Το επίσημο τουρκικό ειδησεογραφικό πρακτορείο Αναντολού έκανε να λόγο για αποστολή τριών τουρκικών πολεμικών πλοίων στην περιοχή όπου νωρίτερα σκάφος του Λιμενικού Σώματος είχε ρίξει προειδοποιητικές βολές σε τουρκικό φορτηγό πλοίο.
Οπως ανέφεραν τουρκικά μέσα ενημέρωσης το Λιμενικό εριξε προειδοποιητικές βολές σε τουρκικό φορτηγό πλοίο ο καπετάνιος του οποίου είχε αρνηθεί τη διενέργεια ελέγχου για μεταφορά ναρκωτικών.
Μάλιστα, σύμφωνα με πληροφορίες από το ελληνικό υπουργείο Εξωτερικών η πληροφορία για τα ναρκωτικά ήταν βάσιμη και προερχόταν από τις αμερικανικές υπηρεσίες δίωξης.
Το γεγονός επιβεβαίωσε και ο Ελληνας ΥΠΕΞ Νίκος Κοτζιάς ερωτηθείς σχετικά μετά την ολοκλήρωση των εργασιών της Διάσκεψης για το Κυπριακό για το κεφάλαιο των Εγγυήσεων και της Ασφάλειας που διεξάγεται στο Κραν Μοντανά της Ελβετίας. Οπως είπε το τουρκικό πλοίο δέχθηκε βολές από τις Λιμενικές Αρχές της Ρόδου σε απόπειρα ελέγχου, καθώς ήταν ύποπτο για πιθανή μεταφορά ναρκωτικών.
Όπως μετέδωσαν το βράδυ της Δευτέρας τα τουρκικά ΜΜΕ τρία τουρκικά σκάφη, δύο ακταιωροί και ένα πολεμικό κατέπλευσαν στο Νότιο Αιγαίο, στην περιοχή όπου έγινε το επεισόδιο και συνόδευσαν το τουρκικό φορτηγό ACT μέχρι το λιμάνι της Μαρμαρίδας, ενώ δημοσιοποίησαν και σχετικό βίντεο.
Πάντως, πηγές από το υπουργείο Άμυνας, αναφέρουν ότι δεν σημειώθηκε κινητικότητα στην περιοχή του Νοτίου Αιγαίου.
Η Αγκυρα αντέδρασε και σε διπλωματικό επίπεδο, μεταφέροντας και εκεί την ένταση με το τουρκικό ΥΠΕΞ σε ανακοίνωσή του να καταδικάζει τη χώρα μας για τις προειδοποιητικές βολές. Χαρακτήρισαν, μάλιστα, την ενέργεια του Λιμενικού «υπέρμετρη».
«Πληροφορηθήκαμε ότι στα ανοιχτά της Ρόδου ελληνική ακταιωρός άνοιξε πυρ κατά του υπό τουρκική σημαία ΜV ACT εμπορικό πλοίο που μετέβαινε από το λιμάνι της Αλεξανδρέττας στο λιμάνι της Νικομήδειας. Με κανένα τρόπο δεν μπορεί να εξηγηθεί η ενέργεια αυτά κατά ενός πλοίου που μετέφερε φορτίο μεταξύ δυο τουρκικών λιμανιών. Το μόνο που θεωρούμε παρήγορο είναι ότι δεν υπήρξαν θύματα ή τραυματισμοί.
Καταδικάζουμε έντονα αυτήν την υπέρμετρη ενέργεια των ελληνικών αρχών που αψηφά την ανθρώπινη ζωή που αποτελεί βασικό δικαίωμα και επιθυμούμε να μοιραστούμε με την διεθνή κοινή γνώμη την ανάγκη να μην επαναληφθεί παρόμοιο περιστατικό».
