Τοπικές Ειδήσεις

ΔΕΥΑΡ: 5,38 εκατ. € για την διαλειτουργικότητα των υποδομών της παρά την έλλειψη χρημάτων για την αποκατάσταση των πληγών της από την BORA!

• Προχωρά σε επανάληψη διαγωνισμού ενώ η διοίκησή της διατρανώνει την έλλειψη χρημάτων για την αποκατάσταση υποδομών από την BORA! • Το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους της ΔΕΥΑΡ! • Ματαιώθηκε διαγωνισμός της ΔΕΥΑ Ρόδου μετά από έλεγχο του Ελεγκτικού Συνεδρίου • Αναρτήθηκε χθες στη Διαύγεια η απόφαση για επανάληψη της διαδικασίας

Σε μία σημαντική εξέλιξη για τα έργα υποδομής της Ρόδου, το Διοικητικό Συμβούλιο της Δημοτικής Επιχείρησης Ύδρευσης και Αποχέτευσης Ρόδου (ΔΕΥΑΡ) αποφάσισε τη ματαίωση του διαγωνισμού για την παροχή υπηρεσιών υποστήριξης στο πλαίσιο αναβάθμισης της διαλειτουργικότητας των δομών και υποδομών της επιχείρησης, μετά από πράξη του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Η απόφαση αυτή ελήφθη κατά την τακτική συνεδρίαση της 7ης Φεβρουαρίου 2025 και αναρτήθηκε χθες στη Διαύγεια.
Ειδικότερα μετά την αποκάλυψη νομικών πλημμελειών στη διακήρυξη, το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, μέσω της Πράξης 501/2024, έθεσε τέλος στη διαδικασία, διατάσσοντας την απόλυτη ματαίωση του διαγωνισμού και την εκ νέου προκήρυξή του με διορθωμένους όρους.
Το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΡ, αναγκάστηκε να συμμορφωθεί πλήρως με την απόφαση, καθώς η διαδικασία κρίθηκε μη νόμιμη.
Η ματαίωση και επανάληψη της διαδικασίας κρίθηκαν αναγκαίες ώστε να διασφαλιστεί η πλήρης συμμόρφωση με τις νομικές απαιτήσεις και τις κατευθυντήριες γραμμές του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
Πλην όμως η απόφαση αυτή λαμβάνεται ενώ η διοίκηση της επιχείρησης διατρανώνει σε όλους τους τόνους ότι κινδυνεύει το νησί από την μη αποκατάσταση κρίσιμων υποδομών που επλήγησαν από την κακοκαιρία BORA λόγω έλλειψης χρημάτων.
Το έργο χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους της ΔΕΥΑΡ
Ειδικότερα με την υπ’ αρίθμ. 231/22.4.2024 απόφαση του Διοικητικού Συμβουλίου της ΔΕΥΑΡ εγκρίθηκαν οι όροι δημοπράτησης για την ανάθεση του αντικειμένου «Υπηρεσίες υποστήριξης στο πλαίσιο αναβάθμισης της διαλειτουργικότητας των δομών και υποδομών της ΔΕΥΑΡ», συνολικής αξίας 2.897.499,90 ευρώ (πλέον ΦΠΑ), για 24 μήνες, με δικαίωμα προαίρεσης για παράταση της σύμβασης για επιπλέον ένα έτος, ποσού 1.448.749.95 ευρώ (πλέον ΦΠΑ).
Η σχετική δαπάνη χρηματοδοτείται από ίδιους πόρους της ΔΕΥΑΡ (ΚΑΕ 62.98.05.00) και έχει εκδοθεί η 29/1.5.2024 απόφαση του Αναπληρωτή Γενικού Διευθυντή αυτής περί ανάληψης πολυετούς υποχρέωσης και δέσμευσης της πίστωσης για τα έτη 2024, 2025 και 2026 (ΑΔΑ: Ψ95ΟΛΕΔ – ΝΚΩ).
Είναι έτσι να απορεί κανείς πως επενδύει η επιχείρηση ποσό τέτοιου μεγέθους για την «διαλειτουργικότητα» των υποδομών της όταν ουσιαστικά με τα όσα τονίζονται έχουν καταστραφεί ουσιώδεις υποδομές της και κινδυνεύουν μάλιστα να μείνουν χωρίς νερό οι πισίνες (Sic)!!!
Το ιστορικό της υπόθεσης
Ο διαγωνισμός (αρ. 350379 στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημοσίων Συμβάσεων – ΕΣΗΔΗΣ), είχε προκηρυχθεί με στόχο την υποστήριξη της αναβάθμισης των υποδομών της ΔΕΥΑΡ, με προϋπολογισμό που άγγιζε τα 5,38 εκατομμύρια ευρώ (συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ).
Η διαδικασία κινήθηκε στο πλαίσιο ανοικτού διεθνούς ηλεκτρονικού διαγωνισμού, βάσει των προβλεπόμενων διατάξεων του Νόμου 4412/2016 περί δημοσίων συμβάσεων.
Ωστόσο, κατά τον προσυμβατικό έλεγχο που διενεργήθηκε από το Ζ’ Κλιμάκιο του Ελεγκτικού Συνεδρίου, προέκυψαν σοβαρά νομικά ζητήματα τα οποία ανέτρεψαν την πορεία του διαγωνισμού.
