ΘΕΣΕΙΣ ΤΗΣ ΛΑΙΚΗΣ ΣΥΣΠΕΙΡΩΣΗΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΤΙΣΕΙΣΜΙΚΗ ΘΩΡΑΚΙΣΗ την ΑΝΤΙΠΛΗΜΜΥΡΙΚΗ και την ΑΝΤΙΠΥΡΙΚΗ ΠΡΟΣΤΑΣΙΑ
Θίγουμε σήμερα τα ζητήματα των βασικών υποδομών για την Περιφέρεια του Νότιου Αιγαίου και το Δήμο Ρόδου για τους εξής βασικούς λόγους:
1. γιατί αυτά σχετίζονται με την ασφάλεια και τη ζωή των ανθρώπων της δουλειάς, σχετίζονται με την ποιότητα της ζωής των λαϊκών οικογενειών.
2. γιατί η γενναία χρηματοδότηση για την υλοποίηση έργων αντισεισμικής θωράκισης, αντιπλημμυρικής και αντιπυρικής προστασίας θα δώσει δουλειά σε ανέργους οικοδόμους , σε ανέργους όλου του κατασκευαστικού κλάδου, σε επιστήμονες πολλών ειδικοτήτων , σε πυροσβέστες.
Φυσικά δεν είναι η πρώτη φορά που θέτουμε τα ζητήματα των υποδομών. Τόσο στο Περιφερειακό όσο και στο Δημοτικό Συμβούλιο η Λαϊκή Συσπείρωση έθεσε από την πρώτη στιγμή της θητείας το θέμα των υποδομών με συγκεκριμένες προτάσεις και θέσεις.
Ένας από τους λόγους καταψήφισης των προϋπολογισμών από την Λαϊκή Συσπείρωση, σε Περιφερειακό και Δημοτικό επίπεδο, ήταν η ανεπάρκεια των κονδυλίων τα οποία προβλέπονταν στα έργα υποδομής.
Σήμερα η κατάσταση εξακολουθεί να παραμένει τραγική:
Η υπηρεσία της πολιτικής προστασίας, η οποία είναι επιφορτισμένη με τη προστασία της ζωής και της περιουσίας των πολιτών, την προστασία των υποδομών καθώς και του φυσικού περιβάλλοντος από την εκδήλωση καταστροφών που προέρχονται από φυσικούς ή ανθρωπογενείς παράγοντες, αριθμεί έναν υπάλληλο στην Περιφέρεια και έναν υπάλληλο στο Δήμο Ρόδου.
Πριν από το «Καλλικράτη» στην Δασική υπηρεσία προβλέπονταν 187 εργαζόμενοι και σήμερα υπηρετούν 44. Στα δασονομεία Καρπάθου και Καλύμνου υπηρετούν μόνο ένας δασοπόνος στο κάθε νησί, ενώ στο δασονομείο της Κω δεν υπηρετεί ούτε ένας!
Η αποψίλωση του προσωπικού της πυροσβεστικής υπηρεσίας, τα κενά σε οργανικές θέσεις και η πολιτική της μερικής κάλυψης των αναγκών από τους εποχιακούς, υποβαθμίζει ακόμη περισσότερο την επιχειρησιακή του δυνατότητα, ανοίγει το δρόμο στην εμπορευματοποίηση υπηρεσιών πυρασφάλειας και πυρόσβεσης μέσω της ανταποδοτικότητας.
Για την Πυροσβεστική οι πιστώσεις του Κρατικού Προϋπολογισμού την τελευταία πενταετία, αποδεικνύουν τη φθίνουσα πορεία που ακολουθούν οι δαπάνες για την πυρασφάλεια και την πυροπροστασία:
Έτος 2009 έτος 2010 έτος 2011 έτος 2012 έτος 2013
499.601.293 € 451.626.000 € 370.277.000 € 394.681.130 € 350.059.000 €
Η κατάσταση αυτή δεν είναι τυχαία. Είναι αποτέλεσμα των αντιλαϊκών πολιτικών, διαχρονικά των κυβερνήσεων και των κομμάτων, που συμφωνούν με τις αποφάσεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης και που με συνέπεια τις υλοποιούν. Είναι αποτέλεσμα της υποστήριξης και εφαρμογής αυτής της πολιτικής από τις Περιφερικές και Δημοτικές αρχές. Μια από αυτές είναι η μεταφορά αρμοδιοτήτων στους δήμους, σε ένα νευραλγικό τομέα όπως είναι η πυρασφάλεια και η πυρόσβεση, με την ταυτόχρονη συρρίκνωση των λειτουργιών του Πυροσβεστικού Σώματος σε προσωπικό και υποδομές, με την ακόμη μεγαλύτερη συρρίκνωση των δαπανών και του προϋπολογισμού.
