Εξαιρετική ήταν η παρουσία της Ρόδου, στην διεθνή έκθεση για την κρουαζιέρα ‘Seatrade Cruise Global’ που πραγματοποιήθηκε την περασμένη εβδομάδα στο Fort Lauderdale (27-30 Μαρτίου 2023). Την χώρα μας και την Ρόδο, εκπροσώπησε ως ‘πρέσβης’ ο διευθύνων σύμβουλος της Five Senses Consulting και σύμβουλος Ανάπτυξης Κρουαζιέρας για τον προορισμό της Ρόδου, κ. Ιωάννης Μπρας.
Μιλώντας στην «δημοκρατική», στον απόηχο της Έκθεσης, ο κ. Μπρας ξεκαθάρισε πως το 2023 είναι πλέον μια χρονιά ανάπτυξης για την κρουαζιέρα, ενώ, ήδη ξεκίνησαν οι διεργασίες και οι συμφωνίες για τα επόμενα… δύο χρόνια (μέχρι και το 2025!)
Αναλυτικότερα, υπογράμμισε τα εξής:
«Φέτος, η έκθεση πραγματοποιήθηκε στο Fort Lauderdale (Florida, USA) και μπορώ να πω ότι από τα συμπεράσματα που εξήχθησαν, οδεύουμε πλέον για μια χρονιά ανάπτυξης για την κρουαζιέρα. Οι εκτιμήσεις αναφέρουν ότι στο τέλος του 2023, θα καταφέρουμε να πιάσουμε τα νούμερα του 2019 (!) που ήταν, όπως όλοι γνωρίζουμε, μια χρονιά – ρεκόρ.
Σύμφωνα με όσα ανακοινώθηκαν, μέχρι αυτή την ώρα, έχουμε 67 κρουαζιερόπλοια, τα οποία αναμένουμε έως το 2028 με αυξητική τάση. Συνεπώς, για τα επόμενα τρία χρόνια, θα έχουμε:
-19 κρουαζιερόπλοια για το 2023
-14 κρουαζιερόπλοια για το 2024
-17 κρουαζιερόπλοια για το 2025
με έναν μέσο όρο χωρητικότητας των πλοίων αυτών, περίπου στα 2.300 άτομα. Επιπλέον, η χωρητικότητα αναμένεται να αυξηθεί μέχρι το 2025.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν, ένα 85% από όσους έχουν κάνει διακοπές με κρουαζιερόπλοιο, να δηλώνουν ότι θα το επαναλάβουν ενώ ένα ποσοστό άνω του 50%, προτίθενται να κάνουν κρουαζιέρα.
Και βεβαίως, να συμπληρώσουμε ότι η κίνηση στην κρουαζιέρα ανεβαίνει –έχοντας πολλές προοπτικές ανάπτυξης.
Όσον αφορά στο 2023, παρατηρούμε μεγάλη εξέλιξη στα νέα πλοία και στις νέες τεχνολογίες που θα τεθούν σε λειτουργία, όχι μόνον για την εμπειρία του επισκέπτη αλλά και κυρίως για το κομμάτι που αφορά στις μειώσεις του αποτυπώματος σε άνθρακα (καύσιμα). Σημαντική παράμετρος αποδεικνύεται το γεγονός ότι η κρουαζιέρα, δεν επιβαρύνει το περιβάλλον, σε σοβαρό επίπεδο».
Έχοντας τον ρόλο του ‘πρέσβη’ στο Sea Trade, έλαβε μέρος σε τέσσερα πάνελ όπου σε ένα συμμετείχαν εκπρόσωποι από κορυφαίες ευρωπαϊκές εταιρείες που δραστηριοποιούνται στην κρουαζιέρα:
«Συζητήσαμε για τις εξελίξεις στην Ευρώπη, και τα μηνύματα που λάβαμε είναι ότι καταγράφεται μια σαφής αύξηση στο κομμάτι του σχεδιασμού για νέα πλοία και νέες διαδρομές στην Μεσόγειο αλλά και στην βόρεια Ευρώπη. Με δεδομένο ότι η Ευρώπη έχει περίπου το 27% της κρουαζιέρας, ανοίγει δρόμους για την ανάπτυξη και στην Μεσόγειο (με αυξητική τάση σε σχέση με το 2019). Δηλαδή, το 2019 είχαμε μια αύξηση της τάξης του 14% ενώ το 2023 αναμένουμε μία αύξηση άνω του 17% -ενώ αναμένουμε πάνω από 170 πλοία σε όλη την Μεσόγειο για φέτος» -ανέφερε.
