H μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια θα μπορούσε να ενισχύσει την οικονομία των νησιωτικών περιοχών της χώρας, χωρίς να προκαλεί αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα, εκτιμά το Ιδρυμα Οικονομικών και Βιομηχανικών Ερευνών (ΙΟΒΕ). Ενισχύοντας δηλαδή την οικονομική δραστηριότητα συνολικά. Η χώρα έχει έναν από τους υψηλότερους συντελεστές ΦΠΑ στην Ευρώπη, γεγονός που πλήττει την ανταγωνιστικότητα της. Κάτι που είναι σαφές στην Αδριατική, όπου ελληνικές εταιρείες ανταγωνίζονται ιταλικές που υπάγονται σε συντέλεση μόλις 10%, σημειώνουν παράγοντες της αγοράς. Μελέτη του ΙΟΒΕ με τίτλο «Η συμβολή της επιβατηγού ναυτιλίας στην ελληνική οικονομία» καταλήγει, μεταξύ άλλων, στο συμπέρασμα πως η συνολική συνεισφορά της ακτοπλοΐας, σε όρους ΑΕΠ, ανέρχεται στα 16,1 δισ. ευρώ ή 9,2% του συνολικού ΑΕΠ της χώρας το 2016. Σε όρους απασχόλησης, η συνεισφορά του κλάδου διαμορφώνεται σε 349.000 θέσεις εργασίας ή 9,7% της συνολικής απασχόλησης.
Οσον αφορά τις προοπτικές του κλάδου, η αναμενόμενη ενίσχυση των αφίξεων τουριστών από το εξωτερικό δημιουργεί θετική δυναμική. Ωστόσο, η αύξηση στις τιμές των ναυτιλιακών επηρεάζει αρνητικά τα χρηματοοικονομικά αποτελέσματα των επιχειρήσεων του κλάδου. Μεσοπρόθεσμα, οι προοπτικές του κλάδου επηρεάζονται αρνητικά, όμως, και από τις υποβαθμισμένες λιμενικές υποδομές, καθώς στα περισσότερα λιμάνια της χώρας ο εξοπλισμός υποδοχής παραμένει ανεπαρκής, ενώ και οι ράμπες χαρακτηρίζονται προβληματικές, σημειώνει ο ΙΟΒΕ. Επιπλέον, σημαντικό ζήτημα αποτελεί και η υποχρέωση προσαρμογής στη χρήση νέου τύπου καυσίμων από το 2020, η οποία θα έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση του κόστους ναυπήγησης, μετασκευών και λειτουργίας των πλοίων.
Σύμφωνα με το ΙΟΒΕ, η προσαρμογή του κλάδου στα νέα δεδομένα απαιτεί συστηματική προσπάθεια περιορισμού του κόστους εκμετάλλευσης, με διατήρηση της καλύτερης δυνατής προσφοράς ακτοπλοϊκών υπηρεσιών. Προς την κατεύθυνση αυτή μπορεί να συμβάλει η μείωση των συντελεστών ΦΠΑ στα εισιτήρια της ακτοπλοΐας. Στην Ελλάδα, καταγράφεται ο δεύτερος υψηλότερος συντελεστής ΦΠΑ στην Ε.Ε. των «28» (24%), όταν στην Ιταλία –χώρα με συγκρίσιμο όγκο επιβατικής κίνησης μέσω θαλάσσης στην Ε.Ε.– ο αντίστοιχος συντελεστής διαμορφώνεται στο 10%. Εκτιμάται στη μελέτη ότι η μείωση του συντελεστή ΦΠΑ στα ακτοπλοϊκά εισιτήρια, υπό συγκεκριμένες προϋποθέσεις, θα μπορούσε να ενισχύσει την οικονομία των νησιωτικών περιοχών της χώρας, χωρίς να προκαλεί αρνητικό δημοσιονομικό αποτέλεσμα.
Η ελληνική επιβατηγός ναυτιλία παραμένει μία από τις μεγαλύτερες στην Ευρώπη.
Καθημερινή