Έτσι, λοιπόν, με το άρθρο 110 του Ν. 4172/2013, η κυβέρνηση τροποποιεί τους ν. 4029/2011, 3013/2002. Με το άρθρο αυτό δίνει τη δυνατότητα στους δήμους να παρέχουν στους εθελοντές πυροσβέστες στολή, ατομικό προστατευτικό εξοπλισμό. Μάλιστα μετά από έγκριση του οικείου Περιφερειάρχη και έγκριση του αρμόδιου Διοικητή Πυροσβεστικής Υπηρεσίας, θα δύνανται να εκτελούνται εργασίες συντήρησης και επισκευής των οχημάτων των εθελοντικών πυροσβεστικών υπηρεσιών, με έξοδα των δήμων.
Να γιατί δεν είναι τυχαίες οι θέσεις πολλών παρατάξεων για «αποκέντρωση» του «Αθηνοκεντρικού κράτους». Να πώς υλοποιούν την πολιτική υποστήριξης και χρηματοδότησης των Μ.Κ.Ο., των Κοινωνικών Συνεταιριστικών Επιχειρήσεων ενάντια στην μόνιμη εργασιακή σχέση των εργαζομένων, στη διαχείριση της ανεργίας και μάλιστα σε σοβαρούς τομείς οι οποίοι χρειάζονται ειδικές γνώσεις και εμπειρία.
Το ΚΚΕ και η Λαϊκή Συσπείρωση είναι αντίθετο με τη μεταφορά αρμοδιοτήτων πυρασφάλειας και πυρόσβεσης στους δήμους. Θα επιβαρύνουν, μέσω της δημοτικής φορολογίας, ακόμη περισσότερο τους εργαζόμενους.
Με αυτές τις επιλογές δημιουργείται μια επικίνδυνη κατάσταση που θα οδηγήσει και σε διαφοροποιημένες δυνατότητες πυροπροστασίας και πυρόσβεσης από τους δήμους, γιατί η πυρόσβεση θα εξαρτιέται από την οικονομική δυνατότητα του κάθε δήμου και τους πρόσθετους φόρους που θα βάζει στους δημότες. Οι συνέπειες από αυτή την πολιτική είναι απρόβλεπτες και ιδιαίτερα στους δήμους όπου ζουν τα φτωχά λαϊκά στρώματα.
Η απάντηση στην αντισεισμική, αλλά και γενικότερα η θωράκιση από φυσικές καταστροφές, η ελαχιστοποίηση του σεισμικού κινδύνου, η απάντηση στην αντιπυρική προστασία είναι υπόθεση λαϊκής πάλης. Αλλά πρέπει να είναι καθαρό ότι μόνο η εξουσία που δεν θα αντιμετωπίζει τη γη ως εμπόρευμα αλλά ως κοινωνικό αγαθό που ανήκει σε όλο το λαό, που θα υλοποιεί προγράμματα λαϊκής στέγης παρέχοντας στους εργάτες και τις οικογένειές τους ασφαλείς χώρους κατοικίας, εργασίας, άθλησης, ψυχαγωγίας, με κεντρικό σχεδιασμό, μπορεί να λύσει το πρόβλημα.
Η λαϊκή πάλη αυτή την περίοδο περνά μέσα από τις Ευρωεκλογές και τις Τοπικές εκλογές. Η ενίσχυση των συνδυασμών της Λαϊκής Συσπείρωσης και του ΚΚΕ στην ευρωβουλή θα δυναμώσει την φωνή και τον αγώνα τους σ΄αυτήν την κατεύθυνση.
