Για τις σημαντικές αλλαγές που θα υπάρξουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, στον τρόπο εισαγωγής στα ΑΕΙ (και στις σχολές) καθώς και στις αλλαγές που σημειώνονται στον τρόπο συμπλήρωσης των μηχανογραφικών, αναφέρεται σήμερα αναλυτικά, σε συνέντευξή του προς την «δημοκρατική», ο πρόεδρος της Ένωσης Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης Δωδεκανήσου (Α’ ΕΛΜΕΔ) κ. Ανδρέας Μαρίνος.
Είναι σημαντικό, το γεγονός πως η ύλη μέχρι τις επόμενες εξετάσεις είναι μεγάλη και όπως δηλώνει ο ίδιος, δημιουργεί άγχος στους μαθητές.
• Κύριε Μαρίνο, πώς είναι τα πράγματα στην περιοχή ευθύνης σας φέτος; Μπορείτε να μας δώσετε μια γενικότερη εικόνα;
Εφέτος τα πράγματα ήταν καλύτερα, εξαιτίας του μεγάλου αριθμού των προσλήψεων εκπαιδευτικών. Αυτό βοήθησε, κυρίως, την περιοχή μας όπου διοχετεύθηκε μεγάλος αριθμός νεοδιόριστων εκπαιδευτικών και κάλυψε σχεδόν όλα τα κενά. Αυτό είναι θετικό. Το ζητάμε, γιατί από την αρχή της χρονιάς θα υπάρχουν εκπαιδευτικοί στα σχολεία σε όλη την Ελλάδα. Συνεπώς, οι μόνιμοι διορισμοί θα πρέπει να συνεχιστούν.
• Τι θα γίνει την επόμενη χρονιά με τις Πανελλαδικές εξετάσεις; Τι θα πρέπει να περιμένουν οι μαθητές και υποψήφιοι;
Έχει ξεκινήσει στις σχολικές μονάδες η συλλογή αιτήσεων μαθητών που θα συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις του έτους 2022. Μία διαδικασία η οποία ξεκίνησε την Τετάρτη 1 Δεκεμβρίου 2021 και θα ολοκληρωθεί την Δευτέρα 13 Δεκεμβρίου 2021. Στη διαδικασία αυτή μπορούν να συμμετάσχουν και μαθητές από τις περασμένες χρονιές που θέλουν να επιχειρήσουν να δώσουν ξανά εξετάσεις. Επίσης τώρα γίνονται οι δηλώσεις των ειδικών μαθημάτων για τις στρατιωτικές σχολές, τις αστυνομικές σχολές, τις σχολές της Πυροσβεστικής Ακαδημίας, τις σχολές του Λιμενικού Σώματος και τις σχολές της Ακαδημίας του Εμπορικού Ναυτικού.
Ωστόσο, θα πρέπει επιπλέον να υποβάλουν αίτηση απευθείας στο Στρατό, στο διάστημα Μαρτίου – Απριλίου 2022. Οι παραπάνω προκηρύξεις θα διατίθενται από τα Στρατολογικά Γραφεία, τα Αστυνομικά Τμήματα, την Πυροσβεστική και το Λιμενικό αντίστοιχα, σε χρόνο που θα καθοριστεί από τα συναρμόδια υπουργεία. Παρόμοια ισχύουν και γι αυτούς που θέλουν να μπούν στα ΤΕΦΑΑ. Για να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις του 2022 για τα ΤΕΦΑΑ, πρέπει υποχρεωτικά να δηλώσουν την επιθυμία τους, ώστε να λάβουν μέρος και στις πρακτικές δοκιμασίες (υγειονομική εξέταση και αγωνίσματα).
Για το 10% των θέσεων των ΑΕΙ δεν θα υποβάλουν τώρα την αίτηση – δήλωση, αλλά απευθείας μηχανογραφικό δελτίο.
Σημαντικό, επίσης, είναι να τονίσουμε ότι όσοι από τους υποψηφίους εμπίπτουν στην ειδική κατηγορία των υποψηφίων – πασχόντων από σοβαρές παθήσεις (για εισαγωγή στο 5% των θέσεων εισακτέων χωρίς εξετάσεις), πρέπει μέχρι τις 17 Δεκεμβρίου 2021 να απευθυνθούν σε κάποιες από τις 14 αρμόδιες επταμελείς επιτροπές των νοσοκομείων, για να αποκτήσουν πιστοποιητικό της πάθησής τους. Αυτοί οι υποψήφιοι, εφόσον δεν επιθυμούν να συμμετάσχουν στις πανελλαδικές εξετάσεις, δεν υποβάλλουν τώρα την αίτηση – δήλωση, αλλά θα καταθέσουν μηχανογραφικό σε ημερομηνίες που θα ανακοινωθούν αργότερα.
• Θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στις Πανελλαδικές του 2022;
Θα υπάρξουν σημαντικές αλλαγές στον τρόπο που οι μαθητές της Γ’ Λυκείου εισάγονται στα Πανεπιστήμια. Οι αλλαγές αυτές άρχισαν την προηγούμενη χρονιά. Επίσης θα εφαρμοστεί όπως φαίνεται στην Α’ και στη Β’ Λυκείου η τράπεζα θεμάτων.
