H συμμετοχή της περιφέρειας στα Ποσειδώνια του 2015 είχε χαρακτήρα καταρχάς επιμορφωτικό και δημοσίων σχέσεων με τους γενικούς διευθυντές των μεγαλύτερων εταιρειών κρουαζιέρας. Ήταν εξαιρετική τύχη για εμάς, πως παράλληλα με τα Ποσειδώνια, γινόταν το ετήσιο meeting της Διεθνής Ένωσης Εταρειών Κρουαζιέρας (CLIA) όπου όλοι οι διευθύνοντες σύμβουλοι των εταιρειών κρουαζιέρας συναντώνται για να ανταλλάξουν απόψεις για τον κλάδο.
Είχα την τιμή να παρακολουθήσω σαν αντιπρόσωπος της Περιφέρειας όλες τις συζητήσεις γύρω από την κρουαζιέρα και το yachting και να συνομιλήσω με τους εταίρους της CLIA. Μετά βεβαιότητας μπορώ να πω ότι η μεγάλη πτώση της κρουαζιέρας στην Περιφέρεια μας οφείλεται στα εξής CLIAlogo_2-c-NoRegionWithTextSideπροβλήματα. Δεν υπάρχουν οι υποδομές υποδοχής των μεγάλων κρουαζιερόπλοιων που έχουν κατασκευαστεί τα τελευταία χρόνια, δεν είμαστε τυπικοί στους κανόνες ασφάλειας που επιβάλλεται να έχουμε, δεν υπάρχουν απευθείας πτήσεις από τις αγορές που κινούν την κρουαζιέρα και το home port όπως Αμερική, Ασία, Αυστραλία. Ακόμα αντιμετωπίζονται μεγάλες δυσκολίες και καθυστερήσεις στην έκδοση και θεώρηση visas, τα καύσιμα στην Ελλάδα έχουν μεγαλύτερο κόστος από άλλες αγορές, δεν υπάρχει ελεύθερο wifi στα λιμάνια. Στη συνέχεια δεν έχουν αναπτυχθεί νέοι προορισμοί που θα μπορούσαν να βοηθήσουν στην ανάπτυξη, δεν έχουμε αναπτύξει διαδικτυακό marketing ικανό να προσελκύσει νέο πελατολόγιο, δεν υπάρχουν νέες εκδρομές που να προσφέρουν αυθεντικές μοναδικές εμπειρίες, δεν υπάρχει γενικά πρόγραμμα όσον αφορά τις θέσεις των πλοίων στα λιμάνια, και τέλος αλλά πιο σημαντικό από όλα η πολιτική αστάθεια που μαστίζει τη χώρα μας και η τεράστια αναξιοπιστία του κεντρικού κράτους και της τοπικής αυτοδιοίκησης τα τελευταία χρόνια.
TercekΚατά τη διάρκεια της ημερίδας ο κος Tercek, διευθύνων σύμβουλος της Royal Caribbean, επισήμανε πώς 7 χρόνια με εναλλασσόμενες κυβερνήσεις οι υποσχέσεις που πήρε δεν πραγματοποιήθηκαν και πλέον δεν υπάρχει καθόλου αξιοπιστία εκ μέρους τους. Ακόμα όμως πιο ντροπιαστικό ήταν όταν ο κος Nestour γενικός διευθυντής της Carnival και ο κος Suprani επικεφαλής της ανάπτυξης λιμανιών και δραστηριοτήτων στις ακτές της MSC, μου εκμυστηρεύτηκαν ότι μεγαλύτερη αναξιοπιστία από την Ρόδο δεν είχαν συναντήσει, μετά την αποτυχία εκπλήρωσης των υποσχέσεων για χαμηλότερες τιμές νερού και την κατασκευή μίας τέντας.
Το παράδειγμα του Ηρακλείου και του κύριου Μπρας, με την εκπληκτική δουλειά που κάνει, το πλάνο τριετίας που είχε καταρτίσει και τήρησε με ευλάβεια, μπορεί να γίνει οδηγός σε εμάς που κάποια στιγμή είχαμε τα πρωτεία και τώρα είμαστε σε ελεύθερη πτώση. Όπως πολύ απλά μου εξήγησαν, χρειάζονται 18 μήνες προετοιμασίας για να σχεδιαστεί η προσέγγιση σε έναν προορισμό και μόνο μία δίωρη σύσκεψη για να ακυρωθεί. Εταιρείες-κολοσσοί δεν διαπραγματεύονται τη φήμη και την αξιοπιστία τους στηρίζοντας έναν προορισμό όταν τα επίπεδα υπηρεσιών που προσφέρονται εκεί είναι χαμηλότερα του αναμενόμενου.