Πιο συγκεκριμένα:
Από τον Φλεβάρη του έτους 2011, στα πρώτα δημοτικά συμβούλια μετά τις καταστροφικές πλημμύρες η Λαϊκή Συσπείρωση, με συγκεκριμένα στοιχεία τα οποία κατέθεσε στο Δημοτικό Συμβούλιο Ρόδου αποκάλυψε την ύπαρξη μελετών αντιπλημμυρικής προστασίας των οικισμών, Αφάντου, Αρχαγγέλου, Ιαλυσού από το έτος 1998, με 2001, οι οποίες παρέμεναν στα αρχεία χωρίς καμία αξιοποίηση.
Έπρεπε να έρθουν οι πλημμύρες του Νοέμβρη του 2013 με τις ανθρώπινες απώλειες για να διαπιστωθεί για μια ακόμα φορά η έλλειψη πολιτικής, από την πλευρά της Δημοτικής Αρχής στην αντιμετώπιση των πλημμυρικών φαινομένων στην ανυπαρξία αντιπλημμυρικής προστασίας των οικισμών.
Η ομολογία των Δημοτικών αρχών αλλά και των άλλων παρατάξεων στο Δημοτικό Συμβούλιο για την ανάγκη να πέσει βάρος στα έργα υποδομής δεν είχε κανένα πρακτικό αντίκρισμα μια και στον προϋπολογισμό, ο οποίος ψηφίστηκε στην συνέχεια δεν πέρασαν ουσιαστικά κονδύλια για την αντιπλημμυρική προστασία, παρά επι μέρους δαπάνες για μερεμετίσματα των πλημμυρών του έτους 2011.
Φυσικά το γεγονός δεν είναι τυχαίο. Σχετίζεται με τις επιλέξιμες δαπάνες και τις χρηματοδοτήσεις. Η Ε.Ε., η συγκυβέρνηση Περιφέρεια του Νότιου Αιγαίου, η Δημοτική αρχή δεν θεωρούν τις δαπάνες για τα έργα υποδομής αναπτυξιακές. Χαρακτηριστικό της υποτίμησης των έργων υποδομής είναι η αναφορά στον απολογισμό της Περιφέρειας του Ν. Αιγαίου για το έτος 2013, ότι αυτά δεν φέρνουν θέσεις εργασίας.
Για την Λαϊκή Συσπείρωση είναι άμεση και επιτακτική ανάγκη η επικαιροποίηση όλων των μελετών αντιπλημμυρικής προστασίας και η εκπόνηση νέων μελετών όπου δεν υπάρχουν με την αξιοποίηση του ντόπιου επιστημονικού δυναμικού. Η άμεση χρηματοδότηση των αναγκαίων έργων από τον κρατικό προϋπολογισμό και η έναρξη των εργασιών. Οικισμοί όπως ο Αρχάγγελος, τα Αφάντου, ο Ιαλυσός, η Παστίδα, η Κρεμαστή, η Λάρδος κλπ πρέπει να τύχουν της έγκαιρης προστασίας.
Ταυτόχρονα να ελεγχθούν όλα τα ρέματα, οι καταπατήσεις των κοιτών, οι διασταυρώσεις των ρεμάτων με τους δρόμους, οι ιρλανδικές διαβάσεις. Να ενισχυθεί το προσωπικό των σχετικών υπηρεσιών για την παρακολούθηση των μελετών και των έργων, για τους ελέγχους.
Για την αντισεισμική θωράκιση:
Οι πρόσφατες μεγάλου μεγέθους σεισμικές δονήσεις στην Κεφαλονιά με τις μεγάλες υλικές ζημιές , θέτουν επί τάπητος το ζήτημα της αντισεισμικής θωράκισης και στη περιοχή μας , περιοχή με μεγάλη σεισμικότητα, που παραμένει στα αζήτητα της πολιτικής, που εφαρμόζουν επί δεκαετίες οι κυβερνήσεις ΠΑΣΟΚ και ΝΔ, συγκυβερνήσεις κλπ.
