Την τελική συμφωνία μεταξύ πιστωτών και κυβέρνησης αναμένει η αγορά, προκειμένου να δει την επανεκκίνηση του προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Το ΤΑΙΠΕΔ έχει ήδη κοινοποιήσει τον νέο σχεδιασμό στην κυβέρνηση και στους εκπροσώπους των πιστωτών, κι εφόσον υπάρξει η οριστική συμφωνία, θα ξεκινήσει την άμεση υλοποίησή του από τον ερχόμενο Σεπτέμβριο. Κλειδί, όπως αναφέρουν καλά πληροφορημένες πηγές, είναι να μη διαταραχθεί η υλοποίηση του υφιστάμενου προγράμματος αποκρατικοποιήσεων. Ως συνέπεια, δεν αναμένονται άμεσα οργανωτικές αλλαγές ή/και αλλαγές στελεχών στο ΤΑΙΠΕΔ. Οι πιστωτές φαίνεται να μην επιθυμούν αυτή τη στιγμή οποιεσδήποτε αλλαγές που πιθανώς να ναρκοθετήσουν την υλοποίηση του προγράμματος που βρίσκεται σε εκκρεμότητα. Ειδικότερα, οι αποκρατικοποιήσεις που ενδιαφέρουν ιδιαίτερα, και για τις οποίες έχει δεσμευθεί η κυβέρνηση να προχωρήσει χωρίς άλλες καθυστερήσεις, είναι οι εξής:
Περιφερειακά αεροδρόμια: Το ενδιαφέρον της γερμανικής εταιρείας Fraport θεωρείται δεδομένο. Aυτό φέρεται να εκφράστηκε στις πρόσφατες συναντήσεις στελεχών της με στελέχη του ΤΑΙΠΕΔ. Φυσικά, ο διαγωνισμός θα προχωρήσει ως είχε μέχρι και πριν από την 31η Δεκεμβρίου 2014. Ετσι, φημολογίες σχετικές με εξαιρέσεις αεροδρομίων (π.χ. Χανιά) στη συγκεκριμένη αποκρατικοποίηση δεν έχουν νόημα. Το μόνο που αλλάζει είναι το χρονοδιάγραμμα. Πλέον, όλοι ελπίζουν σε μια συμφωνία μέχρι το τέλος του 2015 και ολοκλήρωση της υπογραφής της σχετικής σύμβασης παραχώρησης μέχρι και το τέλος του 2016.
Eλληνικό: O διαγωνισμός θα προχωρήσει ως έχει και χωρίς καμία αλλαγή στους όρους, όπως απαιτούσαν διάφορα κυβερνητικά στελέχη. Η χώρα, όπως συμβαίνει και με τα περιφερειακά αεροδρόμια, δεσμεύεται τόσο από τη συμφωνία της 13ης Ιουλίου 2015 όσο και από προγενέστερες που έχουν υπογράψει οι ελληνικές κυβερνήσεις.
ΔΕΣΦΑ: Η λύση που προκρίνεται και στην οποία φέρεται να έχουν συμφωνήσει και οι Αζέροι είναι η διάθεση του 17% σε τρίτο ενδιαφερόμενο. Ετσι η συμμετοχή της αζέρικης Socar θα μειωθεί από 66% στο 49%, ξεπερνώντας τον σκόπελο που θέτει η ευρωπαϊκή νομοθεσία. Μέχρι στιγμής έχουν ενδιαφερθεί τρεις εταιρείες από την Ευρώπη (Βέλγιο, Ιταλία, Ολλανδία) για το 17% και οι οποίες προφανώς θα καταβάλουν το αντίστοιχο τίμημα, έτσι ώστε ΤΑΙΠΕΔ και ΕΛΠΕ να εισπράξουν συνολικά 400 εκατ. ευρώ. Σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, καταλυτικό ρόλο στην απεμπλοκή της συγκεκριμένης αποκρατικοποίησης συνιστά η νέα συμφωνία για το Ιράν. Η τελευταία αναβαθμίζει τον ρόλο της Ελλάδος ως ενεργειακό διαμετακομιστικό κέντρο.
Αστέρας Βουλιαγμένης: Πιθανό αποτελεί και το ενδεχόμενο να υπάρξει μια άμεση συμφωνία μεταξύ ΕΤΕ, ΤΑΙΠΕΔ και Jermyn Street για τον Αστέρα της Βουλιαγμένης. Σύμφωνα με πληροφορίες, ο κρίσιμος παράγοντας είναι η χωροθέτηση 13 ακινήτων (βίλες) στην περιοχή. Μέχρι τώρα έχουν χωροθετηθεί οκτώ βίλες και η προσπάθεια χωροθέτησης, με βάση την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας (ΣτΕ), των υπολοίπων πέντε ακινήτων συνεχίζεται. Αν επιτευχθεί ο συγκεκριμένος στόχος, τότε οι Αραβες επενδυτές εκτιμάται ότι θα συμφωνήσουν να διαθέσουν τα 400 εκατ. ευρώ για τα οποία δεσμεύθηκαν στον σχετικό διαγωνισμό.
ΟΛΠ/ΟΛΘ: Οι ενδιαφερόμενοι επενδυτές αναμένουν, αλλά το ΤΑΙΠΕΔ έχει δεμένα χέρια λόγω Θόδωρου Δρίτσα. Οι αλλαγές που προαπαιτούνται των αποκρατικοποιήσεων των μεγάλων λιμανιών δεν υλοποιούνται, καθώς ο αναπλ. υπουργός Ναυτιλίας επικαλείται τη συμφωνία με τους θεσμούς, η οποία δεν υπάρχει. Ετσι δεν διευκολύνει το ΤΑΙΠΕΔ στο έργο του. Το νέο ορόσημο για τον ΟΛΠ έχει μετατεθεί για μέσα Νοεμβρίου, ενώ για τον ΟΛΘ τον Μάρτιο του 2016, σε ό,τι αφορά την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών.
ΤΡΑΙΝΟΣΕ/ΕΕΣΣΤΥ: Tο νέο χρονοδιάγραμμα τοποθετεί την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών μέσα στον Δεκέμβριο. Τον διαγωνισμό της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, και κατ’ επέκταση της ΕΕΣΣΤΥ (Ελληνική Εταιρεία Συντήρησης Σιδηροδρομικού Τροχαίου Υλικού)ν κρατά ζωντανό η αμερικανική επενδυτική εταιρεία Watco, αλλά και οι Ρωσικοί Σιδηρόδρομοι (RZD).
Καθημερινή