«Η Ρόδος ήταν από τους πιο διαδεδομένους προορισμούς και τώρα έχει γίνει ένας από τους πιο φθηνούς τόπους διακοπών. Πλέον ο λόγος για να επισκεφθεί κανείς το νησί δεν είναι η ιδιαιτερότητα του, αλλά οι χαμηλές τιμές. Η Ρόδος υποτιμήθηκε».
Αυτό δηλώνει, μεταξύ άλλων, σε συνέντευξή του στη «δ», ο Σύμβουλος Τουριστικών Επιχειρήσεων και Οργανισμών-Πανεπιστημιακός κ. Δημήτρης Κούτουλας και προσθέτει πως όλοι οι τοπικοί φορείς θα πρέπει να προβληματιστούν γιατί η υποτίμηση της Ρόδου έχει ως συνέπεια να χάνονται από την τοπική οικονομία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
«Η αγορά τιμωρεί την αδράνεια και επιβραβεύει την ιδιαιτερότητα. Όταν ο ανταγωνισμός δυσκολεύει και ο προορισμός δεν προσαρμόζεται, δεν αναβαθμίζει το μάρκετιγκ και αγνοεί τις νέες αγορές, μένοντας μονοδιάστατα προσηλωμένος σε αυτά που καθορίζουν οι τουρ οπερέιτορς, είναι λογικό να χάσει ένα κομμάτι της πελατείας του», εξηγεί ο κ. Κούτουλας.
Σε ερώτηση σχετικά με τις κινήσεις που μπορούν να κάνουν τώρα οι αρμόδιοι φορείς, ο κ. Κούτουλας δηλώνει:
«Πιστεύω πως χρειάζεται ριζική αναβάθμιση του μάρκετιγκ που εφαρμόζεται για το νησί. Θεωρώ αδιέξοδο τον τρόπο που προβάλλεται στο εξωτερικό η Ρόδος. Η συνέχιση της προβολής με το μοντέλο που εφαρμόσθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες, θα οδηγήσει σε μια πτωτική πορεία που δεν θα έχει τέλος για τη Ρόδο».
Η συνέντευξη του κ. Δημήτρη Κούτουλα, αναλυτικά:
• Ποιο ήταν το αντικείμενο της ομιλίας που πραγματοποιήσατε στη Ρόδο στο πλαίσιο της ημερίδας για την ποιότητα στον τουρισμό;
Αναφέρθηκα στην εξέλιξη του τουρισμού στη Ρόδο. Έκανα μια ανασκόπηση για να δείξω πως η Ρόδος που ήταν η ναυαρχίδα του τουρισμού έχει φθάσει να πουλάει διακοπές πολύ κάτω από την αξία της. Εκεί που ήταν από τους πιο trendy προορισμούς έχει γίνει ένας από τους πιο φθηνούς τόπους διακοπών. Πλέον ο λόγος για να επισκεφθεί κανείς το νησί δεν είναι η ιδιαιτερότητα του αλλά οι χαμηλές τιμές. Αυτή είναι μια εξέλιξη που θα πρέπει να προβληματίσει όλους τους άμεσα εμπλεκόμενους γιατί χάνονται από την τοπική οικονομία εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ. Η Ρόδος υποτιμήθηκε.
• Τι συνετέλεσε ώστε να φθάσει η Ρόδος να γίνει φθηνός προορισμός διακοπών;
Ένα στοιχείο είναι η εξέλιξη των ανταγωνιστών. Η Ρόδος μεσουρανούσε την εποχή που υπήρχε ελάχιστος ανταγωνισμός στη Μεσόγειο. Αυτό άλλαξε άρδην από τη δεκαετία του 90 δηλαδή τότε που εισήλθαν νέοι παίκτες στην αγορά. Έχω επισημάνει πως η αγορά τιμωρεί την αδράνεια. Όταν ο ανταγωνισμός δυσκολεύει και ο προορισμός δεν προσαρμόζεται δεν αναβαθμίζει το μάρκετινγκ και αγνοεί τις νέες αγορές μένοντας μονοδιάστατα προσηλωμένος σε αυτά που καθορίζουν οι τουρ οπερέιτορς είναι λογικό να χάσει ένα κομμάτι της πελατείας του.
• Ήταν δηλαδή σε λάθος κατεύθυνση το μάρκετινγκ για τη Ρόδο;
Ως επαγγελματίας αυτό τεκμηρίωσα σε ομιλία που πραγματοποίησα στην ημερίδα που διοργάνωσαν ο Σύλλογος Διευθυντών Ξενοδοχείων και το ΕΒΕΔ. Τα λάθη και η απουσία μιας συγκροτημένης πολιτικής μάρκετινγκ έχουν σαν αποτέλεσμα κάθε χρόνο η τοπική οικονομία να στερείται μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ.
