Τον κίνδυνο να προσκρούσει η παραχώρηση της έκτασης του παλαιού αεροδρομίου στο Ελληνικό σε νέες αιφνιδιαστικές ενέργειες υπηρεσιών του υπουργείου Πολιτισμού αυτήν τη φορά συνιστούν οι σχεδιασμοί που, σύμφωνα με πληροφορίες, προωθούνται για τον χαρακτηρισμό σειράς εκεί κτισμάτων ως διατηρητέων. Και μάλιστα σε κρίσιμες για την ανάπτυξη του έργου περιοχές τής υπό παραχώρησης έκτασης. Αυτά συμβαίνουν την ώρα που η κυβέρνηση ετοιμάζει τον κυρωτικό νόμο της νέας σύμβασης που επαναδιαπραγματεύθηκε, με βάση το μνημόνιο κατανόησης το οποίο υπέγραψε με το επενδυτικό σχήμα υπό τη Lamda Development, που έχει αναλάβει το έργο και την παραχώρηση. Υπενθυμίζεται ότι με non paper στις αρχές Ιουνίου η κυβέρνηση επαίρετο για τα αποτελέσματα της νέας συμφωνίας, η οποία πρόσφατα εγκρίθηκε και από το Ελεγκτικό Συνέδριο.
Ανάλογα προβλήματα δημιούργησαν μονομερείς ενέργειες του υπουργείου Πολιτισμού και στην περίπτωση του Αστέρα Βουλιαγμένης, οι οποίες όμως τελικά υπερκεράστηκαν, αλλά και στην Αφάντου στη Ρόδο, όταν το υπουργείο κήρυξε το σύνολο της υπό παραχώρησης έκτασης ως αρχαιολογικού ενδιαφέροντος. Αυτά τα προβλήματα στην Αφάντου δεν έχουν ακόμα επιλυθεί.
Πιθανή «μετάσταση» αυτών των «κρουσμάτων» στο Ελληνικό –όπως και στο Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου– κρίνεται όμως από την αγορά ιδιαίτερα ανησυχητική. Μια τέτοια εξέλιξη, όπως η ανακήρυξη κτιρίων διατηρητέων «κατόπιν εορτής», ύστερα δηλαδή από τις συμφωνίες μεταξύ κράτους και επενδυτών, θα αποτελέσει ουσιώδη αλλαγή των συμβατικών δεσμεύσεων των δύο πλευρών και δύναται να θέσει σε κίνδυνο το σύνολο του έργου και της παραχώρησης, εξηγούν νομικοί κύκλοι που παρακολουθούν από κοντά την υπόθεση.
Σύμφωνα με πηγές της «Κ», που γνωρίζουν καλά τις διεργασίες στο υπουργείο Πολιτισμού, ορισμένες υπηρεσίες του προωθούν τον χαρακτηρισμό ως διατηρητέων διαφόρων κτισμάτων πέραν των ήδη χαρακτηρισθέντων ως τέτοια. Το βασικότερο πρόβλημα εστιάζεται στο παλαιό κτίριο του Αμερικανικού Κολλεγίου Θηλέων, γνωστό πλέον σήμερα ως Pierce College, το οποίο μετεγκαταστάθηκε στην Αγία Παρασκευή το 1965. Το κτίριο εγκαινιάστηκε το 1932 σε έκταση που παραχώρησε η τότε ελληνική κυβέρνηση και κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου χρησιμοποιήθηκε ως στρατιωτικό νοσοκομείο. Το 1965 το Κολλέγιο εγκαταλείπει το Ελληνικό και μετακομίζει στις πλαγιές του Υμηττού στην Αγία Παρασκευή, αλλά το κτίριο παρέμεινε εκεί, στην περιοχή της παραλιακής λεωφόρου, εντός της υπό παραχώρηση έκτασης. Τυπικά εμπίπτει στη ζώνη ενδιαφέροντος της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) αλλά, όπως προκύπτει, ενδέχεται να γίνει σφόδρα αμφιλεγόμενο τοπόσημο.
Το θέμα του χαρακτηρισμού τού εν λόγω κτιρίου αλλά και άλλων αναμένεται, σύμφωνα πάντα με τις ίδιες πηγές, να περάσει από το ΚΣΝΜ (Κεντρικό Συμβούλιο Νεώτερων Μνημείων) τον Σεπτέμβριο και, κατά πληροφορίες, εκδηλώνεται μάλιστα σπουδή να εξεταστεί η σχετική εισήγηση υπαλλήλων του υπουργείου μέσα στον Αύγουστο, ώστε να αποσταλεί στο ΤΑΙΠΕΔ, ιδιοκτήτη της έκτασης, «για σχόλια και απόψεις». Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός έγινε με τέσσερα μόνον κτίρια χαρακτηρισμένα ως διατηρητέα. Το κτίριο του πρώην Ανατολικού Αεροδρομίου Αθηνών, σχεδιασμένο από τον αρχιτέκτονα Εερο Σααρίνεν, και τρία υπόστεγα της Πολεμικής Αεροπορίας.
Και στο Ιππικό Κέντρο
Πρόβλημα όμως από το υπουργείο Πολιτισμού ενδέχεται να αντιμετωπίσει και ο διαγωνισμός για το Ιππικό Κέντρο Μαρκοπούλου, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ επιδιώκει να παραχωρήσει για 40 χρόνια σε ιδιώτη επενδυτή. Σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, υπηρεσίες του υπουργείου έχουν ενημερώσει το ΤΑΙΠΕΔ ότι μεγάλο μέρος τής υπό παραχώρησης έκτασης αξιολογείται ως υποψήφιο για να κηρυχθεί αρχαιολογικού ενδιαφέροντος.
Καθημερινή