Με τη σειρά του το ελληνικό Λιμενικό παρουσιάζει εκ διαμέτρου αντίθετη διάσταση από αυτή που δίνουν οι Τούρκοι. Σύμφωνα με την ανακοίνωση, το περιστατικό έγινε εντός ελληνικών υδάτων και μετά την εντολή για ελλιμενισμό, το τουρκικό πλοίο την αγνόησε, ανέπτυξε ταχύτητα και εισήλθε στα τουρκικά ύδατα στα οποία δεν ακολούθησε, το σκάφος του λιμενικού:
«Αναφορικά με σημερινό περιστατικό εμπλοκής σκάφους Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. με Φ/Γ πλοίο σημαίας Τουρκίας, από το Αρχηγείο Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. ανακοινώνονται τα ακόλουθα: Μεσημβρινές ώρες σήμερα, η Λιμενική Αρχή Ρόδου δέχτηκε ανώνυμη τηλεφωνική καταγγελία, ότι Φ/Γ πλοίο με όνομα “ACT” σημαίας Τουρκίας, το οποίο έπλεε στη θαλάσσια περιοχή ανατολικά της ν. Ρόδου μετέφερε ναρκωτικές ουσίες. Άμεσα κινητοποιήθηκε η εν λόγω Λιμενική Αρχή, σκάφος της οποίας, εντόπισε το πλοίο “ACT” σημαίας Τουρκίας στη θαλάσσια περιοχή 3,5 ν.μ. βορειοδυτικά ν. Ρόδου, εντός ελληνικών χωρικών υδάτων.
Από το πλήρωμα του σκάφους ζητήθηκε από τον Πλοίαρχο του Φ/Γ πλοίου να πλεύσει προς τον όρμο Τριαντών ν. Ρόδου προκειμένου διενεργηθεί έλεγχος. Ο Πλοίαρχος του “ACT”, δεν υπάκουσε στις εντολές και στα ηχητικά σήματα του σκάφους της Λιμενικής Αρχής, με αποτέλεσμα να ριφθούν προειδοποιητικές βολές χωρίς ωστόσο και πάλι να σταματήσει την πορεία του. Αντιθέτως, το “ACT” συνέχισε τον πλου του εισερχόμενο στα τουρκικά χωρικά ύδατα, ενώ το σκάφος του Λ.Σ.-ΕΛ.ΑΚΤ. σταμάτησε την καταδίωξη επί της οριογραμμής. Παράλληλα, για το ζήτημα ενημερώθηκαν οι αρμόδιες Τουρκικές Αρχές».
Απάντηση Κοτζιά
Την απάντηση ότι το πλοίο με τουρκική σημαία που σε απόπειρα ελέγχου δέχτηκε βολές από τις Λιμενικές Αρχές της Ρόδου, ήταν ύποπτο για πιθανή μεταφορά ναρκωτικών, έδωσε ο υπουργός Εξωτερικών ερωτηθείς σχετικά μετά την ολοκλήρωση απόψε των εργασιών της Διάσκεψης για το Κυπριακό για το κεφάλαιο των Εγγυήσεων και της Ασφάλειας που διεξάγεται στο Κραν Μοντανά της Ελβετίας.
“Στημένη” η ένταση με το τουρκικό πειρατικό
Εντελώς αδικαιολόγητη είναι η προσπάθεια του ΥΠΕΞ της Τουρκίας, του τουρκικού ΓΕΕΘΑ αλλά και των ΜΜΕ της γειτονικής χώρας να κλιμακώσουν την ένταση μετά το επεισόδιο με πραγματικά πυρά που σημειώθηκε τη Δευτέρα ανοικτά της Ρόδου, όταν ελληνική ακταιωρός άνοιξε πυρ κατά τουρκικού πλοίου, υπόπτου για μεταφορά παράνομου φορτίου.
Το 2010 ο Χαλούκ Σαμίκ Καλκαβάλ ήταν κυβερνήτης του δεύτερου σκάφους στην αποστολή του Μαβί Μαρμαρά με ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα της Παλαιστίνης, όταν ο στολίσκος δέχθηκε επίθεση από τις ειδικές δυνάμεις του Ισραήλ. Το τουρκικό εμπορικό Μ/V ACT είχε αποπλεύσει από την Αλεξανδρέτα με προορισμό το Ισμίτ (Νικομήδεια), όταν έξω από τη Ρόδο οι ελληνικές λιμενικές αρχές ζήτησαν από το πλήρωμα να δέσει στο λιμάνι του νησιού προκειμένου να πραγματοποιηθεί νηοψία.
Ο καπετάνιος του πλοίου Χαλούκ Σαμίκ Καλκαβάλ αρνήθηκε να εκτελέσει τις εντολές και κατευθύνθηκε προς τα τουρκικά χωρικά ύδατα. Η ελληνική ακταιωρός έβαλε με 16 βλήματα κατά του σκάφους, το οποίο τελικά πέρασε τη νοητή γραμμή και εισήλθε στα τουρκικά νερά. Αμέσως ειδοποιήθηκαν οι τουρκικές Αρχές, οι οποίες, όπως και οι ελληνικές, γνώριζαν το παρελθόν τόσο του καπετάνιου όσο και του ιδιοκτήτη του σκάφους.
Το 2010 ο Χαλούκ Σαμίκ Καλκαβάλ ήταν κυβερνήτης του δεύτερου σκάφους στην αποστολή του Μαβί Μαρμαρά με ανθρωπιστική βοήθεια στη Γάζα της Παλαιστίνης, όταν ο στολίσκος δέχθηκε επίθεση από τις ειδικές δυνάμεις του Ισραήλ, με αποτέλεσμα πολλοί Τούρκοι να σκοτωθούν και οι υπόλοιποι να συλληφθούν. Μεταξύ των συλληφθέντων ήταν και ο καπετάνιος Χαλούκ Σαμίκ Καλκαβάλ. Λίγο αργότερα έγινε γνωστό πως τα τουρκικά σκάφη της αποστολής ήταν μισθωμένα από τουρκική ΜΚΟ, γνωστή στις υπηρεσίες των χωρών της ανατολικής Μεσογείου για τις σχέσεις της με την τουρκική MIT αλλά και την παλαιστινιακή οργάνωση Χαμάς. Το 2012 το Μ/V ACT υποχρεώθηκε από τις ελληνικές Αρχές να παραμείνει για έλεγχο στο λιμάνι του Πειραιά για τεχνικούς λόγους, όπως αναφέρεται, αλλά πάρα ταύτα κάποια στιγμή απέπλευσε απροειδοποίητα κι εξαφανίστηκε. Το 2013 το αδελφό πλοίο του ιδίου ιδιοκτήτη με την ονομασία Ζεινάπ Ντουντάρ βρισκόταν στο λιμάνι της Αλεξανδρέτας, όταν οι Αρχές προέβησαν σε νηοψία και ανακάλυψαν 3.400 όλμους. Οι όλμοι προέρχονταν από την Ουκρανία και είχαν προορισμό την Υεμένη. Τα χαρτιά του πλοίου έδειχναν πως μετέφερε κουζινικά.
Είναι προφανές πως τα δύο πλοία του συγκεκριμένου ιδιοκτήτη που είναι ο Γιουσούφ Ντουρντάρ, αδελφός του Αμντουραχίμ Ντουρντάρ, βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος του Ταγίπ Ερντογάν, παρακολουθούνται στενά από τις μυστικές υπηρεσίες των χωρών της αν. Μεσογείου. Είναι επίσης προφανές πως αυτές οι υπηρεσίες είχαν κάποια πληροφορία για το φορτίο που μετέφερε το M/V ACT από την Αλεξανδρέτα στη Νικομήδεια.
Το τουρκικό ΓΕΕΘΑ αμέσως μετά το συμβάν απέστειλε μια πυραυλάκατο και δύο ακταιωρούς της τουρκικής ακτοφυλακής στην περιοχή και όχι τρία πολεμικά πλοία, όπως λανθασμένα αναφέρθηκε στον ελληνικό Τύπο. Η παρουσία των τριών αυτών σκαφών κατέδειξε πως και οι ίδιοι οι Τούρκοι γνώριζαν πολύ καλά την πραγματική εικόνα. Στη συνέχεια οι επίσημες ανακοινώσεις του τουρκικού ΥΠΕΞ και του τουρκικού ΓΕΕΘΑ που ανέδειξαν το ζήτημα ήταν φανερά «κατασκευασμένες» για τη δημιουργία εντυπώσεων.
