• Ο προϊστάμενος της Περιφερειακής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου μιλά για την πρόοδο των Δημόσιων Ωνάσειων σχολείων, τις διαδικασίες των πανελλαδικών εξετάσεων 2025, τις σχολικές υποδομές, το μέλλον του σχολείου των Αρκιών
Η εκπαίδευση στα νησιά του Νοτίου Αιγαίου αποτελεί διαχρονικά έναν από τους μεγαλύτερους προβληματισμούς της εκπαιδευτικής κοινότητας και της πολιτείας, καθώς οι γεωγραφικές ιδιαιτερότητες και το αυξημένο κόστος διαβίωσης δημιουργούν σημαντικές προκλήσεις τόσο για τους μαθητές, όσο και για τους εκπαιδευτικούς. Η ανάγκη για στήριξη των εκπαιδευτικών που υπηρετούν σε απομακρυσμένες και τουριστικές περιοχές, η διασφάλιση ποιοτικών υποδομών, η έγκαιρη στελέχωση των σχολείων και η ενίσχυση των παιδαγωγικών πρακτικών αποτελούν ζητήματα που αναδεικνύονται κάθε χρόνο, ιδίως κατά την προετοιμασία της νέας σχολικής χρονιάς.
Σε αυτό το πλαίσιο, ο περιφερειακός διευθυντής Εκπαίδευσης Νοτίου Αιγαίου, Γιάννης Παπαδομαρκάκης, συμμετείχε πρόσφατα σε συνάντηση με τη νέα υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, μαζί με τους υπόλοιπους 12 περιφερειακούς διευθυντές Εκπαίδευσης της χώρας. Αντικείμενο της σύσκεψης ήταν ο συντονισμός του εκπαιδευτικού έργου και η προετοιμασία για την ομαλή έναρξη της νέας σχολικής χρονιάς. Ο κ. Παπαδομαρκάκης μιλά για τα ζητήματα που έθεσε στην υπουργό, εστιάζοντας στις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι εκπαιδευτικοί στα νησιά, αλλά και στην ανάγκη διαμόρφωσης κινήτρων για τη μακροχρόνια παραμονή τους. Αναφέρεται επίσης στην πρόοδο των Δημόσιων Ωνάσειων Σχολείων στη Ρόδο, στις διαδικασίες των Πανελλαδικών Εξετάσεων για το 2025, στις σχολικές υποδομές και στα στατικά προβλήματα των κτηρίων, καθώς και στο μέλλον του σχολείου των Αρκιών, το οποίο κλείνει οριστικά από τον Σεπτέμβριο.
Αναλυτικά η συνέντευξη:
• κ. Παπαδομαρκάκη, προ ημερών είχατε συνάντηση με τη νέα υπουργό Παιδείας, Σοφία Ζαχαράκη, οι 13 περιφερειακοί διευθυντές Εκπαίδευσης, για τον συντονισμό του εκπαιδευτικού έργου και την έγκαιρη προετοιμασία ως προς την έναρξη της επόμενης σχολικής χρονιάς από τον Σεπτέμβρη. Ποια μείζονα θέματα της εκπαιδευτικής κοινότητας στο Νότιο Αιγαίο θέσατε στη νέα υπουργό;
Κατέθεσα ένα υπόμνημα με κάποιες προτάσεις που αποτελούν πάγια αιτήματα του κλάδου ειδικά για τις νησιωτικές περιοχές και σχετίζονται με το κόστος μίσθωσης ακινήτων, καθώς και με το κόστος ακτοπλοϊκών ή αεροπορικών εισιτηρίων, που συχνά είναι δυσβάσταχτα για τις αποδοχές των εκπαιδευτικών. Πιστεύω ότι μπορεί να γίνουν κάποιες παρεμβάσεις εκ μέρους της τοπικής αυτοδιοίκησης, ή με πρωτοβουλία των αρμόδιων υπουργείων, ώστε να ληφθούν μέτρα που να καθιστούν την υπηρεσία των εκπαιδευτικών σε τουριστικές περιοχές οικονομικά πιο βιώσιμη. Αυτό θα έχει και παιδαγωγικές διαστάσεις και οφέλη αφού αν οι εκπαιδευτικοί έχουν κίνητρο να παραμείνουν στην ίδια περιοχή για περισσότερα έτη, τότε θα υπάρχει συνέχεια και καλύτερη ροή στη διδακτική πράξη. Επίσης, αναφέρθηκα και στην ανάγκη εξορθολογισμού του πλαισίου αξιολόγησης των εκπαιδευτικών και μοριοδότησης των υποψηφίων στελεχών, ώστε να αρθούν κάποια μικρά προβλήματα που έχουν παρατηρηθεί.
• Ωνάσεια σχολεία: Που βρισκόμαστε για τα σχολεία της Ρόδου που εντάχθηκαν στο πρόγραμμα;
Τα Δημόσια Ωνάσεια σχολεία της περιοχής μας (3ο ΓΕΛ Ρόδου και 6ο Γυμνάσιο Ρόδου) πιστεύω ότι θα συνεισφέρουν τα μέγιστα στον εκπαιδευτικό χάρτη της Ρόδου. Οι μαθητές που θα φοιτήσουν σε αυτά θα έχουν πρόσβαση στις πλέον σύγχρονες εκπαιδευτικές υποδομές και διδακτικές πρακτικές. Σε αυτά τα σχολεία θα οργανώνονται πολλές καινοτόμες παιδαγωγικές δράσεις, όμιλοι, εργαστήρια και εκπαιδευτικές μετακινήσεις. Σε πολλές από αυτές τις δραστηριότητες πρόσβαση θα έχουν και μαθητές των άλλων σχολείων. Επιπλέον, τα κτήρια των δύο αυτών μονάδων θα βελτιωθούν ριζικά ώστε να μπορούν να εναρμονιστούν με τους στόχους των Ωνάσειων σχολείων. Σημειώνω ότι αυτά θα γίνουν χωρίς δαπάνη για το δημόσιο. Επίσης πρέπει να τονίσω ότι οι συνάδελφοι που υπηρετούν σε αυτά τα σχολεία δεν πρέπει να ανησυχούν για τις οργανικές τους θέσεις, καθώς έχουν τη δυνατότητα να παραμείνουν σε αυτά τα σχολεία για έναν ικανό χρόνο μετάβασης και προσαρμογής, ή να μετακινηθούν κατά απόλυτη προτεραιότητα σε όμορες μονάδες. Είμαι πεπεισμένος ότι η μαθητική κοινότητα θα ωφεληθεί σημαντικά και ότι αυτή την πρωτοβουλία θα την αγκαλιάσει με εμπιστοσύνη τόσο η τοπική κοινότητα, όσο και η εκπαιδευτική κοινότητα. Κατανοώ ότι υπάρχουν κάποιες φωνές ανησυχίας και ενδοιασμού, πράγμα φυσιολογικό για κάθε επιχειρούμενη αλλαγή, ωστόσο αυτό που προέχει είναι να επιδιώκουμε την υλοποίηση κάθε πρωτοβουλίας που στόχο έχει την αναβάθμιση της εκπαιδευτικής πράξης.
