Δυναμικές και παρατεταμένες κινητοποιήσεις, οι οποίες αναμένεται να «παγώσουν» κάθε εναέρια κίνηση, προαναγγέλλουν οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας διαμαρτυρόμενοι για το περιεχόμενο του νομοσχεδίου «Σύσταση Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, αναδιάρθρωση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας και άλλες διατάξεις» που διαχωρίζει τη ρυθμιστική και κανονιστική αρμοδιότητα από εκείνη της επιχειρησιακής λειτουργίας. Οι ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας προγραμματίζουν κινητοποιήσεις από την ερχόμενη Κυριακή με επαναλαμβανόμενες 24ωρες απεργίες οι οποίες θα καθηλώσουν όλα τα αεροσκάφη από και προς τα ελληνικά αεροδρόμια. Συγκεκριμένα, έχουν κηρύξει 24ωρη απεργία για την Κυριακή 9 Οκτωβρίου, τη Δευτέρα 10/10, την Τετάρτη 12/10 και την Πέμπτη 13/10. Ολες τις παραπάνω ημέρες δεν θα πραγματοποιηθεί καμία απολύτως πτήση.
Την ίδια στιγμή, συνεχίζουν για τρίτη ημέρα τις δικές τους κινητοποιήσεις οι τηλεπικοινωνιακοί της ΥΠΑ οι οποίοι έχουν προγραμματίσει απεργίες έως και το Σάββατο. Από την περασμένη Δευτέρα ακυρώνονται καθημερινά πτήσεις σε ορισμένα περιφερειακά αεροδρόμια. Σήμερα δεν θα πραγματοποιηθούν οι πτήσεις της Olympic Air μεταξύ Αθήνας – Ικαρίας, Αθήνας – Πάρου (δύο πτήσεις), Αθήνας – Καρπάθου.
Το νομοσχέδιο
Το επίμαχο νομοσχέδιο προβλέπει τη σύσταση της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας, την αναδιάρθρωση της ΥΠΑ, ενώ αμφότερες θα αποτελούν δημόσιες υπηρεσίες.
Την ίδια στιγμή προβλέπει ότι τα ανταποδοτικά τέλη υπερπτήσεων του Eurocontrol (περίπου120-150 εκατ. ευρώ ετησίως) θα κατευθύνονται μόνο στους φορείς της Πολιτικής Αεροπορίας σε συμφωνία με τους διεθνείς κανονισμούς. Μέχρι σήμερα οι πόροι αυτοί κατευθύνονταν στον κρατικό προϋπολογισμό και χρησιμοποιήθηκαν συστηματικά για να «μπαλώσουν» τρύπες. Σύμφωνα, μάλιστα, με την έκθεση του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, που συνοδεύει το νομοσχέδιο, αναμένεται απώλεια εσόδων περίπου 120 εκατ. ευρώ από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Την ανάγκη διαχωρισμού του ελεγχόμενου από τον ελεγκτή υπερασπίστηκε ο υπουργός Υποδομών Χρ. Σπίρτζης στην αρμόδια επιτροπή της Βουλής, μιλώντας για το νομοσχέδιο. Και οι δύο υπηρεσίες παραμένουν σε κρατικό έλεγχο, γεγονός το οποίο σύμφωνα με τις έως τώρα πληροφορίες «παραχωρήθηκε» στην ελληνική πλευρά κατά τη διαπραγμάτευση με τους θεσμούς, για λόγους εθνικής ασφάλειας. Και οι δύο τομείς θα υπάγονται διοικητικά στο υπουργείο Υποδομών, αποτελώντας αυτόνομες υπηρεσίες του υπουργείου.
Η Αρχή Πολιτικής Αεροπορίας θα έχει ως αποστολή την άσκηση ρυθμιστικών, κανονιστικών και εποπτικών αρμοδιοτήτων στον τομέα των αερομεταφορών, αεροναυτιλίας και τελών αερολιμένων, αλλά και οικονομικού ρυθμιστή της αγοράς αερομεταφορών. Θα αποτελεί αυτοτελή, ανεξάρτητη δημόσια υπηρεσία.
Επίσης, αναδιαρθρώνεται η σημερινή ΥΠΑ ως αυτοτελής δημόσια υπηρεσία, η οποία πλέον θα αποτελεί Φορέα Παροχής Υπηρεσιών Αεροναυτιλίας και Διαχείρισης Αερολιμένων και Υδατοδρομίων και θα έχει υπό τον έλεγχό της και τα περιφερειακά αεροδρόμια που δεν θα περιέλθουν στην κοινοπραξία της Fraport.
Ιδιαίτερο ενδιαφέρον εμφανίζει ο ενισχυμένος ρόλος τον οποίο αποκτά ο διοικητής της Αρχής Πολιτικής Αεροπορίας που θα έχει πλέον αρμοδιότητες υπουργού Μεταφορών.Κατά την ψήφιση του νομοσχεδίου επί της αρχής, υπέρ ψήφισαν οι βουλευτές του ΣΥΡΙΖΑ και των ΑΝΕΛ, κατά η Χ.Α., ενώ η Ν.Δ. και τα υπόλοιπα κόμματα της αντιπολίτευσης επιφυλάχθηκαν να τοποθετηθούν κατά τη συζήτηση στην Ολομέλεια.
Καθημερινή