Είναι προφανές ότι δεν υπήρξε θερμό επεισόδιο, διότι δεν παρατηρήθηκε ούτε μια στιγμή εμπλοκή πολεμικών σκαφών ή άλλων δυνάμεων της Ελλάδας ή της Τουρκίας, αλλά επρόκειτο για μια περίπτωση κλασικής πειρατείας με ένα τουρκικό εμπορικό πλοίο γνωστό για τις παράνομες δραστηριότητές του. Είναι, επίσης, φανερό πως η διαπλοκή του ιδιοκτήτη του σκάφους με τον βουλευτή του κυβερνώντος κόμματος προσέδωσε πολιτική χροιά στην υπόθεση.
Προφανέστερο όμως όλων είναι ότι ο βετεράνος σε παράνομες δραστηριότητες καπετάνιος του πλοίου ήρθε αμέσως σε επαφή με το CNN Turk προκειμένου να προσδώσει «πατριωτικό χαρακτήρα» στις παράνομες ενέργειές του, με αποτέλεσμα να φουντώσει την ιστορία και να προσλάβει τις διαστάσεις που γνωρίζουμε. Το M/V ACT έδεσε τελικά στο λιμάνι της Μαρμαρίδας και παραμένει άγνωστο το εάν και κατά πόσον οι Αρχές ερεύνησαν το φορτίο του.
Αξίζει να σημειωθεί, πάντως, πως τα στοιχεία για το σεσημασμένο παρελθόν του συγκεκριμένου πλοίου, του καπετάνιου του και του ιδιοκτήτη του έγιναν γνωστά από τουρκικές πηγές που δεν πρόσκεινται στον Ταγίπ Ερντογάν και το κόμμα του αλλά στην αντιπολίτευση και πως αυτά τα στοιχεία έκαναν τον γύρο του διαδικτύου πολύ γρήγορα, οπότε δεν υπήρχε κανένα ελαφρυντικό για τους καθεστωτικούς τηλεοπτικούς σταθμούς της Τουρκίας να αναδείξουν το συμβάν σε ένα δήθεν μείζον ζήτημα στη θαλάσσια περιοχή ανοικτά της Ρόδου.
Το ιστορικό
Σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες της «δημοκρατικής» το ιστορικό της όλης υπόθεσης, που οδήγησε τους λιμενικούς να ανοίξουν πυρ σε ασφαλή τομέα του τουρκικού πλοίου έχει ως εξής: Την 3η Ιουλίου 2017 και περί ώραν 14:10 στο τηλεφωνικό κέντρο του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου έγινε τηλεφώνημα από άγνωστο άτομο, που συστήθηκε ως δικηγόρος και ανέφερε ότι τριάντα μίλια ανατολικά της Ρόδου ένα πλοίο με την ονομασία «ΑCT» μεταφέρει ναρκωτικά.
Το πλοίο εντοπίστηκε να πλέει στα διεθνή ύδατα με κατεύθυνση ανοικτά του λιμένα της Ρόδου.
Ενώ βρισκόταν πλέον στα ελληνικά χωρικά ύδατα, 6μελής ομάδα λιμενικών, αποτελούμενη από στελέχη του Τμήματος Ασφαλείας του Κεντρικού Λιμεναρχείου Ρόδου και της ομάδας Ειδικών Αποστολών προσέγγισε το πλοίο περί ώραν 16:20 και με τη χρήση ασυρμάτου αλλά και ηχητικών σημάτων, ζήτησε από τον κυβερνήτη να κατευθυνθεί στον όρμο των Τριαντών, προκειμένου να γίνει έλεγχος στο σκάφος, λόγω των δυσμενών καιρικών συνθηκών.
Ο κυβερνήτης του σκάφους δέχτηκε αλλά στη συνέχεια το πλήρωμα μπήκε όλο στην καμπίνα και το πλοίο άλλαξε την πορεία του προς τα τουρκικά παράλια για να διαφύγει.
Οι λιμενικοί κατέβαλαν προσπάθεια να το ακινητοποιήσουν με ηχητικά σήματα αλλά κατά τη διάρκεια της καταδίωξης το τουρκικό πλοίο επιχείρησε να διεμβολίσει το σκάφος του λιμενικού.
Ερίφθησαν έτσι προειδοποιητικές βολές από M16 με σκοπευτικά προς την καμινάδα τα οποία δεν πτόησαν τον Τούρκο κυβερνήτη, ο οποίος διέφυγε.