Ενδεικτικό της αδιαφορίας είναι ότι ακόμα και σήμερα στην περιοχή μας όπου οι περισσότερες σχολικές μονάδες βρίσκονται σε παλιά κτήρια ή σε κατασκευές με παλιότερους αντισεισμικούς κανονισμούς δεν έχει γίνει αντισεισμικός έλεγχος. Ο τελευταίος έλεγχος σε σχολεία στο νησί μας έγινε από τον Ο.Σ.Κ (Οργανισμός Σχολικών Κτηρίων) το έτος 2009 και αφορούσε τα
κτήρια που έχουν ανεγερθεί μέχρι το 1959 δηλαδή πριν από τον πρώτο αντισεισμικό κανονισμό.
Η Λαϊκή Συσπείρωση,
Αντιμετωπίζει την αντισεισμική θωράκιση της περιοχής μας, ως ένα μεγάλο έργο υποδομής για την προστασία της ζωής του λαού, μέσα στο γενικότερο πλαίσιο του προγράμματός της, όπου η γη, η λαϊκή στέγη, τα δημόσια έργα δε θα αποτελούν εμπορεύματα.
Χωρίς καμία καθυστέρηση είναι αναγκαίο να προχωρήσει η διαδικασία προσεισμικού ελέγχου των σχολικών μονάδων, των δημόσιων και δημοτικών κτηρίων, των μεγάλων κτιριακών εγκαταστάσεων, που συγκεντρώνονται και δουλεύουν οι εργαζόμενοι, των κτηρίων της Μεσαιωνικής Πόλης. Να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την αντισεισμική θωράκιση των κτηριακών αυτών εγκαταστάσεων, με αξιοποίηση όλου του επιστημονικού δυναμικού της περιοχής μας.
Επιβάλλεται να υπάρξει ένας πλήρης σχεδιασμός χώρων συγκέντρωσης σε περίπτωση σεισμού για όλο το νησί της Ρόδου αλλά και τα υπόλοιπα νησιά του Νότιου Αιγαίου, με πλήρη εξοπλισμό και με δυνατότητες υποδοχής και διαβίωσης του συνόλου του πληθυσμού.
Να παρθούν όλα τα απαραίτητα μέτρα για την κάλυψη των αναγκών των επισκεπτών ιδιαίτερα στις περιοχές με μεγάλο αριθμό τουριστών.
Υπάρχει άμεση ανάγκη ενημέρωσης, ετοιμότητας και ορθολογικής συμπεριφοράς πριν, κατά και μετά το σεισμό, καθώς και απαίτηση να γίνεται μια εθνική άσκηση αντισεισμικής ετοιμότητας κάθε χρόνο.
Να στελεχωθεί η πολιτική προστασία με επαρκές, μόνιμο και κατάλληλο προσωπικό. Να μην επαφίεται η αντιμετώπιση των σεισμικών φαινομένων και της συνδρομής των πολιτών σε εθελοντικές ομάδες. Να οργανωθούν και να στελεχωθούν με κατάλληλο προσωπικό οι υπηρεσίες συνδρομής (ΕΚΑΒ, Νοσοκομείο, Πυροσβεστική κλπ).
Επιβάλλεται η ανάγκη πιστής τήρησης του εκάστοτε ισχύοντος Ελληνικού Αντισεισμικού Κανονισμού, καθώς και τη σχολαστική τήρηση του μητρώου κτιρίων.
Καλεί το λαό να αγωνιστεί για τη δημιουργία ενός Ενιαίου Φορέα Αντισεισμικής Θωράκισης, στον οποίο θα υπαχθούν οι σημερινές διαφορετικές δημόσιες υπηρεσίες καιοργανισμοί.
Η γενναία χρηματοδότηση αυτού του φορέα από τον κρατικό προϋπολογισμό και η συγκρότηση δημόσιου φορέα κατασκευών για την υλοποίηση των έργων αντισεισμικής θωράκισης μπορεί να δώσει λύση στο πρόβλημα.
Επιβάλλεται η ανάγκη πιστής τήρησης του εκάστοτε ισχύοντος Ελληνικού Αντισεισμικού Κανονισμού, καθώς και τη σχολαστική τήρηση του μητρώου κτιρίων.
