Με την λήψη καταθέσεως από τον περιφερειάρχη Νοτίου Αιγαίου κ. Γιώργο Χατζημάρκο, ολοκληρώθηκε χθες ο πρώτος κύκλος της προκαταρκτικής εξέτασης που διενεργείται με ελεγχόμενους για το αδίκημα της κακουργηματικής απιστίας, απλής και από κοινού, σε βάρος οργανισμού τοπικής αυτοδιοίκησης, αλλά και της συνέργειας στην πράξη αυτή, στο χρονικό διάστημα των ετών 2007-2011, 25 αιρετούς.
Οι ελεγχόμενοι έχουν κληθεί να παράσχουν έγγραφες εξηγήσεις ανωμοτί εξεταζόμενοι αρχής γενομένης από την 7η Απριλίου 2023.
Ο κ. Χατζημάρκος αφού κατέστησε σαφές ότι δεν έχει γνώση του περιεχομένου και των πορισμάτων της έκθεσης οικονομολογιστικού ελέγχου των ετών 2007- 2011 της ΤΕΔΚ, εξήγησε ότι το 2011 ενώ ήταν επικεφαλής της μείζονος μειοψηφίας στον Δήμο Ρόδου είχε προκληθεί θόρυβος διότι κατά το έτος 2010 είχαν ληφθεί δύο αποφάσεις του γενικού γραμματέα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου κ. Βασίλη Μπρακουμάτσου, για την κατανομή φόρου εισοδήματος άνω των 2,2 εκατ. ευρώ υπέρ της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου μέσω του πρώην Δήμου Αταβύρου, που δεν διέθετε ταμειακή υπηρεσία και δεν υπόκειτο σε προληπτικό έλεγχο και ότι τα ποσά αυτά είχαν χρησιμοποιηθεί προεκλογικά για προσλήψεις στην εταιρία «ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ».
Ο αριθμός των προσλήψεων, όπως τόνισε ο περιφερειάρχης, ξεπέρασε τον αριθμό των 220, αριθμός σχεδόν υπερδιπλάσιος των έως τότε διενεργούμενων, για τον ίδιο σκοπό, προσλήψεων.
Υπενθύμισε εξάλλου ότι είχε κληθεί ως μάρτυρας και είχε καταθέσει σχετικά και ότι πλέον 12 έτη μετά δεν θυμάται άλλα στοιχεία για την υπόθεση.
Στο μεταξύ, εξαιρετικό ενδιαφέρον παρουσιάζει η αιτιολόγηση στην οποία προέβη ο Αντεισαγγελέας Πλημμελειοδικών Ρόδου προκειμένου να εισηγηθεί στην Εισαγγελία Εφετών την αρχειοθέτηση της επίμαχης δικογραφίας για την οικονομική διαχείριση της ΤΕΔΚ Δωδεκανήσου.
Και έχει ενδιαφέρον και για τον πρόσθετο λόγο ότι η δικαστική κρίση δεσμεύεται τόσο από το απαλλακτικό βούλευμα του Συμβουλίου Εφετών Δωδεκανήσου για την ΕΤΑΙΠΡΟΦΥΚΑ και την επιχορήγησή της από τον φόρο εισοδήματος, όσο και από απόφαση του Τριμελούς Εφετείου Δωδεκανήσου επί κακουργημάτων για την οικονομική διαχείριση του Δήμου Ροδίων, αθωωτική για όλους τους κατηγορούμενους αιρετούς, και μη.
Οπως τονίζει εισαγωγικά ο Εισαγγελέας, διενεργήθηκαν αρμοδίως δύο οικονομοτεχνικοί έλεγχοι στα οικονομικά στοιχεία της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.
Η πρώτη από τον Μάρτιο του έτους 2015 πραγματοποιήθηκε από ορκωτή λογιστή, ενώ η δεύτερη από τη δημοσιονομική υπηρεσία εποπτείας και ελέγχου νομού Δωδεκανήσου.
Ο Εισαγγελέας τονίζει πως από αμφότερες τις εκθέσεις ελέγχου προκύπτει πράγματι κακοδιαχείριση από τα αρμόδια όργανα της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., καθώς πραγματοποιήθηκαν επιχορηγήσεις σε εταιρείες του ιδιωτικού τομέα, ιδιαίτερα υψηλών χρηματικών ποσών, ήτοι ποσού της τάξεως των 328.031,90 ευρώ.
