Η κατάσταση του εναέριου στόλου της Πυροσβεστικής περιγράφεται ως οριακή, τη στιγμή που ο κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς σε πολλές περιοχές της χώρας χαρακτηρίζεται ως «εξαιρετικά υψηλός».
Τουλάχιστον αυτό αποκαλύπτει επίσημο έγγραφο που αναφέρει τις «ετοιμότητες αεροσκαφών»: Από τα 19 καναντέρ που διαθέτει το Πυροσβεστικό Σώμα μόλις τα 11 βρίσκονται σε επιχειρησιακή ετοιμότητα.
Το σχεδόν σοκαριστικό επιπλέον στοιχείο ωστόσο είναι ότι, από τα 11 ετοιμοπόλεμα τα επτά έχουν συμπληρώσει 40 χρόνια επιχειρήσεων και θεωρούνται από τους αρμόδιους αξιωματικούς εντελώς γερασμένα.
Λόγω παλαιότητας αδυνατούν να πετάξουν όταν η θερμοκρασία ξεπερνά τους 38 βαθμούς κελσίου, με αποτέλεσμα να γίνεται πολλές φορές μεταστάθμευσή τους προκειμένου να επιχειρήσουν σε σημεία όπου η θερμοκρασία είναι χαμηλότερη.
Τα 8 παροπλισμένα καναντέρ
Το επίσημο έγγραφο του Π.Σ. έχει ημερομηνία 24 Ιουλίου 2015 και αναφέρει ότι οκτώ καναντέρ βρίσκονται παροπλισμένα διότι: Ένα έχει βλάβη στις μανέττες ισχύος (λεβγιέδες), ένα έχει βλάβη στον κινητήρα, ένα έχει βλάβη στην οθόνη του πιλότου, ένα δεν έχει κάνει αλλαγή ανταλλακτικών, τρία βρίσκονται σε στάδιο συντήρησής και ένα βρίσκεται σε στάδιο επιθεώρησης βλαβών. Από τα 11 που είναι εν ενεργεία τα τέσσερα έχουν αναγκαστεί να αλλάξουν έδρα διότι ήταν αδύνατο να επιχειρήσουν σε υψηλές θερμοκρασίες.
Ανώτατοι αξιωματικοί της Πυροσβεστικής σημειώνουν εμφατικά ότι εάν μέσα στον Αύγουστο εκδηλωθούν ταυτόχρονα δύο μεγάλες πυρκαγιές στην Ελλάδα, όπως συνέβη πρόσφατα στην Νεάπολη Λακωνίας και στον Υμηττό, δεν θα υπάρχει δυνατότητα επαρκούς αντιμετώπισής τους.
«Φέτος τα εναέρια μέσα είναι πιο επιβαρυμένα γιατί έχουν στην πλάτη τους ακόμα έναν χρόνο επιχειρήσεων σε σχέση με πέρυσι. Το πρόβλημα αυτό έρχεται να συμπληρωθεί από το γεγονός ότι και τα υπόλοιπα μέσα πυρόσβεσης έχουν στην πλάτη τους ακόμα ένα χρόνο καταπόνησης. Ας ελπίσουμε να μην έχουμε ταυτόχρονες φωτιές υψηλής έντασης. Γιατί εάν για παράδειγμα έχουμε μία μεγάλη πυρκαγιά σε ένα νησί και ταυτόχρονα μία άλλη στη Μακεδονία ή στην Πελοπόννησο, τότε η κατάσταση θα είναι τραγική. Τα εναέρια μέσα δεν νομίζω ότι θα μπορέσουν να ανταποκριθούν παρότι οι πιλότοι δίνουν τη ψυχή τους και φέτος», λέει στη Huff Post Greece ο πρόεδρος της Ένωσης Αξιωματικών της Π.Υ. κ. Γιάννης Σταμούλης.
Προσθέτει δε ότι «οι αεροπόροι μας δίνουν μάχη καθημερινά, καθώς τα μέτωπα είναι πολλά αλλά δεν τα μαθαίνει ο κόσμος γιατί χάρη στην έγκαιρη παρέμβαση της Πυροσβεστικής δεν κρατάνε περισσότερο από μία ημέρα.
Πρόκειται για επαγγελματίες που δεν αφήνουν πίσω τα συστήματα ασφαλείας και όταν έχουν δύο ενδείξεις κινδύνου κατεβάζουν τα αεροσκάφη. Αυτός είναι και ο λόγος που δεν θρηνούμε θύματα».
Τα τελευταία χρόνια, πάντως, έχουν καταστραφεί τρία καναντέρ, εκ των οποίων το τελευταίο έκανε αναγκαστική προσγείωση στο Φαρακλό Λακωνίας στο πρόσφατο μέτωπο στη Νεάπολη.
Από τα πιο καινούργια Καναντέρ CL-415, ηλικίας 15 ετών, με δυνατότητα ρίψης 6 τόνων νερού, σε πτητική λειτουργία βρίσκονται τέσσερα από τα συνολικά οκτώ. Φέτος βοηθούν το εναέριο πυροσβεστικό έργο τα δύο ιδιόκτητα Super Puma, τα οποία μπορούν να χρησιμοποιηθούν για μεταφορά προσωπικού αλλά και για κατάσβεση καθώς μπορούν να φέρουν κάδο.
thetoc.gr