Για την αντιπυρική προστασία:
Η αντιπυρική περίοδος έχει ξεκινήσει με όλες τις ελλείψεις σε προσωπικό και μέσα. Η δραστηριοποίηση περιορίστηκε για άλλη μια φορά σε συσκέψεις, συζητήσεις και νουθεσίες. Ακόμα και οι πρόσφατες περσινές πυρκαγιές με τα 38 χιλιάδες περίπου στρέμματα καμένα στη Νότια Ρόδο δεν στάθηκαν ικανές να αναθεωρήσουν τις εφαρμοζόμενες πολιτικές.
Και αυτό συμβαίνει γιατί τα δάση για την κυβέρνηση την Ε.Ε. και την Τοπική Διοίκηση αποτελούν εμπόρευμα, γι’ αυτό και ενισχύουν την επιχειρηματική δράση σ’ αυτά με διαδικασίες fast track. Η κυβέρνηση εκποιεί
μέσω του ΤΑΙΠΕΔ χιλιάδες στρέμματα δάσους, περιοχές Natura, ενώ, σε συνδυασμό με τους αντιδασικούς νόμους, αποχαρακτηρίζει δασικές εκτάσεις και εκχωρεί τη διαχείριση ορεινών όγκων σε ιδιώτες. Η τοπική Διοίκηση με την σύμφωνη γνώμη και των υπόλοιπων παρατάξεων το μόνο που ψελλίζει διαμαρτυρόμενη είναι η μη ενημέρωσή της. Όλα αυτά συνθέτουν το αντιλαϊκό – αντιδραστικό νομοθετικό πλαίσιο, που αποτελεί την αιτία των εμπρησμών.
Το ΚΚΕ και Η Λαϊκή Συσπείρωση καλούν τους εργαζόμενους να παλέψουν και με την ψήφο τους στις επικείμενες εκλογές να υποστηρίξουν
1. Άμεση κάλυψη των οργανικών κενών των Δασικών και Πυροσβεστικών Υπηρεσιών της Δωδεκανήσου με μόνιμο προσωπικό, με πλήρη εργασιακά και ασφαλιστικά δικαιώματα, χωρίς να υπάρχουν τριών ειδών εργασιακές σχέσεις (μόνιμοι, πενταετούς υποχρέωσης, εποχικοί). Άμεση μονιμοποίηση όλων των συμβασιούχων Πυροσβεστών (συμπεριλαμβανομένων και των Πυροσβεστών 5ετούς θητείας),
2. Αναβάθμιση της οργανικής δύναμης των Πυροσβεστικών Υπηρεσιών και Κλιμακίων με βάση τις ανάγκες της περιοχής.
3. Την κατάργηση του Νόμου 4029/2011, μέσω του οποίου επιχειρείται η συρρίκνωση του Πυρ. Σώματος μέσα από τη μεταφορά των Πυροσβεστικών Κλιμακίων στην δικαιοδοσία των Δήμων ως εθελοντικά.
4. Άμεση αντικατάσταση των άνω της 30ετίας οχημάτων και σταδιακή αντικατάσταση των άνω της 15ετίας. Συντήρηση των οχημάτων σε εξειδικευμένα συνεργεία και έλεγχο από τα ΚΤΕΟ.
5. Ίδρυση κλιμακίων στα υπόλοιπα νησιά με μόνιμους Πυροσβέστες.
6. Να σταματήσουν οι εκποιήσεις δημόσιων εκτάσεων, ιδιαίτερα σε δασικές περιοχές, σε Natura, σε ορεινούς όγκους. Όσο η γη θα εξακολουθεί να είναι εμπόρευμα, τα προβλήματα της πυρασφάλειας και πυρόσβεσης θα οξύνονται.
7. Τη συγκρότηση ενιαίου φορέα δασοπροστασίας και δασοπυρόσβεσης. Ανάπτυξη και εφαρμογή μεθόδων για ουσιαστική βελτίωση της προστασίας των δασών, με έμφαση στην πρόληψη, την ανάπτυξη και τη διαχείριση του δασικού πλούτου, προς όφελος του λαού.
