Η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους απέστειλε στον δικηγόρο κ. Γιώργο Μαυρομμάτη απάντηση σε επιστολή 21 επιχειρηματιών και 4 επιχειρήσεων του Κιοταρίου προς τον πρωθυπουργό με αίτημα να ληφθεί μέριμνα από τις συνέπειες της καταστροφικής πυρκαγιάς του καλοκαιριού που έπληξε την περιοχή.
Στην επιστολή τους προς τον πρωθυπουργό ανέφεραν ειδικότερα τα εξής:
“Αξιότιμε κ. πρωθυπουργέ,
Όπως γνωρίζετε, κατά το διάστημα από 20 έως 27 Ιουλίου 2023, η περιοχή μας επλήγη πολύ σκληρά από την μεγάλη πυρκαγιά, η οποία εκδηλώθηκε στο νησί μας.
Εκτός από την ανεπανόρθωτη καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος, της χλωρίδας και της πανίδας της περιοχής μας, τις ζημιές τις οποίες υπέστησαν βασικές υποδομές, (ηλεκτρικό δίκτυο, δίκτυο ηλεκτροφωτισμού, δίκτυο υδρεύσεως, οδικό δίκτυο), τις σοβαρές ζημιές τις οποίες υπέστησαν οι ιδιωτικές περιουσίες, (καταστροφές κατοικιών, ξενοδοχειακών μονάδων, οχημάτων και εξοπλισμού), είναι πρόδηλη και η τεράστια οικονομική ζημία, που υπέστημεν όλοι εμείς, που ζούμε και εργαζόμαστε στην περιοχή, εδώ και πολλά χρόνια.
Δυστυχώς, και ειδικότερα η περιοχή μας, όπως αποδεικνύεται τόσο από μία απλή αυτοψία, όσο και από αεροφωτογραφίες, οι οποίες αναρτήθηκαν στο διαδίκτυο και δημοσιεύτηκαν στον Τύπο, έχει πληγεί ανεπανόρθωτα και περισσότερο, από οποιαδήποτε άλλη τουριστική περιοχή, δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι δύο ξενοδοχειακές μονάδες, δεν έχουν επαναλειτουργήσει, ίσως οι μοναδικές στο νησί μας, ενώ και πολλά τουριστικά καταστήματα, έκλεισαν οριστικά, για την φετινή τουριστική περίοδο.
Χωρίς να παραγνωρίζουμε το ιδιαίτερα σημαντικό γεγονός της αποφυγής απώλειας ανθρώπινων ζωών, τόσο μεταξύ των επισκεπτών μας, όσο και μεταξύ των μονίμων κατοίκων και της έγκαιρης εκκένωσης οικισμών και ξενοδοχειακών μονάδων, μετά την κατάσβεση της πυρκαγιάς και την επάνοδο, σιγά σιγά της κανονικότητας, έρχεται και η στιγμή του απολογισμού της αφάνταστης οικονομικής ζημίας όλων, καθόσον, από μία απλή επίσκεψη στην περιοχή μας, διαπιστώνεται εύκολα, παρά την αποκατάσταση και επαναλειτουργία των περισσότερων επιχειρήσεων, η αλλοίωση και καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος γύρω από αυτές.
Αλλοίωση και καταστροφή, οι οποίες έχουν ως συνέπεια πέραν των αρχικών ακυρώσεων και στη συνέχεια περιορισμό των κρατήσεων των επισκεπτών μας, την απογοήτευση αυτών, που μας εμπιστεύθηκαν και ήρθαν στην περιοχή μας, για να περάσουν τις διακοπές τους, παρά τις δικές μας προσπάθειες για παροχή κάθε είδους καλύτερων και ελκυστικότερων υπηρεσιών από πλευράς τιμών. Αυτό δε, συμβαίνει διότι ασφαλώς δεν είναι ευχάριστο σε κανένα, να προσπαθεί να περάσει μερικές ημέρες ηρεμίας, σε ένα περιβάλλον που όλα γύρω είναι καμένα και νεκρά, με κατεστραμμένα πεζοδρόμια, χωρίς ηλεκτροφωτισμό, αρκετά κτήρια με σοβαρές και ορατές ζημιές, χωρίς το πράσινο το οποίο όλοι ήξεραν και αγαπούσαν, παρά τις κάποιες προσπάθειες εξωραϊσμού και καλλωπισμού ορισμένων υπηρεσιών πρασίνου.
