Σε σοβαρές παραβάσεις του ΚΟΚ επιδίδονται οι Ελληνες οδηγοί σύμφωνα με νέα πανευρωπαϊκή έρευνα, παρότι όπως αποδεικνύεται οι ίδιοι περιμένουν από τους άλλους να σεβαστούν τους κανόνες οδηγικής συμπεριφοράς.
Η ανάλυση που διεξήχθη από τη Motointegrator και την DataPulse Research δημοσιεύθηκε στις 23/09/2024 στη Γενεύη. Αρχικά στο πλαίσιο της έρευνας οι πολίτες ερωτήθηκαν πόσο ανεκτικοί είναι απέναντι σε επικίνδυνες συμπεριφορές οδήγησης. Στο δεύτερο σκέλος μελετήθηκε πόσο οι ίδιοι οι οδηγοί επιδίδονται σε τέτοιες πράξεις.
Στο μυαλό του Ελληνα οδηγού: Αλαζόνας και φοβισμένος
Παρουσιάζοντας τη βαθμολογία ανά χώρα της Ευρώπης όσον αφορά επτά επικίνδυνες συμπεριφορές, όπως η οδήγηση υπό την επήρεια ναρκωτικών και αλκοόλ, η μη χρήση ζώνης, η μη λήψη μέτρων για την προστασία των παιδιών στο πίσω κάθισμα, η ομιλία στο κινητό, η αποστολή sms αλλά και η παραβίαση του ορίου ταχύτητας, οι ερευνητές προχώρησαν στα ακόλουθα συμπεράσματα.
Ειδικότερα, η Βοσνία-Ερζεγοβίνη έχει τους περισσότερους οδηγούς που λένε πως θέλουν να τηρείται ο ΚΟΚ, αλλά οι ίδιοι δεν το κάνουν. Δεύτερη είναι η Ελλάδα και ακολουθούν το Λουξεμβούργο και η Φινλανδία. Αντίθετα, οι χώρες με τους λιγότερους οδηγούς που εμφανίζουν αυτή την αντιφατική συμπεριφορά βρίσκονται στο Ηνωμένο Βασίλειο, καθώς και στη Γερμανία και την Πολωνία.
Τι μας έμαθε ο Αύγουστος για το κυκλοφοριακό πρόβλημα της Αθήνας
Από την έρευνα προκύπτει πως οι Ευρωπαίοι γνωρίζουν πώς να οδηγούν με ασφάλεια και περιμένουν από τους άλλους οδηγούς να είναι υποδειγματικοί χρήστες του δρόμου. Ωστόσο, πολλοί εξ αυτών επιλέγουν να μην ακολουθούν τους κανόνες. Η Ελλάδα βρισκόταν στην πρώτη πεντάδα με τη χειρότερη οδηγική συμπεριφορά σε τέσσερις από τις επτά κατηγορίες: οδήγηση χωρίς ζώνη, μη λήψη προστατευτικών μέτρων για τα παιδιά, ομιλία στο κινητό και αποστολή sms.
3 στους δέκα δεν φόρεσαν ζώνη σε διάστημα 30 ημερών
Η χώρα μας ήταν δεύτερη ανάμεσα σε 22 χώρες σε ό,τι αφορά την οδήγηση χωρίς ζώνη με τα πρωτεία να τα κατέχει η Βοσνία-Ερζεγοβίνη και τη Σερβία να έρχεται στην τρίτη θέση. Σύμφωνα με την έρευνα, παρότι μόνο το 4,4% των ερωτηθέντων βρήκαν αποδεκτή μία τέτοια κίνηση, εντέλει το 27,7% οδήγησαν χωρίς να φορούν ζώνη τουλάχιστον μία φορά σε χρονικό διάστημα 30 ημερών, πράγμα που σημαίνει πως οι περισσότεροι είναι αντίθετοι με αυτήν την πρακτική αλλά τελικά δεν διστάζουν να κάνουν την παράβαση.
