Ειδήσεις

Οροι και προϋποθέσεις για να αποδειχθεί ωφέλιμη για την οικονομία η κρουαζιέρα

Καλή η κρουαζιέρα, αλλά για να στηριχθεί σε σωστές βάσεις χρειάζεται μακρόπνοος προγραμματισμός, σκληρή και οργανωμένη δουλειά και συστηματική παρακολούθηση των εξελίξεων στην παγκόσμια τουριστική οικονομία. Αλλιώς υπάρχει ο κίνδυνος, αντί να ωφελήσει, να βλάψει κάποιον προορισμό.

Αυτό είναι ένα από τα βασικά συμπεράσματα που προέκυψαν από το τελευταίο Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Κρουαζιέρας, SeaTradeMed, που πραγματοποιήθηκε πρόσφατα στη Βαρκελώνη. Κατά τη διάρκειά του συζητήθηκαν θέματα σχετικά με την ανάπτυξη του πολυτελούς τουρισμού κρουαζιέρας, του σχεδιασμού δρομολογίων κ.λπ.

Με βάση λοιπόν τα θέματα που αναλύθηκαν εκεί, ο κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, εκπρόσωπος της κρουαζιέρας στον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ), που παρακολούθησε τις εργασίες του, επεσήμανε στην «Κ» ότι η δημιουργία ενός τουριστικού προορισμού σταθερής αξίας, αλλά και η συντήρηση ενός ήδη καταξιωμένου, θέλουν μεγάλη προσοχή.

Παίρνοντας ως παράδειγμα την περίπτωση της Σαντορίνης, διαπιστώνει τη συμφόρηση που ολοένα αυξάνεται, καθώς περισσότερα πλοία συμπίπτουν το καλοκαίρι την ίδια μέρα στον προορισμό. Η συμφόρηση έχει αρνητικές επιπτώσεις πάνω στον συμβατικό τουρίστα του νησιού, όπως λέει, αλλά και σε αυτόν που έχει πληρώσει μία ακριβή διαμονή σε ένα πολυτελές ξενοδοχείο ή ακόμη και σε αυτόν που έκανε μία επένδυση, αγοράζοντας ένα σπίτι εκεί. Επίσης, έχει αρνητικές επιπτώσεις και στην ικανοποίηση των επιβατών κρουαζιέρας που ταλαιπωρούνται για να επισκεφθούν το νησί υπό πιεστικές συνθήκες.

Σύμφωνα με τον κ. Στυλιανόπουλο, αν κλιμακωθεί ανεξέλεγκτα αυτή η κατάσταση, τότε μπορεί να επηρεάσει από τις τιμές των ξενοδοχείων μέχρι και τις αξίες των ακινήτων.

Αυτό, τονίζει, το κατάλαβαν εγκαίρως στη Βιλφράνς της Γαλλίας πριν από μερικά χρόνια όταν ξεσηκώθηκε η τοπική κοινωνία αναγκάζοντας τις αρχές να θέσουν όρια προσέγγισης κρουαζιερόπλοιων. Εκεί συνειδητοποίησαν ότι αν άφηναν τα πράγματα να εξελιχθούν χωρίς περιορισμούς, τότε θα έπαυε ο προορισμός τους να θεωρείται πολυτελείας.

Η προστασία και η διατήρηση της τουριστικής αξίας ενός προορισμού είναι λεπτό αλλά ζωτικό ζήτημα ισορροπιών. Στο πλαίσιο αυτό προσθέτει ότι ένας καταξιωμένος προορισμός που δέχεται πιέσεις συμφόρησης πρέπει να ελέγχει όπου μπορεί καταστάσεις που ξεφεύγουν από τα όρια της υποδομής του, αλλά και του φυσικού του χώρου.

Ο κ. Στυλιανόπουλος τάσσεται υπέρ ενός συστήματος που θα αποσυμφορήσει τις προσεγγίσεις, το οποίο θεωρεί ότι πρέπει να λειτουργεί περισσότερο σαν οροφή στον επιτρεπτό αριθμό επιβατών ανά ημέρα παρά στον αριθμό των πλοίων. Δηλαδή πρέπει να αποφασιστεί ο μέγιστος αριθμός που δεν ανατρέπει την ισορροπία όλης της τουριστικής δραστηριότητας στο νησί και εκεί να μπει το όριο. Ετσι θα μπορούν να επιβεβαιώνονται διαφορετικοί αριθμοί πλοίων ανά ημερομηνία, φτάνει να μην ξεπερνούν σε συνολική χωρητικότητα το όριο που θα τεθεί. Κατά τη διάρκεια του Συμβουλίου συζητήθηκε η τάση που διαμορφώνεται για μεγαλύτερη παραμονή των τουριστών κρουαζιέρας στους προορισμούς που προσεγγίζουν τα πλοία, γεγονός που δίνει τη δυνατότητα για περισσότερες περιηγήσεις και εκδρομές επ’ ωφελεία των τοπικών κοινωνιών.

Γενικότερα, πάντως, θετική προβλέπεται να είναι για την κρουαζιέρα στον ελληνικό προορισμό η διετία 2015-16, έπειτα από μία χρονιά σταθεροποίησης όπως η φετινή, που αναμένεται να κλείσει με περίπου 2,2 εκατ. αφίξεις.

Στα 39,4 δισ. τα έσοδα στην Ε.Ε.

Πρόσφατη έρευνα της Διεθνούς Ενωσης Εταιρειών Κρουαζιέρας κατέδειξε ότι το 82% των επιβατών βλέπει την κρουαζιέρα σαν έναν καλό τρόπο δοκιμής διαφόρων προορισμών. Το 42% των ερωτηθέντων δήλωσε ότι έχει επιστρέψει ως συμβατικός τουρίστας σε ένα προορισμό που επισκέφθηκε με κρουαζιερόπλοιο. Η ευρωπαϊκή οικονομία έχει ετήσια έσοδα της τάξης των 39,4 δισ. ευρώ από τον κλάδο της κρουαζιέρας. Ο ελληνικός προορισμός καρπώνεται μόλις 574 εκατ. ευρώ, ενώ τα έσοδα της γειτονικής μας Ιταλίας φθάνουν σε 4,5 δισ. ευρώ. Ο πολυτελής τουρισμός κρουαζιέρας κερδίζει έδαφος τα τελευταία χρόνια και αυτό οφείλεται μεταξύ άλλων στις νέες δυνατότητες φιλοξενίας και υπηρεσιών που παρέχουν τα σύγχρονα κρουαζιερόπλοια. Ετσι, ένα πολυτελές πακέτο 7 ημερών για μία κρουαζιέρα μπορεί να φθάσει έως και 25.000 ευρώ.

Καθημερινή

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου