Υπαρκτά αλλά οριακά και συγκυριακά είναι τα οφέλη που προκύπτουν τη φετινή χρονιά για την Ελλάδα στο χώρο της κρουαζιέρας, εξαιτίας των γεωπολιτικών εξελίξεων στην Ανατολική Μεσόγειο και ιδιαίτερα στην Τουρκία.
Παράγοντες και στελέχη της ελληνικής αγοράς κρουαζιέρας επισημαίνουν στο Euro2day.gr τα οφέλη που μπορεί να έχουν τα επόμενα χρόνια συγκεκριμένοι ελληνικοί προορισμοί, καθώς οι διεθνείς «παίκτες» της αγοράς κρουαζιέρας αναπροσαρμόζουν τα σχέδιά τους.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, περιγράφουν ως ιδιαίτερα κρίσιμη την περίοδο που διανύουμε, καθώς οι ξένοι όμιλοι οριστικοποιούν τους σχεδιασμούς τους για τη διετία 2017-2018.
Καταλυτικό ρόλο στους σχεδιασμούς που θα κάνουν για τη χώρα μας οι «κολοσσοί» της παγκόσμιας αγοράς κρουαζιέρας, σύμφωνα με παράγοντες του χώρου, θα παίξουν τα φετινά… τεστ ντράιβ και τα μηνύματα που θα εκπέμψει η Ελλάδα στη διεθνή αγορά.
Κρίσιμη από αυτήν την άποψη θα είναι η αποτίμηση που θα κάνει ο υπ’ αριθμόν ένα «δεινόσαυρος» της παγκόσμιας αγοράς, ο αμερικανικός όμιλος Carnival, ο οποίος καταφθάνει ύστερα από αρκετά χρόνια στην περιοχή με προγραμματισμένες προσεγγίσεις στον Πειραιά.
Εξίσου σημαντική θεωρείται η αποτίμηση που θα κάνουν εταιρίες όπως η Costa (ελέγχεται επίσης από την Carnival) για την απόφασή τους να ακυρώσουν δρομολόγια προς την Τουρκία, αντικαθιστώντας τα με προσεγγίσεις σε προορισμούς όπως η Μύκονος και ο Πειραιάς.
Πολλά θα κριθούν για τα επόμενα χρόνια, εκτιμούν στελέχη της αγοράς, από την ετοιμότητα που θα επιδείξουν ελληνικοί προορισμοί όπως ο Πειραιάς, η Μύκονος και η Σαντορίνη. Ιδιαίτερα ο Πειραιάς, ο οποίος πρόκειται φέτος να υποδεχθεί έως και εφτά κρουαζιερόπλοια σε μια μέρα.
Το κρισιμότερο «τεστ αντοχής» για τον Πειραιά, ωστόσο, δεν θα είναι κάποια μέρα του καλοκαιριού όπως θα περίμενε κανείς, αλλά στις 10 Νοεμβρίου. Ημέρα κατά την οποία έχει προγραμματιστεί να φθάσουν στο μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας επτά κρουαζιερόπλοια μεταφέροντας περισσότερους από 10.000 επιβάτες.
Παράγοντες του χώρου, ωστόσο, σπεύδουν να διατηρήσουν χαμηλά τον πήχη των προσδοκιών, επισημαίνοντας τη ρευστότητα της κατάστασης.
«Τα όποια οφέλη προκύπτουν για τη χώρα μας από τη γεωπολιτική αστάθεια στην περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου θα πρέπει να θεωρούνται συγκυριακά», λέει ο Ανδρέας Στυλιανόπουλος, μέλος του Δ.Σ του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ). «Χρειάζεται μεγάλη προσοχή για τα μηνύματα που εκπέμπει η χώρα στο εξωτερικό, καθώς το διάστημα που διανύουμε είναι κρίσιμο επειδή γίνεται ο σχεδιασμός των δρομολογίων της διετίας 2017-2018», σημειώνει στο Euro2day.gr.
Όσοι επενδύουν σε οφέλη της Ελλάδας από τις απώλειες της Τουρκίας στο χώρο της κρουαζιέρας εξαιτίας της κατάστασης που διαμορφώνεται στη γειτονική χώρα, ίσως πρέπει να αναθεωρήσουν τις σκέψεις τους.
