Την τραγική πραγματικότητα σε ό,τι αφορά τα τροχαία ατυχήματα και κυρίως τα θανατηφόρα στην περιοχή μας, περιέγραψαν γι’ ακόμη μια φορά οι ειδικοί που συμμετείχαν στην ημερίδα με θέμα «Μεταφορές & Τουρισμός» που πραγματοποιήθηκε χτες, στην περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Η ημερίδα διοργανώθηκε στο πλαίσιο του Οδοιπορικού του Συλλόγου Ελλήνων Συγκοινωνιολόγων (ΣΕΣ) «Ασφαλείς και Έξυπνες Μετακινήσεις στη Δεκαετία 2020 -2030» σε συνεργασία με το Ινστιτούτο Βιώσιμης Κινητικότητας και Δικτύων Μεταφορών (ΕΚΕΤΑ/ΙΜΕΤ). Η εκδήλωση τελεί υπό την αιγίδα της Περιφέρειας Νοτίου Αιγαίου.
Ο τουρισμός αποτελεί θεμελιώδες κεφάλαιο για την Ελληνική οικονομία. Η χώρα μας, λόγω κλίματος, φυσικού κάλλους αλλά και πληθώρας ιστορικών μνημείων, αποτελεί έναν από τους δημοφιλέστερους τουριστικούς προορισμούς παγκοσμίως. Τα τελευταία χρόνια, και εν μέσω κρίσης, ο τουρισμός είναι ο μοναδικός ίσως τομέας της οικονομίας που σύμφωνα με τις στατιστικές, σημειώνει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο.
Ένας τουριστικός προορισμός ωστόσο, πέρα από τις υποδομές σε καταλύματα και εστίαση που οφείλει να προσφέρει στους επισκέπτες, θα πρέπει – για να είναι ανταγωνιστικός – να παρέχει και υψηλού επιπέδου μεταφορικές υποδομές και υπηρεσίες. Αυτές εντοπίζονται σε δύο βασικούς άξονες: αφενός τις υποδομές και υπηρεσίες για την προσέλευση των επισκεπτών με όλα τα μέσα, δηλαδή από στεριά (οδικό δίκτυο, οδικές τουριστικές μεταφορές), από θάλασσα (λιμάνια, ακτοπλοϊκές συνδέσεις, κρουαζιέρα) και από αέρα (αεροδρόμια, αεροπορικές συνδέσεις), και αφετέρου τις υποδομές και υπηρεσίες για τις μετακινήσεις των επισκεπτών κατά την παραμονή τους στον τουριστικό προορισμό και πώς αυτές επηρεάζουν τις αντίστοιχες μετακινήσεις των κατοίκων και το σύνολο των δραστηριοτήτων του τόπου.
Στόχος της Ημερίδας ήταν μέσω του διάλογου μεταξύ εμπλεκόμενων φορέων σχετικά με τις μεταφορές και τον τουρισμό, να παρουσιαστεί η υφιστάμενη κατάσταση, να αναδειχτούν τα προβλήματα αλλά και οι καλές πρακτικές και να διερευνηθεί το πώς μπορεί να προαχθεί ο τομέας των μεταφορών σε σχέση και σε αλληλεπίδραση με τον τουρισμό, ώστε οι ελληνικοί τουριστικοί προορισμοί να παρέχουν σύγχρονες, ασφαλείς και υψηλών προδιαγραφών μεταφορικές υπηρεσίες και υποδομές, εκμεταλλευόμενοι και τη συνδρομή των τεχνολογικών εξελίξεων στο χώρο.
Την ημερίδα παρακολούθησαν μεταξύ άλλων ο βουλευτής Δωδεκανήσου της Ν.Δ. κ. Βασίλης Υψηλάντης, ο πρόεδρος του ΤΕΕ Τμήμα Δωδεκανήσου κ. Αντώνης Γιαννικουρής, ο πρόεδρος των ιδιοκτητών οδηγών Ταξί κ. Θεοδόσης Καστανίδης, ο πρόεδρος του ΚΤΕΛ Ρόδου κ. Κώστας, ο εντεταλμένος περιφερειακός σύμβουλος σε θέματα Μεταφορών κ. Χρήστος Μπάρδος, ο διευθυντής της ΔΕΣ ΡΟΔΑ κ. Φ. Καραμανώλης, ο πρόεδρος του Συλλόγου Εκπαιδευτών Οδηγών και Κυκλοφοριακής Αγωγής Δωδεκανήσου κ. Στέφανος Πορτσέλι, η πρόεδρος της ΕΥΘΥΤΑ Ρόδου κα Ελένη Καρύδη ενώ συμμετείχαν ως ομιλητές οι ακαδημαϊκοί κ.κ. Γιώργος Γιαννής, Τομέας Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής, Σχολή Πολιτικών Μηχανικών, ΕΜΠ, Δρ. Γιώργος Σμυρνάκης, Γεν. Γραμματέας WEGEMT, Δρ. Στάθης Μαλάκης, Υπεύθυνος Ασφαλείας Αεροναυτιλίας Αερολιμένα, Δρ. Ε. Μπεκιάρης, Διευθυντής ΕΚΕΤΑ/ΜΕΤ και ο Ταξίαρχος Γεώργιος Στέργου, Διοικητής Τροχαίας Ρόδου.
