Ολική ανατροπή στο χάρτη των καζίνο που λειτουργούν στην Ελλάδα φέρνουν οι ρυθμιστικές αλλαγές στον κλάδο, η είσοδος νέων παιχνιδιών και, φυσικά, η μείωση λόγω κρίσης των ποσών που ποντάρονται ετησίως σε τυχερά παιχνίδια στην Ελλάδα.
Τα καζίνο βίωσαν την τελευταία πενταετία τη μεγαλύτερη πίεση μεταξύ των “παικτών” της εγχώριας αγοράς τυχερών παιχνιδιών που την τελευταία πενταετία υποχώρησε σε επίπεδο τζίρου κατά 37%. Σύμφωνα με στοιχεία της Επιτροπής Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων, ο κύκλος εργασιών τυχερών παιχνιδιών (total gambling turnover) της ρυθμιζόμενης αγορά (ΟΠΑΠ, ΟΔΙΕ, τη Διεύθυνση Κρατικών Λαχείων και τα καζίνο. το 2013 διαμορφώθηκε στα 5,495 δισ. ευρώ, έναντι 8,739 δισ. ευρώ το 2009.
Σήμερα βρίσκονται σε ισχύ εννέα άδειες (από αρχικά 12, όπως όριζε ο Ν. 2206/1994, σε Πάρνηθα, Λουτράκι, Θεσσαλονίκη, Χαλκιδική, Ξάνθη, Ρίο, Σύρο, Ρόδο, Κέρκυρα), με απεριόριστη ισχύ, που μπορούν να ανακληθούν μόνο σε περίπτωση σημαντικών παραβάσεων. Ωστόσο, από το 2006, όταν και έληξε η σχετική δεσμευτική περίοδος, το Δημόσιο έχει το δικαίωμα να παραχωρήσει νέες άδειες, χωρίς περιορισμό στον αριθμό τους. Τα τελευταία χρόνια, πάντως, τα μεγέθη των καζίνο βρίσκονται σταθερά σε πτωτική τροχιά. Πέρυσι το GGR (Gross Gaming Revenue), δηλαδή τα έσοδα που απομένουν μετά την αφαίρεση των επάθλων στους νικητές των ελληνικών καζίνο, διαμορφώθηκε σε 298,6 εκατ. ευρώ, παρουσιάζοντας πτώση κατά 9,56% σε σχέση με το 2012. Ο μικτός τζίρος των καζίνο το 2012 διαμορφώθηκε σε 330,2 εκατ. ευρώ από 420 εκατ. ευρώ το 2011, ενώ το 2010 είχε διαμορφωθεί στα 513,4 εκατ. ευρώ, στα 626 εκατ. ευρώ το 2009 και στα 744,5 εκατ. ευρώ το 2008.
Έχοντας χάσει πάνω από το μισό των μικτών τους εσόδων, τα καζίνο βρίσκονται σε διαδικασία ολικής αναμόρφωσης του μοντέλου λειτουργίας τους, ενώ στο προσκήνιο βρίσκονται τόσο οι εξελίξεις στο Club Hotel Loutraki (CHL), όσο και στο Casino Mont Parnes που έχει αιτηθεί την μετεγκατάστασή του, με το βλέμμα στην παραλία όπως θέλουν οι πληροφορίες. Στο Λουτράκι, οι βασικοί μέτοχοι Queenco και Club Hotel Investments, στο πλαίσιο συμφωνίας για την επίλυση των διαφορών τους, όπως αναφέρθηκε σε σχετική ανακοίνωση, αποφάσισαν την από κοινού πώληση των δραστηριοτήτων της Club Hotel Loutraki που διαχειρίζεται το Καζίνο Λουτρακίου, έχοντας θέσει περιθώριο 15 μηνών για την ολοκλήρωση της πώλησης.
Η εξέλιξη αυτή έρχεται μετά και την αδυναμία ολοκλήρωσης αύξησης μετοχικού κεφαλαίου που επιχειρούνταν να υλοποιηθεί με τη συμμετοχή της εταιρείας Sciens. Παράλληλα, προωθείται πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου, στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης και του εξορθολογισμού των δραστηριοτήτων της. Το πρόγραμμα θα προβλέπει την καταβολή αποζημίωσης σε όσους ενταχθούν σε αυτό, με βάση τις αποδοχές του 2011, οι οποίες ήταν αυξημένες περίπου 25% από τις σημερινές.
