Με σχετικά γοργούς ρυθμούς προχωράει, σε επίπεδο υλοποίησης των νομοτεχνικών προαπαιτουμένων, η ιδιωτικοποίηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων. Το καλοκαίρι το κυβερνητικό συμβούλιο οικονομικής πολιτικής (ΚΥΣΟΙΠ) ενέκρινε την υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ, ενώ, προχθές, το Υπουργικό Συμβούλιο εξουσιόδοτησε τους υπουργούς Άμυνας (Π.Καμμένο), Οικονομικών (Ευκλ.Τσακαλώτο) και Υποδομών (Χρ.Σπίρτζη) να συνυπογράψουν τις συμβάσεις παραχώρησης των αερολιμένων.
Πλέον, το ζητούμενο είναι να προχωρήσει άμεσα η συμβασιοποίηση της συμφωνίας, με εφάπαξ τίμημα 1,23 δισ., που θα αλλάξει πλήρως το κλίμα στην ελληνική οικονομία.
Και αυτό επειδή, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, η παραχώρηση των αεροδρομίων στην κοινοπραξία Fraport-Slentel δεν θα σηματοδοτήσει, απλώς, την παροχή ψήφου εμπιστοσύνης στην ελληνική οικονομία και τον τουρισμό. Αλλά θα οδηγήσει στην υλοποίηση σημαντικών επενδύσεων για την αναβάθμιση των περιφερειακών αερολιμένων που σήμερα βρίσκονται σε ιδιαίτερα κακή κατάσταση.
Ανοιχτά ζητήματα
Βέβαια, η μεγαλύτερη αποκρατικοποίηση των τελευταίων ετών θα πρέπει να υπερβεί τον σκόπελο των προσφυγών στο Συμβούλιο της Επικρατείας (κατά της παραχώρησης των αεροδρομίων) που έχουν κατατεθεί από Δήμους και την Ομοσπονδία Συλλόγων Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΟΣΥΠΑ). Την ίδια στιγμή, η γερμανική πλευρά θα πρέπει να λάβει τις εξασφαλίσεις που απαιτεί ώστε να υπογράψει τη σύμβαση παραχώρησης. Μία από τις “εγγυήσεις” που ζητά είναι αυτή της προστασίας έναντι του νομισματικού κινδύνου, η οποία εάν παρασχεθεί, ο διαγωνισμός θα τιναχθεί στον αέρα, καθώς μία τέτοια “εξασφάλιση” θα θεωρηθεί μεροληπτική μεταχείριση προς την Fraport-Slentel έναντι των υπόλοιπων δύο σχημάτων που συμμετείχαν στο διαγωνισμό.
Έτσι, όπως είχε αποκαλύψει το Capital.gr, οι συγκλίνουσες ενδείξεις οδηγούν στο ότι η σύμβαση παραχώρησης των 14 περιφερειακών θα ενταχθεί στο…ανώδυνο νομοθετικό διάταγμα 2687/53 “περί επενδύσεως και προστασίας κεφαλαίων εξωτερικού”.
Σε κάθε περίπτωση, στόχος του Ταμείου Αποκρατικοποιήσεων είναι οι τελικές υπογραφές μεταξύ Δημοσίου και προτιμητέου επενδυτή να πέσουν έως το τέλος της χρονιάς, κάτι που μέλλει να φανεί.
Κυβίστηση
Όπως σπεύδουν να υπενθυμίσουν ορισμένοι, η συγκεκριμένη ιδιωτικοποίηση αποτελεί μία ακόμη κυβίστηση της κυβέρνησης και των στελεχών της. Ο ΥΠΟΜΕΔΙ Χρήστος Σπίρτζης έχει ξορκίσει πολλές φορές την παραχώρηση των 14 περιφερειακών αεροδρομίων, δηλώνοντας, πριν από μερικές ημέρες ότι στηρίζεται σε ένα μοντέλο που δεν πιστεύει. Ο ίδιος, βέβαια, έσπευσε να διευκρινίσει ότι δεν πρόκειται να μην προχωρήσει η συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση, καθώς η ολοκλήρωσή της είναι μέρος της συμφωνίας που θα οδηγήσει στην ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και στη διευθέτηση του χρέους.
Ένας ακόμη υπουργός που θα πρέπει να συνυπογράψει είναι της Εθνικής Άμυνας, ο Πάνος Καμμένος. Ο ίδιος είχε σημειώσει, μεταξύ άλλων, ότι οι Ανεξάρτητοι Έλληνες θα κάνουν ότι είναι δυνατόν ώστε το αεροδρόμιο Χανίων-που περιλαμβάνεται στα 14- να μην παραχωρηθεί.
Αλλά και ο υπουργός Οικονομίας Γιώργος Σταθάκης είχε δηλώσει, κατά την πρώτη περίοδο διακυβέρνησης ΣΥΡΙΖΑ, ότι η υφιστάμενη διαδικασία για την ιδιωτικοποίηση των περιφερειακών δεν θα συνεχιστεί.
Κάπως έτσι, η συμβασιοποίηση της ώριμης αυτής ιδιωτικοποίησης δεν έχει έρθει ακόμη, τη στιγμή που θα μπορούσε να βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο εάν όχι να έχει ολοκληρωθεί. Ως αποτέλεσμα, η θερινή σεζόν 2016 θα βρει την Ελλάδα με περιφερειακά αεροδρόμια σε ερειπιώδη κατάσταση.
capital.gr