Του Παναγιώτη Κουνάκη
Τον τελευταίο καιρό ο επιχειρηματικός κόσμος στα νησιά βομβαρδίζεται από μηνύματα ευτυχίας μέσω του Tύπου τα οποία αφορούν τον αριθμό των επισκεπτών. Δυστυχώς, η πραγματικότητα είναι αντιστρόφως ανάλογη όσον αφορά τον τζίρο και την κερδοφορία των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων. Φωνές αγωνίας ακούγονται από εμπόρους οι οποίες όμως υπερκαλύπτονται από τους πανηγυρισμούς για την αύξηση των αφίξεων και τα γεμάτα ξενοδοχεία, με τους υπεύθυνους του τουρισμού να έχουν ξεχάσει ότι ο ρόλος τους είναι να …μοιράζεται η πίτα των κερδών. Ακόμα και αρκετοί από τους πιο επιτυχημένους ξενοδόχους, εξαιτίας της υψηλής φορολογίας και των προβλημάτων που τους δημιουργήθηκαν τα προηγούμενα χρόνια, δεν μπορούν να επωφεληθούν από αυτή την αύξηση των αφίξεων.
Είναι φανερό ότι η τουριστική πολιτική πρέπει επιτέλους να αλλάξει. Νέες αγορές πρέπει να ανοίξουν και άλλες να διευρυνθούν. Οι μεγάλοι τουριστικοί πράκτορες έχουν τα κλειδιά του τουρισμού της πλειοψηφίας των νησιών μας, αλλά κρατούν ομήρους τους ξενοδόχους και αφήνουν στο έλεος του θεού τον εμπορικό κόσμο. Είναι πλέον επιτακτική ανάγκη να ανακτήσουμε τον έλεγχο της τουριστικής δυναμικής, ώστε όχι μόνο να επιβιώσουμε αλλά και να διεκδικήσουμε την προοπτική που μας αξίζει.
Ασία και Ινδία είναι οι αγορές στις οποίες θα ήταν ευχής έργον να επενδύσουμε, αποφεύγοντας τα λάθη του παρελθόντος και ράβοντας το νέο κουστούμι του τουρισμού στα μέτρα μας. Το θέμα είναι αν όσοι έχουν τα σκήπτρα του τουρισμού μπορούν να αντιληφθούν τον πόνο του εμπόρου ή αν θέλουν να σπρώξουν όλο τον νησιωτικό πληθυσμό να ασχοληθεί αποκλειστικά με την φιλοξενία γεγονός που θα κανιβαλίσει και την ήδη κατακερματισμένη πίτα των ξενοδόχων.
Η δυναμική που εμφανίζει το airnbnb –και η οποία ολοένα και διευρύνεται- αποδεικνύει τον παραπάνω ισχυρισμό.
Είναι δύσκολο να αποδέχεσαι νέες ιδέες, να δοκιμάζεις, να ρισκάρεις,αλλά όσο βολεύεσαι στους πανηγυρισμούς των αφίξεων επιταχύνεις την παρακμή και ξεχνάς πως η ραχοκοκαλιά της οικονομίας μας είναι αυτοί οι ελεύθεροι επαγγελματίες που έβαλαν ένα μικρό λιθαράκι ώστε να κάνουν τα νησιά μας πρωταθλητές στις τουριστικές αφίξεις.
Οι έμποροι αξίζουν καλύτερη προσοχή και σίγουρα –τώρα– δεν την έχουν.
Όταν τελειώσει η σαιζόν και δημοσιευθούν οι στατιστικές, ρίξτε μια ματιά σε ποια νησιά του Ιονίου υπάρχει κατακόρυφη αύξηση των καλοντυμένων Ιταλών.Οι άνθρωποι θέλουν ησυχία,ηρεμία,και να πάνε να φάνε πολιτισμένα χωρίς τα τραβολογήματα του κεκράκτη.
