Προς τους Υπουργούς Υποδομών και Μεταφορών, Οικονομίας και Ανάπτυξης, Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης και Κοινωνικής Αλληλεγγύης και Υγείας
Θέμα: «Άμεση παρέμβαση για τις απαράδεκτες συνθήκες στο Αεροδρόμιο «ΔΙΑΓΟΡΑΣ» της Ρόδου»
Στο αεροδρόμιο «Διαγόρας» της Ρόδου, η διαχειρίστρια εταιρία (Fraport Greece) έχει ξεπεράσει κάθε όριο στην προσπάθεια να μεγιστοποιήσει τα κέρδη της.
Από την πρώτη χρονιά υπερδιπλασίασε τα ενοίκια των καταστημάτων που δραστηριοποιούνται στο χώρο, με αποτέλεσμα αρκετά να κλείσουν, μεταξύ αυτών και το φαρμακείο του αεροδρομίου.
Το ιατρείο που στεγαζόταν στο παλιό κτήριο έκλεισε αναγκαστικά από 6/12/2018 με ευθύνη της Fraport για «ανακαίνιση». Οι ευθύνες τόσο οι πολιτικές όσο και της εταιρείας είναι τεράστιες σε ένα αεροδρόμιο με πλέον των 5.000.000 επιβατών και εκατοντάδων εργαζομένων σε αυτό να μη λειτουργεί ούτε ιατρείο ούτε φαρμακείο.
Συνολικά όμως ο σχεδιασμός για την αξιοποίηση εσωτερικών και εξωτερικών χώρων του αεροδρομίου, με κριτήριο τη μεγαλύτερη κερδοφορία της εταιρείας, έχει τσαλαπατήσει τα μέτρα υγιεινής και ασφάλειας στο χώρο.
Αύξησε από 15 σε 20 τις θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών, ενώ δεν επεκτάθηκε ούτε ένα εκατοστό η πίστα του αεροδρομίου, με αποτέλεσμα η απόσταση μεταξύ των αεροσκαφών, σε κάποιες θέσεις στάθμευσης, να είναι το πολύ 8 μέτρα. Ακόμη και αυτά τα 8m είναι πλασματικά γιατί επιχειρούν, για την εξυπηρέτηση των αεροσκαφών, διάφορα μηχανήματα, όπως το βυτιοφόρο καυσίμων, που περιορίζουν ακόμη περισσότερο την απόσταση αυτή.
Επίσης εξαιτίας της αύξησης της πολυπλοκότητας στην κίνηση των αεροσκαφών στην πίστα του αεροδρομίου, της εναέριας κίνησης στην περιοχή της Ρόδου καθώς και τις αυξημένες παραβιάσεις των μαχητικών της γειτονικής χώρας, το τμήμα Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίας θα έπρεπε να έχει 32 εργαζόμενους. Αντ’ αυτού σήμερα διαθέτει μόνο 18 από 23 πέρυσι.
Και αν είναι επικίνδυνη η κατάσταση για τους επιβάτες, ας αναλογιστούμε πώς είναι για τους πεζούς εργαζόμενους που σε αυτό τον περιορισμένο χώρο πρέπει να εργάζονται ανάμεσα σε μηχανήματα που κινούνται διαρκώς. Αν συνυπολογίσουμε ότι λόγω «εργατικού κόστους» σε κάποιες εταιρίες η υποστελέχωση διαφόρων τμημάτων ξεπερνάει το 30%, αρκετοί εργαζόμενοι καλούνται να «συμφωνήσουν» να εργαστούν 10-12 ώρες την ημέρα ακόμη και κάποια ρεπό. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα η υπερωριακή αυτή απασχόληση δεν δηλώνεται και δεν πληρώνεται.
Στο εσωτερικό του κτηρίου οι εργασίες δεν έχουν ολοκληρωθεί με αποτέλεσμα οικοδομικά υλικά να βρίσκονται παντού, ψευδοροφές να λείπουν και να κρέμονται κάθε λογής καλώδια. Δεν έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στους ιμάντες των αποσκευών με αποτέλεσμα να υπάρχει καθυστέρηση στην παραλαβή τους. Στο χώρο των αναχωρήσεων κάθε ελεύθερη επιφάνεια έχει «καταληφθεί» για τη δημιουργία μαγαζιών δυσκολεύοντας την πρόσβαση ακόμη και σε τουαλέτες.
Η FRAPORTπαραχώρησε επίσης τον χώρο στάθμευσης των οχημάτων των εργαζομένων σε εταιρείες ενοικίασης αυτοκινήτων με αποτέλεσμα οι εργαζόμενοι είτε να πληρώνουν στο ιδιωτικό παρκινγκ του αεροδρομίου ή να παρκάρουν σε αρκετά μεγάλη απόσταση από το αεροδρόμιο.
Τις μέρες αιχμής δε, τα τουριστικά λεωφορεία σχηματίζουν ουρά εκατοντάδων μέτρων, κλείνοντας στην ουσία το ρεύμα εισόδου προς το αεροδρόμιο.
Κι ενώ η κατάσταση στο Αεροδρόμιο είναι όπως περιγράφουμε παραπάνω η FRAPORTνόμιμα απαλλάσσεται από ανταποδοτικά τέλη, από ΕΝΦΙΑ, και μπορεί να ορίζει οποιαδήποτε μη Αεροναυτικά τέλη.
ΕΡΩΤΩΝΤΑΙ οι αρμόδιοι Υπουργοί, τι μέτρα θα πάρουν ώστε:
1. Να εξασφαλιστεί η ομαλή και ασφαλής άφιξη – αναχώρηση καθώς και η μεταφορά των επιβατών από και προς το αεροδρόμιο της Ρόδου.
2. Να διασφαλιστούν τα μέτρα για την υγιεινή και ασφάλεια των εργαζομένων όπως και τα εργασιακά τους δικαιώματα.
3. Να λειτουργήσει με μόνιμο προσωπικό το ιατρείο του αεροδρομίου.
4. Να γίνουν οι απαραίτητες προσλήψεις στο τμήμα Ελεγκτών Εναέριας Κυκλοφορίες ώστε να μπορεί να ανταπεξέλθει στις αυξημένες ανάγκες.
5. Να σταματήσει η προκλητική για τα λαϊκά νοικοκυριά, φοροαπαλλαγή της Fraport.
Οι βουλευτές
Μαρία Κομνηνάκα
Χρήστος Κατσώτης
Διαμάντω Μανωλάκου
Μανώλης Συντυχάκης