Προς παραλία
Πολλά θα εξαρτηθούν και από την τύχη του αιτήματος της Athens Resort Casino A.E. (ελέγχεται κατά 70% από τη Regency Entertainment, συμφερόντων του ομίλου Λασκαρίδη, και κατά 30% από τον όμιλο Ελλάκτωρ, με τον τελευταίο να έχει εκδηλώσει πρόθεση πώλησης του ποσοστού του) που κατέχει το 51% του καζίνο Μον Παρνές (Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε.) να μετεγκατασταθεί σε θέση εκτός των ορίων του Δήμου Αθηναίων. Η εταιρεία υπέβαλε αίτημα προς το υπουργείο Τουρισμού το οποίο κοινοποιήθηκε στη Διεύθυνση Εποπτείας Καζίνο και στην Επιτροπή Εποπτείας και Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), επισημαίνοντας ότι η παραμονή στην Πάρνηθα δεν εξυπηρετεί καμία ανάγκη αλλά αντιθέτως επιφέρει ζημία στο ελληνικό Δημόσιο, οδηγεί την επιχείρηση σε μαρασμό, σε απώλεια εκατοντάδων θέσεων απασχόλησης και σε επιβάρυνση του φυσικού περιβάλλοντος.
Η εταιρεία έχει επικαλεστεί την ραγδαία υποχώρηση των εσόδων του καζίνο, κάτι που αυτομάτως μειώνει και τα έσοδα του Δημοσίου και υποστηρίζει, δε, πως η δημιουργία νέων σύγχρονων εγκαταστάσεων σε νέα θέση που θα συμφωνηθεί με το ελληνικό Δημόσιο θα συμβάλλει στην επισκεψιμότητα και επομένως στην αύξηση του κύκλου εργασιών και θα ενισχύσει την αξία του 49% της Ελληνικό Καζίνο Πάρνηθας Α.Ε. που παραχωρείται από το Δημόσιο στο πλαίσιο του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων.
Η εξέλιξη αυτή δείχνει να σχετίζεται με τις επιδιώξεις ξένων και εγχώριων επιχειρηματικών συμφερόντων που επιθυμούν να υλοποιήσουν σύνθετες τουριστικές – ψυχαγωγικές επενδύσεις στην Ελλάδα. Ιδιαίτερα στην περίπτωση του Ελληνικού, τα επιχειρήματα που χρησιμοποιήθηκαν από τους επενδυτές είναι πως η επένδυση δύσκολα θα πετύχει (ιδιαίτερα στο διάστημα μέχρι την ωρίμανση της επένδυσης) χωρίς να “χρηματοδοτείται” από τη λειτουργία ενός καζίνο. Υπενθυμίζεται πως στο θεσμικό πλαίσιο για την αξιοποίηση του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό υπάρχει πρόβλεψη για τη χωροθέτηση και λειτουργία καζίνο με την κεκαλυμμένη μορφή χρήσεων τουρισμού-αναψυχής, ενώ και η παραχώρηση του Αστέρα Βουλιαγμένης σε ιδιωτικά κεφάλαια και οι επενδύσεις που θα υλοποιηθούν δείχνουν να σχετίζονται με τη λειτουργία καζίνο.
Έπειτα από 20 χρόνια
Τέλος, κινητικότητα υπάρχει στο επί πολλά έτη «παγωμένο» θέμα της λειτουργίας καζίνο στη Φλώρινα. Το Συμβούλιο της Επικρατείας με απόφασή του υποχρέωσε το ελληνικό δημόσιο να καταβάλλει οριστικά και αμετάκλητα αποζημίωση ύψους 12 εκατ. ευρώ (μαζί με τους τόκους ξεπερνά τα 20 εκατ. ευρώ) στην «κοινοπραξία Καζίνο Φλώρινας», με βασικό μέτοχο τον όμιλο Τόττη, η οποία δια δύο δεκαετίες προσπαθούσε να πάρει την άδεια για τη λειτουργία του, όπως είχε προβλεφθεί στον νόμο 2206/1994. Έπειτα από την εξέλιξη αυτή, ήδη δημοσιεύθηκε στην Εφημερίδα της Κυβερνήσεως η απόφαση της Επιτροπής Εποπτείας & Ελέγχου Παιγνίων (ΕΕΕΠ), με την οποία προβλέπεται η ανακατασκευή του καζίνο της Φλώρινας (υπάρχει προθεσμία 14 μηνών για την ανακατασκευή του παλιού Ξενία στην πόλη και η επαναλειτουργία του.
Πηγή capital.gr