Ειδήσεις

Ερχεται δύσκολος χειμώνας για τις αεροπορικές εταιρείες

Σε μια, εάν όχι υπό κατάρρευση, διαρκώς συρρικνούμενη αγορά καλείται να δραστηριοποιηθεί τον φετινό χειμώνα η Aegean. Εάν ληφθεί υπόψη ότι, παρά το δυναμικό ξεκίνημα του καλοκαιριού, η τουριστική περίοδος περιορίστηκε, τελικά, σε μόλις 40 ημέρες, αλλά και ότι τον χειμώνα η ορατότητα είναι ιδιαίτερα χαμηλή με κρατήσεις που εκτιμάται ότι δεν θα ξεπεράσουν το 1/3 αυτών του τέταρτου τριμήνου του 2019, οι αερομεταφορές είναι αντιμέτωπες με την τέλεια καταιγίδα.

Είναι χαρακτηριστικό ότι, κατά τους εννέα μήνες του 2020, η απώλεια ρευστότητας (cash burnout) της Aegean διαμορφώθηκε σε 160 εκατ. ευρώ, από τα οποία 65 εκατ. ευρώ αντιστοιχούν στο δεύτερο τρίμηνο της φετινής χρονιάς. Κατά το πρώτο εξάμηνο, οι επιβάτες που διακίνησε η Aegean, στο εσωτερικό της χώρας, δεν ξεπέρασαν το 1,22 εκατ., αριθμός που είναι χαμηλότερος σε ποσοστό 55,7% συγκριτικά με το αντίστοιχο εξάμηνο του 2019.

Η προσφερόμενη χωρητικότητα σε χιλιομετρικές θέσεις υποχώρησε κατά 60,5%, ενώ η πληρότητα των αεροσκαφών μειώθηκε σε 72,5% από 82,5% το πρώτο εξάμηνο του 2019. Οι επιδόσεις αυτές, όπως αναφέρουν οι αναλυτές, τουλάχιστον έως το τέλος της χρονιάς δύσκολα θα μπορούσαν να βελτιωθούν. Παράλληλα, τους επόμενους μήνες η πλεονάζουσα προσφορά σε αεροσκάφη και χωρητικότητα θα εντείνει τις ανταγωνιστικές πιέσεις τόσο από τις μεγάλες χαμηλού κόστους εταιρείες όσο και από τις «παραδοσιακές» (legacy carriers) αεροπορικές.

Με τα δεδομένα αυτά, η Aegean λαμβάνει ακόμη πιο ισχυρά μέτρα με στόχο την ενίσχυση της ευελιξίας της και την ταμειακή θωράκισή της, όπως αναφέρθηκε κατά την πρόσφατη τηλεδιάσκεψη αναλυτών. Τα μέτρα αυτά περιλαμβάνουν τη μετάθεση της ημερομηνίας παράδοσης επτά αεροσκαφών της οικογένειας Α320neo από το 2022-2023 στο 2025-2026, βάσει συμφωνίας στην οποία κατέληξε, τον περασμένο Αύγουστο, η Aegean με την Airbus.

Με την αλλαγή στο πρόγραμμα παράδοσης των αεροσκαφών, ο όμιλος εξασφάλισε και την αντίστοιχη μετάθεση της πληρωμής των προκαταβολών (pre-delivery payments) της αρχικής συμφωνίας για τα εν λόγω αεροσκάφη. Ως εκ τούτου, εξοικονομεί 90 εκατ. για τα έτη 2020 και 2021, με το συγκεκριμένο ποσό να τοποθετείται σε 110 εκατ. ευρώ, εάν συμπεριληφθεί το 2022.

Ο αερομεταφορέας, που διατηρεί σε ισχύ την παραγγελία των 46 νέων αεροσκαφών, έχει παραλάβει, από τον περασμένο Δεκέμβριο μέχρι και τον Ιούνιο, πέντε αεροσκάφη, τρία ακόμη αεροπλάνα της οικογένειας A320neo θα παραλειφθούν μέχρι την εκπνοή της χρονιάς κι ακόμη ένα αεροσκάφος θα έρθει στη βάση της εταιρείας στο «Ελ. Βενιζέλος» το 2021. Τα νέα Airbus, που προσφέρουν 15% εξοικονόμηση καυσίμου και έως 1.500 επιπρόσθετα χιλιόμετρα πτήσης, συμβάλλουν στον περιορισμό των λειτουργικών δαπανών της εισηγμένης.

Σημαντική ευελιξία ως προς τη διαχείριση κόστους παρέχει στην αεροπορική και η λήξη, έως το 2020, συμβάσεων μίσθωσης 26 αεροσκαφών jet/Ceo, της οποίας ο στόλος αριθμεί 64 αεροσκάφη (52 jets και 12 turboprops/ελικοφόρα).

