Το τελευταίο δεκαήμερο του Οκτωβρίου το 4o ΓΕΛ Ρόδου ενεπλάκη σε μία σειρά από δράσεις κοινωνικού χαρακτήρα. Το Σαββατοκύριακο στις 16 και 17 Οκτωβρίου, οι μαθητές του 4ου ΓΕΛ Ρόδου έλαβαν μέρος στις διακλαδικές ασκήσεις προσομοίωσης έκτακτων καταστροφών του 11ου Διεθνούς Συνεδρίου Διαχείρισης Θυμάτων Καταστροφών. Το συνέδριο διοργανώθηκε από το μεταπτυχιακό πρόγραμμα «Παγκόσμια Υγεία – Ιατρική των Καταστροφών» της Ιατρικής Σχολής του Εθνικού Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, με διευθυντή τον Κοσμήτορα της Σχολής Επιστημών Υγείας, Καθηγητή κ. Εμμανουήλ Πικούλη, σε συνεργασία με το Τμήμα Επείγουσας Ιατρικής του Πανεπιστημιακού Νοσοκομείου της Βέρνης, με επικεφαλής τον Καθηγητή κ. Αριστομένη Εξαδάκτυλο. Συνδιοργανωτές σε τοπικό επίπεδο ήταν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου, ο Δήμος Ρόδου, η 95η ΑΔΤΕ, η Αστυνομική διεύθυνση Δωδεκανήσου, το Γενικό Νοσοκομείο Ρόδου, το ΔΙΕΚ Νοσηλευτικής, το ΕΚΑΒ και η ΕΤΙΚ, το Σώμα Σαμαρειτών του Ελληνικού Ερυθρού Σταυρού, η Ελληνική Ομάδα Διάσωσης, το 4ο Γενικό Λύκειο Ρόδου, το ιδιωτικό σχολείο «Κολλέγιο Ρόδου» και το 1ο Σύστημα Προσκόπων πόλεως Ρόδου.
Η σημασία τέτοιων δράσεων είναι πολύ μεγάλη. Τα τελευταία χρόνια ο άνθρωπος έρχεται, ολοένα και συχνότερα, αντιμέτωπος με περιστάσεις έκτακτης ανάγκης που καθιστούν αναγκαία και επείγουσα τη δραστηριοποίηση όλων μας. Στο πλαίσιο αυτό, οι μαθητές του σχολείου είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν προσομοιώσεις συμβάντων φυσικών καταστροφών και κρίσεων και να αντιληφθούν πόσο κρίσιμη είναι η δική τους ετοιμότητα και ενεργοποίηση για την αντιμετώπιση τέτοιων καταστάσεων. Το σημαντικότερο σημείο αυτής της συμμετοχής ήταν η βιωματική εμπλοκή των μαθητών, που έστω και για λίγες ώρες ένιωσαν πως μπορούν να προσφέρουν τη βοήθειά τους και να δείξουν την αλληλεγγύη τους σε ανθρώπους που δοκιμάζονται – ακόμα κι αν αυτό έγινε στο πλαίσιο μίας προσομοίωσης. Η ενεργή συμμετοχή των μαθητών σε αυτές τις προσομοιώσεις εκτάκτων αναγκών του συνεδρίου τούς επέτρεψε να συνειδητοποιήσουν την ανάγκη για ενεργή πλέον εθελοντική συμμετοχή και βοήθεια των επαγγελματιών που αντιμετωπίζουν έκτακτες καταστροφές, και να αποκτήσουν γνώσεις πάνω στο συγκεκριμένο θέμα, ώστε, αν προκύψει κάποια φυσική καταστροφή, να είναι σε θέση να αντιδράσουν σωστά και να συνδράμουν – στον βαθμό του εφικτού.