Συγκεκριμένα, η Πράξη 501/2024 του Ελεγκτικού Συνεδρίου ανέδειξε σημαντικές νομικές πλημμέλειες στα άρθρα 2.2.5 και 2.2.6 της διακήρυξης, οι οποίες επηρέαζαν τη νομιμότητα της διαδικασίας. Παρότι το υπόλοιπο μέρος του διαγωνισμού κρίθηκε ότι διενεργήθηκε ορθά, η ύπαρξη αυτών των παρατυπιών οδήγησε στην απόφαση ματαίωσης.
Συγκεκριμένα, το Κλιμάκιο έκρινε ότι:
1. Ο όρος που απαιτούσε από τους οικονομικούς φορείς να διαθέτουν μέσο γενικό ετήσιο κύκλο εργασιών ίσο με το 200% της εκτιμώμενης αξίας της σύμβασης ήταν υπέρμετρα αυστηρός και δεν δικαιολογείτο από το αντικείμενο της σύμβασης.
2. Ο αποκλεισμός οικονομικών φορέων που δεν είχαν εκτελέσει σύμβαση ψηφιακού μετασχηματισμού σε δημόσιο φορέα συνιστούσε ανεπίτρεπτη διάκριση και περιόριζε τον ανταγωνισμό.
Η απόφαση του Ζ’ Κλιμακίου βασίστηκε στο γεγονός ότι αυτοί οι όροι δεν ήταν σύμφωνοι με τις αρχές της διαφάνειας, της ίσης μεταχείρισης και του ελεύθερου ανταγωνισμού, όπως ορίζονται από τον Νόμο 4412/2016 και τις σχετικές ευρωπαϊκές οδηγίες.
Μετά την κοινοποίηση της απόφασης του Ελεγκτικού Συνεδρίου, το Διοικητικό Συμβούλιο της ΔΕΥΑΡ συνεδρίασε και έλαβε την Απόφαση 43/2025, με την οποία:
-Αποδέχεται και συμμορφώνεται πλήρως με την απόφαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου.
-Ματαιώνει τον διαγωνισμό βάσει του άρθρου 317 του Ν. 4412/2016.
-Προχωρά στην επανάληψη της διαδικασίας με νέο ανοικτό διεθνή διαγωνισμό, τηρώντας τις προβλεπόμενες διατάξεις.
Η ΔΕΥΑΡ δεσμεύτηκε να προβεί άμεσα στις απαραίτητες τροποποιήσεις και στη δημοσίευση νέας διακήρυξης, διορθώνοντας τις νομικές ατέλειες που εντοπίστηκαν.
Ποιοι επηρεάζονται από την απόφαση
Η απόφαση αυτή έχει άμεσες επιπτώσεις τόσο στη ΔΕΥΑΡ όσο και στους οικονομικούς φορείς που είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον για τον διαγωνισμό. Η μοναδική εταιρεία που είχε υποβάλει προσφορά, η MECCANICA GROUP Α.Ε., θα πρέπει να περιμένει την επανάληψη της διαδικασίας για να επανυποβάλει την πρότασή της.
Παράλληλα, το έργο που είχε σχεδιαστεί για την αναβάθμιση των υποδομών της ΔΕΥΑΡ θα καθυστερήσει.
Ειδικότερα ο διαγωνισμός είχε προσελκύσει το ενδιαφέρον οικονομικών φορέων, αλλά τελικά μόνο η ανωτέρω εταιρεία, κατέθεσε προσφορά.
Η Επιτροπή Διαγωνισμού εξέτασε την προσφορά, ολοκλήρωσε τη διαδικασία ελέγχου των δικαιολογητικών και στις 13 Αυγούστου 2024 έλαβε την απόφαση κατακύρωσης της σύμβασης.
Ωστόσο, όταν ο φάκελος στάλθηκε στο Ελεγκτικό Συνέδριο για προσυμβατικό έλεγχο, προέκυψαν τα προβλήματα που οδήγησαν στη νομική εμπλοκή και τελικά στην ακύρωση.
Η ΔΕΥΑΡ ενημερώθηκε εγγράφως στις 24 Δεκεμβρίου 2024 και προχώρησε σε συμμόρφωση, αποδεχόμενη τη ματαίωση του διαγωνισμού.
Νομικές διαστάσεις και σημασία της απόφασης
Η παρέμβαση του Ελεγκτικού Συνεδρίου υπογραμμίζει την αυστηρότητα που διέπει τις δημόσιες συμβάσεις και την ανάγκη για απόλυτη τήρηση των κανόνων διαφάνειας και νομιμότητας.
Σύμφωνα με τη νομοθεσία, οι φορείς ανάθεσης υποχρεούνται να συμμορφώνονται με τις αποφάσεις του Συνεδρίου, καθώς διαφορετικά οι διαδικασίες τους μπορεί να καταστούν άκυρες και να προκύψουν νομικές συνέπειες.
Το άρθρο 316, παρ. 3, εδάφιο γ του Ν. 4412/2016 ορίζει ότι όταν ένας διαγωνισμός υποβάλλεται σε προσυμβατικό έλεγχο και απορρίπτεται, η απόφαση κατακύρωσης δεν μπορεί να θεωρηθεί οριστική.
Συνεπώς, η απόφαση της ΔΕΥΑΡ να συμμορφωθεί και να επαναλάβει τη διαδικασία είναι μονόδρομος, ώστε να αποφευχθούν περαιτέρω νομικές περιπλοκές.

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου