Συνέντευξη
στον Δημ. Γκαρτζώνη
«Ο επισκέπτης αποτελεί τον καθρέφτη του προορισμού. Θα προσελκύσουμε τον τουρίστα που ταυτίζεται με τον προορισμό και με αυτά που έχει να του προσφέρει», δηλώνει σε συνέντευξή του στη “δημοκρατική” ο πρόεδρος του Σωματείου Διπλωματούχων Ξεναγών Δωδεκανήσου, Αλέξης Κολιάδης και τονίζει ότι ένας μαζικός προορισμός όπως η Ρόδος πρέπει να βλέπει ως “δώρο” όλους τους τουρίστες.
Παρά τα διφορούμενα μηνύματα για την επικείμενη τουριστική περίοδο, ο κ. Κολιάδης δηλώνει αισιόδοξος, σημειώνοντας ότι η Ρόδος αποτελεί δημοφιλή προορισμό που πάντα κεντρίζει το ενδιαφέρον των εν δυνάμει επισκεπτών.
• Κύριε Κολιάδη, πώς θα αποτιμούσατε τη σεζόν που πέρασε;
Η περσινή σεζόν ήταν αρκετά καλή για εμάς τους ξεναγούς. Μπορώ να πω ότι ήταν η καλύτερη σεζόν της τελευταίας πενταετίας, τουλάχιστον όσον αφορά την προσέλευση επισκεπτών. Κατανοώ ότι πολύς κόσμος μπορεί να θεωρεί ότι δεν είχαμε την καλύτερη δυνατή ποιότητα τουριστών. Κακά τα ψέματα όμως, ήταν μία πολύ καλή τουριστική περίοδος και θα ευχόμουν προσωπικά να είναι το ίδιο καλή και αυτή που έχουμε μπροστά μας.
• Ποια είναι η εικόνα που έχετε για την επόμενη τουριστική περίοδο;
Δεν μπορώ να γνωρίζω πώς θα εξελιχθούν οι αφίξεις. Συνομιλώντας όμως με ανθρώπους οι οποίοι έχουν άμεση πρόσβαση στις πηγές πληροφόρησης, διαπιστώνω ότι τα μηνύματα δεν είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά. Η Τουρκία και η Αίγυπτος έχουν ανακάμψει πλέον με αποτέλεσμα ο ανταγωνισμός να είναι αυξημένος. Προσωπικά όμως, είμαι αισιόδοξος για τη Ρόδο. Είναι ένας εξαιρετικά δημοφιλής προορισμός σε όλη την Ευρώπη και όχι μόνο…
Πιστεύω δε ότι έχει γίνει μία πολύ καλή και συστηματική δουλειά σε επίπεδο προβολής τα τελευταία χρόνια και έχει αρχίσει να αποδίδει.
• Αναφέρεστε σε συγκεκριμένες προσπάθειες προβολής;
Θεωρώ ότι έχουμε αντιληφθεί ότι πρέπει να συνεργαζόμαστε όλοι όσοι ασχολούμαστε με τον Τουρισμό, είτε πρόκειται για την Περιφέρεια και το Δήμο, είτε πρόκειται τον κάθε φορέα και σύλλογο προκειμένου να προστατεύσουμε και να αναδείξουμε το τουριστικό μας προϊόν.
Έχουν γίνει καλές προσπάθειες σε επίπεδο τουριστικής προώθησης, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι δεν υπάρχουν περιθώρια βελτίωσης. Είμαστε σε καλό δρόμο και αυτό αποδείχθηκε την περσινή χρονιά. Δεν πρόκειται για επιτυχία ενός, αλλά όλοι μαζί συμβάλαμε σε αυτό. Επίσημοι φορείς, σύλλογοι, μεμονωμένοι επαγγελματίες έχουν κάνει βήματα μπροστά και αυτό φαίνεται και θα φανεί πολύ περισσότερο στο μέλλον, εάν συνεχίσουμε έτσι!
