Αναθεώρησε τελικώς η εταιρεία Costa Cruises και ενέταξε τη Ρόδο στους λιμένες home port και στο έτος 2015, έχοντας ωστόσο προγραμματίσει μόνο επτά κυκλικές κρουαζιέρες στο Αιγαίο, με λιμάνι εκκίνησης την «Ακαντιά». Την ίδια στιγμή οι παράγοντες της κρουαζιέρας θεωρούν ότι εάν υπήρχε δυνατότητα παροχής ηλεκτρικού ρεύματος προς τα καράβια που δένουν στο τουριστικό λιμάνι, τότε στα σίγουρα θα γινόταν ανατροπή του διαμορφωθέντος σκηνικού και ο αριθμός των προσεγγίσεων θα αυξανόταν αμέσως.
Πιο συγκεκριμένα, σε έρευνα της «δημοκρατικής» σχετικά με το κόστος που επωμίζονται οι εταιρείες κρουαζιέρας διαπιστώθηκε ότι γενικώς είναι ολιγότερο δαπανηρό τα καράβια να πλέουν σε διεθνή χωρικά ύδατα, από ό,τι το αντίθετο. Τούτο συμβαίνει διότι όταν τα κρουαζιερόπλοια κινούνται σε διεθνή ύδατα, χρησιμοποιούν ως καύσιμο έναν τύπο πετρελαίου που έχει τύχει μικρότερης επεξεργασίας. Αυτό το καθιστά πιο ρυπογόνο για το περιβάλλον, ωστόσο είναι πιο οικονομικό.
Σε απόλυτους αριθμούς, όπως περιεγράφη προς τη «δημοκρατική», ένα μεγάλο κρουαζιερόπλοιο κινείται συνήθως με τέσσερις μηχανές. Η κάθε μηχανή καίει 700 ευρώ πετρέλαιο ανά ώρα. Η κατανάλωση αυτή αφορά την πλεύση σε διεθνή ύδατα, διότι από τη στιγμή που εισέλθει στα χωρικά μας ύδατα, τότε αμέσως θα πρέπει να κάνει χρήση επεξεργασμένου καυσίμου, το οποίο κοστίζει 1300 ευρώ ανά ώρα, ανά μηχανή. Αυτό σημαίνει πως είναι προς το συμφέρον της εταιρείας η κρουαζιέρα να διατηρείται όσο το δυνατόν περισσότερη ώρα σε διεθνή ύδατα. «Αυτός είναι και ο πιο σημαντικός λόγος που προωθούνται οι πολυήμερες κρουαζιέρες σε ανοικτές θάλασσες κι όχι οι κυκλικές σε πελάγη».
Από τη στιγμή που το καράβι αρχίσει την προσέγγιση στο λιμάνι της Ρόδου, θα πρέπει να κάνει χρήση των ρυμουλκών, καθώς η διαμόρφωση της «Ακαντιάς» δεν αφήνει περιθώρια για ελιγμούς πρόσδεσης.
Στο λιμάνι της Ρόδου, όπως και σε κάθε λιμάνι, το καράβι θα πρέπει να έχει σε συνεχή λειτουργία τουλάχιστον τη μία από τις τέσσερις μηχανές που διαθέτει. Αυτό πρέπει να γίνει προκειμένου να διασφαλιστεί η ηλεκτροδότηση του σκάφους. Ετσι, επειδή το καράβι εντός του λιμένα θα πρέπει να χρησιμοποιεί πιο καθαρό καύσιμο, τότε έχει ως κόστος 1300 ευρώ ανά ώρα κι εάν η παραμονή διαρκέσει 10 ώρες (από τις 08.00 το πρωί έως τις 18.00 το απόγευμα), τότε αμέσως το κοστολόγιο του καυσίμου ανέρχεται σε 13.000 ευρώ. Σε ερώτηση της «δημοκρατικής» για τις ανάγκες σε ρεύμα ενός μεγάλου καραβιού, η απάντηση που δόθηκε ήταν ξεκάθαρη «χρειαζόμαστε περίπου 6 έως 8 Mwatt, ανάλογα με το μέγεθος του σκάφους. Εάν το σκάφος είναι ακόμη μεγαλύτερο, τότε μπορεί η ζήτηση να φτάσει στα 10 Mwatt». Μάλιστα, τονίσθηκε ότι υπάρχουν λιμένες στη Μεσόγειο που προσφέρουν τη ρευματοδότηση του σκάφους με ειδικούς υποδοχείς. Η παροχή του ρεύματος δεν είναι δωρεάν, ωστόσο για την εταιρεία της κρουαζιέρας το κόστος είναι χαμηλότερο, απ’ ό,τι εάν ολόκληρο στο σκάφος στηρίζεται αποκλειστικά στις μηχανές του.
Πρέπει να σημειωθεί ότι ολόκληρο το νησί της Ρόδου έχει δυνατότητα παραγωγής ρεύματος ισχύος 180 mwatt. Αυτό σημαίνει πως με τις υπάρχουσες υποδομές παραγωγής ηλεκτρισμού είναι αδύνατη η παροχή μιας τέτοιας υπηρεσίας.
Παροχές, όμως μπορεί να δοθούν από τη Ρόδο προς τις εταιρείες κρουαζιέρας στην υδροδότηση, όπως και στη διαχείριση των σκουπιδιών. Τα στελέχη των εταιρειών κρουαζιέρας θεωρούν πως το νερό που προμηθεύονται στη Ρόδο είναι εξαιρετικά ακριβό. Επίσης, το γεγονός ότι δεν μπορούν να διοχετεύσουν τα σκουπίδια τους, καθιστά το νησί ακόμα πιο «δύσκολο» προορισμό. Τα ίδια στελέχη ανέφεραν προς τη «δημοκρατική» ότι «πριν από 30 χρόνια, τα σκουπίδια των κρουαζιερόπλοιων μεταφέροντο με τρίκυκλα, είναι αδιανόητο σήμερα, με τόσα μέσα να μην είναι δυνατή η εξεύρεση κάποιας λύσης».
Αναθεώρησε η “Costa”
Συνολικά 7 κρουαζιέρες με home port το λιμάνι της Ρόδου θα πραγματοποιήσει το έτος 2015 η εταιρεία Costa Cruises, με το καράβι «Costa Classica». Σύμφωνα με πληροφορίες η εταιρεία βρισκόταν πολύ κοντά στην απόφαση να ακυρώσει πλήρως τις κυκλικές κρουαζιέρες στο Αιγαίο, ωστόσο για λόγους, που ακόμη δεν έχουν γίνει γνωστοί, απεφάσισε να πραγματοποιήσει τις επτά κρουαζιέρες, στο χρονικό διάστημα από 29 Ιουνίου έως τις 10 Αυγούστου.
Το καράβι θα ξεκινά από το λιμάνι της Ρόδου και θα επισκέπτεται τους λιμένες της Κω, της Σάμου, της Σμύρνης και της Κωνσταντινούπολης.
Σημειώνεται ότι οι αντίστοιχες φετινές, κυκλικές κρουαζιέρες της Costa με αφετηρία το λιμάνι της Ρόδου θα είναι συνολικά 10 στον αριθμό και περιλαμβάνουν επίσης τα λιμάνια Ηρακλείου, Σαντορίνης και Μυκόνου.