• Αυτό σημαίνει πως η Ρόδος θα έπρεπε να στραφεί σε άλλες αγορές και να ξεφύγει από τις παραδοσιακές αγορές;
Όταν από τις συζητήσεις προκύπτει ανησυχία πως μπορεί εξαιτίας της ομαλοποίησης της πολιτικής κατάστασης στην Αίγυπτο να χαθούν πελάτες αυτό σημαίνει πως κάτι γίνεται λάθος. Γιατί διαλέγουμε να είμαστε ανταγωνιστές της Αιγύπτου σε ένα επίπεδο τιμών που είναι εντάξει για τη συγκεκριμένη χώρα αλλά όχι για μας; Γιατί δεν επιλέγουμε να ανταγωνιστούμε άλλους προορισμούς, όπως η Ιταλία και η Ισπανία;
• Τι θα πρέπει να κάνουν τώρα οι αρμόδιοι φορείς στη Ρόδο;
Ακούσαμε στην ημερίδα σημαντικές προτάσεις για την βελτίωση της ποιότητας. Πιστεύω πως χρειάζεται ριζική αναβάθμιση του μάρκετινγκ που εφαρμόζεται για το νησί. Θεωρώ αδιέξοδο τον τρόπο που προβάλλεται στο εξωτερικό η Ρόδος. Η συνέχιση της προβολής με το μοντέλο που εφαρμόσθηκε τις προηγούμενες δεκαετίες θα οδηγήσει σε μια πτωτική πορεία που δεν θα έχει τέλος για τη Ρόδο. Χρόνο με το χρόνο τα ξενοδοχεία από τη μέση τιμή που χρεώνουν θα χάνουν σημαντικά ποσά. Αν πάμε λίγα χρόνια πίσω θα δούμε πως η μέση είσπραξη ανά διανυκτέρευση ήταν πιο ψηλά από ότι είναι σήμερα.
• Η στρατηγική που ακολουθεί το υπουργείο Τουρισμού είναι στη σωστή κατεύθυνση;
Παρακολουθώ τις εξελίξεις. Δεν είδα την στρατηγική που πρέπει. Στη δική μου δουλειά αυτό σημαίνει ξεκάθαρη κατεύθυνση, αναλυτικό σχέδιο δράσης και πλάνο δουλειάς. Πρέπει να βελτιωνόμαστε όταν δεν πιάνουμε τους στόχους μας.
• Με τα όπλα που διαθέτει τώρα η Ρόδος μπορεί να κάνει άνοιγμα στη Σαουδική Αραβία και στο Ιράν και άλλες αναπτυσσόμενες αγορές;
Αυτές είναι χρήσιμες κινήσεις. Θα βοηθήσουν. Δεν θα πρέπει να σκεπτόμαστε τόσο απόλυτα όμως με γεωγραφικούς όρους. Μιλάμε για τη Γερμανία η οποία δεν αποτελεί μια συμπαγή αγορά. Υπάρχουν πολλές τουριστικές αγορές μέσα τη συγκεκριμένη χώρα. Απευθυνόμαστε σε ένα κλάσμα της γερμανικής αγοράς και αγνοούμε ένα άλλο μεγάλο κομμάτι που θέλει ποιοτικές διακοπές σε ένα προορισμό που είναι της μόδας. Σε αυτό το κομμάτι υπάρχουν τουρίστες που θέλουν να πληρώσουν πολλά χρήματα για τις διακοπές τους. Δεν τους προσεγγίσαμε και δεν τους μιλήσαμε με τη γλώσσα που πρέπει.
• Ποιες είναι οι προοπτικές της φετινής σεζόν;
Όσο υπάρχουν προβλήματα σε ανταγωνίστριες χώρες δεν θα υπάρξουν πιέσεις προς την Ελλάδα. Φαίνεται πως μπορούν να αντισταθμιστούν οι απώλειες από τη Ρωσία. Υπάρχει ένα ερωτηματικό για τη γερμανική αγορά. Δεν με ενδιαφέρει τόσο αυτό που θα συμβεί φέτος. Με ενδιαφέρει ένας προορισμός σαν τη Ρόδο να ενδυναμώσει τη θέση του. Αποτελεί ιστορικά ένα μεγάλο μέγεθος για τον ελληνικό τουρισμό και αξίζει μια πολύ καλύτερη πορεία από αυτή που διανύει τώρα.