Είδος πολυτελείας αποδεικνύεται ότι είναι για μεγάλη μερίδα Ελλήνων καταναλωτών οι αγορές από το σούπερ μάρκετ οι οποίες μέχρι και πριν από λίγα χρόνια αποτελούσαν ανελαστική δαπάνη για το μέσο νοικοκυριό.
Μόνο έτσι μπορεί να εξηγηθεί η νέα σημαντική υποχώρηση που καταγράφηκε στις πωλήσεις του οργανωμένου λιανεμπορίου τροφίμων τις τρεις πρώτες εβδομάδες του Φθινοπώρου για τις οποίες υπάρχουν στοιχεία από τις εταιρείες μέτρησης της κατανάλωσης.
Σύμφωνα με τα στοιχεία αυτά, από τις αρχές Σεπτεμβρίου έως και τις 17/9, ο τζίρος στη συγκεκριμένη αγορά σημείωσε πτώση άνω του 6% σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν. Υποχώρηση η οποία από τις αρχές του έτους μεταφράζεται σε απώλεια κοντά στο μισό δισεκατομμύριο ευρώ.
Μια λογική εξήγηση για τη συνεχιζόμενη μείωση των πωλήσεων της εν λόγω αγοράς (σ.σ. τον Αύγουστο η πτώση σε αξία ξεπέρασε το 6% και σε όγκο το 11%), είναι η κατάρρευση της Μαρινόπουλος και η μετατόπιση σημαντικής μερίδας καταναλωτών σε μη οργανωμένα δίκτυα, τα οποία δεν “σκανάρονται” από τις εταιρείες μετρήσεων. Αλλά δεν είναι ο μοναδικός λόγος και σίγουρα ο σημαντικότερος, όπως έλεγε στο Capital.gr στέλεχος λιανεμπορικές αλυσίδας.
Ο βασικότερος λόγος σύμφωνα με το ίδιο στέλεχος είναι: “η φορολογική αφαίμαξη των νοικοκυριών, τα οποία κλήθηκαν τον Σεπτεμβρίου να πληρώσουν τη δεύτερη δόση του φόρου εισοδήματος και την πρώτη δόση του ΕΝΦΙΑ” όπως ανέφερε χαρακτηριστικά.
Το νούμερο ένα πρόβλημα πάντως παραμένει ο υψηλός ΦΠΑ. Αυτό ανέφεραν 6 στα 10 στελέχη Επιχειρήσεων (Λιανεμπόριο και Προμηθευτές καταναλωτικών προϊόντων) από τη Γενική Διεύθυνση και τα τμήματα Marketing, Πωλήσεων. Αγορών, Οικονομικών, Πληροφορική κλπ. που συμμετείχαν σε Έρευνα Τάσεων στο Λιανεμπόριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) η οποία πραγματοποιήθηκε από τις 8 ως τις 18 Σεπτεμβρίου. Σημειώνεται ότι πρόκειται κυρίως για εταιρείες τροφίμων, πολλά από τα προϊόντα των οποίων τον τελευταίο χρόνο άλλαξαν συντελεστή ΦΠΑ από το 13% στο 24%.
Τι άλλο έδειξε η συγκεκριμένη έρευνα; Ότι η πτωτική πορεία των πωλήσεων αναμένεται να διατηρηθεί και τους επόμενους μήνες. Συγκεκριμένα το 46% του δείγματος θεωρεί ότι την περίοδο Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου οι πωλήσεις θα είναι μειωμένες σε σχέση με την περίοδο Μαΐου-Αυγούστου 2016.
Συγκριτικά με το προηγούμενο έτος τα στελέχη κάνουν πιο δυσοίωνες προβλέψεις με το 66%, δηλαδή 2 στους 3, να εκτιμούν ότι οι πωλήσεις το διάστημα Σεπτεμβρίου-Δεκεμβρίου 2016 θα είναι μειωμένες σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα του 2015 και μάλιστα το 37% ότι θα είναι μειωμένες άνω του 5%.
Το εύρημα αυτό έχει ιδιαίτερη αξία καθώς στην εξεταζόμενη περίοδο περιλαμβάνεται και η περίοδος των εορτών, στην οποία παραδοσιακά πραγματοποιείται άνω του 10% των πωλήσεων του έτους για τον κλάδο.
capital.gr