• Γίνεται συχνά λόγος για τους καλούς και κακούς επισκέπτες. Με ποια κριτήρια γίνεται αυτή η διαφοροποίηση και τελικά πόσο καλό ή κακό τουρισμό δέχεται ο προορισμός;
Δεν είμαστε σε θέση να κρίνουμε ποιος είναι κακός και ποιος είναι καλός τουρίστας. Αλίμονο εάν μπαίναμε σε μία τέτοια διαδικασία… Πρέπει να βλέπουμε ως …δώρο όλους αυτούς τους επισκέπτες που επιλέγουν τη Ρόδο για τις καλοκαιρινές τους διακοπές. Αυτό πρέπει να το λάβουμε σοβαρά υπόψη. Προφανώς και υπάρχουν πολλές και διάφορες κατηγορίες τουριστών, όπως άλλωστε υπάρχουν πολλές κατηγορίες καταλυμάτων, ξενοδοχείων, επιχειρήσεων, τουριστικών πακέτων, αεροπορικών εταιρειών κοκ. Ο πελάτης, είναι απλά πελάτης. Δεν είναι ούτε καλός, ούτε κακός. Δεν μπορούμε να δεχόμαστε μόνο τους “καλούς” πελάτες και να απορρίπτουμε ασθενέστερους οικονομικά.
Δεν είναι ό,τι καλύτερο να στέλνουμε τέτοια μηνύματα. Η Ρόδος είναι ένας προορισμός που έχει τόσα πολλά να προσφέρει και θα πρέπει να αγκαλιάσει όλους τους επισκέπτες. Εάν πέσουμε στην παγίδα του καλού και του κακού πελάτη, μπορεί να υποστούμε δυσάρεστες συνέπειες.
Άλλωστε ο επισκέπτης αποτελεί τον καθρέφτη του προορισμού. Θα προσελκύσουμε τον τουρίστα που ταυτίζεται με τον προορισμό και με αυτά που έχει να του προσφέρει. Δεν θα γίνουμε Μονακό σε τρείς μέρες ούτε θα εξελιχθούμε ξαφνικά σε Μαγιόρκα… Έχουμε κάνει λάθη στο παρελθόν και μόνο εάν διορθώσουμε κάποια πράγματα, μπορούμε να αξιώνουμε τουρίστες μεγαλύτερης οικονομικής επιφάνειας.
Εάν ο καλός επισκέπτης δεν είναι σίγουρος ότι ο προορισμός μπορεί να του προσφέρει τις υπηρεσίες που είναι σε θέση να πληρώσει, τότε θα τον απορρίψει. Είναι απλά τα πράγματα, όσο σκληρό και αν ακούγεται αυτό.
Καλώς ή κακώς η Ρόδος είναι ένας προορισμός μαζικού τουρισμού. Αυτό σημαίνει ότι θα δεχθεί κάθε κατηγορίας πελάτη. Και δεν είμαστε σε θέση να απορρίπτουμε το μαζικό τουρισμό όταν οι κλίνες στο νησί αυξάνονται συνεχώς. Δεν έχουμε την πολυτέλεια να επιλέξουμε ποιους θα δεχθούμε και ποιους όχι, όταν παρακαλάμε να γεμίσουν τα ξενοδοχεία… Κάποιοι μπορούν να το κάνουν αυτό, εμείς όμως όχι… Αυτή είναι η πραγματικότητα.
• Ας περάσουμε σε ένα άλλο ζήτημα… Οι αρχαιολογικοί χώροι και τα μνημεία της Ρόδου αποφέρουν στο Υπουργείο τεράστια έσοδα. Έχουν την αντιμετώπιση που τους αξίζει;
Εξαιρώντας δύο-τρεις αρχαιολογικούς χώρους που αξίζουν τα λεφτά τους -ας μου επιτραπεί η έκφραση- οι υπόλοιποι δεν είναι αντάξιοι των προσδοκιών των επισκεπτών αλλά ούτε και της ιστορίας τους.