Λόγω της καταστάσεως αυτής, πέραν της αρχικής και ακραίας οικονομικής ζημίας μας, από την ουσιαστική διακοπή της λειτουργίας των επιχειρήσεών μας, για πολλές μέρες και της μερικής αποκαταστάσεως αυτών, μετά την επαναλειτουργία μας, έχουν περιορισθεί δραματικά τα έσοδά μας, χωρίς να διαφαίνεται στο άμεσο μέλλον, η επαναφορά τους στα προηγούμενα προ της καταστροφής μας επίπεδα.
Ωστόσο τα έξοδα και οι πάσης φύσεως οικονομικές υποχρεώσεις, προς την Πολιτεία, προς τα ασφαλιστικά ταμεία, προς το προσωπικό όσων είχαν την οικονομική δυνατότητα να συνεχίσουν να το απασχολούν, τις τράπεζες, τους προμηθευτές, τους εκμισθωτές συνεχίζουν να τρέχουν, χωρίς να είναι δυνατή η εμπρόθεσμη εξυπηρέτησή τους.
Θα πρέπει λοιπόν η Πολιτεία να σταθεί στο πλευρό μας, λαμβάνοντας οικονομικά μέτρα, τα οποία θα προστατεύσουν τις επιχειρήσεις μας, ώστε να αντεπεξέλθουν, όσο το δυνατόν είναι εφικτό στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες, τις οποίες βιώνουμε.
Ορισμένα από αυτά είναι τα εξής:
1) Ως πρώτο μέτρο έχον άμεση προτεραιότητα, για την αναβάθμιση του περιβάλλοντος της περιοχής μας, είναι η κινητοποίηση των υπηρεσιών του Δήμου της Ρόδου, για την αποκατάσταση του οδικού δικτύου, του δικτύου ηλεκτροφωτισμού, του δικτύου ύδρευσης, των δρόμων και των πεζοδρομίων, καθώς και του εν γένει περιβάλλοντος χώρου, ώστε να αποκατασταθεί μία ευπρεπής στοιχειωδώς εμφάνιση και όχι η έως τώρα παραπέμπουσα σε κατεστραμμένη πληγείσα περιοχή.
2) Περαιτέρω ολική φοροαπαλλαγή β’ εξαμήνου (όπως έγινε και στην Εύβοια), ή άτοκη παράταση της καταβολής όλων των ληξιπρόθεσμων φορολογικών και ασφαλιστικών υποχρεώσεων των κατοίκων της περιοχής μας, για τουλάχιστον ένα έτος.
3) Εξέταση του ενδεχόμενου καταβολή επιστρεπτέας προκαταβολής, με ανάλογους όρους και προϋποθέσεις που ίσχυσαν, για την πανδημία.
4) Άμεση αναστολή μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης, από δανειστές (τράπεζες ιδιώτες), για τουλάχιστον ένα έτος, ήδη με ικανοποίηση λάβαμε γνώση, ότι δόθηκε αναστολή για έξι μήνες, από την ημερομηνία εκδήλωσης της πυρκαγιάς.
5) Αναστολή εμφάνισης τραπεζικών επιταγών προς πληρωμή για τουλάχιστον ένα έτος.
6) Επιδότηση της διατήρησης των θέσεων εργασίας των μισθωτών μας, δια της καταβολής μέρους του μισθού τους και της κάλυψης των ασφαλιστικών εισφορών τους.
7) Άμεση αξιολόγηση του ύψους της καταβλητέας αποζημίωσης, για την καταστροφή ακίνητης περιουσίας, μηχανολογικού εξοπλισμού, οχημάτων και εμπορευμάτων, έγκριση και καταβολή αυτής στους δικαιούχους.
Ευελπιστώντας στην υλοποίηση των παραπάνω και διατελούντες με τιμή”.
Στην απάντηση της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους αναφέρονται τα εξής:
«Σε απάντηση της συνημμένης επιστολής σας, η οποία κοινοποιείται και προς το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, και στο βαθμό που τα τιθέμενα σε αυτή θέματα εμπίπτουν στην αρμοδιότητα της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, σας γνωρίζουμε τα κάτωθι.