Μα δεν κατάλαβες.. Ούτε καν τα νούμερα πάνε καλά για τη Ρόδο… ΚΟυτόχορτο μας ρίχνουν.. 4.1% η συνολική άυξηση μέχρι σήμερα στο αερδρόμιο και άλλο τόσο μείων σε άτομα οι κρουαζιέρες, οπότε ίδιος κόσμος και συνάμακαι πιο φτωχός (αφου μειώθηκαν οι Κρουζιέρηδες και οι Ρώσοι) εκεί που τα άλλα μέρη τρέχουν με 10 και 20 και 30% σε όοοολα +…. ¨Ετσι θα χάσουμε και την τρίτη θέση που βρισκόμαστε τώρα… Αυτό δεν λέγεται καλοί ούτε καν στα νούμερα… Και φυσικα η προπαγάνδα της Ελλάδας κατά της Ρόδου και υπερ άλλων ακόμη και σε αυτά που η Ρόδος είναι γνωστή παίζει το ρόλο της.
Ο τουρισμός του νησιού, χρόνο με τον χρόνο, υποβαθμιζεται. Θυμάμαι την δεκαετία του 90 μέχρι και περίπου το 2002 έβλεπες τους Ιταλούς τουρίστες και τους ζήλευες. Ωραιότατα ντυμένοι με τον αέρα του κοσμοπολίτη και ευγενικές φάτσες Έβλεπες τους επισκέπτες από το Λουξεμβούργο, τότε ερχόντουσαν κάθε Παρασκευή, για να αποφεύγουν τον συνωστισμό της Κυριακής. Δεν θα αναφερθώ στην παρουσία τους όταν τους έβλεπες να κατεβαίνουν από το αεροπλάνο. Τώρα τι βλέπεις όλοι έχουν τον αλητικο αέρα του είσαι υπάλληλος μου και κάτσε καλά.Έρχονται μπουλουκια την Κυριακή φεύγουν μεθυσμένοι και με το λαντς μποξ από το all inclusive φεύγουν νύχτα και δεν έχουν δει τίποτα. Το μόνο που τους λέει ότι ήρθαν στην Ρόδο είναι το απόκομμα του εισιτηρίου. Όταν ο πληθυσμός των προσφερονενων κλινών ΠΡΕΠΕΙ να συμπληρωθεί είναι φυσική καταλαξη η υποβάθμιση του προϊόντος. Δεν μας φταίνε οι άλλοι. ..Ούτε το αεροδρόμιο ούτε ο Χατζημαρκος ούτε ο Προτουρ ούτε κανένας. Μόνοι τους οι ξενοδόχοι βγάλανε τα μάτια τους κατέστρεψαν την έξω αγορά αλλά κοιμούνται τον ύπνο του Δικαίου. Δυστυχώς σύντομα θα καταλάβουν το λάθος τους. Η έξω αγορά δεν πρέπει να παραπονιέται σε μεγάλο βαθμό γιατί μια ζωή , το καλοκαίρι, έφτυνέ τον Έλληνα και ιδιαίτερα τον ντόπιο. Δυστυχώς για αυτούς τον Νοέμβριο θα είμαστε εμείς και εμείς. Δεν υπάρχει λόγος να πάω στα μαγαζιά που το καλοκαίρι με φτύνουν. Δεν υπάρχει λόγος να αγοράσω παπούτσια όταν τα ίδια θα τα βρω στην Αθήνα τα Χριστούγεννα από 10 έως 60 ευρώ πιο κάτω Δεν υπάρχει λόγος να πάρω Ταξί όταν το καλοκαίρι κάνεις σινιαλο και γυρίζει αλλού το κεφάλι του. Όλοι μας βάλαμε και βάζουμε το λιθαράκι μας να καταστρέψουμε αυτό που έχουνε. Μην ξεχνάτε οι απέναντι έχουν την ίδια θάλασσα τον ίδιο ήλιο και όλο τον χειμώνα διαφήμιζαν τους δικούς μας Αρχαίους Τόπους .Δυστυχώς Μνημόνιο για πάντα για την Ελλάδα και μόνιμο all inclusive για την Ρόδο. Αυτό μας αξίζει