ μεγάλο ποσοστό οι κρατήσεις εισιτηρίων. Το μεγαλύτερο πλήγμα το έχει δεχθεί σύμφωνα με στελέχη της ακτοπλοΐας η Κρήτη όπου οι κρατήσεις έχουν μειωθεί κατά 75%. Πιέσεις δέχονται και τα Δωδεκάνησα και σε μικρότερο βαθμό οι Κυκλάδες. Στις δυτικές Κυκλάδες, Κύθνο, Σέριφο, Σίφνο και Μήλο η μείωση των κρατήσεων φθάνει το 40%. Στην Παροναξία η μείωση των κρατήσεων αγγίζει το 30%.
Ο μέσος όρος της μείωσης των κρατήσεων ανέρχεται στο 50%.
Οι 13 απειλές
Σύμφωνα με έρευνα της εταιρείας χρηματο-οικονομικών συμβούλων XRTC ο κλάδος της ακτοπλοίας βρίσκεται μπροστά σε κινδύνους που απειλούν την ύπαρξή του. Πρόκειται για:
– Απουσία ρευστότητας
– Εξακολούθηση της δυσκολίας άντλησης κεφαλαίων
– Συνεχιζόμενες ζημίες με σαφώς μειωμένο ρυθμό
– Έλλειψη δημοσίων επενδύσεων προς ανάπτυξη των λιμένων
– Αύξηση του κόστους λειτουργίας των πλοίων λόγω αγκυλώσεων και απαρχαιωμένων νόμων και διατάξεων
– Αβεβαιότητα για το κόστος καυσίμων
– Αυξημένος συναλλαγματικός κίνδυνος
– Συνεχιζόμενη μείωση της ζήτησης σε Ελλάδα
– Η κρίση στην Ανατολική Ευρώπη
– Δυσκολία εξεύρεσης κεφαλαίων κίνησης εξαιτίας της έλλειψης τραπεζικής χρηματοδότησης
– Μείωση ποσού των επιδοτήσεων λόγω αδυναμίας στήριξης από τον κρατικό προϋπολογισμό
– Αυξημένες πιθανότητες μείωσης του στόλου εξαιτίας της αναδιάρθρωσης που προωθείται στον κλάδο
– Καθυστέρηση στην ηλεκτρονική καταγραφή της κίνησης και της εφαρμογής του ηλεκτρονικού εισιτηρίου
newmoney.gr