Ολοκληρώθηκε η Α’ Φάση της Μελέτης Εφαρμογής για την εκτέλεση του έργου: «Ανάπλαση πλατείας Λίνδου», σε υλοποίηση της δέσμευσης του Αντιδημάρχου Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης Δρα. Στέφανου Ι. Δράκου και σε αγαστή συνεργασία με την ηγεσία του Υπουργείου Πολιτισμού για την παράλληλη διαμόρφωση της οδού που θα οδηγεί στον ανελκυστήρα πλαγιάς που θα τοποθετηθεί στην Ακρόπολη της Λίνδου.
Η μελέτη, αμέσως μετά τη λήξη της θερινής/τουριστικής περιόδου, θα τεθεί σε διαβούλευση με τη Δημοτική Κοινότητα Λίνδου, τους κατοίκους και δραστηριοποιούντες στην εκεί περιοχή, αλλά και εν γένει σε δημόσια διαβούλευση με το σύνολο όσων επιθυμούν να καταθέσουν τις απόψεις, τις σκέψεις και τις θέσεις τους. Οι προτάσεις αυτές, θα έρθουν σε γνώση του Αντιδημάρχου και της μελετητικής ομάδας, θα αξιολογηθούν και θα ενσωματωθούν στην τελική πρόταση που θα υποβληθεί για έγκριση στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου, στα αρμόδια Όργανα του Υπουργείου Πολιτισμού, στο Συμβούλιο Αρχιτεκτονικής κ.α. Πρωτύτερα της εφαρμογής της μελέτης, θα εφαρμοστούν λύσεις για ζητήματα όπως το κυκλοφοριακό (κατευθύνσεις οχημάτων, μονοδρομήσεις, στάση, στάθμευση κ.α.).
Στην πρόταση για την «Ανάπλαση της πλατείας Λίνδου», επιλέγεται η διατήρηση του κεντρικού δέντρου ως στοιχείου της σύνθεσης. Ο διάδρομος κίνησης των οχημάτων περνά βόρεια του δέντρου, δημιουργώντας την αίσθηση ‘’δύο μικρότερων σε έκταση πλατειών’’, ενώ στο τέλος του διαδρόμου, διαμορφώνεται μία διεύρυνση, ώστε να επιτρέπει την προσωρινή στάθμευση οχήματος χωρίς να παρεμποδίζεται η κυκλοφορία. Με αυτόν τον τρόπο, επιτρέπεται και η στροφή των οχημάτων, αλλά και η προσέγγιση της εισόδου του οικισμού από οχήματα έκτακτης ανάγκης (ασθενοφόρα, οχήματα πυρόσβεσης).
Ο χώρος που βρίσκεται ανάμεσα στον προαναφερόμενο διάδρομο και στον τοίχο οριοθέτησης του αρχαιολογικού χώρου στα νότια, αποτελεί την ‘’πάνω πλατεία’’. Εκεί συνυπάρχουν το κεντρικό δέντρο με την πυκνή σκιά, η οθωμανική κρήνη με τη συνεχή κυκλοφορία νερού και τα νέα καθιστικά. Παράλληλα, βόρεια της οθωμανικής κρήνης και κατά μήκος του τειχίου, προτείνεται η διαμόρφωση οπών κυκλοφορίας νερού, ώστε να διαμορφώνεται μία συνθήκη δροσισμού. Το νερό αυτό, μέσω αντλίας, θα ανακυκλώνεται και θα επαναχρησιμοποιείται. Ταυτόχρονα, γύρω από το δέντρο αναπτύσσονται δύο σειρές κερκίδων, ώστε να διαμορφωθεί ένας ευρύτερος χώρος στάσης με θέα προς την παραλία στα βόρεια και προς το κάστρο στα ανατολικά. Στα νότια του πλατώματος υπάρχει μία κλίμακα καθόδου προς την υπόλοιπη πλατεία και τον οικισμό, όπως επίσης και μία ράμπα που οδηγεί πρώτα στον προτεινόμενο χώρο πληροφόρησης επισκεπτών και έπειτα στην υπόλοιπη πλατεία. Στο χαμηλότερο επίπεδο, η ‘’κάτω πλατεία’’ είναι σχετικά επίπεδη και έχει διαφορά στάθμης από το ένα άκρο στο άλλο, ώστε να ικανοποιείται και η ανάγκη διευθέτησης των ομβρίων υδάτων. Βασική επιλογή για τον χώρο αυτό είναι να μην τοποθετηθεί περαιτέρω φύτευση, πέρα από την υφιστάμενη, για να μην εμποδίζεται η απερίσπαστη θέα προς τη θάλασσα και το κάστρο. Προς αυτό το στόχο, οδηγεί και η επιλογή των φωτιστικών σωμάτων χαμηλού ύψους. Παράλληλα, μετακινούνται και τα καρτοτηλέφωνα στα βόρεια της πλατείας, ώστε να μην παρεμποδίζουν κι αυτά την απρόσκοπτη θέα. Διατηρείται το υφιστάμενο δέντρο στα ανατολικά του μεγάλου κεντρικού δέντρου και φυτεύονται άλλα τέσσερα στα δυτικά της πλατείας. Επίσης, επιλέγεται η τοποθέτηση καθιστικών στο βόρειο τμήμα, ώστε να συνδυάζεται με την σκίαση από τα δέντρα. Το νότιο τμήμα επιλέγεται να παραμείνει ελεύθερο για να επιτρέπει την απρόσκοπτη θέα, τη συνεχή κίνηση και συγκέντρωση κατοίκων και επισκεπτών. Μοναδικό στοιχείο σκιασμού σε αυτό το τμήμα της πλατείας, είναι μία ξύλινη πέργκολα σε συνδυασμό με ένα επίμηκες καθιστικό σώμα.
Η μελέτη, θα παρουσιαστεί επίσημα και αναλυτικά προτού τεθεί σε δημόσια διαβούλευση, αμέσως μετά τη λήξη της τουριστικής περιόδου.
Δράκος ΣΤΕΦΑΝΟΣ του Ιωάννη
Αντιδήμαρχος Πολιτιστικών Μνημείων και Υπηρεσίας Δόμησης
Δρ Πολιτικός Μηχανικός ΑΠΘ
Υποψήφιος Δημοτικός Σύμβουλος
με την παράταξη του Αντώνη Β. Καμπουράκη «ΜΕ ΔΥΝΑΜΗ ΓΙΑ ΤΗ ΡΟΔΟ»