Την ώρα που στο Αιγαίο οι ελληνοτουρκικές σχέσεις δοκιμάζονται για πολλοστή φορά και καθημερινά κλιμακώνονται οι τουρκικές προκλήσεις, η πρωτοβουλία της κυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ να προχωρήσει στην δημοπράτηση τηλεοπτικών αδειών πανελλαδικής εμβέλειας κινδυνεύει να λάβει απρόβλεπτες διαστάσεις, καθώς ανοίγει κερκόπορτα για την είσοδο τουρκικών επιχειρηματικών ομίλων σε μια στρατηγικής σημασίας αγορά και την προβολή τουρκικών θέσεων που σχετίζονται ακόμη και με εθνικά ζητήματα.
Ο ιδιοκτήτης του τουρκικού καναλιού “TV8”, Ατζούν Ιλίτζαλι, που βρέθηκε στη δημοσιότητα μετά την περίφημη συνάντηση του με τον Πρωθυπουργό Αλέξη Τσίπρα, στο περιθώριο ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας – Ελλάδας, ως διεκδικητής μιας εκ των τηλεοπτικών αδειών που θα παραχωρήσει η κυβέρνηση, όχι μόνον προχώρησε στη σύσταση Ανώνυμης Εταιρεία Παραγωγής Τηλεοπτικών Προγραμμάτων, όπως έγραψε χθες το Capital.gr , αλλά σύμφωνα με πληροφορίες έχει προχωρήσει ένα βήμα παραπέρα, αποκτώντας και τα δικαιώματα γνωστών τηλεοπτικών παραγωγών για την Ελλάδα.
Όπως προκύπτει από το ρεπορτάζ, ο Τούρκος επιχειρηματίας που συνέστησε την “Acun Medya Ανώνυμη Εταιρεία Παραγωγής Τηλεοπτικών Προγραμμάτων”, εμφανίζεται να έχει αποκτήσει τα δικαιώματα τηλεοπτικών show, “πακέτο” για την ελληνική και τουρκική αγορά. Μεταξύ των τηλεοπτικών αυτών παραγωγών, φέρεται να είναι και το γνωστό talent show “The Voice” που μέχρι σήμερα έχει προβληθεί σε 55 χώρες σε όλο τον κόσμο, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα προ ολίγων ετών (από τον Ant1). Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες, λόγω της αύξησης του κόστους των δικαιωμάτων, το show δεν είχε βρει τηλεοπτική στέγη στην Ελλάδα για μια ακόμη σεζόν, αφήνοντας ελεύθερο το πεδίο στον Ατζούν Ιλίτζαλι να αποκτήσει τα δικαιώματα για την ελληνική αγορά, μαζί με αυτή τηςΤουρκίας. Σχολιάζοντας σχετικά, έμπειρα στελέχη του χώρου σημείωναν πως η εξασφάλιση τόσο δαπανηρών δικαιωμάτων, το δίχως άλλο αποσκοπεί στην απόκτηση τηλεοπτικής άδειας στην Ελλάδα.
Καλά πληροφορημένες πηγές ανέφεραν πως για τις προθέσεις του 47χρονου Τούρκου καναλάρχη να αποκτήσει θέση και ρόλο στο ελληνικό τηλεοπτικό τοπίο είχε ενημερωθεί αρμοδίως η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ σε “ωφέλιμο” χρόνο. Εκτός των άλλων, υπήρξε και η γνωστή συνάντηση του επιχειρηματία με τον Α. Τσίπρα, παρουσία του Τούρκου πρωθυπουργού Αχμέτ Νταβούτογλου, στο περιθώριο ποδοσφαιρικού αγώνα Τουρκίας – Ελλάδας στην Κωνσταντινούπολη, κατά την οποία έγινε γνωστό δια ζώσης το ενδιαφέρον του Ατζούν να αποκτήσει τηλεοπτική άδεια στην Ελλάδα.
Μιλώντας, μάλιστα, σε ελληνική εφημερίδα, ο Ατζούν είχε επιβεβαιώσει τη συζήτηση με τον Έλληνα Πρωθυπουργό για τη διεκδίκηση τηλεοπτικής άδειας.
