Στις αυγές του 2020, όταν το τουριστικό λιμάνι της Ρόδου ετοιμαζόταν να εισέλθει σε χρονιά που θα έσπαγε -οδεύοντας στο 2021- κάθε ρεκόρ στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων, κανείς δεν μπορούσε να φανταστεί τι θα επακολουθούσε.
Πριν ένα χρόνο τέτοια εποχή είχαν ήδη ξεκινήσει οι προετοιμασίες για την περίοδο που θα εκτινασσόταν ο θαλάσσιος τουρισμός με χαρακτηριστικό παράδειγμα τον Οκτώβριο του 2020 που ήταν ο μήνας με τις περισσότερες προσεγγίσεις καθώς είχαν προγραμματιστεί 41!
Σύμφωνα με το ρεπορτάζ της «δ», τον Φεβρουάριο του 2020 επρόκειτο να καταπλεύσουν στη Ρόδο 3 κρουαζιερόπλοια, 11 κρουαζιερόπλοια τον Μάρτιο, 21 κρουαζιερόπλοια τον Απρίλιο, 31 κρουαζιερόπλοια τον Μάιο, 30 τον Ιούνιο, 26 τον Ιούλιο, 31 τον Σεπτέμβριο, 41 τον Οκτώβριο, 32 τον Νοέμβριο και 10 κρουαζιερόπλοια τον Δεκέμβριο.
Οι αρχικές προγραμματισμένες προσεγγίσεις άγγιζαν συνολικά τις 274 δίνοντας συνέχεια σε ένα εξαιρετικό 2019 για τον θαλάσσιο τουρισμό το οποίο έκλεισε με αύξηση 23%.
Ειδικότερα, το 2019 κατέπλευσαν στη Ρόδο 258 κρουαζιερόπλοια τα οποία έφεραν συνολικά 308.194 επιβάτες, το 2018 κατέπλευσαν 210 κρουαζιερόπλοια με 237.808 επιβάτες, το 2017 κατέπλευσαν στη Ρόδο 248 κρουαζιερόπλοια με 274.903, το 2016 προσέγγισαν το λιμάνι της Ρόδου 299 με 314.689 επιβάτες και το 2015 κατέπλευσαν 304 κρουαζιερόπλοια μεταφέροντας 342.063 επιβάτες της μιας ημέρας.
Κι ενώ από το 2020 και μετά αναμενόταν ουσιαστική ανάκαμψη του θαλάσσιου τουρισμού με την επιστροφή των μεγάλων εταιρειών, αντ΄αυτού ήρθε ο κορωνοϊός τινάζοντας στον αέρα κάθε προγραμματισμό με αποκορύφωμα το 2021 που είχε προγραμματιστεί να καταπλεύσουν στο λιμάνι της Ρόδου πάνω από 550 κρουαζιερόπλοια (!) με περισσότερους από 1,4 εκατομμύρια επισκέπτες της μίας ημέρας.
Επρόκειτο για τη μεγαλύτερη αύξηση προσεγγίσεων από καταβολής τουριστικού προϊόντος (!) και οφειλόταν κατά κύριο λόγο στο εκ νέου άνοιγμα του λιμένα της Κωνσταντινούπολης στην κρουαζιέρα.
Μάλιστα η TUI Cruises, απαντώντας σε σχετικό ερώτημα της ‘δημοκρατικής’ δεν είχε αποκλείσει το ενδεχόμενο το τουριστικό λιμάνι να χρησιμοποιηθεί ως home port, εφόσον δημιουργηθούν οι απαιτούμενες υποδομές.
Σήμερα, στις αυγές του 2021, τίποτα δεν είναι όπως πριν και κανείς δεν είναι σε θέση να κάνει ασφαλείς εκτιμήσεις για το πότε τελικά θα καταφέρουμε να ανακτήσουμε το χαμένο έδαφος στο θαλάσσιο τουρισμό, όχι μόνο στη Ρόδο αλλά παγκοσμίως.
Η κρουαζιέρα ήταν ο τουριστικός κλάδος ο οποίος επλήγη περισσότερο, με εταιρείες κολοσσούς να «γονατίζουν» και να αναγκαστούν να πουλήσουν πλοία τους ακόμη και για παλιοσίδερα ενώ 100άδες χιλιάδες εργαζόμενοι έμειναν άνεργοι.
Το έτος ανάκαμψης εξαρτάται από την αποτελεσματικότητα του εμβολίου. Άλλοι το τοποθετούν το 2023 και άλλοι νωρίτερα, το 2022.
Αξίζει να σημειωθεί ότι μέχρι το τέλος του έτους 2019, ο αριθμός επιβατών που εκτέλεσαν κρουαζιέρες σε παγκόσμια κλίμακα ήταν πάνω από 29 εκατομμύρια. Ο αριθμός αυτός μειώθηκε το 2020 σε περίπου 8 εκατομμύρια και σύμφωνα με προοπτικές υπευθύνων παραγόντων του τομέα της Κρουαζιέρας θα παραμείνει κάτω από τα επίπεδα του έτους 2019 τουλάχιστον για τα επόμενα τέσσερα χρόνια, προτού να επανέλθει σε ιδανική ανάκαμψη.
Οι εταιρείες έχουν στα επιχειρηματικά τους σχέδια τη σταδιακή επανεκκίνηση των στόλων τους, στη διάρκεια του 2021, ανάλογα με την πορεία του κορωνοϊού και την ανάσχεσή του από τον εμβολιασμό του παγκόσμιου πληθυσμού.
Με το εμβόλιο να κυκλοφορεί ευρέως στις αρχές του 2021, η κρουαζιέρα δεν αποκλείεται -σύμφωνα με τους καλά γνωρίζοντες- στο τέλος της χρονιάς να έχει επανέλθει στα επίπεδα του 35%-40% του αριθμού επιβατών του 2019.
Για το 2022 αν όλα πάνε καλά αναμένεται επανάκαμψη στο 80% των επιβατών κρουαζιέρας του 2019 και το 2023 στα επίπεδα 2019.
Η κυκλοφορία του εμβολίου δίνει ελπίδες ανάκαμψης αλλά θα χρειαστούν τουλάχιστον 2-3 χρόνια για να φθάσει στα επίπεδα του 2019 οπότε και πάγωσε λόγω της πανδημίας.