Η πρώτη επίσημη καλλιτεχνική διαμονή έρευνας για τη σύγχρονη κεραμική του Γαλλικού Ινστιτούτου Ελλάδος στο Κατάλυμα της Γαλλίας, στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, ολοκληρώνεται με μία έκθεση έργων, από τις 9 έως τις 12 Νοεμβρίου 2020.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος φιλοξένησε για δύο μήνες τους καλλιτέχνες Corenthin Thilloy (Γαλλία), Ελεονώρα Σαλταμανίκα (Ελλάδα) και Nathalie Campion (Βέλγιο) στο Κατάλυμα της Γαλλίας, στη Μεσαιωνική Πόλη της Ρόδου, μέσα στο οποίο η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου εξόπλισε πλήρως ένα εργαστήριο κεραμικής με την πολύτιμη αρωγή της κ. Αλίκης Μοσχή Gauguet επιτίμου Προξένου της Γαλλίας στη Ρόδο.
Ανάμεσα στις τοπικές παραδόσεις και τη σύγχρονη δημιουργία, το πρόγραμμα της καλλιτεχνικής διαμονής διαρθρώνεται γύρω από διάφορους άξονες για τους καλλιτέχνες:
– ανταλλαγή απόψεων και εργασία σε τακτική βάση με τον σπουδαίο καλλιτέχνη και δάσκαλο κεραμικής, Κώστα Νεοφύτου, με σκοπό την εξοικείωσή τους με τοπικές παραδοσιακές τεχνικές, όπως η τεχνική διακόσμησης των κεραμικών του «Ικάρου», η βυζαντινή τεχνοτροπία με εγχάρακτη διακόσμηση και η τεχνική διακόσμησης με σμάλτο.
– εξερεύνηση του ροδιακού τοπίου, η οποία επικεντρώνεται στις επισκέψεις εργαστηρίων και συναντήσεις με ντόπιους τεχνίτες και καλλιτέχνες, με σκοπό την ανταλλαγή απόψεων πάνω στις πρακτικές του καθενός και την ένταξή τους στον πολιτισμικό ιστό του τόπου.
– ερευνητικό πρόγραμμα πειραματισμού πάνω στη σύγχρονη κεραμική, στο οποίο κάθε καλλιτέχνης μπόρεσε να αναπτύξει την πρακτική του και να εξερευνήσει σημεία συνάντηση της τέχνης του με τον τόπο.
Ο Corenthin Thilloy ενδιαφέρεται για τα σείστρα, αυτά τα αρχαία, άλλοτε τελετουργικά, κρουστά, που πλέον σήμερα θεωρούνται παρωχημένα. Στόχος του είναι να αναδημιουργήσει αυτό το μουσικό όργανο μέσω της κεραμικής, για να του προσδώσει έναν νέο ήχο, πιο λεπτό από τον ήχο που παρήγαγε ο μεταλλικός «πρόγονός του», παράλληλα φαντάζοντας νέες χρήσεις του, όπως η πιθανή χρήση του ως μουσικό όργανο ποιμένα.
Η Ελεονώρα Σαλταμανίκα επεδίωξε να υλοποιήσει τον διάλογο ανάμεσα στην πρακτική της και τα στοιχεία της Ρόδου, με σκοπό να αποτυπώσει στη δουλειά της τις δυναμικές που προκύπτουν από την επαφή της με την τοπική παράδοση. Ακολουθώντας την εξέλιξη στην κεραμική, πειραματίστηκε και δημιούργησε μια τρισδιάστατη κεραμική σύνθεση,
επηρεασμένη από τα οπτικά ερεθίσματα της καθημερινότητάς της κατά τη διάρκεια της καλλιτεχνικής διαμονής της.
Έχοντας μια σχέση οικειότητας με τη γη, την οποία συνδέει με την προστατευτική και δημιουργική φύση της γυναίκας, η Nathalie Campion εμπνέεται από την Αφροδίτη, για να δημιουργήσει έργα, που παίρνουν το σχήμα ανθρωπόμορφων κορμών δέντρων και που αμφισβητούν την επικίνδυνη σχέση, που ο άνθρωπος διατηρεί με μια ισχυρή αλλά ευάλωτη φύση. Μέσω της παρουσίασης της θεάς του έρωτα και της αναπαραγωγής, προτείνει τη γέννηση μιας νέας γενιάς, που θα μεγαλώνει μέσα από τη γη, έχοντας επίγνωση των ζητημάτων της σημερινής εποχής.
Προκειμένου να υποβληθεί αναφορά σχετικά με την έρευνα, η λήξη αυτής της διαμονής σηματοδοτείται από την παρουσίαση των έργων και της ιστορίας, που διηγούνται, μέσα από την διεξαγωγή μίας έκθεσης, από τη Δευτέρα 9 Νοεμβρίου έως την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου 2020.
Λόγω της υγειονομικής κατάστασης που προκλήθηκε από την επιδημία του Covid-19, η πρόσβαση των επισκεπτών θα πραγματοποιείται σε μικρές ομάδες, από τις 17:00 έως τις 20:00 την Δευτέρα 9 Νοεμβρίου, ημέρα έναρξης της έκθεσης. Από την Τρίτη 10 Νοεμβρίου μέχρι την Πέμπτη 12 Νοεμβρίου, η έκθεση θα είναι προσβάσιμη από τις 11:00 έως τις 14:00 και από τις 17:00 έως τις 20:00.
Οι επισκέπτες, πριν να εισέλθουν στον εκθεσιακό χώρο, παρακαλούνται να αναμένουν στους ανοιχτούς χώρους του Καταλύματος. Η χρήση της μάσκας είναι υποχρεωτική εντός και εκτός των χώρων του Καταλύματος της Γαλλίας.
Η διοργάνωση αυτού του προγράμματος πραγματοποιείται στο πλαίσιο του Μνημονίου Αλληλοκατανόησης, που υπεγράφη στις 30 Ιουλίου 2020, μεταξύ της Περιφέρειας Ν. Αιγαίου και της Πρεσβείας της Γαλλίας στην Ελλάδα.
Το Γαλλικό Ινστιτούτο Ελλάδος έλαβε επίσης για το πρόγραμμα αυτό την πολύτιμη υποστήριξη του προγράμματος La Fabrique de Résidences του Γαλλικού Ινστιτούτου του Παρισιού, όπως και του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού, καθώς και τη συνεργασία της Ανώτατης Σχολής Καλών Τεχνών της Αθήνας.