Παράλληλα, αποσκοπώντας στην αφύπνιση της κοινωνικής ευαισθησίας των μαθητών μας, την Παρασκευή 22 Οκτωβρίου το 4ο ΓΕΛ Ρόδου είχε την τύχη και την τιμή να φιλοξενήσει τον κ. Άγη Τερζίδη, ενεργό μέλος των Γιατρών Χωρίς Σύνορα και των Γιατρών του Κόσμου. Ο κ. Τερζίδης είναι παιδίατρος, ειδικευμένος στη δημόσια υγεία και έχει διδακτορικό στην προληπτική ιατρική – επιδημιολογία. Είναι ένα από τα πρώτα ενεργά μέλη των Γιατρών του Κόσμου της Ελλάδας αλλά και των Γιατρών Χωρίς Σύνορα, με συμμετοχές σε αποστολές σε πολλές περιοχές της Ελλάδας και ολόκληρου του κόσμου που μαστίζονται από σοβαρά προβλήματα επιβίωσης. Έχει δείξει μεγάλο ενδιαφέρον για τη βελτίωση της πρόσβασης των κοινωνικά ευάλωτων στο σύστημα φροντίδας, ενώ είναι και πιστοποιημένος εμπειρογνώμονας για την ταυτοποίηση θυμάτων βασανιστηρίων.
Για αυτό ακριβώς τον λόγο, θεωρήθηκε ότι η δράση του κ. Τερζίδη θα μπορούσε να ευαισθητοποιήσει τα παιδιά του σχολείου μας και να τα βοηθήσει να αντιληφθούν το μέγεθος των προβλημάτων που αντιμετωπίζουν πολλοί συνάνθρωποί μας στην εποχή που ζούμε. Έτσι, ο κ. Τερζίδης επισκεπτόμενος το σχολείο μας συναντήθηκε με τα παιδιά των τμημάτων του Α1, Α2, Α3, Α4, Α5 και ΓΟΠ3 και τους μίλησε σχετικά με την ανθρωπιστική κρίση. Τα παιδιά είχαν τη
δυνατότητα να ακούσουν έναν άνθρωπο – πρότυπο για όλους μας, που έχει δει από κοντά τη δυστυχία, αλλά δεν έκλεισε τα μάτια μπροστά στο πρόβλημα· ανέλαβε δράση και – στο μέτρο του εφικτού – βοήθησε να γίνει πιο εύκολη η ζωή ανθρώπων που δυστυχούν.
Ελπίζουμε τα παιδιά μας, που με τόσο θαυμασμό και ενδιαφέρον άκουσαν τον κ. Τερζίδη, να γίνουν ο φάρος που θα φωτίσει τις ζωές συνανθρώπων μας που υποφέρουν. Μακάρι με τη ζωή τους και τις πράξεις να σηματοδοτήσουν έμπρακτα την αλλαγή, προσφέροντας στον διπλανό μας το αυτονόητο: καθαρό νερό, φαγητό, πρόσβαση στην υγεία και την παιδεία. Ας γίνουμε ο καθένας ξεχωριστά η αλλαγή που ονειρευόμαστε…
Με τον τρόπο αυτό, δόθηκε στα παιδιά μας η ευκαιρία να απεγκλωβιστούν από τον εαυτό τους και να αγωνιστούν για την επίλυση προβλημάτων που μας αφορούν όλους από κοινού. Γιατί μόνο με τη συλλογική προσπάθεια θα καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε στην κρισιμότητα των καταστάσεων που απειλούν συχνά ακόμα και την ίδια μας την ύπαρξη. Ευχαριστούμε τους διοργανωτές για την ευκαιρία που έδωσαν στους μαθητές μας να συμμετέχουν σε μια τόσο σπουδαία δράση και τους επαγγελματίες που αγκάλιασαν τη συμμετοχή μας με θέρμη! Μακάρι όλες οι γνώσεις που αποκομίσαμε να μείνουν στο επίπεδο της προσομοίωσης και να μη χρειαστεί να τις εφαρμόσουμε ποτέ στην πράξη…