Ο Γιώργος Γιαννής
Με ιδιαίτερο ενδιαφέρον, παρακολούθησαν οι παριστάμενοι την ομιλία του κ. Γιώργου Γιαννή, καθηγητή του Τομέα Μεταφορών και Συγκοινωνιακής Υποδομής, Σχολή Πολιτικών Μηχανικών του ΕΜΠ, ο οποίος επισήμανε μεταξύ άλλων τα εξής:
«Στο Πολυτεχνείο έχουμε κάνει μια σειρά από έρευνες για την οδική ασφάλεια και τώρα τελευταία, εργαζόμαστε πάνω στο σχέδιο σχετικά με τα οδικά ατυχήματα στις τουριστικές περιοχές και κυρίως στις τουριστικές περιόδους. Η κατάσταση είναι πολύ διαφορετική από ό,τι στην υπόλοιπη Ελλάδα και τις υπόλοιπες περιοχές που δεν είναι τουριστικές με την έννοια, ότι ο κίνδυνος και για θανάτους και για τραυματισμούς είναι πολύ μεγαλύτερος. Μάλιστα, έχουμε διπλάσιους θανάτους σε τροχαία στις τουριστικές περιοχές και τριπλάσιους τραυματισμούς, σε οδικά ατυχήματα τόσο στα Δωδεκάνησα όσο και στις πιο τουριστικές περιοχές. Το εντυπωσιακό είναι ότι με βάση την αυξημένη κυκλοφορία κατά τις τουριστικές περιόδους, ο κίνδυνος εμπλοκής ενός τουρίστα σε ένα τροχαίο, είναι 25-30% υψηλότερος από ό,τι ενός Έλληνα (κατοίκου αυτής της περιοχής). Αυτό, αποδεικνύει πως οι ξένοι επισκέπτες μας, δεν έχουν προσαρμοστεί στις κυκλοφοριακές συνθήκες των τουριστικών περιοχών, επειδή είτε είναι καλύτεροι οδηγοί και δεν καταφέρνουν να αντιληφθούν τα θέματα ταχύτητας ή προτεραιότητας κ.λπ. είτε είναι χειρότεροι οδηγοί και προκαλούν επίσης ατυχήματα. Επιπλέον, είδαμε ότι μια πολύ σημαντική παράμετρος στις τουριστικές περιοχές αποτελεί η μη χρήση κράνους στους μοτοσικλετιστές, ενώ όσον αφορά την πρόκληση είναι η ταχύτητα και όσον αφορά την σοβαρότητα, το κράνος.
συνεπώς, εάν θέλει κάποιος να ασχοληθεί με την μείωση των τροχαίων και μάλιστα των θανατηφόρων στις τουριστικές περιοχές και ιδιαίτερα στο νησί της Ρόδου, είναι σημαντικό κατ’ αρχήν να γίνει κατανοητό ότι το κράνος είναι απαραίτητο και δεύτερον, ότι θα πρέπει όλοι να οδηγούμε με ταχύτητες που θα συντονίζονται οι οδηγοί (και των μοτοσικλετών και των αυτοκινήτων) με σεβασμό στον πεζό».
Ο κ. Γιαννής, ανέφερε πως υπάρχει βούληση για να εκπονηθούν κάποια σχέδια σε συγκεκριμένες τουριστικές περιοχές, αλλά με βασική προϋπόθεση την εφαρμογή των σχεδίων. «Αυτό που χρειάζεται στα νησιά και στην Ρόδο είναι μια συντονισμένη προσπάθεια, με συγκεκριμένους στόχους, με ένα σχέδιο δράσης, κοστολογημένο και με σαφές χρονοδιάγραμμα ώστε να αρχίσουμε να βελτιώνουμε την κατάσταση –αλλά ΟΛΟΙ μαζί. Είναι και θέματα συμπεριφοράς. Τόσο από τους οδηγούς, από τους δικυκλιστές όσο και από τις ίδιες τις αρχές που πρέπει να κάνουν περισσότερους ελέγχους στους δρόμους και στους οδηγούς, να βελτιώσουν το οδικό δίκτυο αλλά και οι ιδιώτες να αναλάβουν την ευθύνη τους, όπως π.χ. οι επιχειρήσεις που ενοικιάζουν δίκυκλα, αυτοκίνητα και άλλα οχήματα, τα ξενοδοχεία. Απαιτείται συνολική κινητοποίηση» όπως ανέφερε.
Να σημειωθεί πως σε μια αναφορά του ειδικά για το ‘κράνος’ που σώζει ζωές ανέφερε πως στην Ελλάδα, δεν φορούν κράνος ούτε ο οδηγός αλλά ούτε και ο…συνοδηγός!
«Κανονικά, δεν πρέπει να βάζουμε τα προβλήματα της οδικής ασφάλειας στην ίδια μοίρα. Π.χ. οι ειδικές συνθήκες στα νησιά και στις τουριστικές περιοχές είναι οι ταχύτητες, τα δίκυκλα και η κακή συμπεριφορά των οδηγών και μοτοσικλετιστών. Όσον αφορά τους τραυματισμούς, μεγάλο ρόλο παίζει η χρήση κράνους. Αντιγράφοντας καλές πρακτικές από κράτη όπου οι δικυκλιστές χρησιμοποιούν κράνος (όπως η Ιταλία και η Ισπανία) μπορούμε να έχουμε θεαματικά αποτελέσματα. Π.χ. η Ιταλία και η Ισπανία έχουν πολύ καλύτερες επιδόσεις, διότι κατά το 90-95% τόσο οι οδηγοί όσο και οι συνοδηγοί, φορούν κράνος. Στην Ελλάδα, η χρήση κράνους για τον οδηγό καταγράφεται στο 75% και 25% στον συνοδηγό… λες και ο συνοδηγός έχει πιο γερό κεφάλι! Και μόνο αυτό να πετύχουμε να αλλάξουμε, θα καταφέρουμε να έχουμε βελτίωση στα τροχαία. Μερικές λύσεις δεν είναι απαραίτητα, ακριβές. Απλή προσπάθεια χρειάζεται» τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Γαννής.
Ο Ταξίαρχος
Γεώργιος Στέργου
Να σημειωθεί ότι σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στην τοποθέτησή του, ο Ταξίαρχος Γεώργιος Στέργου, Διοικητής Τροχαίας Ρόδου, η Ελλάδα βρίσκεται σε πολύ κακή θέση σε σχέση με ό,τι αφορά τις υπόλοιπες ευρωπαϊκές χώρες. «Ξεπερνάμε μόνο την Βουλγαρία, την Λετονία και χώρες του πρώην ανατολικού μπλοκ. Βεβαίως, υπάρχει μεγάλη μείωση των τροχαίων τα τελευταία χρόνια αφού ενδεικτικά σας αναφέρω ότι την περίοδο 1997-2002 οι νεκροί από τροχαία ήταν κατά μέσο όρο, περίπου 2.000. Είχαμε περίπου 200 νεκρούς ανά 1 εκ. κατοίκους. Την τελευταία πενταετία οι νεκροί ήταν περίπου 700 –δηλ. με μικρή μείωση. Ωστόσο, αυτό δεν είναι αρκετό. Στη νήσο Ρόδο υπάρχει μία καταγεγραμμένη μείωση σε ό,τι αφορά τα σοβαρά τροχαία και τους νεκρούς. Οι μήνες όπου καταγράφονται τα περισσότερα τροχαία είναι από Ιούνιο έως και Σεπτέμβριο (μήνες τουριστικής αιχμής) καθώς υπάρχει αυξημένη κίνηση οχημάτων και αυξημένη τουριστική δραστηριότητα» όπως τόνισε.
Ο κ. Στέργου, υπογράμμισε πως με την αύξηση του τουρισμού, αυξάνονται και τα τροχαία. Επιπλέον, ένα ακόμη στατιστικό στοιχείο παρουσιάζει την αύξηση των τροχαίων κατά την τελευταία εβδομάδα κάθε μήνα ενώ οι ώρες αιχμής κατά τις οποίες καταγράφονται τα τροχαία, είναι τις νυχτερινές και τις πρώτες πρωϊνές (2-6 ξημερώματα και 6-10 πρωί). «Αυτό οφείλεται στην χρήση αλκοόλ και στην έλλειψη μεγάλης κίνησης. Ο συνδυασμός αυτός οδηγεί σε σοβαρό τροχαίο ενώ αντίθετα, στις άλλες ώρες δεν συμβαίνουν αυτά. Όλοι οι σοβαροί τραυματισμοί με λίγα θανατηφόρα καταγράφονται εντός πόλεως, ενώ λιγότερο σοβαροί τραυματισμοί με περισσότερα θανατηφόρα καταγράφονται εκτός πόλεως και κυρίως με δίκυκλα. Επιπλέον στον δρόμο προς το αεροδρόμιο καταγράφονται πολλά τροχαία καθώς και στην Ρόδου – Λίνδου. Ωστόσο, εκεί καταγράφεται μείωση λόγω της νησίδας και της σήμανσης αφού οι οδηγοί δεν μπορούν να αναπτύξουν ταχύτητες. Στην Ρόδου – Καμείρου όμως, τα τροχαία είναι πιο αυξημένα» όπως ανέφερε.
Η ημερίδα συνεχίστηκε χτες, έως αργά το απόγευμα με συζητήσεις και στρογγυλό τραπέζι.
https://www.dimokratiki.gr/05-09-2019/entyposiaka-ta-symperasmata-tis-imeridas-metafores-kai-toyrismos/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.