Σίγουρα δεν αξίζουν και το ακριβό εισιτήριο που καλούνται να καταβάλουν οι επισκέπτες. Σε περίπτωση που έμπαινε το υπουργείο στη διαδικασία να ερευνήσει, εάν οι τουρίστες θεωρούν ότι υπάρχει μία καλή σχέση ποιότητας και τιμής, θα διαπιστώσει ότι τα αποτελέσματα θα ήταν απογοητευτικά. Χαρακτηριστικό το παράδειγμα του αρχαιολογικού χώρου της Λίνδου, του τρίτου πιο πολυσύχναστου στην Ελλάδα, ενός χώρου με ένα πολύ ακριβό εισιτήριο που δεν πληροί τις στοιχειώδεις προδιαγραφές. Δεν υπάρχει γιατρός, δεν υπάρχουν τουαλέτες, ούτε καν οι φύλακες που θα έπρεπε να υπάρχουν εκεί… Και αυτά είναι μόνο μερικά από τα προβλήματα…
Θεωρούμε δεδομένο ότι η Λίνδος θα έχει καλή κίνηση, οπότε δεν μπαίνουμε στη διαδικασία να βελτιώσουμε και να τα διορθώσουμε όλα αυτά. Αν όμως δεν διορθωθούν τα κακώς κείμενα, δεν μπορούμε να έχουμε απαιτήσεις.
Αν αναλογιστούμε ότι η Ακρόπολη της Λίνδου προσελκύει καθημερινά επί 160 ημέρες τουλάχιστον 1.500 άτομα, με το εισιτήριο να ανέρχεται στα 12 ευρώ, μπορούμε να συμπεράνουμε πόσα χρήματα εισπράττει.
Δεν γίνεται λοιπόν ένας τέτοιος χώρος να μη διαθέτει τα αυτονόητα. Ας μη θίξουμε καθόλου τι μένει στον τόπο από τις εισπράξεις των αρχαιολογικών χώρων και μνημείων. Είναι ένα τεράστιο ζήτημα αυτό. Το Παλάτι του Μεγάλου Μαγίστρου και ο αρχαιολογικός χώρος της Καμείρου μαζί με το αρχαιολογικό μουσείο είναι αντίθετα από τους χώρους που λειτουργούν πολύ καλά. Ειδικά στην Αρχαία Κάμειρο έχουν γίνει πολλά καλά βήματα στα τελευταία χρόνια.
• Κλείνοντας κύριε Κολιάδη, πόσο σημαντικός είναι ο ρόλος του επαγγελματία ξεναγού σήμερα που ο ανταγωνισμός είναι τόσο έντονος και τι είδους προβλήματα δημιουργεί ο αθέμιτος ανταγωνισμός;
Ο ρόλος του επαγγελματία ξεναγού είναι πάρα πολύ σημαντικός. Αποκαλούμαστε οι πρεσβευτές του ελληνικού πολιτισμού και όχι άδικα. Διαφημίζουμε και προβάλλουμε την ιστορία του τόπου μας. Αναδεικνύουμε τις ομορφιές του.
Η Ρόδος και η Ελλάδα γενικότερα δεν προσελκύουν τους επισκέπτες μόνο για τον ήλιο και τη θάλασσα, αλλά και για την ιστορία και τον πολιτισμό. Δυστυχώς κάποιοι θεωρούν ότι μπορούν να αναθέτουν τις ξεναγήσεις σε ανθρώπους οι οποίοι δεν έχουν την απαιτούμενη μόρφωση και τις απαραίτητες γνώσεις, σε ανθρώπους που δεν μπορείς να γνωρίζεις τι μπορεί να μεταφέρουν στους επισκέπτες.
Βρισκόμαστε σε μία εποχή που το παρερμηνεύεις την ιστορία και να δίνεις λάθος στοιχεία, ιστορικά, γεωγραφικά κλπ δεν θα πρέπει να επιτρέπεται επ’ ουδενί! Υπάρχει δυστυχώς αθέμιτος ανταγωνισμός. Κάποια μεμονωμένα πρακτορεία η μεμονωμένοι επιχειρηματίες μπορεί να πιστεύουν ότι οι συνοδοί των γκρουπ μπορούν να λένε τις ιστοριούλες τους… Δεν είναι όμως έτσι.
Η Ρόδος έχει σημαντική και βαριά ιστορία που θα πρέπει να τη σέβεται κανείς και να την προβάλλει σωστά! Μόνο ένας διπλωματούχος ξεναγός που γνωρίζει καλά τις ξένες γλώσσες και προφανώς την ιστορία του τόπου, μπορεί να μεταδώσει σωστά τις πληροφορίες. Και πιστέψτε με, όλοι οι συνάδελφοι κάνουν πολύ καλά τη δουλειά τους, πράγμα το οποίο αναγνωρίζεται ευρέως!