Ωστόσο, όπως τονίζει για την αντικειμενική στοιχειοθέτηση του αδικήματος της απιστίας απαιτείται πλέον η εν γνώσει πρόκληση βέβαιης ζημίας στην περιουσία άλλου, ενώ σε προγενέστερη διάταξη αρκούσε η απλή διακινδύνευση αυτής.
Από αμφότερες τις εκθέσεις ελέγχου ωστόσο, ελλείψει προσδιοριστικών στοιχείων, καθίσταται αδύνατη η αναζήτηση ζημίας σε βάρος της περιουσίας της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ.
Η καταβολή ποσών που έλαβε χώρα από την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. προς ιδιωτικές εταιρείες άνευ ετέρου, δεν μπορεί να αποτελέσει ζημία υπό την έννοια του νόμου, αφού δεν προκύπτει ούτε ο σκοπός για τον οποίο πραγματοποιήθηκαν οι καταβολές, ούτε το εάν τελικώς διατέθηκαν προς επίτευξη των σκοπών της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., καθώς και δεν δύναται να ερευνηθεί εάν τελικώς η Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. υπέστη ζημία στην περιουσία της.
Περαιτέρω, από αμφότερες τις εκθέσεις ελέγχου προκύπτουν υπόνοιες τέλεσης της αξιόποινης πράξης της απιστίας σε βάρος του δημοσίου αφού σύμφωνα με αυτές, η επιχορήγηση από το Δήμο Ρόδου προς την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. μέρους του ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. καθώς και του εισπραττόμενου φόρου εισοδήματος είναι παράνομη.
Χαρακτηριστικά για τα διερευνώμενα έτη ο Δήμος Ρόδου και ο Δήμος Αταβύρου επιχορήγησε την Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. με συνολικό ποσό 7.971.101,71 ευρώ τα οποία προέρχονται από τον ΔΗ.ΦΟ.ΔΩ. και άλλα 6.824.000 ευρώ προερχόμενα από τον εισπραττόμενο φόρο εισοδήματος.
Σύμφωνα με τις εκθέσεις ελέγχου η ανωτέρω επιχορήγηση είναι παράνομη και ως εκ τούτου θα πρέπει να ερευνηθεί ευθύνη από τον Δήμο Ρόδου. Ωστόσο, όπως τονίζει ο Εισαγγελικός λειτουργός το νόμιμο της χρηματοδότησης της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. από το Δήμο Ρόδου ήδη έχει κριθεί παρεμπιπτόντως δυνάμει της υπ’ αριθ. 123/2015 αμετάκλητης απόφασης του Τριμελούς Εφετείου Δωδεκανήσου και του υπ’ αριθ. 34/2019 Βουλεύματος του Συμβουλίου Εφετών Δωδεκανήσου.
Τόσο στην ανωτέρω αμετάκλητη απόφαση όσο και στο αμετάκλητο απαλλακτικό βούλευμα παρεμπιπτόντως εξετάστηκε η νομιμότητα χρηματοδότησης της Τ.Ε.Δ.Κ.Δ. από το Δήμο Ρόδου και συναφώς κρίθηκε ότι αυτή ήταν σύννομη.
Περαιτέρω, η μεγάλη πλειοψηφία των ποσών που δόθηκαν στην Τ.Ε.Δ.Κ.Δ., προ της καταβολής τους, εγκρίθηκαν από τον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου αφού τα χρηματικά εντάλματα υποβλήθηκαν δεόντως προς έλεγχο. Κατά δε τον έλεγχο αυτό, σαφώς έλαβε χώρα έλεγχος της νομιμότητας της χρηματοδότησης.
Σε κάθε δε περίπτωση, όπως αναφέρει ο Εισαγγελέας, η κατά τα ανωτέρω έγκριση από τον επίτροπο του Ελεγκτικού Συνεδρίου των σχετικών ενταλμάτων πληρωμής, οδηγεί στο συμπέρασμα ότι δεν υφίσταται δόλος των υπευθύνων, με δεδομένο το δυσχερές του νομικού ζητήματος.