Η πορεία της ελληνικής ακτοπλοΐας αυτή τη στιγμή εξαρτάται πάρα πολύ από την εξομάλυνση και σταθεροποίηση της κατάστασης στην ελληνική οικονομία, που λόγω των απρόβλεπτων πολιτικών εξελίξεων και εν αναμονή ενός δύσκολου χειμώνα, μπορεί να οδηγήσει και σε νέα φυγή πλοίων από το Αιγαίο προς το εξωτερικό, τονίζει ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ναυτιλιακής χρηματοδότησης XRTC Γιώργος Ξηραδάκης.
Προσθέτει, ότι οποιαδήποτε αναγκαιότητα για πιθανή αναδιάρθρωση του ακτοπλοϊκού δικτύου και τη δημιουργία ενός νέου χάρτη θα γίνει μόνο από τις ίδιες εταιρείες, καθώς το υπουργείο Ναυτιλίας δεν μπορεί πλέον να προσφέρει κάτι συγκεκριμένο από το να παρέχει μόνο διευκολύνσεις
Ο κ. Ξηραδάκης συμπληρώνει ότι όλοι εκεί που ήλπιζαν ότι τα βελτιωμένα οικονομικά αποτελέσματα του 2014 θα ακολουθούσαν μία καλύτερη χρονιά για την απόσβεση των ζημιών προηγούμενων ετών, αφού πλέον δεν υφίσταται ανταγωνισμός μεταξύ των εταιρειών και οι τιμές του πετρελαίου ήταν πολύ χαμηλές, οι πολιτικές εξελίξεις, το δημοψήφισμα, τα capital controls στις τράπεζες, η αναμονή για την υπογραφή νέας συμφωνίας με τους θεσμούς, αλλά και οι αβέβαιες πολιτικές εξελίξεις με το ενδεχόμενο πιθανότητας εκλογών, δημιουργούν κλίμα αβεβαιότητας στον κλάδο και στροφή προς ξένες αγορές.
Ο σύμβουλος της XRTC δηλώνει ότι το 2013 οι εταιρίες δρομολόγησαν 57 πλοία, χωρίς να συμπεριλαμβάνονται και τα πέντε ακινητοποιημένα πλοία της ΝΕΛ μέγεθος που έχει υποχωρήσει κατά 40% περίπου σε σχέση με τις αρχές της προηγούμενης δεκαετίας και ότι η εξέλιξη αυτή σηματοδοτεί και την υποχώρηση της επιβατικής κίνησης που καταγράφεται τα τελευταία χρόνια.
Hδη τα στελέχη των εταιρειών βρίσκονται σε διαρκή αναζήτηση νέων αγορών και συμμαχιών εκτός Ελλάδας. Στη διεθνή αγορά των ferries αυτή τη στιγμή υπάρχουν σημάδια ανάκαμψης και δημιουργούνται ανάγκες.
Για παράδειγμα στη Μαύρη Θάλασσα μετά την προσάρτηση της Κριμαίας στη Μόσχα, Ρώσοι και Τούρκοι δρομολογούν νέες ναυλώσεις.
Ανάγκες υπάρχουν επίσης στην Καραϊβικής ενώ άνοιγμα υπάρχει στην αγορά της Κούβας και σύνδεσής της με το Μαϊάμι μετά την εξομάλυνση των οικονομικών και διπλωματικών σχέσεων ΗΠΑ – Κούβας και χαλάρωση του πολυετούς εμπάργκο των Αμερικανών.
Ήδη τέσσερις εταιρείες παροχής ακτοπλοϊκών υπηρεσιών οι «Baja Ferries», «United Caribbean Lines Florida»,«Havana Ferry Partners of Fort Lauderdale» και Airline Brokers Co εξασφάλισαν σχετική άδεια από το αμερικανικό υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να αρχίσουν την ακτοπλοϊκή σύνδεση Φλόριντας – Αβάνας.
Οι παραπάνω εταιρείες έχουν αρχίζει ανάλογη διαδικασία για αδειοδότηση και από τις αρμόδιες κουβανικές αρχές.
Ενδιαφέρον υπάρχει επίσης για τις γραμμές στη βόρεια Ευρώπη Σουηδία Φινλανδία Νορβηγία αλλά και στη δυτική Μεσόγειο, κυρίως στις συνδέσεις που αφορούν την Ισπανία και τη Γαλλία με τη βόρεια Αφρική
Ανάκαμψη υπάρχει και στις πολυνησιακές χώρες της Ασίας, αλλά και στην Κίνα και την Κορέα που ζητούν νεότευκτα βαπόρια κάτω των 15 ετών .
«Η λογική λέει ότι είναι καλύτερα να φέρεις μεταχειρισμένα πλοία και να ναυλώσεις η να πουλήσεις τα καινούργια στο εξωτερικό παρά να συνεχίζεις με αυτή τη κατάσταση», τονίζει ο κ. Ξηραδάκης και προσθέτει ότι ελπίδα να δημιουργηθούν γραμμές κορμοί και σύνδεσής τους στα μικρά νησιά με μικρά πλοία χάθηκε λόγω έλλειψης επιχειρηματικού ενδιαφέροντος από τους πλοιοκτήτες αλλά και αναστολής χρηματοδότησης από τις τράπεζες.
«Πιθανόν» προσθέτει «ακτοπλοϊκές εταιρείες λαϊκής βάσης αν δημιουργηθούν από κάποιους νησιώτες να μπορούν να λύσουν εν μέρει τα προβλήματα του δικτύων και των πολλαπλών προσεγγίσεων» τονίζει ο κ. Ξηραδάκης υπογραμμίζοντας ότι αυτή τη στιγμή “δεν υπάρχει καμία τράπεζα που να μπορεί να προσφέρει χρηματοδότηση στην ελληνική ακτοπλοΐα λόγω ρίσκου”.
ΑΠΕ-ΜΠΕ