Ο πρόεδρος των εφοριακών υπαλλήλων νομού Δωδεκανήσου, μιλά στη «δ» για τον ψηφιακό μετασχηματισμό των φορολογικών μηχανισμών. Αναφέρεται στο ρόλο του εφοριακού υπαλλήλου στη νέα, ψηφιακή εποχή και σημειώνει ότι οι εργαζόμενοι «αποδεσμεύθηκαν» από το …γραφείο, επιτρέποντάς τους να δραστηριοποιούνται σε νέους ελεγκτικούς μηχανισμούς.
«Οι εφοριακοί υπάλληλοι δίνουμε καθημερινά τη δύσκολη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, κάτω από αντίξοες συνθήκες με μοναδικό γνώμονα την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος», δηλώνει ο κ. Στεφανάκης.
Ακολουθεί η συνέντευξη αναλυτικά:
• Κύριε Στεφανάκη, πόσο απαιτητική ήταν η φετινή τουριστική σεζόν για τον κλάδο των εφοριακών;
Φέτος, πραγματοποιήθηκαν περισσότεροι από 200.000 έλεγχοι από τον φορολογικό μηχανισμό σε ολόκληρη την επικράτεια. Οι συνάδελφοι είχαν πρόσβαση σε εξελιγμένο τεχνολογικό εξοπλισμό, όπως φορητούς υπολογιστές με online σύνδεση, ενώ παράλληλα χρησιμοποιούσαν νέες ψηφιακές εφαρμογές που τους παρείχαν άμεσα τα στοιχεία των ελεγχόμενων.
Ο ψηφιακός μετασχηματισμός και η διεκπεραίωση αιτημάτων μέσω της εφαρμογής «Τα αιτήματά μου» στην ψηφιακή πύλη myAADE.gr, έχουν αποδεσμεύσει τους εφοριακούς υπαλλήλους από τις παραδοσιακές εφορίες, επιτρέποντάς τους να δραστηριοποιούνται σε νέους ελεγκτικούς μηχανισμούς. Ωστόσο, η πρόσληψη νέων εφοριακών υπαλλήλων κρίνεται αναγκαία, λόγω των πολλών συνταξιοδοτήσεων και του σημαντικού έργου που επιτελούν για τα δημοσιονομικά μεγέθη της χώρας.
Τη φετινή σεζόν, οι επιτόπιοι φορολογικοί έλεγχοι στις εγκαταστάσεις των επιχειρήσεων διενεργήθηκαν με νέες διαδικασίες. Εκτός από τον έλεγχο έκδοσης αποδείξεων, πραγματοποιήθηκε κεντρικός έλεγχος που στοχεύει σε επιχειρήσεις που δεν διαβίβαζαν τα δηλωθέντα στοιχεία στην πλατφόρμα MyData. Παράλληλα, διεξάγονταν εσωτερικοί έλεγχοι σχετικά με αδήλωτα εισοδήματα (ιδίως από το εξωτερικό), στο πλαίσιο της ανταλλαγής πληροφοριών μεταξύ των φορολογικών διοικήσεων των χωρών, καθώς και για τις αδήλωτες αγοραπωλησίες και τις πλατφόρμες βραχυχρόνιων και λοιπών μισθώσεων.
Στη σύγχρονη εποχή της τεχνολογίας και του ψηφιακού μετασχηματισμού, ο φορολογικός μηχανισμός έχει προσαρμοστεί αντίστοιχα και το έργο του εφοριακού υπαλλήλου έχει εκσυγχρονιστεί. Ωστόσο, παραμένει πάγιο αίτημά μας η συνεχής εκπαίδευση και η κατανόηση ότι ο περιορισμός της φοροδιαφυγής είναι υπόθεση που αφορά ολόκληρη την κοινωνία.
Ήταν μία δύσκολη χρονιά για τον κλάδο μας. Υπήρξε εντατικοποίηση των φορολογικών ελέγχων καθώς διανύουμε μία από τις καλύτερες τουριστικές σεζόν. Το ποσοστό συμμετοχής του τουρισμού στο εθνικό ΑΕΠ, είναι από τα υψηλότερα και συνεπώς ως κλάδος που έχει στόχο τη φορολογική συμμόρφωση, την είσπραξη των δημοσίων εσόδων και την πάταξη της φοροδιαφυγής, είχαμε αυξημένο φόρτο αυτό το καλοκαίρι.
Υπήρξαν μετακινήσεις συναδέλφων από τη μία άκρη της χώρας στην άλλη. Εμείς από τη Ρόδο πήγαμε στην ηπειρωτική Ελλάδα, στο κέντρο και σε όλα τα νησιά. Αντίστοιχα, συνάδελφοι από την ηπειρωτική χώρα, μετέβησαν στα νησιά. Συμφωνούμε με όλη αυτή τη διαδικασία, αρκεί να είναι ανάλογες και οι αμοιβές.
Αυτό που θέλουμε να καταστήσουμε σαφές, είναι ότι δεν είμαστε απλοί δημόσιοι υπάλληλοι. Ο περιορισμός της φοροδιαφυγής αποφέρει δημόσια έσοδα στο κράτος. Αυτό σημαίνει μεγαλύτερη μείωση των φόρων και μικρότερη ανάγκη επιβολής νέων επιβαρύνσεων για την επίτευξη των δημοσιονομικών στόχων.
Δηλώνουμε προς κάθε κατεύθυνση ότι οι εφοριακοί υπάλληλοι δίνουμε καθημερινά τη δύσκολη μάχη κατά της φοροδιαφυγής, κάτω από αντίξοες συνθήκες με μοναδικό γνώμονα την προάσπιση του δημόσιου συμφέροντος.
Ζητάμε από την κοινωνία και όλους τους πολίτες να κατανοήσουν ότι είμαστε εργαζόμενοι που εκτελούμε το καθήκον μας και είμαστε υποχρεωμένοι να εφαρμόζουμε τους νόμους που η εκάστοτε κυβέρνηση ψηφίζει.
• Μετά την απλούστευση αλλά και την ηλεκτρονική πλέον διαδικασία συναλλαγών που έχει εφαρμοστεί, ποιο είναι το αντικείμενο του εφοριακού πλέον;
Πρώτιστα η βελτίωση της φορολογικής συμμόρφωσης των φορολογούμενων, ο περιορισμός της φοροδιαφυγής και η είσπραξη των Δημοσίων Εσόδων αποτελούν τους στόχους της Φορολογικής Διοίκησης, οι οποίοι έχουν ανατεθεί σε εμάς για να τους υλοποιήσουμε.
Η άσκηση πίεσης επίτευξης των στόχων με μετρήσιμα κριτήρια, με χρόνους υλοποίησης λόγω παραγραφών δημιουργούν αφόρητες πιέσεις, με αποτέλεσμα όλοι οι συνάδελφοι να βρισκόμαστε σε συνεχή εργασιακή εγρήγορση αφού έχουμε να αντιμετωπίσουμε και ποινικές ευθύνες λόγω παραγραφής των υποθέσεων.
Με δεδομένο ότι οι παθογένειες του Δημοσίου Τομέα και οι θεσμικές αδυναμίες δεν απουσιάζουν και από τον κλάδο μας ως εκπρόσωποι των εργαζομένων καταβάλλουμε κάθε δυνατή προσπάθεια για να επιλύσουμε τα χρόνια εργασιακά τα οποία συνεχώς προκύπτουν και ταλανίζουν τους συναδέλφους μας.
Με την ηλεκτρονική διακυβέρνηση και το ολοκληρωμένο πληροφοριακό σύστημα με το οποίο διενεργούνται σχεδόν όλες οι συναλλαγές με τη ΔΟΥ, έχουν επέλθει τεράστιες αλλαγές στο αντικείμενο εργασίας μας.
Συγκεκριμένα με τις αυτόματες διασταυρώσεις των δεδομένων, τον ηλεκτρονικό τρόπο υποβολής των φορολογικών οικονομικών μεγεθών, την τήρηση των ηλεκτρονικών βιβλίων, η εργασία μας διαφοροποιείται και στρέφεται σε ουσιαστικά ελεγκτικά αντικείμενα.
Έτσι τα τελευταία χρόνια, υπάρχει μία εντατικοποίηση στους ελέγχους, είτε με έμμεσες τεχνικές, είτε με πρόσβαση στο τραπεζικό σύστημα και το άνοιγμα λογαριασμών αλλά και στην εντατικοποίηση στους προληπτικούς επιτόπιους ελέγχους με σκοπό τη φορολογική συμμόρφωση και τον εντοπισμό της φοροδιαφυγής.
Στην Ελλάδα το ποσοστό της φοροδιαφυγής, σύμφωνα με έρευνα, κυμαίνεται ανάμεσα στο 6-9% του συνολικού Α.Ε.Π. Πρέπει να αντιληφθούν οι ιθύνοντες ότι ο εφοριακός κλάδος και γενικά ο φοροελεγκτικός μηχανισμός είναι η αιχμή του δόρατος κάθε σύγχρονου κράτους και χρήζει ιδιαίτερης αντιμετώπισης.
• Τελικά, πόσο εφικτή είναι η πάταξη ή έστω ο περιορισμός της φοροδιαφυγής;
Είναι πολυεπίπεδο το πρόβλημα της φοροδιαφυγής, η οποία εκτός όλων των άλλων δημιουργεί και αθέμιτο ανταγωνισμό μεταξύ των επιχειρήσεων. Αυτός είναι ένας από τους λόγους που ο φορολογικός έλεγχος πρέπει να προασπίσει τα δικαιώματα της υγιούς επιχειρηματικότητας.
Αυτό που είναι όμως το σημαντικότερο όλων, είναι η εξασφάλιση της συναίνεσης της ίδιας της κοινωνίας. Θα πρέπει να αντιληφθεί ο πολίτης ότι οι έλεγχοι αυτοί γίνονται τελικά για το καλό της ίδιας της χώρας…
Προφανώς η υπέρμετρη φορολόγηση και η αύξηση της επιβάρυνσης οδηγούν στην αύξηση της φοροδιαφυγής και αυτό το διαπιστώνουμε συχνά. Στερείται δε με αυτό τον τρόπο έσοδα το κράτος. Πρέπει επιτέλους να υιοοθετήσουμε ένα σύστημα φορολογικό το οποίο θα κατανέμει τους φόρους ανάλογα τη φοροδοτική ικανότητα καθενός.
