Eνώ οι επενδυτές υπογραμμίζουν το συνεχές ενδιαφέρον τους για το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων, στο εσωτερικό της χώρας συνεχίζεται η κυβερνητική «πολυφωνία», με στόχο κυρίως το κομματικό ακροατήριο. Χθες ο επικεφαλής της Fraport εμφανίσθηκε αισιόδοξος για την έκβαση της αποκρατικοποίησης των περιφερειακών αεροδρομίων, καθώς όπως ανέφερε, η εταιρεία του δεν έχει λάβει κάποιο αντίθετο μήνυμα από την ελληνική κυβέρνηση. Από την άλλη πλευρά όμως, ο αρμόδιος υπουργός Οικονομίας, Γιώργος Σταθάκης, επέμεινε χθες ότι κάποιες αποκρατικοποιήσεις θα πρέπει να αναθεωρηθούν, χωρίς ωστόσο να κατονομάσει ποιες είναι αυτές.
Πιο αναλυτικά, ο πρόεδρος του εκτελεστικού συμβουλίου και διευθύνων σύμβουλος του Fraport Group, Στέφαν Σούλτε, μιλώντας χθες στην εφημερίδα Bild, εμφανίσθηκε αισιόδοξος για την αποκρατικοποίηση στην οποία η εταιρεία του, σε συνεργασία με το όμιλο Κοπελούζου, έχει ανακηρυχθεί προτιμητέος επενδυτής. Ο κ. Σούλτε δήλωσε ότι δεν υπάρχει κάποια ένδειξη ότι έχει διακοπεί η διαδικασία της αποκρατικοποίησης. «Αυτή τη στιγμή», είπε χαρακτηριστικά, «περιμένουμε τέλος του 2015 ή αρχές του 2016 να ολοκληρώσουμε τη συναλλαγή και να ξεκινήσουμε τη λειτουργία των περιφερειακών αεροδρομίων». Σύμφωνα με την Bild, η οποία επικαλείται επιχειρηματικούς κύκλους, οι διαπραγματεύσεις με τους Ελληνες εταίρους της Fraport συνεχίζονται, ενώ δεν υπήρξε έως τώρα κάποια δήλωση για διακοπή της ιδιωτικοποίησης.
Από την άλλη πλευρά, ο κ. Σταθάκης μιλώντας σε ραδιοφωνικό σταθμό της Αθήνας, ανέφερε ότι στις αποκρατικοποιήσεις «δεν μπορεί να υπάρχει ένας κανόνας για όλα». Χαρακτήρισε προβληματικό το καθεστώς των αποκρατικοποιήσεων και έκανε λόγο για μετασχηματισμό των κρατικών σε ιδιωτικά μονοπώλια. «Στις περισσότερες περιπτώσεις είχαμε μια μεταφορά κρατικού μονοπωλίου σε ένα ιδιωτικό μονοπώλιο», είπε χαρακτηριστικά.
Ο υπουργός Οικονομίας έκανε λόγο για αποκρατικοποιήσεις που ολοκληρώθηκαν και έγιναν νόμιμα με βάση τους διεθνείς κανόνες, και πλέον η χώρα δεν μπορεί να αξιώσει την επιστροφή των περιουσιακών στοιχείων σε κρατικό έλεγχο. Ο υπουργός όμως αναφέρθηκε σε αποκρατικοποιήσεις που δεν έχουν ολοκληρωθεί και οι οποίες έχουν νομικά θέματα και γι’ αυτό θα επανεξεταστούν. «Κάποιες (ιδιωτικοποιήσεις) που έχουν γίνει, άλλα έχουν πάρα πολλά νομικά προβλήματα είναι προς αναθεώρηση», είπε ο υπουργός, προσθέτοντας ότι «τις εν εξελίξει προφανώς η νέα κυβέρνηση θα κοιτάξει μία προς μία, με ένα πρίσμα εξυπηρέτησης του δημοσίου συμφέροντος». Πάντως, ο κ. Σταθάκης δεν κατονόμασε τις αποκρατικοποιήσεις που εμφανίζουν τέτοια νομικά προβλήματα.
Ωστόσο η πολυφωνία και κυρίως η αναποφασιστικότητα έχει ήδη δημιουργήσει μεγάλες καθυστερήσεις στο πρόγραμμα των αποκρατικοποιήσεων. Για παράδειγμα, αρχικά η έναρξη της συμφωνίας με τη Fraport αναμενόταν το φθινόπωρο του 2015 και τώρα μετατίθεται για τις αρχές του 2016. Αυτό μπορεί να σημάνει για την κυβέρνηση, τρύπα 1,3 δισ. ευρώ μέσα στη χρονιά που διανύουμε. Το ίδιο ισχύει και με τον Αστέρα Βουλιαγμένης, η συμφωνία αξιοποίησης του οποίου αναμενόταν πριν από το τέλος του 2014. Τώρα με τις καθυστερήσεις στο ΣτΕ, η ολοκλήρωσή της μετατίθεται τουλάχιστον για το β΄ εξάμηνο του έτους.
Καθημερινή