Οσον αφορά την ενίσχυση της ρευστότητας, τον περασμένο Αύγουστο η Aegean, κάνοντας χρήση του Ταμείου Εγγυοδοσίας Επιχειρήσεων COVID-19, υπέγραψε ενδεικτικό σύμφωνο όρων (Indicative Term Sheet) με τις τέσσερις ελληνικές συστημικές τράπεζες, για τη χορήγηση, πενταετούς διάρκειας, oμολογιακού δανείου 150 εκατ. ευρώ. Η σταδιακή εκταμίευση του δανείου αυτού τοποθετείται μέσα στις προσεχείς εβδομάδες.

Εχει, ακόμη, αντλήσει 92 εκατ. ευρώ από κοινοπρακτικό δάνειο σε μορφή ανακυκλούμενης πίστωσης ύψους 120 εκατ. ευρώ, που λήγει σε περίπου δύο χρόνια και αποτελεί τη μετατροπή υπάρχουσας γραμμής κεφαλαίου κίνησης.

Χάθηκαν 900.000 θέσεις στις αερομεταφορές

Στον κλάδο των αερομεταφορών, διεθνώς, αποτελεί κοινό τόπο ότι τουλάχιστον ωσότου ανακαλυφθεί το εμβόλιο για τον κορωνοϊό το ταξίδι θα πρέπει να προσαρμοστεί στα νέα δεδομένα που έχει δημιουργήσει η πανδημία. Προς την κατεύθυνση αυτή, όπως αναφέρουν παράγοντες της αγοράς, απαιτείται η δημιουργία ενός κοινού πρωτοκόλλου που θα αντικαταστήσει τα διαφορετικά μεταξύ τους περιοριστικά μέτρα που αποτρέπουν την ελεύθερη κυκλοφορία με υγειονομική ασφάλεια. Αυτό, όπως εξηγούν, θα συνέβαλλε καθοριστικά στη διατήρηση της βιωσιμότητας των αεροπορικών εταιρειών, με τον αριθμό των επιβατοχιλιομέτρων, παγκοσμίως, να έχει υποχωρήσει κατά 80% το οκτάμηνο του 2020, συγκριτικά με το αντίστοιχο διάστημα του 2019.
Κατά το δεύτερο τρίμηνο της χρονιάς, για 11 αερομεταφορείς στην Ευρώπη τα έσοδα από επιβάτες υποχώρησαν κατά 95%, ετησίως. Και αν τα έσοδα από διακίνηση εμπορευμάτων (cargo) δεν είχαν αυξηθεί κατά 30% το εν λόγω διάστημα, συγκριτικά με το αντίστοιχο του 2019, τότε η πτώση του 85% στα συνολικά έσοδα α΄ εξαμήνου των ευρωπαϊκών αεροπορικών θα ήταν πολύ μεγαλύτερη. Ενδεικτικά, οι καθαρές ζημίες, από την αρχή της χρονιάς έως τέλη Ιουνίου, διαμορφώθηκαν σε 3,6 δισ. ευρώ για τη Lufthansa, σε 4,4 δισ. ευρώ για την Air France και 4,2 δισ. ευρώ για την IAG, που ελέγχει την British Airways και την Iberia. Υπολογίζεται ακόμη ότι από τον περασμένο Φεβρουάριο έχουν χαθεί 900.000 θέσεις εργασίας στις αερομεταφορές.
Προ ημερών, η ΙΑΤΑ προχώρησε σε υποβάθμιση των εκτιμήσεών της για τους ρυθμούς ανάπτυξης των αερομεταφορών –βάσει επιβατοχιλιομέτρων– για το σύνολο του 2020, οι οποίοι διαμορφώνονται από -63% τον Αύγουστο σε -66% τον Σεπτέμβριο.
Τέλος, σε έρευνα της IATA, ο ένας στους δύο ερωτηθέντες αναφέρει ότι θα περιμένει από έξι μήνες μέχρι ένα χρόνο μέχρι να μπει ξανά σε αεροπλάνο.

Πηγή: kathimerini.gr

Σχολιασμός Άρθρου

Τα σχόλια εκφράζουν αποκλειστικά τον εκάστοτε σχολιαστή. Η Δημοκρατική δεν υιοθετεί αυτές τις απόψεις. Διατηρούμε το δικαίωμα να διαγράψουμε όποια σχόλια θεωρούμε προσβλητικά ή περιέχουν ύβρεις, χωρίς καμμία προειδοποίηση. Χρήστες που δεν τηρούν τους όρους χρήσης αποκλείονται.

Σχολιασμός άρθρου