«Επιβεβαιώθηκαν οι προβλέψεις ότι οι αλλαγές στα ανατολικά της Ελλάδας θα επηρεάσουν τις κρουαζιέρες», λέει στο Euro2day.gr ο Γιώργος Παλιούρας, μέλος του Δ.Σ. της Ομοσπονδίας Συνδέσμων Τουριστικών και Ταξιδιωτικών Γραφείων Ελλάδας (fedHATTA). Κι εξηγεί γιατί:
«Δέχθηκε πλήγμα το ισχυρότερο στοιχείο μαρκετινγκ των εταιριών κρουαζιέρας. Ότι επιλέγοντας μια κρουαζιέρα μπορείς σε λίγο χρόνο να επισκεφθείς πολλούς διαφορετικούς προορισμούς. Έτσι, με την κατάσταση που διαμορφώνεται στην Τουρκία είναι δύσκολο για τις εταιρείες κρουαζιερών να συνδυάσουν τα εκπληκτικά νησιά μας με άλλους ελκυστικούς προορισμούς»
Οι εξελίξεις στην ευρύτερη περιοχή της Ανατολικής Μεσογείου υποχρέωσαν τους «κολοσσούς» του χώρου να τροποποιούν τα δρομολόγιά τους, ακόμα και την τελευταία στιγμή. Κάτι που φάνταζε αδιανόητο μέχρι πρόσφατα σε μια αγορά που ελέγχεται κατά βάση από αμερικανικούς ομίλους και χαρακτηρίζεται ολιγοπωλιακή.
Οι ακυρώσεις προσεγγίσεων σε λιμάνια της Τουρκίας, όπως της Κωνούπολης και της Σμύρνης, οδήγησαν τις εταιρίες να επιλέξουν λιμάνια όπως του Πειραιά και της Μυκόνου. Αυτό έκανε η Costa για το φετινό καλοκαίρι. Η ίδια εταιρία το χειμώνα που πέρασε ακύρωσε προσεγγίσεις της στα ίδια λιμάνια της Τουρκίας με ωφελημένα σ’ εκείνην την περίπτωση τα λιμάνια του Βόλου και της Θεσσαλονίκης.
Τα νησιά του Βόρειου Αιγαίου επηρεάζονται αναπόφευκτα από τη σύνδεσή τους με τις προσφυγικές ροές.
Στελέχη της ελληνικής αγοράς, ωστόσο, αναφέρουν πως σε αρκετούς ελληνικούς προορισμούς οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων είναι αυξημένες σε σύγκριση με πέρυσι.
Το ενθαρρυντικό για την Ελλάδα είναι, σύμφωνα με τις ίδιες πηγές, ότι διαφαίνεται πως τα επόμενα χρόνια αναμένεται να εμφανίζουν άνοδο οι κρουαζιέρες στο Ιόνιο και στην Αδριατική.
Στο μεταξύ η ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας εξακολουθεί να αναπτύσσεται και το 2015 κατέγραψε νέο ρεκόρ με 6,6 εκατ. επιβάτες.
Σύμφωνα με στοιχεία της Διεθνούς Ένωσης Εταιριών Κρουαζιέρας (CLIA), η ευρωπαϊκή αγορά κρουαζιέρας κατέγραψε άνοδο επιβατών 3,1% το 2015 σε σύγκριση με το 2014. Η Γερμανία τροφοδότησε την αγορά με 1,8 εκατ. επιβάτες (+2,4%), με το Ηνωμένο Βασίλειο να «αγγίζει» την κορυφή της αγοράς με άνοδο επιβατών 8,8%.
Η τρίτη σε μέγεθος «δεξαμενή» επιβατών της Ευρώπης, η Ιταλία, αντίθετα, κατέγραψε μείωση 3,9%, ενώ η Γαλλία κινήθηκε θετικά σε ποσοστό 3,6%. Αύξηση μετά από χρόνια κατέγραψε το 2015 και η Ισπανία (+2,8%). Μείωση, αντίθετα, κατέγραψαν οι επιβάτες από βασικές αγορές της ευρωπαϊκής κρουαζιέρας όπως η Ελβετία, η Αυστρία, η Ολλανδία, το Βέλγιο και το Λουξεμβούργο.