Σημείο αιχμής, παραμένει η ανάγκη συνεργασίας των τοπικών φορέων και της αυτοδιοίκησης, με τις λιμενικές αρχές, ώστε να υπάρξει μια καλύτερη αξιοποίηση των δυνατοτήτων του εκάστοτε προορισμού σε σχέση με το προσφερόμενο τουριστικό του προϊόν, σε σχέση με τις τουριστικές & λιμενικές του υποδομές, και βεβαίως, με τις εκδρομές που μπορούν να συνδυαστούν.
Υπάρχει κυρίαρχη η τάση σε διεθνές επίπεδο, για ανάδειξη και νέων προορισμών (στους οποίους περιλαμβάνεται και η Ελλάδα) που ανοίγει δρόμους για νέες εκδρομές και νέα προϊόντα.
Παράλληλα, είδαμε και πέρσι ότι υπάρχει τάση επιμήκυνσης της τουριστικής σεζόν (το παράδειγμα και στην Ρόδο) που δίνει άλλες δυνατότητες στον προορισμό.
Στο πλαίσιο των επαφών που έγιναν (για την Ρόδο ως τουριστικός προορισμός και λιμάνι) στην συγκεκριμένη έκθεση με τις εταιρείες κρουαζιέρας, πραγματοποιήθηκε ένα μεγάλο event που διοργανώσαμε με 22 εταιρείες. Εκεί, έγινε παρουσίαση του αρχικού σχεδιασμού για το HOME PORT στο λιμάνι της Ρόδου σε δύο κορυφαίους οργανισμούς (TUI & Marella Cruises) και προχωράμε τον σχεδιασμό, προκειμένου να ενημερώσουμε τις εταιρείες για να μας καταθέσουν τις παρατηρήσεις τους και να προχωρήσουμε με τους φορείς.
Αυτό που έχει σημασία, είναι ότι η Ρόδος έχει όλες τις δυνατότητες τόσο χωροταξικά όσο και αεροπορικά, να θέσει σε εφαρμογή το HOME PORT και να συνδυαστεί με περισσότερες ημέρες διαμονής στο νησί, εκτός πλοίου κ.λπ. (pre & post stay) σε ένα ξενοδοχείο ή κατάλυμα. Αυτή είναι μια πολύ καλή εξέλιξη στο πλαίσιο ενός μεγάλου σχεδιασμού που έχουμε ξεκινήσει με το Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Νότιας Δωδεκανήσου και τον Δήμο Ρόδου, και συνεχίζουμε!».
Πάντως, τα μηνύματα, οι κρατήσεις και οι κριτικές για την Ρόδο, ήταν εξαιρετικές αφού θεωρείται κορυφαίος προορισμός για την κρουαζιέρα (όχι μόνον σαν λιμάνι αλλά συνδυαστικά με τις εκδρομές, αξιοθέατα, δραστηριότητες, shopping κ.λπ.) και πλέον, μπορεί να γίνει –επαξίως- πρέσβης για την χώρα μας.
Ένα ακόμη στοίχημα παραμένει η συνέχιση της κρουαζιέρας και τον χειμώνα, με προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων στην Ρόδο, αλλά απαιτείται μεγάλος σχεδιασμός και μια σειρά από παραμέτρους. «Στο πλαίσιο των σχεδιασμών μας, θα επιχειρήσουμε να προχωρήσουμε στον τύπο της ‘πεταλούδας’ όπου ένα πλοίο ξεκινάει από έναν προορισμό π.χ. από την Ρόδο, πηγαίνει σε ένα άλλο λιμάνι κοντά σε άλλα νησιά, ή Ισραήλ ή Αίγυπτο ή Κύπρο κι επιστρέφει. Οι προσδοκίες μας πάντως είναι αυξημένες τόσο σε επίπεδο αφίξεων, όσο και σε επίπεδο εσόδων για το 2023. Επιπλέον, έχουμε ξεκινήσει τον σχεδιασμό μέχρι και το 2025 ενώ εξετάζεται το ενδεχόμενο να περιληφθούν κι άλλα πλοία, ίσως και μικρότερης χωρητικότητας» -τόνισε ο κ. Μπρας.
Εν κατακλείδι, οι τουρίστες που επιλέγουν την Ρόδο είναι κατ’ αρχάς Γερμανοί και Ιταλοί, ενώ αναμένονται Αμερικανοί και Καναδοί (με κρουαζιέρες από Πειραιά) Ισραηλινοί, Ασιάτες, Γάλλοι κ.λπ.