Εμείς έχουμε δηλώσει και σε παλιότερες συνεντεύξεις Τύπου ως ΕΛΜΕ (Ένωση Λειτουργών Μέσης Εκπαίδευσης) ότι δεν θα πρέπει να έχουμε άλλες αλλαγές. Ας μην ξεχνάμε ότι τα παιδιά που είναι τώρα στην Γ’ Λυκείου, δεν έχουν δώσει ποτέ ενδοσχολικές εξετάσεις, εξαιτίας της τηλεκπαίδευσης λόγω covid.
Επιπροσθέτως, πρέπει να γίνει μείωση της ύλης. Η ύλη αυτή την στιγμή είναι μεγάλη με συνέπεια να προκαλεί άγχος στα παιδιά.
• Θα ήθελα να μας κωδικοποιήσετε τα σημαντικότερα στοιχεία του τρόπου εισαγωγής στα ΑΕΙ.
Στα 461 τμήματα των πανεπιστημίων θα υπάρχουν συντελεστές βαρύτητας στα τέσσερα μαθήματα, οι οποίες θα ορίζονται από το κάθε ένα από τα τμήματα αυτά τα οποία προανέφερα. Αντιλαμβάνεστε λοιπόν ότι έχουμε ένα σύνθετο περιβάλλον όπου ο υπολογισμός των μονάδων των υποψηφίων θα γίνεται διαφορετικά για την κάθε σχολή.
Υπάρχουν λοιπόν σχολές που δίνουν μεγαλύτερη βαρύτητα σε κάποια μαθήματα ενώ άλλες σχολές, σε κάποια άλλα.
Χαρακτηριστικό το παράδειγμα της Νομικής Αθηνών που σύμφωνα με ένα τελευταίο ΦΕΚ, δίνει την ίδια βαρύτητα σε όλα τα μαθήματα αφού οι συντελεστές της είναι ίδιοι.
Η Νομική όμως του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης θα δίνει 30% στη Γλώσσα και στα Αρχαία και μόλις 20% στην Ιστορία και τα Λατινικά.
Ίσως στις Ιατρικές Σχολές τα πράγματα να είναι πιο απλά αφού όλες φαίνεται ότι θα δίνουν την ίδια βαρύτητα στο 25%.
Δεν συζητάμε για το Πολυτεχνείο καθώς εκεί υπάρχει ένας πολύ μεγάλος πλουραλισμός στους συντελεστές βαρύτητας των μαθημάτων. Αυτό φυσικά θα αναγκάσει τους υποψηφίους να υπολογίζουν διαφορετικά το κάθε τμήμα στο επιστημονικό τους πεδίο, και σίγουρα θα υπάρχουν εκπλήξεις.
Ας μην ξεχνάμε επίσης ότι από πέρσι υπάρχει η ΕΒΕ δηλαδή η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, η οποία και δημιούργησε πολλά προβλήματα, ιδιαίτερα στις σχολές που έχουν ειδικά μαθήματα. Εκεί παρουσιάζεται μία απόκλιση από το μέσο όρο των μέσων βαθμολογικών επιδόσεων του υποψηφίου που είναι από 80% έως 120%. Για παράδειγμα, αν η μέση επίδοση των μαθητών σε ένα επιστημονικό πεδίο είναι 12:00 τότε η ακριβής βάση εισαγωγής εξαρτάται από τον συντελεστή του Τμήματος. Αν για παράδειγμα έχει θέσει συντελεστή το τμήμα 100% τότε η βάση θα είναι το 12, εάν έχει θέσει συντελεστή 80% τότε η βάση είναι το 9,6, ενώ αν έχει θέσει συντελεστή 110%, τότε η βάση υπολογίζεται και θα είναι στο 13.20.
Παρόμοια, αν ένα επιστημονικό πεδίο έχει μέση επίδοση μαθητών τον βαθμό 10 και ένα τμήμα έχει ορίσει συντελεστή 80% η βάση διαμορφώνεται στο 8.
• Τι γίνεται με τα μηχανογραφικά; Αλλάζουν και οι διαδικασίες του τρόπου συμπλήρωσης του μηχανογραφικού;
Θα υπάρχουν αυτή τη χρονιά τρία μηχανογραφικά:
Το πρώτο μηχανογραφικό θα συμπληρώνεται από τους υποψηφίους των ημερήσιων εσπερινών γενικών και επαγγελματικών λυκείων μετά τη γνωστοποίηση των βαθμών των επιδόσεών τους στα πανελλαδικά εξεταζόμενα μαθήματα, στα ειδικά μαθήματα και τις πρακτικές δοκιμασίες. Σε αυτό το μηχανογραφικό θα μπορούν να επιλέξουν μόνο καθορισμένο αριθμό τμημάτων σχολών ή εισαγωγικών κατευθύνσεων από το επιστημονικό πεδίο με βάση την προηγούμενή σας ερώτηση.
