Την απόλυση 1.550 συμβασιούχων και την περικοπή των προσωπικών διαφορών που δίνονται επιλεκτικά σε κάποια υπουργεία ζητά – μεταξύ άλλων – η Ευρωπαϊκή Επιτροπή στην έκθεσή της για την τρίτη αξιολόγηση.
Στο κομμάτι της έκθεσης που αναφέρεται στον έλεγχο του προσωπικού του δημοσίου η Κομισιόν παραδέχεται ότι ο κανόνας της μιας πρόσληψης για κάθε μια απόλυση τηρείται κατά γράμμα.
Τονίζει ωστόσο ότι σε ότι αφορά στους συμβασιούχους, ο κανόνας των 53.939 που έχει συμφωνηθεί από το τέλος του μνημονίου έχει παραβιαστεί κατά 1.550 άτομα και θα πρέπει να μειωθεί άμεσα για να μην επηρεάσει αρνητικά το μισθολογικό κονδύλι.
Σε ότι αφορά στους κανόνες των προσλήψεων, το κείμενο της έκθεσης ζητά οι προσλήψεις να αποτυπώνονται σε τετραετή πλάνα και να είναι σύμφωνες με τις δεσμεύσεις των Μεσοπρόθεσμων σχεδίων δημοσιονομικής πολιτικής αλλά και κάθε ετήσιου προϋπολογισμού. Ως γνωστό η χώρα έχει δεσμευτεί το μισθολογικό κονδύλι να μην ξεπερνά σε ετήσια βάση το 10% του ΑΕΠ και να βαίνει μειούμενο σε έτη θετικής ανάπτυξης στον μέσο όρο των κρατών – μελών της ΕΕ, όπου το κονδύλι είναι περίπου 8,8% του ΑΕΠ.
Μια δεύτερη αρκετά δεικτική παρατήρηση της έκθεσης είναι να διατηρηθεί χωρίς εξαιρέσεις ο κανόνας του ενιαίου μισθολογίου που θεσπίστηκε μέσα από το τρίτο μνημόνιο και για τα υπουργεία αλλά και για τον ευρύτερο δημόσιο τομέα.
Συγκεκριμένα στην έκθεση αναφέρεται στην απόδοση της «προσωπικής διαφοράς» που δόθηκε αρχικά στους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομικών τα χρόνια της κρίσης για να περιορίσει την μείωση των εισοδημάτων στο 25%. Η προσωπική διαφορά δόθηκε ως έμμεσο κίνητρο για να εξασφαλιστεί η απόδοση των πιο νευραλγικών τομέων του ΥΠΟΙΚ (είσπραξη φορολογικών εσόδων διεκπεραίωση φορολογικών δηλώσεων έλεγχος φοροδιαφυγής) αλλά επεκτάθηκα σε όλους τους υπαλλήλους.
Η Κομισιόν εντόπισε ότι πλέον προσωπική διαφορά δίνεται και στους υπαλλήλους του Υπουργείου Οικονομίας και Ανάπτυξης. Παρότι λοιπόν παρατηρεί ότι το κόστος είναι μικρό τονίζει ότι μπορεί να εγείρει ανάλογες απαιτήσεις και από τους υπαλλήλους και άλλων υπουργείων και προτείνει να επικρατήσουν παντού οι αρχές του «ενιαίου μισθολογίου».
Προτείνει μάλιστα την επιτάχυνση της ολοκλήρωσης της ενιαίας αρχής πληρωμής η οποία όπως τονίζει εκτός από την πληρωμές θα πρέπει να «ξεκαθαρίσει» τις βασικές και πρόσθετες αμοιβές που θα ισχύουν για το δημόσιο.
Προσοχή στους μισθούς στις ανεξάρτητες αρχές
Ειδική αναφορά κάνει η έκθεση και στις αμοιβές που σχεδιάζονται για τις ανεξάρτητες αρχές (πχ την αρχή ανταγωνισμού της ΑΑΔΕ της ΕΛΣΤΑΤ). Η έκθεση παραδέχεται ότι θα πρέπει να υπάρχουν εξαιρέσεις ώστε να προσελκύονται εργαζόμενοι αυξημένων τυπικών προσόντων και εμπειρίας αλλά παρατηρεί ότι αυτό γίνεται κατά περίπτωση και όχι με βάση ένα ενιαίο στρατηγικό σχέδιο. Τονίζει συνεπώς ότι θα πρέπει να υπάρχει μιας μορφής «ενοποίηση» και των αμοιβών για τις ανεξάρτητες αρχές ώστε να μην αυξάνουν ανεξέλεγκτα το μισθολογικό κονδύλι.
Καθυστερήσεις στην αποπολιτικοποίηση του δημοσίου
Απαισιόδοξη είναι η έκθεση και για την πορεία πλήρωσης των θέσεων ανεξάρτητων γενικών γραμματέων και γενικών διευθυντών που βρίσκεται σε εκκρεμότητα από το 2017, παίρνοντας διαδοχικές παρατάσεις.
“Βλέπει” καθυστερήσεις στην τοποθέτηση των ανεξάρτητων γενικών γραμματέων των υπουργείων αφού έχει πληρωθεί μόνο μια από τις 69 θέσεις. Το ίδιο και για τις θέσεις των διευθυντών όπου έχουν πληρωθεί μόνο οι 101 από τις 369 θέσεις. Αν και οι θέσεις των 101 γενικών διευθυντών έχουν στελεχωθεί, η έκθεση εκτιμά ότι η όλη διαδικασία μέχρι δεν πρόκειται να ολοκληρωθεί ούτε και μέσα στη νέα προθεσμία που έχει δοθεί ως το τέλος του 2019.