ε μια ακόμα κίνηση που καταδεικνύει με τον πλέον περίτρανο τρόπο ότι είναι αποφασισμένη να κλιμακώσει τις προκλήσεις της προχώρησε η Άγκυρα την ώρα που οι διπλωματικές αποστολές Ελλάδας και Τουρκίας προετοίμαζαν τη συνάντηση κορυφής στην Αγγλία.
Μόλις οι τουρκικές Αρχές πληροφορήθηκαν, με τη γνωστή «χρονοκαθυστέρηση», ότι το φορτηγό πλοίο «Νew Leo» πλέει ακυβέρνητο ανατολικά της Σκύρου, απογείωσαν ελικόπτερο το οποίο χωρίς καν να καταθέσει σχέδιο πτήσης επιχείρησε να πετάξει δυτικά και να προσεγγίσει την περιοχή του ναυαγίου στην καρδιά του Αιγαίου.
Η πρόκληση όμως πήρε άμεση απάντηση από τις ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις. Ήδη στον αέρα πετούσε ζεύγος ελληνικών μαχητικών Mirage 2000-5 τα οποία έσπευσαν δίπλα στο τουρκικό ελικόπτερο πριν καν προχωρήσει βαθιά στο Αιγαίο.
Ταυτόχρονα σχεδόν με την απογείωση του ελικοπτέρου οι γείτονες έδωσαν άμεσα εντολή σε σκάφος της ακτοφυλακής τους να σπεύσει στην περιοχή και να διεκδικήσει συμμετοχή στην επιχείρηση έρευνας και διάσωσης. Πάγια τακτική της Άγκυρας είναι να στέλνει «κατόπιν εορτής» τα σωστικά της μέσα και να δηλώνει ότι δεν θα αναφέρεται στο ενιαίο κέντρο συντονισμού έρευνας και διάσωσης το οποίο είναι διεθνώς αναγνωρισμένο και ανήκει στο Λιμενικό Σώμα.
Το σκάφος έφτασε με μεγάλη καθυστέρηση αφού είχε να καλύψει δεκάδες ναυτικά μίλια με κακές καιρικές συνθήκες και ενώ τα ελληνικά εναέρια μέσα είχαν ήδη σπεύσει και παραλάβει τους ναυαγούς.
Χαρακτηριστικό είναι ότι το τουρκικό πλωτό είχε συνεχώς ανοιχτή την δορυφορική του συσκευή ώστε να εμφανίζεται η θέση του και ότι δήθεν συμμετείχε στην επιχείρηση.
Και όλα αυτά λίγες ώρες πριν από τη συνάντηση του Έλληνα πρωθυπουργού με τον Ταγίπ Ερντογάν.
Στο παρελθόν και σε άλλα ανάλογα περιστατικά η Τουρκία διεκδίκησε την έρευνα και διάσωση στο Αιγαίο ωστόσο για πρώτη φορά επιχείρησε να στείλει-αργοπορημένη όπως πάντα σε τέτοιες περιπτώσεις-πλωτό και εναέριο μέσο «βαθιά» στην καρδιά του αρχιπελάγους και μάλιστα την ημέρα που οι ηγέτες των δύο κρατών είχαν κρίσιμη συνάντηση στο παρασκήνιο της συνόδου κορυφής του ΝΑΤΟ.
Το σημείο όπου το φορτηγό πλοίο εξέπεμψε σήμα κινδύνου βρίσκεται ακριβώς πάνω στον 25ο Μεσημβρινό. Είναι το όριο έως το οποίο η Άγκυρα με προκλητικό τρόπο και κατά παράβαση κάθε έννοιας δικαίου υποστηρίζει ότι πρέπει να έχει αυτή το δικαίωμα έρευνας και διάσωσης. Στο παρελθόν αρκετές φορές οι γείτονες έχουν παρουσιάσει σχετικούς χάρτες ενώ και στους χάρτες της «Γαλάζιας Πατρίδας» εμφανίζουν υπό τουρκικό έλεγχο το μισό Αιγαίο.
Οι ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις πάντως εμφανίζονται αποφασισμένες να «κόψουν τον αέρα» της Άγκυρας σε οποιαδήποτε προσπάθεια να προχωρήσει σε ένα ακόμη βήμα αμφισβήτησης της εθνικής κυριαρχίας τόσο στο Αιγαίο και στη θάλασσα του Καστελόριζου όσο και στη νέα περιοχή την οποία «στοχοποιεί» Νοτιοανατολικά Ρόδου, Καρπάθου και Κρήτης.
Οι Έλληνες επιτελείς είναι ήδη προετοιμασμένοι να αντιμετωπίσουν τις αναμενόμενες επόμενες κινήσεις της Άγκυρας με τις οποίες θα επιχειρίσει να «στηρίξει» τις διεκδικήσεις της στη λεγόμενη «Γαλάζια Πατρίδα» αλλά και θα προσπαθήσει να «κεφαλαιοποιήσει» το μνημόνιο συνεργασίας με την «ετοιμόρροπη» και ανίσχυρη κυβέρνηση της Τρίπολης.
Στο επίκεντρο το επόμενο διάστημα αναμένεται να βρεθεί η θαλάσσια ζώνη που ξεκινά από το Καστελόριζο και εκτείνεται Νοτιοανατολικά της Ρόδου, της Καρπάθου και της Κρήτης έως τις ακτές της Λιβύης.
Το τουρκικό πολεμικό ναυτικό έχει ήδη «αναλάβει υπηρεσία» και με μια σειρά από navtex «σημαδεύει» τη συγκεκριμένη θαλάσσια περιοχή προαναγγέλλοντας ασκήσεις.
Αυτές οι ναυτικές οδηγίες σύμφωνα με τους Έλληνες επιτελείς είναι καθόλα παράτυπες αφού την ευθύνη για έκδοση navtex στη συγκεκριμένη περιοχή ανήκει στις ελληνικές Αρχές.
Οι δηλώσεις του Τούρκου υπουργού Ενέργειας Ντονμέζ που προαναγγέλλει γεωτρήσεις στην περιοχή για την οποία συμφώνησαν Άγκυρα και Τρίπολη είναι ενδεικτικές ότι οι γείτονες δείχνουν αποφασισμένοι να «τραβήξουν κι άλλο το σχοινί».