Η Ελλάδα βρίσκεται στις πρώτες χώρες με τα υψηλότερα ποσοστά μαθητών που εμπλέκονται σε περιστατικά bullying. Στα συμβάντα αυτά κατά κανόνα είναι 3 τα «μέρη» που συμμετέχουν: Το παιδί που ασκεί τον εκφοβισμό, το παιδί που εκφοβίζεται και το παιδί ή τα παιδιά που γίνονται μάρτυρες του περιστατικού, συνήθως χωρίς να το αποτρέπουν. Τα καλά νέα είναι ότι δάσκαλοι και μαθητές από όλη την Ελλάδα έχουν βαλθεί να δώσουν τέλος στο αποτρόπαιο αυτό φαινόμενο με τον πιο δημιουργικό τρόπο.
Μεγάλοι και μικροί μαθητές από δημόσια σχολεία όλης της χώρας έχουν συνεργαστεί για να δημιουργήσουν εξαιρετικά βίντεο, τα οποία σκοπό έχουν να μεταφέρουν σε όλα τα παιδιά το εξής σαφές μήνυμα: Πες όχι στον σχολικό εκφοβισμό! Μίλα!
Δείτε τις αξιέπαινες δουλειές τους:
Το 3ου Γενικό Λύκειο Δράμας έχει δημιουργήσει ένα εξαιρετικό βίντεο κατά της ενδοσχολικής βίας:
Εξίσου αξιόλογο είναι και το βίντεο του 6ου Διαπολιτισμικού Δημοτικού Ελευθερίου-Κορδελιού Θεσσαλονίκης, το οποίο μάλιστα κατέλαβε την 1η θέση στον 2ο Πανελλήνιο Σχολικό Διαγωνισμό (2014-15) “Λέμε ΟΧΙ στο Σχολικό Εκφοβισμό”:
Ο σχολικός εκφοβισμός είναι βαθιά πληγή
Το να πέφτει ένα παιδί θύμα bullying δεν είναι αστεία υπόθεση. Το παιδί αυτό μπορεί να επηρεαστεί τόσο σοβαρά σε ψυχοσυναισθηματικό επίπεδο που να επηρεαστεί ακόμα και η διαδικασία της μάθησης όσο εκείνο μεγαλώνει. Συγκεκριμένα, τα παιδιά που πέφτουν θύματα σχολικού εκφοβισμού αρχικά νιώθουν φόβο, απόγνωση και παρουσιάζουν τάσεις φυγής. Αισθάνονται ότι απειλούνται, τρομάζουν, αρνούνται να πάνε σχολείο και παρουσιάζουν συμπτώματα σχολικής φοβίας. Μπορεί, επίσης, να γίνουν επιθετικά και νευρικά, ενώ δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις όπου τα ίδια τα παιδιά-θύματα μπορούν να γίνουν θύτες σε άλλα παιδιά ή στα αδέρφια τους στο σπίτι.
Τι μπορούν να κάνουν οι γονείς
Δυστυχώς οι γονείς αντιλαμβάνονται το πρόβλημα του παιδιού τους όταν είναι πλέον αργά και ο λόγος είναι ότι τα παιδιά σπάνια εξομολογούνται το γεγονός. Ωστόσο, με την πρώτη υποψία οι γονείς θα πρέπει να προσεγγίσουν το παιδί τους και να αντιδράσουν άμεσα, αρχικά απευθυνόμενοι στους εκπαιδευτικούς του σχολείου και -εφόσον το πρόβλημα δεν λυθεί- στις αρμόδιες Διευθύνσεις εκπαίδευσης. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό να νιώσει το παιδί ότι έχει στήριγμα τους γονείς του και το σχολείο.
Με την ευκαιρία της Ημέρας κατά της Σχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, η UNICEF Ελλάδος επισημαίνει την ανάγκη τα παιδιά να είναι ασφαλή στην κοινότητα, στο σχολείο, στο σπίτι.
Στοιχεία για την Ελλάδα, στην έκθεση της UNICEF «Κρυμμένη σε κοινή θέα», που παρουσιάστηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, δείχνουν ότι η Ελλάδα συγκαταλέγεται μεταξύ των 39 χωρών που απαγορεύουν τη σωματική τιμωρία των παιδιών σε κάθε περιβάλλον καθώς και στο σπίτι (2006). Όμως επισημαίνουν επίσης την εξάπλωση του φαινομένου του σχολικού εκφοβισμού (bullying) που παρουσιάζει οξεία άνοδο στη χώρα μας με το ποσοστό των παιδιών που παραδέχονται ότι άσκησαν εκφοβισμό σε άλλα παιδιά στο σχολείο τουλάχιστον μια φορά στους προηγούμενους 2 μήνες να ανέρχεται σε 27% μεταξύ των 11χρονων και να φθάνει στο 51% μεταξύ 15χρονων. Επιπλέον, η Ελλάδα βρίσκεται μεταξύ των Ευρωπαϊκών χωρών με τα υψηλότερα ποσοστά σωματικών συμπλοκών μεταξύ αγοριών-κοριτσιών στην εφηβεία (51%).
Η UNICEF, υποδεικνύει έξι στρατηγικές ώστε να γίνει η κοινωνία στο σύνολό της, από τις οικογένειες μέχρι τις κυβερνήσεις, ικανότερη στην πρόληψη και τον περιορισμό της βίας κατά των παιδιών, που περιλαμβάνει τον σχολικό εκφοβισμό, τη σεξουαλική βία, την ανθρωποκτονία και τη βίαια πειθαρχία. Αυτές υπογραμμίζουν 1) την υποστήριξη των γονέων, κηδεμόνων και οικογενειών 2) την επιμόρφωση των παιδιών με δεξιότητες 3) την αλλαγή νοοτροπιών που ενθαρρύνουν τη βία και τις διακρίσεις 4) την παροχή και προώθηση υποστηρικτικών υπηρεσιών προς τα παιδιά 5) την ενίσχυση των δικαστικών, ποινικών και κοινωνικών συστημάτων και υπηρεσιών και 6) την αύξηση των διαθέσιμων δεδομένων και της ευαισθητοποίησης σχετικά με τη βία και το ανθρώπινο και κοινωνικο-οικονομικό κόστος της, προκειμένου να αλλάξουν οι νοοτροπίες και τα πρότυπα.
mama365.gr/.unicef.gr/