Σκληρή κριτική κατά της Μητέρας Τερέζας η οποία αγιοποιήθηκε την Κυριακή στο Βατικανό εξαπολύει ο Independent σε άρθρο του Douglas Robertson, στο οποίο ισχυρίζεται ότι η Μητέρα Τερέζα δεν ήταν “αγία”, αλλά έχτισε επιχειρηματικό brand.
Το άρθρο, είναι εξόχως επιθετικό και αναρωτιέται γιατί “αυτό το συγκεκριμένο άτομο παίρνει τόση μεταθανάτια προβολή; (…). Είναι απλό – η Μητέρα Τερέζα ήταν μια σελέμπριτι με ένα πολύ καλά μανατζαρισμένο μπράντ. Ρωτήστε τους περισσότερους ανθρώπους για το τι πιστεύουν σχετικά με την Μητέρα Τερέζα και θα πουν κάτι γενικόλογο για το πόσο καλός άνθρωπος ήταν, πόσο γενναιόδωρη, με αυτοθυσία και γενικώς αξιαγάπητη. Εχω απόλυτη κατανόηση με αυτή τη στάση. Αυτό ήταν το πιο συνηθισμένο θέμα στην κάλυψη των ειδήσεων για εκείνη, τόσο εν ζωή όσο και μετά θάνατον”.
Συνεχίζοντας, το άρθρο τονίζει ότι η κριτική που αφορά την Μητέρα Τερέζα, έχει να κάνει με το promotion των θέσεων της Καθολικής Εκκλησίας, “με έναν τρόπο τον οποίο πολλοί θα έβλεπαν ως δογματικό. Πάρτε για παράδειγμα της στάση της στην αντισύλληψη: ‘Με το να καταστρέφει κανείς την δύναμη να δίνει ζωή, μέσω της αντισύλληψης, ένας σύζυγος ή μια νύφη κάνει κάτι στον εαυτό του. Αυτό τραβά την προσοχή στο εγώ και έτσι καταστρέφει το δώρο της αγάπης σε αυτόν ή αυτή”, τονίζει.
Η βρετανική εφημερίδα σημειώνει ότι οι θέσεις της ήταν εξίσου συντηρητικές όσον αφορά το θέμα των εκτρώσεων, και αναφέρει πως “δεν πρόκειται για τις πιο πεφωτισμένες απόψεις, για να το θέσουμε ελαφρώς (και κάπως ειρωνικά)”, ωστόσο σημειώνει πως η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία δεν είχε πρόβλημα.
Συνεχίζοντας, ο Robertson υποστηρίζει ότι “ο λόγος για τον οποίο την αναγνωρίζει το Βατικανό σε αυτό τον επιδεικτικό και πολυέξοδο τρόπο, έχει περισσότερο να κάνει με το γεγονός ότι αντιπροσωπεύει την μεγαλύτερη νίκη στον τομέα των Δημοσίων Σχέσεων της Εκκλησίας τα τελευταία εκατό χρόνια. Μια χαρισματική εμφάνιση, μια τάση για φωτογραφίες όπως πχ με την Νταϊάνα και ένα διεθνές brand εράνων (Οι Ιεραπόστολοι της Φιλανθρωπίας της Μητέρας Τερέζας έχουν συγκεντρώσει δισεκατομμύρια δολάρια σε όλο τον κόσμο) – αυτό σε συνδυασμό μαζί με την κοινή άποψη ότι είτε ως Μητέρα, είτε ως Αγία, η Τερέζα κήρυξε ένα απίστευτα εύγευστο μήνυμα ειρήνης και αγάπης, που συνορεύει με το hippie . Δεν είμαι σίγουρος, πότε ξαναείχε η Ρωμαιοκαθολική Εκκλησία έναν συνήγορο, ο οποίος απολάμβανε το επίπεδο του προφίλ της, τουλάχιστον όχι με τη θετική έννοια . Είμαι αρκετά βέβαιος ότι τα περισσότερα μέλη του κοινού θα αναγνωρίσουν πολύ πιο εύκολα μια εικόνα της από οποιονδήποτε από τους τελευταίους Πάπες”.
Κλείνοντας, το άρθρο τονίζει ότι με την αγιοποίηση της Μητέρας Τερέζα, “η Εκκλησία σιγουρεύει την μακροζωία του brand, το οποίο συνεχίζει όχι μόνο να προσθέτει στο προφίλ της αποστολής και των μηνυμάτων της, αλλά σίγουρα αυξάνει και το κεφάλαιο που είναι διαθέσιμο για παζάρεμα.Η ερώτηση είναι: Ηταν μια γυναίκα που κήρυττε την αρετή έναντι της ταλαιπωρίας αντί να την ανακουφίζει και πήρε χρήματα από δικτάτορες, αγία εν τέλει;”.
thetoc.gr