Ερωτηθείς, από τον “Ελεύθερο Τύπο” είχε αναφέρει πως “το ξέρουν όλοι ότι συναντηθήκαμε. Βέβαια δεν μπήκαμε σε λεπτομέρειες, δεν αναλύσαμε το θέμα, αλλά του εκφράσαμε το ενδιαφέρον μας. Κι εκείνος μας ανέφερε πως θα γίνει ένας διαγωνισμός με διαφάνεια και θα έχουμε δικαίωμα να συμμετάσχουμε. Ο Αλέξης Τσίπρας είναι ένας θετικός, χαμογελαστός και θερμός άνθρωπος. Είχα την ευκαιρία να συναντηθώ μαζί του, αλλά ας μη βγάλουμε διαφορετικά συμπεράσματα. Γιατί ο Έλληνας πρωθυπουργός να είναι αρνητικός; Δεν υπάρχει κάτι αρνητικό στο όλο θέμα”, τόνισε.
Την ίδια περίοδο τουρκικά media, όπως η Milliyet, έκαναν λόγο “για τον Τούρκο που θέλει να αγοράσει κανάλι στην Ελλάδα”. Η εφημερίδα φιλοξενούσε δηλώσεις του Ατζούν σύμφωνα με τις οποίες “έχουμε δύο εναλλακτικές λύσεις, είτε θα αγοράσουμε κάποιο ελληνικό κανάλι, είτε θα αγοράσουμε μια νέα συχνότητα. Ήδη, ο Έλληνας πρωθυπουργός Αλέξης Τσίπρας με τον οποίο είχαμε συνάντηση έδειξε θετικός σε αυτή την πρόθεσή μας. Και ο σκοπός μας είναι να λειτουργήσει μέχρι τον Οκτώβριο. Έτσι, με αυτόν τον τρόπο θα ακουστεί στην Ελλάδα η φωνή της Τουρκίας”.
Χαρακτηριστικό της προετοιμασίας του εγχειρήματος είναι πως η “Acun Medya” εμφανίζεται να έχει λάβει αριθμό ΓΕΜΗ και ΑΦΜ ήδη από τον περασμένο Ιανουάριο, ενώ έχει ήδη ενισχυθεί από Έλληνες γνώστες της τηλεοπτικής αγοράς. Στο Δ.Σ. της εταιρείας, πέραν του Ατζούν Ιλίτζαλι (Πρόεδρος του Δ.Σ) και του Εμπρού Ατασάβ Ταχράνσι (Αντιπρόεδρος), τη θέση του Διευθύνοντα Συμβούλου κατέχει ο Άγγελος Χριστόπουλος, γνωστός τηλεοπτικός παραγωγός ο οποίος διαθέτει μεγάλη εμπειρία σε επιτυχημένα shows, μεταξύ των οποίων το “Ποιος θέλει να γίνει εκατομμυριούχος”, το “Survivor”, αλλά και τα “Μεγάλο Παζάρι”, “Τροχό της Τύχης” κ.α.
O 47 χρονος Ατζούν που θεωρείται προσωπικός φίλος και φίλα προσκείμενος στην κυβέρνηση Ερντογάν, θεωρείται ένας από τους σταθερά ανερχόμενους επιχειρηματίες στο χώρο των media στη γειτονική χώρα. Ξεκινώντας ως αθλητικός συντάκτης, εργάστηκε στο αθλητικό Τμήμα του καναλιού ShowTV, για να ασχοληθεί σταδιακά με ψυχαγωγικές εκπομπές με τις οποίες έγινε περισσότερο γνωστός. το 2004 ίδρυσε την εταιρεία Acun Medya, αναλαμβάνοντας για λογαριασμό του Show TV την παραγωγή και παρουσίαση γνωστών παγκοσμίως τηλεοπτικών παιχνιδιών, όπως “Fear Factor”, “Deal”, “Τουρκία έχεις ταλέντο” και “Survivor”. Μετέφερε επίσης στην τουρκική τηλεόραση την εγχώρια εκδοχή του “Voice” και του “Dancing with the stars”. Προ τριετίας μεταπήδησε στο Star TV, ενώ την ίδια χρονιά απέκτησε το 70% των μετοχών του TV8 και το 40% του καναλιού τηλεοπτικών πωλήσεων Shop90 (πρώην MNG Shop).
capital.gr