Νέο μοντέλο ρυθμίσεων για την εξόφληση των ληξιπρόθεσμων χρεών προς το Δημόσιο αναζητεί η κυβέρνηση, λόγω των αυξημένων αναγκών που έχουν ανακύψει για πρόσθετα έσοδα και περαιτέρω στήριξη των αγροτών και των ευάλωτων ομάδων.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι ανώτατα κυβερνητικά στελέχη ανοίγουν ήδη «παράθυρο» για νέα μέτρα ενίσχυσης του αγροτικού εισοδήματος από τον Σεπτέμβριο, οπότε και θα έχει κάνει «ταμείο» η κυβέρνηση, καθώς θα έχει ξεκάθαρη εικόνα της φετινής πορείας των εισπράξεων και των δυνατοτήτων που θα υπάρχουν, χωρίς να τίθεται θέμα δημοσιονομικού εκτροχιασμού, αφού ήδη το ΔΝΤ κρούει τον κώδωνα του κινδύνου σε πολλές χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Από την άλλη πλευρά, αποτελεί πρωταρχικό στόχο του Μεγάρου Μαξίμου η συνεχής βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών, που, εκτός φυσικά από το φλέγον θέμα της εγκληματικότητας, περιλαμβάνει πρόσθετες παρεμβάσεις για στήριξη των εισοδημάτων των ασθενέστερα οικονομικά ομάδων του πληθυσμού, που έχουν «γονατίσει» από τα αλλεπάλληλα κύματα ανατιμήσεων, τα οποία δεν έχουν τέλος.
Στο όλο «πακέτο» φυσικά εντάσσεται και η «παραδοσιακή» πλέον θέση των οικονομικών υπουργών να βρουν τρόπο ή τρόπους να μειώσουν τον όγκο των ληξιπρόθεσμων, χωρίς όμως να κινδυνεύουν με «κίτρινες» ή «κόκκινες» κάρτες από την Κομισιόν.
Στο πλαίσιο λοιπόν αυτό, στο τραπέζι των συζητήσεων έχει πέσει ήδη πρόταση, η οποία, μεταξύ άλλων, περιλαμβάνει αποκλειστικά προσωποποιημένες και όχι γενικές ρυθμίσεις χρεών και μάλιστα για μεσαίους και μεγάλους οφειλέτες, οι οποίοι έχουν χρέη που κυμαίνονται από 100.000 έως και 1 εκατ. ευρώ.
Δεν είναι τυχαίο άλλωστε ότι φέτος το υπουργείο Οικονομικών έχει δρομολογήσει σχέδιο για θέσπιση βιώσιμων ρυθμίσεων, σε 43.125 φυσικά και νομικά πρόσωπα, που χρωστούν από φόρους πάνω από 270.000 ευρώ ο καθένας, ανοίγοντας έτσι τον δρόμο για τις «προσωποποιημένες» ρυθμίσεις.
Ήδη τα στελέχη του υπουργείου μελετούν «σενάριο» για την υιοθέτηση ενός παρόμοιου μοντέλου ρύθμισης αποπληρωμής των οφειλών που έχουν περίπου 9.200 οφειλέτες τα χρέη των οποίων ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ/έκαστος, με τα συνολικά χρέη να ανέρχονται στο «αστρονομικό» ποσό των 82 δισ. ευρώ.
Παράθυρο «κουρέματος»
Αξίζει να σημειωθεί ότι από τη στιγμή που όποια τυχόν νέα ρύθμιση εγκριθεί και προχωρήσει ακριβώς επειδή δεν θα είναι οριζόντια, τα προγράμματα διακανονισμού θα είναι προσαρμοσμένα στο οικονομικό προφίλ και τη δυναμική φορολογουμένων και επιχειρήσεων, γεγονός που σημαίνει ότι θα «σπάνε» σε πολλές δόσεις αποπληρωμής, χωρίς δε να αποκλείεται και τυχόν «κούρεμα» ενός ποσοστού από τις προσαυξήσεις.
Ποια εργαλεία διαθέτουν οι φορολογούμενοι
Σήμερα ισχύει η γενική πάγια ρύθμιση χρεών προς τις εφορίες, με την οποία όλοι οι φορολογούμενοι με έκτακτες φορολογικές οφειλές για τις οποίες δεν ισχύει καμία αναστολή πληρωμής, έχουν τη δυνατότητα υπαγωγής στην πάγια ρύθμιση, μέσω της οποίας παρέχεται η δυνατότητα αποπληρωμής είτε σε 2 έως 24 μηνιαίες δόσεις, με επιτόκιο 4,37% για έως 12 δόσεις και 5,37% έως 24 δόσεις, είτε σε 25 έως 48 μηνιαίες δόσεις, για χρέη από έκτακτη αιτία, με επιτόκιο 5,87% ετησίως.
Στην πάγια ρύθμιση μπορούν να υπαχθούν, μεταξύ άλλων, οι ληξιπρόθεσμες και μη ληξιπρόθεσμες οφειλές από φόρους κληρονομιάς, δωρεάς ή γονικής παροχής, φόρους μεταβίβασης ακινήτων, φόρους, πρόστιμα, τόκους και προσαυξήσεις που βεβαιώθηκαν κατόπιν φορολογικών ή τελωνειακών ελέγχων, καθώς επίσης και οι οφειλές από πάσης φύσεως πρόστιμα (από την Πολεοδομία, την Τροχαία κ.λπ.) εφόσον βεβαιώθηκαν για είσπραξη στις ΔΟΥ.
Επισημαίνεται ότι σε κάθε περίπτωση οι οφειλέτες έχουν στη «φαρέτρα» τους δύο ακόμη εργαλεία, τον εξωδικαστικό μηχανισμό που περιλαμβάνει ρυθμίσεις χρεών έως 420 δόσεις και «κούρεμα» αρχικού κεφαλαίου για οφειλές σε τράπεζες, εφορία, ΕΦΚΑ ή δήμους, καθώς και την πλατφόρμα του «Κώδικα Δεοντολογίας» που δίνει τη δυνατότητα σε όλους τους δανειολήπτες να ρυθμίσουν τα δάνειά τους απευθείας με την τράπεζα σε διμερές επίπεδο αποκλειστικά.
Επισημαίνεται ότι τα νέα σχέδια του οικονομικού επιτελείου εντάσσονται στο γενικότερο πλάνο που υπάρχει και για το «ξεκαθάρισμα» της λίστας με τα ληξιπρόθεσμα χρέη στην εφορία, με στόχο να διαγραφούν οφειλές που θεωρούνται ανεπίδεκτες είσπραξης, αλλά και να υπάρχει πραγματική εικόνα για το ύψος των απλήρωτων φόρων και τον αριθμό των οφειλετών.
Πηγή naftemporiki.gr