Ποιος θυμάται πώς τιτλοφορούνταν ένα τηλεοπτικό σποτ τη δεκαετία του ’80, με στόχο να «εκπαιδεύσει» τους Ελληνες οδηγούς, ώστε να τηρούν τον Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας; Ηταν μια σαφής παραίνεση στον… μπαμπά να μην τρέχει. Τριάντα χρόνια αργότερα, διαπιστώνουμε ότι οι εν λόγω παραινέσεις δεν βρήκαν ποτέ ευήκοα ώτα. Οι υψηλές ταχύτητες στην άσφαλτο και το «κρυφτούλι» με τους κανόνες ανεβάζουν την αδρεναλίνη και εξιτάρουν ακόμη τους οδηγούς. Τα στοιχεία που παρουσίασε η Τροχαία αποδεικνύουν ότι, παρά την ενθαρρυντική μείωση εσχάτως του αριθμού των τροχαίων, ο αριθμός των θυμάτων αλλά και των βαριά τραυματιών αυξήθηκε σημαντικά κατά το πρώτο εξάμηνο του τρέχοντος έτους. Συγκεκριμένα, σε σχέση με το πρώτο εξάμηνο του 2014 οι θάνατοι από τροχαία έχουν αυξηθεί κατά 2,6%, φτάνοντας τους 357 από 348.
Στη συντριπτική πλειονότητα, η κούρσα αποβαίνει μοιραία για τον ίδιο τον οδηγό (241 θύματα), εν συνεχεία για κάποιον από τους συνεπιβάτες (59), αλλά και για κάποιον πεζό περαστικό (57). Το ίδιο ισχύει και με τους σοβαρούς τραυματισμούς, που έφτασαν τους 493 από 461 σημειώνοντας αύξηση 7%. «Το τελευταίο διάστημα ανακοινώνεται προς κάθε κατεύθυνση σε πανηγυρικό τόνο ότι μειώθηκαν τα τροχαία, αλλά δεν γίνεται λόγος για τα θύματα των τροχαίων», αναφέρει στην «Κ» ο κ. Γιώργος Κουβίδης, πρόεδρος του Πανελλαδικού Συλλόγου «SOS Τροχαία Εγκλήματα», που ιδρύθηκε το 2011 κατεξοχήν από συγγενείς πρώτου βαθμού θυμάτων τροχαίων. Σύμφωνα με τον ίδιο, το γεγονός ότι η αύξηση των θυμάτων παρατηρείται παρά τη μείωση των τροχαίων κατά 7%, από 5.687 σε 5.284, είναι ακόμη πιο ανησυχητικό. «Αποτελεί μια ένδειξη της σφοδρότητας των συγκρούσεων, που απορρέει από την αύξηση της ταχύτητας».
Ο σύλλογος έχει πολλάκις επισημάνει ότι τα όρια ταχύτητας στους δρόμους ταχείας κυκλοφορίας εντός του αστικού ιστού είναι αδικαιολόγητα υψηλά και μάλιστα τα υψηλότερα πανευρωπαϊκά. «Στα περισσότερα σημεία της Συγγρού το όριο είναι τα 90 χλμ. την ώρα, κάτι που σχεδόν πάντοτε παραβιάζεται, δεδομένης της παντελούς απουσίας ελέγχου», σχολιάζει ο πρόεδρος του συλλόγου και συνεχίζει, «στην Κηφισίας είναι 70 χλμ., όμως πολύ συχνά τροχονόμοι επιτόπου δίνουν το πράσινο φως για ανάπτυξη μεγαλύτερης ταχύτητας, μια συνήθεια στην οποία μετά εθίζονται και οι οδηγοί». Δεν είναι, άλλωστε, τυχαίο ότι το 45% των καταγεγραμμένων από την Τροχαία παραβάσεων για το α΄ εξάμηνο του 2015 είναι η υπέρβαση του ορίου ταχύτητας (74.901). Επονται η μη χρήση κράνους και ζώνης ασφαλείας, η μέθη, η παραβίαση χρήσης κινητού τηλεφώνου και ερυθρού σηματοδότη, η κίνηση στο αντίθετο ρεύμα κ.λπ.
Ηταν η οικονομική κρίση που ανάγκασε πολλούς οδηγούς να εγκαταλείψουν το Ι.Χ. τους ή, έστω, να περιορίσουν δραστικά τη χρήση του, κάτι που «μεταφράστηκε» και σε μείωση των τροχαίων. Η στροφή, συνεπώς, δεν έγινε επειδή προηγήθηκε μια συστηματική παρέμβαση από την πολιτεία ή μια σταδιακή αλλαγή νοοτροπίας, αλλά ήρθε ως απόρροια της οικονομικής δυσπραγίας. Οταν, λοιπόν, τα δεδομένα αλλάζουν έστω και λίγο, οι Ελληνες οδηγοί επιστρέφουν στις παλιές τους, κακές, συνήθειες. «Ηδη από την αρχή της χρονιάς, οπότε ξεκίνησε η άνοδος των πωλήσεων αυτοκινήτων και η υποχώρηση της τιμής της βενζίνης, άρχισε η αντίστροφη μέτρηση».
Ωστόσο, οι ρίζες του κακού είναι πολλές και βαθιές. Πέρα από το προβληματικό οδικό δίκτυο, την έλλειψη επιτήρησης του ΚΟΚ και την απουσία οδηγικής παιδείας, ο Σύλλογος «SOS Τροχαία Εγκλήματα» αναδεικνύει και το ζήτημα της ατιμωρησίας.«Ακόμη και με αποκλειστική υπαιτιότητα, οι δράστες θα “τιμωρηθούν” έπειτα από χρόνια με μια ποινή μερικών μηνών, πάντα με αναστολή και δεν θα στερηθούν ούτε για μία μέρα την άδεια οδήγησης ή την ελευθερία τους, ακόμη και σε περιπτώσεις τροχαίου με εγκατάλειψη», καταγγέλλει ο κ. Κουβίδης. «Μόνο μέσα στον Ιούλιο καταγράψαμε τέσσερα τροχαία, το ένα, μάλιστα, θανατηφόρο, στα οποία υπήρξε και εγκατάλειψη του θύματος από τον θύτη».
Καθημερινή