Στις 29 Οκτωβρίου συμπληρώνονται 5 χρόνια από τον θάνατο της μεγάλης Δωρήτριας Πάολας Νεστορίδου. Το Δ.Σ του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, καθιέρωσε στη μνήμη της, τις πολιτιστικές ημέρες (Νεστορίδεια) ως ένα είδος ετήσιου πολιτιστικού μνημόσυνου.
Πραγματοποιούμε συναφείς καλλιτεχνικές και πνευματικές εκδηλώσεις, ως ένα συμβολικό αντίδωρο στα όσα εκείνη απλόχερα μας προσέφερε, έχοντας βάλει ως στόχο μας την διαιώνιση της μνήμης και της υποδειγματικής της προσφοράς.
Εφέτος τιμούμε τη μνήμη της με δύο πολύ σημαντικές και ενδιαφέρουσες εκδηλώσεις, οι οποίες θα πραγματοποιηθούν:
το Σάββατο 5 Νοεμβρίου 2016, στη Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου.
Ώρα 18.00 εγκαίνια έκθεσης με θέμα:
«Κορυφαίοι Έλληνες Χαράκτες της γενιάς του ’30»
Με μία πλειάδα σημαντικότατων έργων χαρακτικής από τη μεγάλη και αξιόλογη συλλογή του Μουσείου μας, σε συνεργασία με το Δημοτικό Οργανισμό Πολιτισμού και Αθλητισμού.
Την έκθεση επιμελήθηκε η γνωστή Κριτικός και Ιστορικός Τέχνης κα. Αθηνά Σχινά.
Ώρα 18.30 ενδιαφέρουσα διάλεξη με θέμα:
«O Αρχαιολόγος Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος: Το έργο και η παρουσία του στα Δωδεκάνησα»
Ομιλήτριες: Αγγελική Γιαννικουρή, επίτιμος έφορος αρχαιοτήτων
Εριφύλη Κανίνια, αρχαιολόγος, έφορος αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου
«Κορυφαίοι Έλληνες Χαράκτες της γενιάς του ’30»
Μέσα από την πλούσια συλλογή χαρακτικών του Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης του Δήμου Ρόδου, εκπροσωπείται η μεσοπολεμική “γενιά του ’30”, με μια πλειάδα σημαντικών έργων χαρακτικής.
Λιγότερο προβεβλημένη ωστόσο είναι η χαρακτική και για το λόγο αυτό κρίθηκε αναγκαίο να παρουσιαστεί αντιπροσωπευτικά, μέσα από αρκετές δεκάδες έργα, διαφορετικών μεγεθών και όλων των τεχνικών που χρησιμοποίησαν οι καλλιτέχνες εκείνης της γενιάς, όπως θα μπορέσουν να δουν οι θεατές και φιλότεχνοι, στη Νέα Πτέρυγα του Νεστορίδειου Μελάθρου, με επιλογές κι επιμέλεια της Ιστορικού Τέχνης κ. Αθηνάς Σχινά, προέδρου της Καλλιτεχνικής Επιτροπής του Μουσείου.
Ο επισκέπτης προσερχόμενος, μπορεί να θαυμάσει έργα των σπουδαίων Επτανήσιων χαρακτών, όπως του Ν. Βεντούρα, του Ζαβιτσιάνου κλπ., του ανεπανάληπτου Δημ. Γαλάνη, επίσης του Κεφαλληνού, του Γιαννουκάκη, του Γραμματόπουλου, του Αγγ. Θεοδωρόπουλου, του Ε. Παπαδημητρίου, της Αθ. Ταρσούλη, του Βάλια Σεμερτζίδη, του Εμμ. Ζέπου, του Ν. Χατζηκυριάκου-Γκίκα κλπ., σε αντιδιαστολή με τα έργα δύο εκπροσώπων της δεκαετίας του ’60 : της Β. Κατράκη και του Α. Τάσσου.
Ο λόγος που παρουσιάζεται (σε ένα περιορισμένο τμήμα της έκθεσης) αυτή η εικαστική αντιδιαστολή, είναι για να κατανοηθούν ευκρινέστερα οι διαφοροποιήσεις, αλλά και οι αλληλοσυμπληρώσεις των δύο πιο κρίσιμων δεκαετιών του 20ού αιώνα, οι οποίες άλλωστε διαμόρφωσαν τις μοντερνιστικές εκδοχές της νεώτερης και σύγχρονης τέχνης στην Ελλάδα.
«O Αρχαιολόγος Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος: Το έργο και η παρουσία του στα Δωδεκάνησα»
Ο Γρηγόρης Κωνσταντινόπουλος γεννήθηκε στην Τρίπολη το 1921 όπου τελείωσε το Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Αποφοίτησε από την Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το 1970 ανακηρύχθηκε Διδάκτωρ του ίδιου Πανεπιστημίου. Για αρκετά χρόνια ήταν εκπαιδευτικός έως ότου εισήλθε στην Αρχαιολογική Υπηρεσία και διορίζεται το 1955 στην Εφορεία Αρχαιοτήτων Δωδεκανήσου. Στα Δωδεκάνησα υπηρέτησε ως το 1973 με τον βαθμό του Προϊσταμένου. Το 1974 τοποθετήθηκε στην Κεντρική Υπηρεσία του Υπουργείου Πολιτισμού ως Διευθυντής Αρχαιοτήτων και στη συνέχεια ως αναπληρωτής Γενικός Διευθυντής μέχρι το 1982, χρονιά που αποχωρεί από την Υπηρεσία.
Κατά την πολύχρονη θητεία του στη πόλη μας, άφησε την πολύτιμη και ανεξίτηλη σφραγίδα του με την ανεκτίμητη προσφορά του στη διάσωση του αρχαιολογικού πλούτου της Δωδεκανήσου. Πάλεψε μέσα σε ένα εχθρικό, για εκείνη την εποχή περιβάλλον και έσωσε τη μεσαιωνική πόλη της Ρόδου, τις αρχαιολογικές ζώνες της Ρόδου και της Κω, τους μεταβυζαντινούς οικισμούς της Λίνδου, της Σύμης και της Πάτμου.
Μετείχε δραστήρια στην πνευματική και πολιτιστική ζωή της Ρόδου, σε θέματα τέχνης με βαθιά γνώση της νεότερης ελληνικής ζωγραφικής, αρχιτεκτονικής, γλυπτικής, πολεοδομίας, ιστορίας, αλλά και ποίησης, μουσικής και λογοτεχνίας.
Το συγγραφικό του έργο εστιάζεται κυρίως στην ιστορία και αρχαιολογία της Ρόδου. Η κλασσική του παιδεία και η βαθύτερη καλλιέργειά του υποδηλώνεται και με το αξιόλογο λογοτεχνικό του έργο, πεζό και ποιητικό, που συνέγραψε.
Λάτρευε τη Ρόδο την οποία επισκεπτόταν κάθε καλοκαίρι μετά την συνταξιοδότησή του, μέχρι το τέλος της ζωής του το 2001.
Δρ. Νικόλαος Τσ. Φρόνας
Πρόεδρος
Μουσείου Νεοελληνικής Τέχνης
Δήμου Ρόδου