«Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται ένα μακρόπνοο σχέδιο διαμόρφωσης της προσφοράς»
Μετά το 2022 που αποδείχθηκε μια χρονιά με θετικό πρόσημο για τους προορισμούς της χώρας και με δεδομένη την ικανότητα προσαρμογής του κλάδου στην αποτελεσματική διαχείριση των συγκυριακών μεταβολών της ζήτησης που εκδηλώνεται, για το 2023 ότι περνάει από το δικό μας χέρι το έχουμε κάνει. Όλα πλέον θα εξαρτηθούν από το πως θα βγει ο δύσκολος χειμώνας στις χώρες της Ευρώπης, οι οποίες αποτελούν σταθερά τις βασικές αγορές μας. Το επίπεδο που θα βρίσκεται η αγοραστική δύναμη των Ευρωπαίων μετά τον χειμώνα θα προσδιορίσει στο τέλος της μέρας το πως θα διαμορφωθεί η ζήτηση στη σεζόν του 2023. Η ευρωπαϊκή διαχείριση μέσα στον χειμώνα των μεγάλων προκλήσεων της ενεργειακής ασφάλειας και του υψηλού αντιτίμου της όπως και της διαρκούς πίεσης του πληθωρισμού σε νοικοκυριά και επιχειρήσεις, είναι τα μεγάλα διακυβεύματα των επόμενων μηνών και βρίσκονται έξω από τον έλεγχό μας.
Ωστόσο ο ελληνικός τουρισμός, έχοντας αποδείξει την υψηλή προστιθέμενη αξία του για την οικονομία και την κοινωνία, δεν μπορεί προφανώς απλά να καταγράφει, να συγκρίνει και να αναμένει το πως διαμορφώνεται η ζήτηση από σεζόν σε σεζόν. Ο ελληνικός τουρισμός χρειάζεται ένα μακρόπνοο σχέδιο διαμόρφωσης της προσφοράς. Με ποιοτικούς όρους και βιώσιμα χαρακτηριστικά ανά προορισμό. Η επιτυχία θέλει προετοιμασία. Θέλει έργα και παρεμβάσεις μεγάλης κλίμακας. Πρέπει να οραματιστούμε για παράδειγμα την Αθήνα του 2027 ή του 2030 στην οποία θα έχει ανοίξει τις πύλες του ένα υπερσύγχρονο, καινοτόμο, μητροπολιτικό συνεδριακό κέντρο, διεθνών προδιαγραφών. Με παγκόσμια συνέδρια σε όλη τη διάρκεια του χρόνου και με παγκόσμιες προσωπικότητες να δίνουν με την παρουσία τους λάμψη, αίγλη και κύρος στο brand «Αθήνα», ως παγκόσμιου προορισμού συνεδριακού τουρισμού 365 μέρες το χρόνο.
Για κάθε προορισμό λοιπόν, είναι δεδομένη η πρόκληση της «επόμενης μέρας». Να διαμορφώσει το σχέδιο που θα εφαρμοστεί για να γίνουν οι επενδύσεις και να διαμορφωθούν οι υποδομές που θα εγγυώνται τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της προσφοράς του προϊόντος κάθε προορισμού. Με βάση τα πλεονεκτήματα και την ιδιαίτερη φυσιογνωμία κάθε προορισμού. Προφανώς δεν ισχύει το «όλοι για όλα». Η διαφοροποίηση και ο θεματικός εμπλουτισμός είναι τα χαρακτηριστικά που θα προσδώσουν την ποιοτική δυναμική που έχει ανάγκη ο ελληνικός τουρισμός προκειμένου να είναι βιώσιμος και να συνεχίσει να αποδίδει τεράστια υπεραξία σε όλη την Ελλάδα, από τη μια άκρη της ως την άλλη.
Για να επιτύχει ωστόσο κάθε σχεδιασμός απαιτείται εμπιστοσύνη μεταξύ όλων των εμπλεκομένων μερών ( Κράτος, Αυτοδιοίκηση, Αγορά, Κοινωνία των Πολιτών) και κοινή δέσμευση πάνω σε ξεκάθαρες επιλογές και σε αταλάντευτη επιμονή για χειροπιαστό και μετρήσιμο αποτέλεσμα. Ο Ιδιωτικός τομέας, τα ξενοδοχεία, έχουν αποδείξει τη σοβαρότητα με την οποία επενδύουν και διαμορφώνουν τα ποιοτικά χαρακτηριστικά τους. Με ετήσιες επενδύσεις που ξεπερνούν το 1 δις ευρώ, ακόμη και κάτω από αντίξοες συνθήκες. Με την ίδια αφοσίωση θα πρέπει και τα υπόλοιπα μέρη να υπηρετήσουν τον κοινό στόχο για την προσφορά της ποιότητας, όταν αποδεδειγμένα ο τουρισμός δεν είναι υπόθεση μόνο των ξενοδόχων, είναι υπόθεση όλων και τα οφέλη του φτάνουν παντού.
Αλέξανδρος Βασιλικός, Προέδρος Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Αθηνών (ΞΕΕ)