Θα υπάρχει βέβαια και το δεύτερο μηχανογραφικό το οποίο θα έχει μέσα ειδικότητες των ΙΕΚ. Αυτή η διαδικασία είναι προς τη σωστή κατεύθυνση αφού η αγορά ζητά συγκεκριμένες ειδικότητες και τα ΙΕΚ με το σύστημα με το οποίο εργάζονται μπορούν να ακολουθήσουν την αγορά. Αυτό σημαίνει ότι οι απόφοιτοι των ΙΕΚ μπορούν πάρα πολύ εύκολα να έχουν εργασία, αφού θα έχουν επιλέξει ειδικότητες που αναζητά η αγορά.
Τέλος, θα υπάρχει και το τρίτο μηχανογραφικό που θα συμπληρώνεται από τους υποψηφίους που δεν έχουν εισαχθεί σε καμία από τις δηλωθείσες επιλογές στα ΑΕΙ. Στην περίπτωση αυτή μπορούν να συμπληρώσουν εκ νέου μηχανογραφικό δελτίο επιλέγοντας χωρίς κανένα περιορισμό σχολές τμήματα ή κατευθύνσεις που επιθυμούν από το επιστημονικό πεδίο στο οποίο έχουν πρόσβαση με βάση πάντα, όμως, την ΕΒΕ. Ουσιαστικά, αυτές οι σχολές είναι αυτές οι οποίες δεν πληρώθηκαν κατά τη διαδικασία του Α’ μηχανογραφικού.
Εμείς, επαναλαμβάνω -και ως επιστημονικός συνδικαλιστικός φορέας- ζητήσαμε να μην εφαρμοστεί κάτι τέτοιο εφέτος, εξαιτίας των δυσκολιών που βιώνουν οι μαθητές εξαιτίας του covid.
Νομίζω όμως ότι τελικά το υπουργείο Παιδείας θα επανεξετάσει την πλήρη εφαρμογή, εξαιτίας των ιδιαίτερων συνθηκών που επικρατούν στη χώρα. Θεωρώ, επίσης, ότι θα γίνει και κάποια μείωση της ύλης γιατί είναι πάρα πολύ μεγάλη και οι μαθητές δεν έχουν την εμπειρία που υπήρχε σε άλλες χρονιές κυρίως στα εξεταστικά ζητήματα.
• Μας είπατε προηγουμένως ότι θα υπάρξει δραστική μείωση των σχολών που δηλώνουν οι υποψήφιοι στο 1ο μηχανογραφικό. Μπορείτε να κάνετε κάποιον υπολογισμό για αυτόν;
Ας πάμε λοιπόν στο σενάριο, όπου το υπουργείο Παιδείας θα εφαρμόσει χωρίς παρέκκλιση ό,τι ψήφισε. Με βάση πάλι το νόμο και για παράδειγμα στο 3ο πεδίο, δηλαδή το πεδίο που αφορά στις επιστήμες Υγείας όπου υπάρχουν 148 σχολές, οι υποψήφιοι λογικά θα μπορούν να δηλώσουν μέχρι 15 σχολές στο 1ο μηχανογραφικό.
Παρόμοια θα συμβούν και στο 4ο επιστημονικό πεδίο. Το πεδίο αυτό είναι το πεδίο της οικονομίας όπου υπάρχουν 175 σχολές άρα λοιπόν και εδώ περίπου οι υποψήφιοι θα μπορούν να δηλώνουν περί τις 17 με 18 σχολές.
Αυτό αγχώνει πάρα πολύ τους μαθητές, αφού παλιότερα μπορούσαν να δηλώσουν όσα τμήματα ήθελαν ακόμα δηλαδή και 175 σχολές όσες δηλαδή ήταν στο επιστημονικό τους πεδίο. Επίσης, πάρα πολλές σχολές είναι παραπλήσιες στα μαθήματα που προσφέρουν αλλά και στα επαγγελματικά δικαιώματα. Αυτό συμβαίνει κυρίως στο τέταρτο πεδίο δηλαδή αυτό της οικονομίας και πληροφορικής.
Αυτό σημαίνει ότι θα δυσκολευτούν τι να επιλέξουν αφού η επιλογή τους έχει άμεση σχέση με το τι θα επιλέξει και ο συμμαθητής τους στο ίδιο πεδίο. Βέβαια, υπάρχει περίπτωση η εφαρμογή όλων αυτών να είναι η καλύτερη αφού συνήθως μαθητές που ξεπερνούν τη βάση μπορούν και εισάγονται στις πρώτες επιλογές τους, σύμφωνα με μία ανεπίσημη μελέτη η οποία είχε γίνει παλιότερα.
https://www.dimokratiki.gr/05-12-2021/andreas-marinos-eperchontai-simantikes-allages-stis-panellinies-exetaseis/
Σχολιασμός Άρθρου
Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.
Σχολιασμός άρθρου
Υπενθύμιση:
Για την μερική αναπαραγωγή της είδησης από άλλες ιστοσελίδες είναι απαραίτητη η χρήση του παρακάτω παρεχόμενου συνδέσμου παραπομπής προς το άρθρο της Δημοκρατικής.