• Βρισκόμαστε στην τελική ευθεία για τις πανελλαδικές εξετάσεις 2025 κι ένας μεγάλος αριθμός υποψηφίων θα πέσει στη «μάχη» και φέτος από τα Δωδεκάνησα. Ως προς το διαδικαστικό σκέλος, τα εξεταστικά κέντρα κλπ. έχουν οριστικοποιηθεί; Θα έχουμε σε όλα τα νησιά της Δωδεκανήσου, όπως συμβαίνει τα τελευταία χρόνια ή θα χρειασθεί να μετακινηθούν κάποιοι μαθητές;
Δεν υπάρχει σκέψη για συρρίκνωση των εξεταστικών κέντρων, επομένως θα επαναληφθεί χωρίς μεταβολές η ίδια κατανομή εξεταστικών κέντρων, όπως συνέβαινε μέχρι τώρα. Θα μετακινηθούν μόνο, όπως και τις προηγούμενες χρονιές, οι προφορικά εξεταζόμενοι υποψήφιοι των ΕΠΑΛ καθώς στα Δωδεκάνησα δεν λειτουργεί ειδικό εξεταστικό για την επαγγελματική εκπαίδευση. Αντιστοίχως, για τη γενική εκπαίδευση, θα μετακινηθούν οι προφορικά εξεταζόμενοι υποψήφιοι του νομού στο ειδικό εξεταστικό της Ρόδου. Σε συνεργασία με τον αναπληρωτή διευθυντή Δευτεροβάθμιας, κ. Έλληνα, γίνονται όλες οι απαραίτητες ενέργειες για την ομαλή και εύρυθμη διεξαγωγή των πανελλαδικών εξετάσεων και, καθώς μου δόθηκε αυτό το βήμα, επιθυμώ να ευχηθώ από την καρδιά μου επιτυχία σε όλους τους υποψήφιους!
• Έχετε επισημάνει κι εσείς πολλάκις τα προβλήματα που υπάρχουν στις σχολικές υποδομές των νησιών μας κι ιδιαίτερα σε νησιά, όπως η Ρόδος και η Κως, όπου λειτουργούν σχολεία σε κτήρια που είχαν κατασκευασθεί από την εποχή της ιταλοκρατίας, για άλλες όμως χρήσεις. Βεβαίως έχουν γίνει βήματα, ωστόσο ποια κατά την κρίση σας είναι τα σχολικά συγκροτήματα τα οποία κάποια στιγμή θα «εγκαταλείψουμε»;
Δεν προτείνω να εγκαταλείψουμε κάποιο σχολικό συγκρότημα καθώς δεν συντρέχει κάποιος λόγος. Εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης οπωσδήποτε πρέπει να υλοποιούνται τακτικά, αλλά αυτό ισχύει για κάθε δημόσιο κτήριο κάποιας παλαιότητας.
• Θα παραμείνω στο ίδιο θέμα, ρωτώντας αν έχετε ενημερωθεί από τον Δήμο Ρόδου για τους στατικούς ελέγχους στα σχολικά συγκροτήματα, με αφορμή το δικό σας έγγραφο;
Έχουν ξεκινήσει οι έλεγχοι από τα αρμόδια επιτελεία του Δήμου Ρόδου, είμαστε σε τακτική επικοινωνία και η διαδικασία εξελίσσεται ομαλά. Ευελπιστώ σύντομα να ολοκληρωθεί και είμαι πεπεισμένος ότι ο Δήμος θα μεριμνήσει για την υλοποίηση των έργων που θα κριθούν ως απαραίτητα. Η πρώτη μας και αδιαπραγμάτευτη προτεραιότητα είναι η ασφάλεια των μαθητών και των εκπαιδευτικών μας.
• Η πρωτοβουλία σας να προσκαλέσετε το 13ο Δημοτικό της Λάρισας στους Αρκιούς για να παρελάσουν πλάι στον μοναδικό μαθητή και η διάσταση που πήρε το θέμα, προσέλκυσε και το Δημοτικό της Βούλας. Θα γίνουν περαιτέρω προσπάθειες ώστε να αποφύγουμε το «λουκέτο» στο σχολείο των Αρκιών; Το συζητήσατε με την υπουργό Παιδείας;
Δεν θα αποφευχθεί η κατάργηση της σχολικής μονάδας στους Αρκιούς, και οι γονείς δέχθηκαν ήδη τη φοίτηση των παιδιών στους Λειψούς. Από τον Σεπτέμβρη ο ένας μαθητής του Δημοτικού Αρκιών θα φοιτήσει στο Γυμνάσιο Λειψών. Επίσης, θα επαναλειτουργήσει το νηπιαγωγείο στην Ψέριμο και για πρώτη φορά θα λειτουργήσει και το Δημοτικό Ψερίμου, όπως έχει ήδη δεσμευτεί το Υπουργείο Παιδείας.