Το Υπουργείο Εθνικής Οικονομίας & Οικονομικών, με αμεσότητα και αίσθημα ευθύνης, αντιμετωπίζει τα έκτακτα γεγονότα που ανακύπτουν και επηρεάζουν δυσμενώς την οικονομική δυνατότητα και επιχειρηματική δραστηριότητα των πολιτών, σχεδιάζοντας μέτρα στήριξης και υλοποιώντας πολιτικές και δράσεις για τη συνδρομή των πληττόμενων, κατά περίπτωση, πολιτών με την υιοθέτηση μέτρων ανακούφισης και διευκόλυνσης.
Στο πλαίσιο αυτό, όσον αφορά τα ζητήματα που εμπίπτουν στο πεδίο αρμοδιότητας της Γενικής Γραμματείας Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους, η Γραμματεία εισηγήθηκε, δυνάμει του άρθρου 53 του ν. 4797/2021 «Κρατική αρωγή προς επιχειρήσεις και μη κερδοσκοπικού χαρακτήρα φορείς για θεομηνίες, επείγουσες ρυθμίσεις για τη στήριξη της οικονομίας, συμπληρωματικός κρατικός προϋπολογισμός και συνταξιοδοτική ρύθμιση» (Α’ 66), την αναστολή των μέτρων αναγκαστικής εκτέλεσης για χρονικό διάστημα έξι μηνών από την ημέρα του συμβάντος της πυρκαγιάς, όχι μόνο για τους πληττόμενους κατοίκους και επιχειρήσεις της νήσου Ρόδου, αλλά και για όλους του πληττόμενους πολίτες από τις πυρκαγιές του Ιουλίου 2023, ρύθμιση, η οποία υλοποιήθηκε δυνάμει της εκδοθείσας Υπουργικής Απόφασης 117362 ΕΞ 2023 [ΦΕΚ Β’ 4982/9.8.2023].
Ειδικότερα, αναστέλλεται για χρονικό διάστημα έξι (6) μηνών η διενέργεια κάθε πράξης αναγκαστικής εκτέλεσης επί της κινητής ή ακίνητης περιουσίας τους, εξαιρουμένων των απαιτήσεων για διατροφή, σε φυσικά και νομικά πρόσωπα, καθώς και νομικές οντότητες, που έχουν αποδεδειγμένα πληγεί από τις πυρκαγιές του θέρους 2023.
Η αναστολή καταλαμβάνει, ιδίως, τη διενέργεια πλειστηριασμών, κατασχέσεων, αποβολών και προσωπικών κρατήσεων, ενώ κατά το άνω χρονικό διάστημα, αναστέλλονται οι προθεσμίες άσκησης ενδίκων μέσων και βοηθημάτων που αφορούν σε εκκρεμείς διαδικασίες αναγκαστικής εκτέλεσης. Δικαιούχοι της αναστολής είναι επιχειρήσεις που πιστοποιούνται ως πληγείσες από βεβαίωση της Περιφέρειας και εντάσσονται στο πλαίσιο της κρατικής αρωγής προς πληττόμενες επιχειρήσεις, καθώς και τα φυσικά πρόσωπα, τα οποία πιστοποιείται ότι έχουν υποστεί ζημίες στις κατοικίες τους, στο πλαίσιο της ένταξής τους στο σχήμα παροχής στεγαστικής συνδρομής και αποζημίωσης οικοσκευής.
Η Γενική Γραμματεία Χρηματοπιστωτικού Τομέα και Διαχείρισης Ιδιωτικού Χρέους με αίσθημα ευθύνης, ορθολογισμού και αλληλεγγύης μετέχει των κρίσιμων εξελίξεων και συμβάλλει με συνέπεια στο έργο του Υπουργείου Οικονομικών, αξιοποιώντας ιδίως την εμπειρία της στη λειτουργία των νομοθετικών εργαλείων ρύθμισης οφειλών, καταθέτοντας τη γνώση της για θεσμική ευελιξία και αντικειμενική αναγνώριση της οικονομικής αδυναμίας των πολιτών στο πλαίσιο των ρυθμίσεων οφειλών, λαμβάνοντας υπόψη τις διεθνείς δεσμεύσεις της χώρας και τους περιορισμούς των οδηγιών και κανονισμών της Ευρωπαϊκής Ένωσης και της Ευρωπαϊκής Κεντρικής Τράπεζας».