Οι πληροφορίες που έφταναν όλο το προηγούμενο διάστημα στους επιχειρηματίες του Τουρισμού από τους tour operators του εξωτερικού για τις κρατήσεις πακέτων έδειχναν άνοδο στην τουριστική ζήτηση για τη φετινή σεζόν. Τα πρώτα στοιχεία για τον προγραμματισμό θέσεων από τις αεροπορικές εταιρείες έρχονται να επιβεβαιώσουν την παραπάνω τάση.
Σύμφωνα με τα δεδομένα που έχει συλλέξει η Ελληνική Αρχή Συντονισμού Πτήσεων (και περιλαμβάνονται στο 2ο τεύχος της μελέτης του Ινστιτούτου ΣΕΤΕ: “Ελληνικός Τουρισμός – Εξελίξεις & Προοπτικές”), καταγράφεται αύξηση 19% στον προγραμματισμό των εταιρειών σε σχέση με πέρσι, ποσοστό που μεταφράζεται σε επιπλέον 3,6 εκατ. περισσότερες θέσεις.
Ξεχωρίζει η ζήτηση από τις παραδοσιακές αγορές, και ιδίως από τις γερμανόφωνες χώρες: η Γερμανία προσθέτει 1,4 εκατ. νέες θέσεις, η Αυστρία 403 χιλ. και η Ελβετία 127 χιλ. Επίσης σημαντική είναι η αύξηση από τη Γαλλία (+ 412 χιλ. θέσεις φτάνοντας το 1,3 εκατ.), τη Δανία (+155 χιλ.) και τη Τσεχία (+145 χιλ. θέσεις).
Η Μεγάλη Βρετανία έρχεται δεύτερη στο σύνολο της ζήτησης, παρουσιάζοντας άνοδο 12% σε σύγκριση με πέρσι (439 χιλ. περισσότερες θέσεις). Ενθαρρυντική είναι τέλος και η “επάνοδος” της ρωσικής αγοράς, με αύξηση που αγγίζει το 11%. Στον αντίποδα, μείωση παρατηρείται μόνο στην Ιταλία (οριακή -3% ή -73 χιλ. θέσεις) και στη Νορβηγία (-8% / -39 χιλ. )
Οι 15 μεγαλύτερες αγορές καλύπτουν περισσότερο από το 90% των προγραμματισμένων θέσεων με τις πέντε πρώτες (Γερμανία, Βρετανία, Ιταλία, Ρωσία και Γαλλία) να καλύπτουν σχεδόν το 60%. Μάλιστα οι δυο πλέον παραδοσιακές “πηγές” επισκεπτών (Γερμανία και Βρετανία), εκτός από το ότι κατέχουν τις δυο πρώτες θέσεις, προγραμματίζουν, η κάθε μια, υπερδιπλάσιο αριθμό θέσεων από τις επόμενες χώρες.
Αναφορικά με τους προορισμούς, υπάρχει άνοδος 55% στην ζήτηση για Μύκονο (+263 χιλ. θέσεις φτάνοντας τις 743 χιλ. στο σύνολο), 36% στην Σαντορίνη και στην Ζάκυνθο 32%. Η Κως είναι στα ίδια επίπεδα (+2%) με τον αντίστοιχο προγραμματισμό πέρσι, ενώ μεγάλη πτώση παρουσιάζει η Μυτιλήνη (-37%)
Τα στοιχεία περιλαμβάνουν μόνο στα περιφερειακά αεροδρόμια και δεν περιλαμβάνουν το Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών και αφορούν τον αρχικό προγραμματισμό των αεροπορικών εταιρειών που υπόκειται σε αναθεώρηση έως τέλη Ιανουαρίου, οπότε και θα εκδοθεί το τελικό πρόγραμμα για τη θερινή περίοδο του 2017. Δείχνουν όμως, όπως εξηγούν επιχειρηματίες της αγοράς, πως η τουριστική κίνηση παραμένει ενισχυμένη και πως ο στόχος για τον αριθμό των αφίξεων θα είναι σαφώς μεγαλύτερος από τον περσινό (25 εκατ. επισκέπτες).
Το θέμα βέβαια είναι- μετά το προγραμματισμό- να επιτευχθούν και οι ανάλογες πληρότητες και οι παραπάνω θέσεις να γεμίσουν. Εντούτοις, στο σκέλος των εσόδων, το “καλάθι” αναμένεται και πάλι να είναι μικρό.
Όπως αναφέρεται στη μελέτη του ΣΕΤΕ, η κάμψη στα έσοδα για το 2016 μετά από τρία χρόνια εκρηκτικής ανόδου (41% μεταξύ 2012 και 2015 σε σταθερές τιμές), οφείλεται σε διεθνή τάση μείωσης της Μέσης Κατά Κεφαλήν Δαπάνης καθώς και στο ότι, λόγω της παρατεταμένης αβεβαιότητας το πρώτο εξάμηνο, το ελληνικό τουριστικό προϊόν εισήλθε με καθυστέρηση στην διεθνή τουριστική αγορά με αποτέλεσμα να χρειαστεί να γίνουν πολύ μεγάλες προσφορές τιμών για να προσελκυσθούν πελάτες “τελευταίας στιγμής” (last minute offers). Επιπλέον, η υψηλή φορολογική επιβάρυνση του ελληνικού τουριστικού προϊόντος αποτελεί σημαντικό ανασταλτικό παράγοντα στην προσπάθεια για ενίσχυση του κλάδου, επιβαρύνοντας την ανταγωνιστικότητα σε σχέση με τις άλλες χώρες της Μεσογείου και τα κίνητρα για επιχειρείν, ενώ ταυτόχρονα οδηγεί σε όξυνση της εποχικότητας.
Βασιλική Κουρλιμπίνη-capital.gr