• Η ΔΟΥ Ρόδου παρουσιάζει τις υψηλότερες επιδόσεις πανελλαδικά. Ποια είναι τα αποτελέσματα που έφερε τη φετινή σεζόν; Δεδομένων των συγχωνεύσεων και καταργήσεων των ΔΟΥ ανά την Ελλάδα, ποιο πιστεύετε ότι θα είναι το μέλλον της τοπικής υπηρεσίας;
Η ΔΟΥ Ρόδου αποτελούσε ανέκαθεν μία μεγάλη Εφορία, λόγω του εύρους της τουριστικής δραστηριότητας. Εξακολουθεί να αποδίδει τα μέγιστα. Τη χρονιά που πέρασε τα Κέντρα Φορολογικών Διαδικασιών και Εξυπηρετήσεων, τα Κέντρα Φορολογίας Κεφαλαίου, τα Κέντρα Βεβαίωσης και Είσπραξης και οι Υπηρεσίες Φορολογικής Εξυπηρέτησης αντικατέστησαν τις υπηρεσίες των ΔΟΥ σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη. Θεωρούμε ότι ο οποιοσδήποτε ανασχηματισμός και τροποποίηση το οργανογράμματος δεν θα επηρεάσει σε μεγάλο βαθμό τη ΔΟΥ Ρόδου. Είναι ένας οργανισμός που αποδίδει τα μέγιστα με πλήρη ελεγκτικό μηχανισμό με δύο εποπτείες ελέγχου με ένα μεγάλο εύρος ελεγκτών και πιστεύω ότι το κράτος δεν θα έμπαινε ποτέ στη διαδικασία κατάργησής της.
Λόγω της αυτοματοποίησης και κεντρικοποίησης των διαδικασιών συλλογής οφειλών, δεν μπορούμε να έχουμε εικόνα τι απέφεραν οι έλεγχοι ανά χωρική αρμοδιότητα. Είναι όμως δεδομένο ότι η έντονη τουριστική δραστηριότητα στο νησί μας, συνετέλεσε στην αύξηση των εσόδων την οποία προσωπικά εκτιμώ γύρω στο 15%. Δεν είναι εύκολο να έχουμε συγκεκριμένη εικόνα.
• Κλείνοντας κύριε Στεφανάκη, θα ήθελα να αναφερθούμε στο Μουσείο της ΔΟΥ Ρόδου. Πώς προέκυψε αυτή η πρωτοβουλία;
Πράγματι στο ισόγειο της ΔΟΥ δημιουργήθηκε ένας εκθεσιακός χώρος-μουσείο με πρωτοβουλία του Συλλόγου μας και της διοίκησης της υπηρεσίας και τη βοήθεια συναδέλφων εφοριακών με πολύ μεράκι και κόπο. Οφείλουμε να ευχαριστήσουμε συναδέλφους που υπηρέτησαν πολλά χρόνια πριν και ξεκίνησαν να συλλέγουν με ιδιαίτερη φροντίδα αντικείμενα που αποτέλεσαν εργαλεία της δουλειάς μας, όπως αριθμομηχανές, γραφομηχανές, μηχανές διάτρησης, σπάνια βιβλία με τη φορολογική νομοθεσία από το 1955… Ένα ιδιαίτερα εντυπωσιακό έκθεμα του μουσείου μας είναι το πρώτο βιβλίο μεταγραφής των δηλώσεων φόρου κληρονομιάς που καταγράφει τους θανάτους των φορολογούμενων από τις αρχές του 1939 έως το Μάρτιο του 1947, την περίοδο δηλαδή της Ιταλοκρατίας. Καταγράφει όλες τις δηλώσεις θανάτων για να επιβάλλονται οι φόροι για τα ακίνητα που είχαν στην κατοχή τους. Καταγράφεται ως τόπος θανάτου το 1944 το Άουσβιτς, γεγονός που αποδεικνύει ότι υπήρχε μία μεγάλη εβραϊκή κοινότητα στη Ρόδο. Από τα συγκεκριμένα έγγραφα ο μελετητής μπορεί να αντλήσει στοιχεία για τις βιομηχανίες, τα κτήρια που υπήρχαν για τις συναλλακτικές δραστηριότητες εκείνης της εποχής… Να αναφέρω επίσης ότι η διασωθείσα φορολογική νομολογία από το έτος 1954 μέχρι σήμερα αποτελεί ιδιαίτερο έκθεμα του μουσείου μας.
Αποτελεί ηθική ικανοποίηση το γεγονός, ότι υπάρχει τεράστιο ενδιαφέρον επισκεψιμότητας από πολλά σχολεία, συλλόγους, και λοιπούς φορείς. Τα εγκαίνια θα γίνουν πιθανότατα σύντομα από τον διοικητή ΑΑΔΕ, κ. Γιώργο Πιτσιλή.