GR Rhodes 5 DockingW660Είναι χρήσιμο να πούμε ότι το κράτος ήταν τόσο αφιλόξενο ως προς την κρουαζιέρα που ενώ τη δεκαετία του ΄70 οι πλοιοκτήτες ήταν Έλληνες, τώρα πλέον δεν δραστηριοποιούνται σε αυτόν τον τομέα στην Ελλάδα. Επομένως, ο θαλάσσιος τουρισμός παραδόθηκε στους ξενοδόχους που δεν είχαν τότε το όραμα να αναπτυχθεί στον βαθμό που του άξιζε. Με χαρά όμως διακρίνω τώρα την υπεύθυνη στάση του ΣΕΤΕ ώστε να δοθεί η ευκαιρία που αξίζει στον θαλάσσιο τουρισμό γιατί είναι, όπως έχει γίνει αντιληπτό, ένα μέσο που ο επισκέπτης μπορεί να γνωρίσει έναν τόπο για λίγες ώρες και την επόμενη χρόνια να μείνει για περισσότερες ημέρες. Μία από τις προτάσεις που ήρθε στο τραπέζι από τον κο. Ανδρεάδη και πρέπει να πραγματοποιηθεί είναι το dine out στα all inclusive ξενοδοχεία, δηλαδή η ενθάρυνση να δειπνεί ο επισκέπτης εκτός ξενοδοχείου σε τοπικές επιχειρήσεις εστιάσης με τις οποίες θα συνεργάζονται. Η συγκεκριμένη πρόταση είναι ιδιαίτερα ωφέλιμη και δείχνει αυξημένη εταιρική κοινωνική ευθύνη από τους ξενοδόχους προς τις τοπικές κοινωνίες. Η συγκεκριμένη πρόταση θα μελετηθεί και από τις εταιρείες κρουαζιέρας.
Μία απο τις περιπτώσεις που πρέπει να μας ανησυχεί είναι αυτή της Σαντορίνης. Είναι γνωστό ότι το νησί αυτό θεωρείται ο δημοφιλέστερος προορισμός στην Ελλάδα και ίσως από τους δημοφιλέστερους στον κόσμο, αλλά τελευταία αντιμετωπίζει τεράστιο πρόβλημα από αρνητικές κριτικές λόγω των απίστευτων καθυστερήσεων κατά την επίσκεψη και της κακής διαχείρισης των επισκεπτών κατά την παραμονή. Μάλιστα οι εκπρόσωποι των εταιριών την ονομάζουν ‘Santorini Case’. Αυτό που επισημαίνουν οι ειδικοί είναι πως ενώ έχει ζήτηση, τα αρνητικά σχόλια καθηλώνουν αρκετούς επισκέπτες στο πλοίο και καθιστούν τη Σαντορίνη ένα προϊόν σε πτώση, που λόγο της αδυναμίας να προσφέρουν οι εταιρείες άψογες υπηρεσίες σιγά σιγά θα την αποφεύγουν. Και αυτό θα επηρεάσει όλο το Νότιο Αιγαίο τα επόμενα χρόνια.
Συμπερασματικά φαίνεται πως η κεντρική κυβέρνηση έχει δηλώσει το ενδιαφέρον να καταρτίσει κεντρικό συμβούλιο κρουαζιέρας ώστε επιτέλους να έχουμε εθνική στρατηγική. Μέχρι τότε όμως αυτό που μπορεί με σιγουριά να φέρει αποτέλεσμα είναι, κάτω από την αιγίδα της Περιφέρειας, οι δήμοι να συντονιστούν και να πραγματοποιούν ότι υπόσχονται. Χρειαζόμαστε μικρά σταθερά βήματα αξιοπιστίας. Ο περιφερειάρχης μας έχει εντρυφήσει στο θέμα, γνωρίζει την κατάσταση και έχει τη δυνατότητα με την αρωγή των δημάρχων και των εμπλεκόμενων φορέων να κάνει το καλύτερο δυνατό για την ανάταση του θαλλάσιου τουρισμού.