8. Σύνταξη του Δασικού Κτηματολογίου πριν από το Εθνικό Κτηματολόγιο, οριοθέτηση των Δασικών Οικοσυστημάτων. Σχεδιασμός χρήσεων γης προς το συμφέρον των εργαζομένων και όχι των επιχειρηματικών ομίλων.
9. Κατάργηση όλων των βασικών νόμων, όπως ο Ν. 998/79, ο Ν. 1734/87 (βοσκότοποι), ο Ν. 3208/2003 που ψήφισαν οι κυβερνήσεις της ΝΔ και του ΠΑΣΟΚ.
10. Την ανατροπή του χωροταξικού σχεδίου για τον τουρισμό, που προβλέπει παραχωρήσεις δασικών εκτάσεων, περιοχών Natura κλπ στο τουριστικό κεφάλαιο.
11. Αλλαγή της αντιπυρικής προστασίας των Δασικών Οικοσυστημάτων με αποκλειστική ευθύνη του κράτους, που μέσα από μια διαφορετικά οργανωμένη δομή θα έχει την ευθύνη για την αντιπυρική προστασία στο πλαίσιο της συνολικής διαχείρισης προστασίας και ανάπτυξης των δασών.
12. Αύξηση του προσωπικού της Δασικής Υπηρεσίας όλων των βαθμίδων, επιστημονικού, τεχνολογικού, εργατοτεχνικού, με μόνιμη και σταθερή δουλειά, αλλά και κατάλληλη εκπαίδευση, να υποστηριχθεί με τα αναγκαία μέσα και να εξασφαλισθούν τα απαραίτητα χρήματα.
13. Να εκπονηθεί άμεσα από τη Δασική Υπηρεσία με αυτεπιστασία ειδικό ταχύρρυθμο πρόγραμμα αναδάσωσης των καμένων εκτάσεων της
περιοχής με οικονομικούς πόρους από τον τακτικό προϋπολογισμό, ειδικό πρόγραμμα διευθέτησης των χειμάρρων και προστασίας των εδαφών από τη διάβρωση.
14. Να υλοποιηθούν τα έργα χαρτογράφησης του δασικού χώρου, απογραφής του δασικού πλούτου, ταξινόμησης των δασικών εκτάσεων, ανάλογα με τις παραγωγικές δυνατότητες, την οικολογική δυναμική τους, τα φυσιογραφικά τους χαρακτηριστικά, ώστε με βάση αυτήν την υποδομή να εκπονηθούν μελέτες διαχείρισης, προστασίας, ανόρθωσης των Δασικών Οικοσυστημάτων και αξιοποίησης του δασικού χώρου.
15. Διάνοιξη δασικών οδών και αντιπυρικών ζωνών, συντήρηση των υποδομών πυρόσβεσης, ενίσχυση των δυνάμεων υποδομής και μηχανικών μέσων πυροπροστασίας (επίγειας και εναέριας). Στάθμευση και ενός Πυροσβεστικού αεροσκάφους στη Ρόδο κατά την αντιπυρική περίοδο.
16. Την ολοκλήρωση των αντιπυρικών εγκαταστάσεων, όπου υπάρχουν (πχ Αγίου Σουλά), τακτικός έλεγχος για την λειτουργία τους και συντήρησή τους.
17. Τακτική ενημέρωση των κατοίκων και εκπαίδευση με ενημερωτικά προγράμματα για τον προβλεπόμενο σχεδιασμό της πυροπροστασίας.
18. Επιτήρηση οδικών αξόνων που γειτνιάζουν και οδηγούν στα δάση.
19. Την κατάργηση του χωροταξικού για τον τουρισμό και την επιχειρηματική δραστηριότητα.
Οι επικείμενες εκλογές μπορούν να μας βρουν ένα βήμα μπροστά στην ανασύνταξη του κινήματος, στις διεκδικήσεις για την δημιουργία μιας δυναμικής αντιπολίτευσης, σας καλούμε να ενισχύσετε τα ψηφοδέλτια του ΚΚΕ στις Ευρωεκλογές της Λαικής Συσπείρωσης στις Περιφερειακές και Δημοτικές εκλογές.
Ρόδος 6 Μάη 2014