Ως προς τη μη λήψη προστατευτικών μέτρων για τα παιδιά που κάθονται στο πίσω κάθισμα, η χώρα μας βρίσκεται και εδώ στις πρώτες θέσεις (πέμπτη) με τα χειρότερα ποσοστά να έχει η πάλι η Βοσνία-Ερζεγοβίνη, η Ολλανδία, η Ιταλία και η Λετονία. Εν προκειμένω, αν και μόλις το 2,3% δήλωσε πιο ανεκτικό στη μη χρήση ζώνης των παιδιών, εντέλει το 20,6% κάθισε στο τιμόνι χωρίς να προνοήσει για την ασφάλεια των παιδιών.
Πεζός στην Ελλάδα: Ενα καθημερινό θρίλερ
Πρόβλημα διαπιστώνεται και με τη χρήση του τηλεφώνου κατά την οδήγηση, καθώς η Ελλάδα βρίσκεται στην τέταρτη θέση σε ό,τι αφορά τις κλήσεις και στην πέμπτη θέση σε ό,τι αφορά το σκρολάρισμα στην οθόνη ή την αποστολή SMS. Μάλιστα ενώ μόλις το 2,8% θεωρεί πως είναι αποδεκτό να μιλάει κάποιος στο τηλέφωνο ενώ οδηγεί, στην πραγματικότητα το 41,1% των ερωτηθέντων επιδόθηκαν σε αυτή την πράξη.
Δεν συμμορφώνονται
Σχολιάζοντας την παραπάνω έρευνα ο γενικός γραμματέας του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων, δρ Κωνσταντίνος Κουρέτας, επισήμανε πως η δραστηριότητα στο κινητό την ώρα της οδήγησης μπορεί να είναι πολύ επικίνδυνη, ακόμη κι αν κάποιος θέλει να στείλει ένα απλό μήνυμα. «Μπορεί σε μερικούς να φαίνεται κάτι απλό, ωστόσο ξεχνούν πως αυτά τα τρία δευτερόλεπτα, τα μάτια τους δεν έχουν καμία επαφή με την άσφαλτο, γεγονός άκρως επικίνδυνο. Από την άλλη η ομιλία με τη χρήση αξεσουάρ (τύπου bluetooth) έχει αποδειχθεί πως είναι πιο ασφαλής και γι’ αυτό θα πρέπει να προτιμάται», σημειώνει.
Ο συγκοινωνιολόγος σημειώνει στην «Κ» πως από την έρευνα διαπιστώνεται πως οι Ελληνες οδηγοί γνωρίζουν τι επιτρέπεται και τι όχι, απλώς επιλέγουν να μη συμμορφωθούν με τους κανόνες.
«Σίγουρα έχουμε περισσότερη συνείδηση σε θέματα ασφαλείας, συγκριτικά με μία δεκαετία πριν, αλλά φαίνεται πως η αυξημένη παραβατικότητα συνδέεται και με την έλλειψη αστυνόμευσης».
«H σωστή συμπεριφορά δεν πρέπει να συνδέεται με το πρόστιμο»
Ο συγκοινωνιολόγος πιστεύει πως το σχέδιο για την τοποθέτηση 1.000 καμερών στην Αττική θα λύσει ως ένα σημείο το πρόβλημα, όπως και η αυτόματη βεβαίωση παράβασης προστίμου, ωστόσο θα χρειαστούν περισσότερα χρόνια μέχρι η σωστή οδηγική συμπεριφορά να γίνει μέρος της κουλτούρας μας και να μη συνδέεται απλά και μόνο με ένα πρόστιμο.
«Βλέπουμε πως στην Αγγλία οι οδηγοί δεν σκέφτονται καν να παραβούν τον δικό τους ΚΟΚ. Κι όχι επειδή φοβούνται μην πληρώσουν πρόστιμο ή μήπως έχουν μπλεξίματα με την αστυνομία, αλλά γιατί απλώς δεν υπάρχει ως επιλογή στο μυαλό τους», καταλήγει ο ίδιος.
Πηγή: kathimerini.gr